Pagina 1 van 4

Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 26 aug 2015 22:32
door Shrek
Elia is voortdurend bezig met het rationaliseren van haar hoogspanningsnet. In het verleden werden er lukraak lijnen in België gebouwd zonder echt ver vooruit te kijken, waardoor op veel plaatsen verschillende spanningsniveaus tegelijk voorkomen. Met enkele kleine oordeelkundige investeringen kan je dan één niveau wegwerken en zo vele kilometers hoogspanningslijn schrappen.
Het gaat hier trouwens zowel om kabels als luchtlijnen, het hele Belgische hoogspanningsnet wordt ingekort de komende jaren.

Enkele mooie luchtlijnen zijn daardoor bedreigd met sloop. Ik geef een -onvolledig- lijstje, zodat mensen die toevallig in de buurt zijn misschien even een fotootje kunnen maken.

Worden zeker gesloopt de komende jaren: (update 2022)

Montegnée-Ans (70kV)
aftak Temse (70kV)
Wijtschate-Aardappelhoek (36kV)
Ville-sur-Haine - La Louvière - Fontaine l'Evèque (70kV)
Namur - Namur Infrabel (70kV)
Aubange - Belval (150kV)
Voroux Infrabel - Montegnée (70kV)
aftak Glain (70kV)
Dilbeek-Eizeringen (36kV)
Montignies-Farciennes (70kV)
aftak Dilbeek (150kV)
aftak Relegem (150kV)
Gembloux-Auvelais (70kV)
Gembloux-Sauvenière (70kV)
Gembloux-Leuze (70kV)
Ruien-Chièvres (150kV)

Bedreigd op langere termijn:
Schelle-Heimolen (70kV)
Heimolen-Hamme (70kV)
Mol - TIP (70kV)
Heid-de-Goreux - Bomal - Rimière (70kV)
Soiron - Bevercé (70kV)
Ieper-Wevelgem (70kV)
Noordschote-Beerst (70kV)
Noordschote-Izegem(70kV)
Manage - La Louvière (30kV)
Chimay-Momognies-Fourmies (63kV)
Gilly-Farciennes (70kV)
Tertre - Mons Infrabel (30kV)
Poederlee-Mol (150kV)
Geel-Mol-Herentals (70kV)
Mechelen-Aarschot (70kV)
Gouy-Binche (150kV)
Solré-St-Géry-Couvin-Neuville (70kV)
Auvelais-Gerpinnes-Hanzinelle-Neuville (70kV)
Neuville-Romedenne (70kV)
Beringen-Lummen (70kV)
Tienen-Landen-St Truiden (70kV)
Landen-Jodoigne (70kV)
Orgeo-Neufchâteau (70kV)
Gouy-Jumet (70kV)

Reeds gesloopt:
Schelle-Mechelen (70kV) (2017)
Godsheide - Hasselt Infrabel (70kV) (2017)
Bascoup-Monceau (70kV) (2017)
Bressoux - Battice (70kV) (2018)
Ciply-Paturages (70kV) (2018)
Ceroux - Ottignies Infrabel (70kV) (2019)
Heimolen-St Niklaas (70kV) (2020)
Eeklo Noord - Brugge Zuidervaart (150kV) (2020)
Eeklo Pokmoer - Brugge Waggelwater (150kV) (2021)
Drogenbos-Buizingen vernieuwbouw (150kV) (2021)
Gouy-Monceau (70kV) (2021)
Ans-Bressoux (70kV) (2022)
Pellenberg-Tienen (70kV) (2022)
Mechelen-Malderen (70kV) (2022)
Sint-Gillis-Dendermonde - Baasrode (70kV) (2022)
Massenhoven-Poederlee (150kV) (2022)
Awirs-Rimière (150kV) (2022)
Gramme-Rimière (150kV) (2022)

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 18 sep 2015 19:48
door Ot
hoe kan het dat het in het verleden dan zomaar zonder echt diep nadenken is aangelegd, was het gewoon zo van "nou hier is meer vermogen nodig, leg maar 150 kV aan" en dan deden ze een aftak op de eerst volgende lijn, zonder dat daarna het te lichte 70 kV net werd weggehaald?

Het lijkt ook wel of er in Belgie veel meer bedreigd word dan in Nederland.
hie heb ik in het KCD samenvatting op de kaartjes alleen maar gezien dat het eigenlijk alleen maar twee verbindingen zijn die verdwijnen zonder dat ze worden gecombineert of op een andere manier toch nog blijven bestaan. Dat zijn Hoogeveen-veenoord en Kampen naar Emmeloord vanaf de inlusing naar vollenhove. Maar het is wel zo natuurlijk dat in de ondergrondse 50 kV kabels wel dingen gaan gebeuren, maar dat is minder erg dan een unieke luchtlijn die ze slopen.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 18 sep 2015 20:32
door michel
Ik heb nog fotomateriaal verzameld van omgeving Mol in augustus ,dacht dat daar ooit een centrale heeft gestaan.Dus volgens de lijst verdwijnt ook de 1-circuit 70kv verbinding in die omgeving.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 19 sep 2015 01:44
door Shrek
Ot schreef:hoe kan het dat het in het verleden dan zomaar zonder echt diep nadenken is aangelegd, was het gewoon zo van "nou hier is meer vermogen nodig, leg maar 150 kV aan" en dan deden ze een aftak op de eerst volgende lijn, zonder dat daarna het te lichte 70 kV net werd weggehaald?

Het lijkt ook wel of er in Belgie veel meer bedreigd word dan in Nederland.
hie heb ik in het KCD samenvatting op de kaartjes alleen maar gezien dat het eigenlijk alleen maar twee verbindingen zijn die verdwijnen zonder dat ze worden gecombineert of op een andere manier toch nog blijven bestaan. Dat zijn Hoogeveen-veenoord en Kampen naar Emmeloord vanaf de inlusing naar vollenhove. Maar het is wel zo natuurlijk dat in de ondergrondse 50 kV kabels wel dingen gaan gebeuren, maar dat is minder erg dan een unieke luchtlijn die ze slopen.
Er is in België inderdaad veel meer bedreigd. Het Nederlandse hoogspanningsnet is op zich al veel rationeler dan het Belgische, waardoor er minder te "winnen" valt.

In België zijn er meerdere redenen voor het minder efficiënte net. Maar het ging inderdaad zoals je zegt: Er was vermogen nodig, dus bouwde men 150kV, terwijl het 70kV net onaangeroerd bleef. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar het net tussen pakweg Mol en Houthalen. Daar is in de jaren '70 een stevig 150kV-net aangelegd om de chemische industrie te kunnen voeden (Hercules, Tessenderlo, Esso), terwijl de MS gewoon op het oude 70kV-net aangesloten bleef. Toen was dat natuurlijk goedkoper dan ook een heleboel nieuwe 150kV-MS transfos bij te kopen. Maar nu komt het 70kV-net tegen de pensioenleeftijd aan en moeten er keuzes gemaakt worden: ofwel kilometers 70kV totaal vernieuwen, ofwel enkele tactische 150kV-MS transfos plaatsen. Bijna overal kiest Elia dan voor het laatste, met soms een kleine uitbreiding van het 150kV-net tot gevolg. (in het voorbeeld kan je bijvoorbeeld met 150-MS transfos in TIP en Lummen heel wat kilometers 70kV afbreken).

Een ander probleem was eerder politiek. De elektriciteitsnetten zijn nog maar een kleine 20 jaar in een wettelijk monopolie gegoten voor de transmissie- en distributienetbeheerders. Daarvoor was de situatie veel heterogener en hing het soms af van de lokale politiek. Het beste voorbeeld hiervan vind je rond Kortrijk. Daar bestond vroeger de WVEM (West-Vlaamse ElektriciteitsMaatschappij), die een eigen centrale had in Harelbeke. Daarnaast was er ook Electrabel, dat over het hele land centrales had staan. Beide bedrijven hadden de mogelijkheid elektriciteitsnetten aan te leggen en elke gemeente kon kiezen met wie ze in zee gingen. Kortrijk, Ieper en Menen kozen zo bijvoorbeeld voor Electrabel, die dan met 70 en 150kV kwamen aanzetten. De gemeenten rond Kortrijk (Gullegem, Marke, Harelbeke) kozen voor de WVEM, die 36kV-kabels installeerde. Beide systemen bestonden dus naast elkaar, zonder koppeling. Het sterkste voorbeeld is natuurlijk Wijtschate, dat 20km verderop ligt maar toch door de WVEM bediend wilde worden. Er moest dus 20 km hoogspanningslijn gebouwd worden om dat dorp toch maar op het WVEM 36kV-net aan te sluiten.
Gelukkig is de wetgeving veranderd en kan men vandaag efficiënter werken: in Bas-Warneton komt één grote 150kV-post, die via de MS met Wijtschate verbonden wordt, waardoor die 20km lange 36kV-lijn niet meer nodig zal zijn.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 03 jan 2016 22:11
door Shrek
Leuke fotos Michel ! Unieke masten die je nergens anders in België kan vinden.

Intussen zijn er weer enkele nieuwe bedreigde lijnen bijgekomen: Pellenberg-Tienen en Mechelen-Schelle. Beide stukken vormden ooit onderdeel van de 70kV lijn Schelle-Bressoux, onderdeel van het eerste Belgische koppelnet.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 20 mei 2016 00:36
door Shrek
Intussen gaat de vereenvoudiging van het Elia-net in sneltempo verder. In zuid-Vlaanderen zijn 2 70kV-posten afgebroken: Ruien en Zwevegem. Hier is de volledige belasting overgezet op 150kV waardoor de 70kV er nu slechts nog passeert. Meerdere posten in de regio zijn de laatste tientallen jaren al omgebouwd van 70 naar 150 (Wevelgem, Heule, Kuurne,...) en ze gaan maar verder. Eens de laatste post is omgebouwd zal het hele 70kV-net in de regio verdwijnen.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 07 feb 2017 20:01
door Shrek
Nog verdere rationalisering van het net: http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... chelen.pdf

Een extra transfo in Malderen laat toe dat een hele lijn afgebroken wordt.

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 07 feb 2017 20:16
door Powerlion
Shrek schreef:Nog verdere rationalisering van het net: http://www.elia.be/~/media/files/Elia/P ... chelen.pdf

Een extra transfo in Malderen laat toe dat een hele lijn afgebroken wordt.
Toen ik vorige week langs de vaart in Mechelen fietste, zag ik houten portieken staan onder de 3-circuit lijn waarin 1 circuit 70kV hangt. Dat zal dan die lijn zijn?

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 07 feb 2017 20:20
door Shrek
Powerlion schreef: Toen ik vorige week langs de vaart in Mechelen fietste, zag ik houten portieken staan onder de 3-circuit lijn waarin 1 circuit 70kV hangt. Dat zal dan die lijn zijn?
Neen dat is een andere lijn, daarvan wordt het 3e draadstel op 70kV vernieuwd. De lijn waarvan sprake hier loopt een stukje parallel met de E19 en gaat dan lang Rumst, Reet en Niel naar Schelle.
(Zie de netkaart )

Re: Bedreigde lijnen in België

Geplaatst: 26 jun 2017 00:37
door Wannes
Shrek schreef:
26 aug 2015 22:32
Elia is voortdurend bezig met het rationaliseren van haar hoogspanningsnet.
...
Bedreigd op langere termijn:
...
Ieper-Wevelgem (70kV)
Noordschote-Beerst (70kV)
Noordschote-Izegem(70kV)
...
Noordschote-Ieper (70kV) & Noordschote-Koksijde (70kV), zijn deze momenteel sowiezo "buiten gevaar" dan?

Wat betreft lijnen hierboven, zie ik maar een aantal redenen om die mogelijks te behouden:
- bouwaanvragen voor vervangende bovengrondse lijnen vereenvoudigen (70kV->150kV, 220kV of zelfs 380kV)
- extra capaciteit bieden voor toekomstig te verwachten productie.

Wat betreft dit laatste argument, lijkt een import van nucleaire energie uit Gravelines, bijvoorbeeld via een 220kV verbinding Kokzijde-Bray-Dunes, jullie interessant en een voldoende motivator? Mogelijks ook een extra koppeling van het windpark Borssele (1420MW) aan Zeebrugge, of een verbinding Zeebrugge-Doggersbank (220kV) waardoor er in Zeebrugge meer elektriciteit zou toekomen dan de 380kV aankan (max 2500MW)?

Noordschote-Izegem(70kV) kan mijns inziens momenteel blijven om mogelijks tot 150kV, 220kV of 380kV geupgrade te worden.
Noordschote-Beerst (70kV) lijkt me gezien het lage verbruik in de streek de eerste kandidaat om redundant te zijn.
En vooral eigenlijk Koksijde-Beerst lijkt me niet zo relevant, behalve om een redundante ringstructuur te hebben.