Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maurice
70 kV
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Locatie: Soest

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door maurice » 26 okt 2017 23:49

Die veren zijn vogelmarkeringen. Sommigen vogelsoorten zien de dunne aarddraad niet goed en vliegen zich te pletter. Die veren (ook wel varkenskrullen genoemd) zorgen voor een betere zichtbaarheid.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 834
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Locatie: Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Knarvel » 28 okt 2017 11:02

Johan schreef:Weet iemand waarvoor zijn de veren om deze aarddraad en wat is het doel van het zonnepaneel.
De glasvezelkabel eindigt in de RVS-cylinder die aan de mast hangt. in deze cylinder bevind zich een soort rangeerblok waar de individuele glasvezels gelast kunnen worden of naar een aftakkabel kunnen wisselen. Het lassen van glasvezels gebeurt in een schone omgeving die in een bestelwagen is ingebouwd. Daartoe wordt hier de stalen cylinder van de mast losgenomen en in zijn geheel in de servicewagen gebracht. Daar kan de cylinder geopend worden en dan schoon gewerkt worden. De veren om de kabels beschermen deze tijdens het verplaatsen van de cylinder. Zie ook dit filmpje. De zonnepanelen dienen uiteraart de opwek van energie, maar wat daarmee gedaan wordt? Ik weet het niet, zou me kunnen voorstellen dat de krachten in de (holle?) palen gemeten worden met rekstrookjes, of temperatuurmetingen?
Laatst gewijzigd door Knarvel op 28 okt 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1584
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 28 okt 2017 11:54

In het Stevin-project zijn de amsten ook van zonnepaneeltjes voorzien. Daar dienen ze voor waarschuwingslichten voor vliegtuigen. Blijkbaar is er een wijziging in de Belgische wet waardoor elke nieuwe mast moet voorzien zijn van zo'n lampjes, hoe hoog of laag ook. Waarschijnlijk zal op de oostlus hetzelfde gelden en er dus rode lampjes voorzien zijn, gevoed door een zonnepaneeltje.

Gebruikersavatar
Johan
220 kV
Berichten: 297
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Johan » 29 okt 2017 11:00

Knarvel,
Leerzaam filmpje. Ik had de apparatuur al eerder gezien bij een oud collega die deze gebruikte voor het herstellen van 10kV kraankabels waar ook glasvezels in zitten, maar ik heb de apparatuur nooit in gebruik gezien. Wat me bij gebleven is, dat je heel voorzichtig moet zijn dat je je niet prikt met een glasvezel als die dan afbreekt zijn niet meer terug te vinden!

Shrek,
Die kleine zonnepaneeltjes kunnen toch maar een heel beperkt vermogen afgeven na een zwaar bewolkte dag.

Beide bedankt,
Johan

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1584
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 29 dec 2017 13:43

De nieuwe lijn Bévercé-Butgenbach-Amel was nog maar de eerste stap in het project Oostlus. In de tweede stap wordt de oude 70kV lijn Bévercé-Brume eveneens vervangen door een 110kV-lijn met 2 draadstellen. Ik was toevallig in de buurt enkele weken geleden.

We beginnen bij de post van Brume. Dit is 1 van de oudste 380kV-posten van het land. De draadstellen die hier toekomen hebben dan ook niet voor niets de nummers 1,2,3 en 4 (hoewel draadstel 2 wel later werd gebouwd).

Op de eerste foto zien we links het 220kV-gedeelte van de post, rechts het 380kV-stuk. Op de voorgrond de lijn naar Coo.
IMG_5588.jpg
IMG_5588.jpg (558.7 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:41:48
Image taken on:
09 dec 2017 11:41
Focus length:
28 mm
Shutter speed:
1/125 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Vervolgens zien we de interne lijn die van de 380/220transfo komt.
IMG_5585.jpg
IMG_5585.jpg (402.64 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:35:00
Image taken on:
09 dec 2017 11:35
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/160 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Er is nog een tweede interne lijn, namelijk die waarmee het Infrabel-gedeelte van de post aangesloten wordt. Deze lijn bestaat uit slechts 2 fasen, dat is immers genoeg voor de 25kV AC te maken waarop de spoorlijn hier wat verderop gevoed wordt.
Een mastmodelletje bedoeld voor 3 fasen 70kV voldoet perfect voor 2 fasen 220kV.
IMG_5582.jpg
IMG_5582.jpg (467.61 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:31:02
Image taken on:
09 dec 2017 11:31
Focus length:
55 mm
Shutter speed:
1/100 Sec
F-number:
f/7.1
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Vervolgens zien we de Infrabel-post. Hier wordt zoals gezegd de 220kV omgezet in 25kV voor de spoorwegen. De voeding is enkelvoudig uitgevoerd, maar er staan wel 2 transfo's opgesteld. Zo kan men altijd werken aan de 25kV-kant zonder problemen. Bij werken aan de 220kV-apparatuur is er een speciale redundante voeding: dan wordt de Belgische spoorlijn gevoed via de Luxemburgse spoorwegen en hun onderstation ettelijke kilometers verderop. Dit is echter geen ideale situatie en Infrabel heeft het zich al beklaagd dat het destijds zo gebouwd is.

Het alternatief was de 220kV-post van Brume uit te voeren met een 2e rail en 2 transfovelden voor de 25kV-transfo's. Dit zal waarschijnlijk niet meer gebeuren gezien de lange-termijn plannen van de post.
IMG_5583.jpg
IMG_5583.jpg (505.43 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:32:56
Image taken on:
09 dec 2017 11:32
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/125 Sec
F-number:
f/7.1
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Vervolgens een blik op de masten rond de 220kV-post. Op de voorgrond het lijntje naar Trois-Ponts, gebouwd voor 2x220kV, maar enkel het rechtse draadstel is in gebruik op 70kV. Het linkse draadstel is ooit gebruikt geweest voor een 70kV-lijntje Trois-Ponts - Houffalize, toen de 380kV-lijn nog bedreven werd op 220+70 kV (tegenwoordig is het 380+220).
De toenmalige configuratie verklaart ook de vreemde 220kv-eindmast van de lijn richting Houffalize, die als caravellemast is uitgevoerd om de 70kV te kunnen meenemen.
IMG_5581.jpg
IMG_5581.jpg (529.26 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:24:54
Image taken on:
09 dec 2017 11:24
Focus length:
46 mm
Shutter speed:
1/160 Sec
F-number:
f/10
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Zoals gezegd wordt de lijn Trois-Ponts - Brume dus op 70kV uitgebaat. Na het Oostlus-project wordt dit 110kV, er komen immers 2 transfos 380-110kV bij in Brume die deze lijn gaan voeden. De stevige 220kV-masten zullen dus nooit op hun volle potentieel gebruikt worden.
IMG_5580.jpg
IMG_5580.jpg (483.96 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:23:09
Image taken on:
09 dec 2017 11:23
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/200 Sec
F-number:
f/9
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Trois-Ponts is vandaag een klein 70kV-stationnetje met maar 1 rail. Dit wordt in de toekomst een volwaardig dubbelrail 110kV-station.
IMG_5579.jpg
IMG_5579.jpg (421.42 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:18:37
Image taken on:
09 dec 2017 11:18
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/160 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Een minimum aan bedrijfszekerheid met één rail kan, dan moet je genoeg scheiders voorzien die de rail kunnen onderbreken in geval van werken of een defect. Ideaal is het zeker niet, daarom bouwt Elia deze architectuur tegenwoordig niet meer.
IMG_5578.jpg
IMG_5578.jpg (443.78 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:16:30
Image taken on:
09 dec 2017 11:16
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/125 Sec
F-number:
f/7.1
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Rechts zien we de lijn richting Coo/Bévercé. Dit zal in de toekomst dus 2x110kV worden.
IMG_5577.jpg
IMG_5577.jpg (446.7 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 12:14:31
Image taken on:
09 dec 2017 11:14
Focus length:
28 mm
Shutter speed:
1/125 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Vervolgens dalen we af richting het dal van de Amblève. De 70kV-lijn tussen Trois-ponts en Coo is hier uitgevoerd met dubbelvlagmasten. Dezen zouden eventueel 2x110kV kunnen dragen. Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
IMG_5590.jpg
IMG_5590.jpg (561.44 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:26:12
Image taken on:
09 dec 2017 12:26
Focus length:
34 mm
Shutter speed:
1/50 Sec
F-number:
f/5.6
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
IMG_5591.jpg
IMG_5591.jpg (484.47 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:29:17
Image taken on:
09 dec 2017 12:29
Focus length:
31 mm
Shutter speed:
1/125 Sec
F-number:
f/9
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
De staat van de mastjes is ook niet meer al te best, enkele staven zijn al vervangen moeten worden.
IMG_5592.jpg
IMG_5592.jpg (765.68 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:35:20
Image taken on:
09 dec 2017 12:35
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/80 Sec
F-number:
f/5.6
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Vervolgens komen we in Coo, de grootste pompcentrale van de Benelux. Hoewel de centrale aangesloten is op 380kV is er een hulp-aansluiting voor de hulp-elementen op 70kV. Deze wordt enkel in noodgevallen gebruikt, gezien er ook voeding is voor de hulpelementen via 380kV èn via dieselaggregaten. Coo is immers de primaire blackstartcentrale van België en kan dus werken zonder enige verbinding met het net.
De hulpvoeding die nu op 70kV zit zal eveneens op 110kV voozien worden.
IMG_5594.jpg
IMG_5594.jpg (664.89 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:40:03
Image taken on:
09 dec 2017 12:40
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/50 Sec
F-number:
f/5
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Hier zien we ook nog een in onbruik geraakt 15kV-lijntje.
IMG_5595.jpg
IMG_5595.jpg (488.11 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:41:50
Image taken on:
09 dec 2017 12:41
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/100 Sec
F-number:
f/6.3
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Nee ik laat me niet om de tuin leiden, het is 15kV.
IMG_5596.jpg
IMG_5596.jpg (603.05 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:43:06
Image taken on:
09 dec 2017 12:43
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/100 Sec
F-number:
f/5.6
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
De 70kV tranfso verraadt dat de hulpelementen in de centrale op 6kV werken.
IMG_5597.jpg
IMG_5597.jpg (541.95 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:44:23
Image taken on:
09 dec 2017 12:44
Focus length:
25 mm
Shutter speed:
1/50 Sec
F-number:
f/5.6
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Dan komen we bij het echte werk: elke turbine-eenheid heeft zijn eigen 380kV-transfo, 6 exemplaren in totaal dus. Er zijn plannen om Coo in de toekomst nog uit te breiden, maar dat zou via een nieuwe 380kV-post wat verderop gebeuren.
IMG_5602.jpg
IMG_5602.jpg (630.3 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:49:43
Image taken on:
09 dec 2017 12:49
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/100 Sec
F-number:
f/5.6
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
De overgangsmast tussen 6 en 2 draadstellen.
IMG_5603.jpg
IMG_5603.jpg (428.36 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:50:00
Image taken on:
09 dec 2017 12:50
Focus length:
33 mm
Shutter speed:
1/125 Sec
F-number:
f/10
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
Nog een zicht op de 380kV-transfos.
IMG_5604.jpg
IMG_5604.jpg (528.19 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:50:46
Image taken on:
09 dec 2017 12:50
Focus length:
25 mm
Shutter speed:
1/100 Sec
F-number:
f/7.1
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average
En tot slot een driehoeksmastje op de lijn richting Bévercé. Deze zal dus ook ooit vervangen worden door een betonmast 110kV.
IMG_5605.jpg
IMG_5605.jpg (386.94 KiB) 631 keer bekeken
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2017:12:09 13:54:17
Image taken on:
09 dec 2017 12:54
Focus length:
18 mm
Shutter speed:
1/60 Sec
F-number:
f/5
ISO speed rating:
200
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 1000D
Exposure program:
Normal program
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Center-weighted average

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 316
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Locatie: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Paullus » 30 dec 2017 09:52

Mooie rapportage. Geweldig ook die combinatie van een mooie lommerrijke omgeving met de masten, lijnen en stations.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 1928
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Locatie: Lochem

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Tom » 30 dec 2017 19:42

Mooie foto's en leuk dat je het met sneeuw hebt getroffen, zeker bovenop de berg dan.

Interessant van die voeding voor de spoorwegen en dat in het verleden er 70 kV werd bedreven tussen Coo en Houffalize via de korte verbindingslijn en die vreemde dubbele mast.
Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
De lijn naar het driewegspunt van Bronrome zal toch nog niet zo oud zijn? Ongeacht het antwoord is natuurlijk niet uitgesloten dat ze die mogelijk ook zullen vervangen.

Ik ben hier afgelopen oktober ook nog geweest en heb nog altijd een reportage ervan op de plank liggen, misschien toch maar eens plaatsen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1584
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Locatie: Boortmeerbeek

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Bericht door Shrek » 30 dec 2017 20:06

TomBorger schreef:
30 dec 2017 19:42
Mooie foto's en leuk dat je het met sneeuw hebt getroffen, zeker bovenop de berg dan.

Interessant van die voeding voor de spoorwegen en dat in het verleden er 70 kV werd bedreven tussen Coo en Houffalize via de korte verbindingslijn en die vreemde dubbele mast.
Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
De lijn naar het driewegspunt van Bronrome zal toch nog niet zo oud zijn? Ongeacht het antwoord is natuurlijk niet uitgesloten dat ze die mogelijk ook zullen vervangen.

Ik ben hier afgelopen oktober ook nog geweest en heb nog altijd een reportage ervan op de plank liggen, misschien toch maar eens plaatsen.
De lijn is, net als al de rest daar in de buurt, begin jaren '70 gebouwd. Op zich kunnen die 3 masten dus nog zeker 30 jaar mee, maar als je toch alles in de buurt gaat vervangen en de hele logistieke keten nodig voor mastbouw opgestart hebt is het heel makkelijk meegenomen om ook dat korte tukje te vernieuwen. We zullen over een aantal jaar zien wat het wordt ;)
Als je nog foto's het, zeker plaatsen ! De kwaliteit van jouw foto's is doorgaans stukken hoger dan die van mij, dus het is zeker een meerwaarde. Bovendien had ik niet bepaald het beste weertype voor mooie foto's, in de zon staan ze er toch altijd mooier op.

Plaats reactie