Mogelijk toekomstige 380 kV projecten in Nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Mogelijk toekomstige 380 kV projecten in Nederland

Bericht door Mark » 15 sep 2015 16:56

In het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) 2016 (vandaag gepresenteerd met Prinsjesdag) viel mijn oog weer eens op een lijntje dat ingetekend was grofweg tussen het noordelijke puntje van Limburg, het oosten van Brabant en Duitsland tussen de plaatsen Kleve en Goch. Beetje het tracé van de Nederlandse A77 en Duitse A57 dus. Dat lijntje betekend "nieuwe hoogspanningsverbinding van 380 kV".

Afbeelding

Nu ben ik toch wel nieuwsgierig geworden dat dit precies inhoudt. Hoewel dit lijntje, al enkele jaren overigens, is ingetekend in het projectenoverzicht van het MIRT, wordt er in het MIRT nooit met een woord over hoogspanningsverbindingen gesproken. Dit omdat dit meer onder de vleugels van het Ministerie van Economische Zaken valt dan Infrastructuur en Milieu. Maar, naast het MIRT, dat jaarlijks gaat, is er ook het SVIR (Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte) wat de doelen stelt wat betreft infra-ontwikkeling tot en met 2040, opgesteld in 2012. In het SVIR die een algemener plaatje schets worden ook wat woorden gewijd aan energie en we komen daar het volgende tegen (iets waar ik voorheen nooit echt aandacht aan besteedde).

Afbeelding

De kenner zult enkele bekende projecten zien die inmiddels in uitvoering zijn of in de (gevorderde) planfase zoals Randstad 380 kV en Doetinchem - Wesel. Interessant is te zien dat er meer verbindingen in onderzoek zijn. Bijvoorbeeld de eerder genoemde verbinding naar Duitsland bij Goch, doorsteken van de ringlijnen via de Afsluitdijk, door Zeeland en tussen Breukelen - Dodewaard en nog wat verbindingen naar België. Of al deze projecten in ontwikkeling gaan is natuurlijk een groot vraagteken. De connecties met het buitenland zal heel erg afhangen van toekomstige ontwikkelingen natuurlijk, maar het is interessant om te zien dat hierover nagedacht wordt in een termijn tot 2040. Jammer genoeg geeft het SVIR als algemeen document verder niet veel meer informatie dan dit bij elke regio "Het robuust en compleet maken van het hoofdenergienetwerk (380 kV)". Doordat hoogspanningsprojecten bijvoorbeeld niet in het MIRT staan blijft het vaag wat wel of niet in onderzoek is. Weet een van jullie toevallig of er momenteel daadwerkelijk onderzoek plaatsvind naar de mogelijk nieuwe verbindingen anders dan de bekende projecten?

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mogelijk toekomstige 380 kV projecten in Nederland

Bericht door BaDu » 15 sep 2015 18:32

Je zou even kunnen kijken op de ENTSOE site, daar is het ten year network development plan te vinden. Misschien dat die er meer van weten.
Of is het een verkeerd ingetekende aken Luik interconnector? (Dat zou wel een grote vergissing zijn)
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Mogelijk toekomstige 380 kV projecten in Nederland

Bericht door Shrek » 15 sep 2015 18:41

In de Belgische langetermijnplannen is niets te vinden over deze projecten. Daarin wordt voornamelijk ingezet op HVDC, niet op 380kV AC.
Als elk land bij zijn eigen plannen blijft gaat dat wel vonken geven aan de grens

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Mogelijk toekomstige 380 kV projecten in Nederland

Bericht door Henk » 15 sep 2015 20:15

De SVIR en MIRT leggen verbindingen vast, waardoor lagere overheden (gemeente en provincie) aan eventuele projecten voor deze verbindingen moeten meewerken. Het is helemaal niet zeker of dergelijke verbindingen doorgaan en sommige verbindingen sluiten elkaar uit.

De verbinding Rotterdam / Spijkenisse - Borssele en de Zuidwest 380 kV Borssele - Tilburg sluiten elkaar uit. In een eerdere verkenning is voor de route Borssele - Kreekrak - Tilburg gekozen.

Dit geldt ook voor de route Beverwijk - Afsluitdijk - Bergermeer - Vierverlaten - Eemshaven, want de gekozen route is (Diemen -) Ens - Bergermeer - Vierverlaten - Eemshaven.

Papier is immers geduldig en het kan handig zijn om (delen) van de niet gekozen route voor andere verbinding te gebruiken. Beverwijk - Afsluitdijk kan ook stoppen bij Oterleek als bv. de kop van N.-Holland veel gaat produceren (wind, kassen) of afnemen (datacentre, gascompressie)

De verbinding van Midden-Brabant via Gennep / Boxmeer naar Duitsland is vermeld in KCD's van Tennet.

Eerder werd een verbinding Krimpen - Dodewaard in de toekomst nodig geacht, later en nu een verbinding van Krimpen of Geertruidenberg via Gennep/Boxmeer naar Duitsland. Dit moet nog veel beter onderzocht worden, maar gezien de diverse scenario's uiteindelijk wel nodig.

Papier is echter geduldig, plannen kunnen altijd aangepast worden

Plaats reactie