Pagina 2 van 4

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 26 jun 2017 00:46
door Shrek
Wannes schreef:
26 jun 2017 00:37
Noordschote-Ieper (70kV) & Noordschote-Koksijde (70kV), zijn deze momenteel sowiezo "buiten gevaar" dan?

Wat betreft lijnen hierboven, zie ik maar een aantal redenen om die mogelijks te behouden:
- bouwaanvragen voor vervangende bovengrondse lijnen vereenvoudigen (70kV->150kV, 220kV of zelfs 380kV)
- extra capaciteit bieden voor toekomstig te verwachten productie.

Wat betreft dit laatste argument, lijkt een import van nucleaire energie uit Gravelines, bijvoorbeeld via een 220kV verbinding Kokzijde-Bray-Dunes, jullie interessant en een voldoende motivator? Mogelijks ook een extra koppeling van het windpark Borssele (1420MW) aan Zeebrugge, of een verbinding Zeebrugge-Doggersbank (220kV) waardoor er in Zeebrugge meer elektriciteit zou toekomen dan de 380kV aankan (max 2500MW)?

Noordschote-Izegem(70kV) kan mijns inziens momenteel blijven om mogelijks tot 150kV, 220kV of 380kV geupgrade te worden.
Noordschote-Beerst (70kV) lijkt me gezien het lage verbruik in de streek de eerste kandidaat om redundant te zijn.
En vooral eigenlijk Koksijde-Beerst lijkt me niet zo relevant, behalve om een redundante ringstructuur te hebben.
Noordschote-Ieper en verder naar Koksijde staat in het ontwikkelingsplan als "te upgraden naar 150kV". Dat kan in allerlei vormen, maar het wil wel zeggen dat er op die plaats een hoogspanningsverbinding zal blijven. Deze 2 lijnen zijn op 150kV nodig om een sterke lus te creëren in zuid-West-Vlaanderen.
Eens die er is kunnen die 2 andere lijntjes (Noordschote-Beerst en Noordschote-Izegem) volledig weg. Je hebt dan immers een stevige 150kV-lus Izegem-Koksijde-Ieper-Izegem die alle huidige en toekomstige belasting makkelijk aan kan.

Import uit Frankrijk naar Koksijde is sowieso niet haalbaar. Door op die plaats België en Frankrijk te verbinden zou je een hele hoop energietransport verplaatsen van Avelgem naar Koksijde waardoor Koksijde zwaar overbelast zou worden. De enige logische manier om meer energie uit Frankrijk in te voeren is via Avelgem. Er wordt daarom momenteel een studie gemaakt om Avelgem-Avelin te versterken.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 30 dec 2017 13:25
door Shrek
Ik heb de eerste post een beetje geupdate omdat er inmiddels nog wat meer lijnen bij op de slooplijst staan en 2 lijnen intussen al verdwenen zijn.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 05 jan 2018 10:06
door Mark
IMG_4946.JPG
IMG_4946.JPG (1011.46 KiB) 11333 keer bekeken
Shot vanuit de auto op de E19 bij Mechelen van afgelopen dinsdag. Dit was geloof ik de 70 kV lijn Schelle - Mechelen?

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 05 jan 2018 10:40
door Shrek
Ot schreef:
18 sep 2015 19:48
hoe kan het dat het in het verleden dan zomaar zonder echt diep nadenken is aangelegd, was het gewoon zo van "nou hier is meer vermogen nodig, leg maar 150 kV aan" en dan deden ze een aftak op de eerst volgende lijn, zonder dat daarna het te lichte 70 kV net werd weggehaald?

Het lijkt ook wel of er in Belgie veel meer bedreigd word dan in Nederland.
Het is niet echt zonder nadenken gebeurd, het was toen gewoon goedkoper. Als de distributie al aangesloten is op 70kV en je hebt een groot fabriek dat 150kV nodig heeft, dan kost het meer geld om ook een nieuwe 150kV-distributie transfo te plaatsen dan om enkel de industriële klant aan te sluiten op 150kV.
Als je daarentegen wacht met het vervangen van de 70-kV distributie transfo tot wanneer deze einde levensduur is (+- 50 jaar), dan heb je wel heel wat geld gewonnen. Waneer hij dan toch vervangen moet worden neem je uiteraard de 150kV en kan de hele 70kV infrastructuur afgebroken worden.
Gezien heel wat 70kV-transfos in België in de jaren '50 en '60 gebouwd zijn zien we dat fenomeen nu overal in België opduiken.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 05 jan 2018 10:43
door Shrek
Mark schreef:
05 jan 2018 10:06
Shot vanuit de auto op de E19 bij Mechelen van afgelopen dinsdag. Dit was geloof ik de 70 kV lijn Schelle - Mechelen?
Inderdaad, de geleiders zijn al weg net als een deel van de masten. De rest van de masten zal spoedig ook verdwijnen.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 08 jan 2018 12:29
door pdv_moto
Soiron - Berverce: ik heb in die omgeving veel gewandeld en ik ken de lijnen Beverce_polleur en Beverce-Remouchamps van "zien"
(wist ik toen veel dat er een pylon-forum bestond).

Die lijnen gaan flink op en neer, maar is zijn soms Mooi Rechtlijnig over flinke afstand.
Eens kijken of ik daar geen foto van kan schieten.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 08 jan 2018 14:04
door BaDu
pdv_moto schreef:
08 jan 2018 12:29
Soiron - Berverce: ik heb in die omgeving veel gewandeld en ik ken de lijnen Beverce_polleur en Beverce-Remouchamps van "zien"
(wist ik toen veel dat er een pylon-forum bestond).

Die lijnen gaan flink op en neer, maar is zijn soms Mooi Rechtlijnig over flinke afstand.
Eens kijken of ik daar geen foto van kan schieten.
Welkom op het forum, veel plezier met lezen en rondkijken :D
Fotos zijn altijd welkom, je kan ze gewoon in deze forumdraad plaatsen.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 25 jan 2018 20:12
door Shrek
Een zicht op de 150/70 kV post Mechelen. Links zie je de 2x150+1x70-lijn richting Leest. Deze zal binnenkort omgebouwd worden naar 3x150.
Rechts de 70kV-lijn naar Aarschot en in het midden de afgebroken 70kV-lijn naar Schelle.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 04 mar 2018 20:02
door Shrek
Tussen Battice en Bellaire wordt momenteel de 70 kV-lijn afgebroken.
Bij de bouw van deze lijn in 1923, toen nog Bressoux-Petit Rechain, was deze lijn de enige voeding van het meest oostelijke stukje België. Later werd de belasting van Verviers en Eupen overgenomen door 150kV en door de retrofit van het stuk Petit-Rechain - Battice is deze stokoude lijn niet meer nodig.

Na 95 jaar trouwe dienst moet deze lijn de duimen leggen. Het is geen uniek masttype dat verloren gaat, maar het aantal klassieke 70kV-dubbelvlagjes gaat wel sterk achteruit...

foto (c) Princen
28161548_10156115422824035_4605105032435796076_o.jpg
28161548_10156115422824035_4605105032435796076_o.jpg (396.12 KiB) 10989 keer bekeken

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 05 mar 2018 12:58
door Hans
Pfff, het blijft zonde, ook al is het op de netkaart strategisch wel uit te leggen dat deze nu verdwijnt. Maar het buitengewoon slanke mastje biedt een gemoederlijke aanblik, zeker in al het geweld van die grotere en veel plompere verbindingen iets naar het westen in de omgeving Luik.

Hoe zit het trouwens met de leeftijden? Met bouwjaar 1923 maakt het lijntje een goeie kans de oudste nog (net) bestaande luchtlijn van het hele land te zijn? Of zijn de verbindingen vanaf Schelle nog ouder?