Brabo en de Antwerpse haven
Brabo en de Antwerpse haven
Elia heeft een nieuwe brochure uitgegeven over het Brabo-project.
Opvallendste nieuwigheden zijn het nieuwe traject (langs Ekeren) en het gebruik van geïsoleerde mastarmen. Het lijkt er dus op dat er voor 380kV een nieuwe standaardmast ontstaan is.
http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... s-mots.PDF
Opvallendste nieuwigheden zijn het nieuwe traject (langs Ekeren) en het gebruik van geïsoleerde mastarmen. Het lijkt er dus op dat er voor 380kV een nieuwe standaardmast ontstaan is.
http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... s-mots.PDF
Re: Brabo en de Antwerpse haven
De mast met de geïsoleerde armen lijkt inderdaad de "wintrack" van België te gaan worden, maar gelukkig houdt Elia nog wel vast aan vakwerkmasten Dit wordt zo te zien ook weer een interessant project om te volgen.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
jammer dat ze niet een plaatje hebben van die nieuwe mast t.o.v. de huidige 380 kv masten. Zeker omdat er omschreven is dat die nieuwe kleiner is dan de huidige.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dat is hier minder relevant he. De mensen in Berendrecht, Stabroek en Ekeren zullen immers hun bestaande 150kV-lijn vervangen zien worden door deze nieuwe masten. De oude 380kV-masten hebben ze daar nooit gehad.voltron schreef:jammer dat ze niet een plaatje hebben van die nieuwe mast t.o.v. de huidige 380 kv masten. Zeker omdat er omschreven is dat die nieuwe kleiner is dan de huidige.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ja, dat is waar. Maar dan is de suggestie dat de nieuwe masten ong. net zo hoog zijn als de huidige 150 kv masten, tenminste, op dat plaatjeShrek schreef:Dat is hier minder relevant he. De mensen in Berendrecht, Stabroek en Ekeren zullen immers hun bestaande 150kV-lijn vervangen zien worden door deze nieuwe masten. De oude 380kV-masten hebben ze daar nooit gehad.voltron schreef:jammer dat ze niet een plaatje hebben van die nieuwe mast t.o.v. de huidige 380 kv masten. Zeker omdat er omschreven is dat die nieuwe kleiner is dan de huidige.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Ik was even de project-mer van Brabo aan het doorlezen en wat kwam ik daar tegen:
Maar de Scheldekruising, die doet pas echt watertanden
Vermits de overspanning van de Berendrechtsluis in een tracé zit dat waarschijnlijk niet gekozen wordt, zullen die masten er niet komen. Over het Lillodok zullen er echter masten van gelijkaardige afmetingen komen.Klassieke vakwerkmasten (voor basistracé en alle varianten, behalve variante 8 en 8bis)
Deze mast is het standaardtype op het Elia net en zijn voornaamste kwaliteiten zijn : brede klasse
masten voor verschillende hoogtes en belastingen, aanpassingsvermogen, veilige verplaatsing op de
mast en grote duurzaamheid. Klassieke vakwerkmasten kunnen gebruikt worden als lijn- en
hoekmasten.
Voor de klassieke vakwerkmasten van het basistracé zal de gemiddelde totale hoogte van de masten
ongeveer 90m bedragen met een gemiddelde afstand van 400m tussen de masten. Een uitzondering
betreft hier de overspanning van het sluizencomplex Zandvliet – en Berendrechtsluis waarbij de
totale hoogte van de twee masten ongeveer 165m zal bedragen met een afstand tussen de masten
van 800m.
Voor de overspanning van de Schelde zal de totale hoogte van de twee masten ongeveer 220m
bedragen met een afstand tussen de masten van 1040m.
Voor de klassieke vakwerkmasten van het alternatief 1 zal de gemiddelde totale hoogte van de
masten ongeveer 82m bedragen met een gemiddelde afstand van 400m tussen de masten.
Voor de klassieke vakwerkmasten van het alternatief 2 zal de gemiddelde totale hoogte van de
masten ongeveer 86m bedragen met een gemiddelde afstand van 400m tussen de masten.
Maar de Scheldekruising, die doet pas echt watertanden
Re: Brabo en de Antwerpse haven
Dat wordt inderdaad watertanden, daar worden ze gelukkig nog gebouwd en niet verkabeld zoals bij ons Een hoogte van 220 meter doet zelfs onze Lek-crossingsmasten verbleken...
Re: Brabo en de Antwerpse haven
In het Stevinproject zien we dat dat ook zo isvoltron schreef:Ja, dat is waar. Maar dan is de suggestie dat de nieuwe masten ong. net zo hoog zijn als de huidige 150 kv masten, tenminste, op dat plaatjeShrek schreef:Dat is hier minder relevant he. De mensen in Berendrecht, Stabroek en Ekeren zullen immers hun bestaande 150kV-lijn vervangen zien worden door deze nieuwe masten. De oude 380kV-masten hebben ze daar nooit gehad.voltron schreef:jammer dat ze niet een plaatje hebben van die nieuwe mast t.o.v. de huidige 380 kv masten. Zeker omdat er omschreven is dat die nieuwe kleiner is dan de huidige.
Re: Brabo en de Antwerpse haven
ja nu wel ja, dat had ik destijds niet verwachtShrek schreef:In het Stevinproject zien we dat dat ook zo isvoltron schreef:Ja, dat is waar. Maar dan is de suggestie dat de nieuwe masten ong. net zo hoog zijn als de huidige 150 kv masten, tenminste, op dat plaatjeShrek schreef:Dat is hier minder relevant he. De mensen in Berendrecht, Stabroek en Ekeren zullen immers hun bestaande 150kV-lijn vervangen zien worden door deze nieuwe masten. De oude 380kV-masten hebben ze daar nooit gehad.voltron schreef:jammer dat ze niet een plaatje hebben van die nieuwe mast t.o.v. de huidige 380 kv masten. Zeker omdat er omschreven is dat die nieuwe kleiner is dan de huidige.