Bedreigde lijnen in België

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1448
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Locatie: Wespelaar

Re: Bedreigde lijnen in België

Bericht door Shrek » 26 jun 2017 00:46

Wannes schreef:
26 jun 2017 00:37
Noordschote-Ieper (70kV) & Noordschote-Koksijde (70kV), zijn deze momenteel sowiezo "buiten gevaar" dan?

Wat betreft lijnen hierboven, zie ik maar een aantal redenen om die mogelijks te behouden:
- bouwaanvragen voor vervangende bovengrondse lijnen vereenvoudigen (70kV->150kV, 220kV of zelfs 380kV)
- extra capaciteit bieden voor toekomstig te verwachten productie.

Wat betreft dit laatste argument, lijkt een import van nucleaire energie uit Gravelines, bijvoorbeeld via een 220kV verbinding Kokzijde-Bray-Dunes, jullie interessant en een voldoende motivator? Mogelijks ook een extra koppeling van het windpark Borssele (1420MW) aan Zeebrugge, of een verbinding Zeebrugge-Doggersbank (220kV) waardoor er in Zeebrugge meer elektriciteit zou toekomen dan de 380kV aankan (max 2500MW)?

Noordschote-Izegem(70kV) kan mijns inziens momenteel blijven om mogelijks tot 150kV, 220kV of 380kV geupgrade te worden.
Noordschote-Beerst (70kV) lijkt me gezien het lage verbruik in de streek de eerste kandidaat om redundant te zijn.
En vooral eigenlijk Koksijde-Beerst lijkt me niet zo relevant, behalve om een redundante ringstructuur te hebben.
Noordschote-Ieper en verder naar Koksijde staat in het ontwikkelingsplan als "te upgraden naar 150kV". Dat kan in allerlei vormen, maar het wil wel zeggen dat er op die plaats een hoogspanningsverbinding zal blijven. Deze 2 lijnen zijn op 150kV nodig om een sterke lus te creëren in zuid-West-Vlaanderen.
Eens die er is kunnen die 2 andere lijntjes (Noordschote-Beerst en Noordschote-Izegem) volledig weg. Je hebt dan immers een stevige 150kV-lus Izegem-Koksijde-Ieper-Izegem die alle huidige en toekomstige belasting makkelijk aan kan.

Import uit Frankrijk naar Koksijde is sowieso niet haalbaar. Door op die plaats België en Frankrijk te verbinden zou je een hele hoop energietransport verplaatsen van Avelgem naar Koksijde waardoor Koksijde zwaar overbelast zou worden. De enige logische manier om meer energie uit Frankrijk in te voeren is via Avelgem. Er wordt daarom momenteel een studie gemaakt om Avelgem-Avelin te versterken.

Plaats reactie