Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
maurice
110 kV
Loads: 110
Aangesloten op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door maurice » 26 okt 2017 23:49

Die veren zijn vogelmarkeringen. Sommigen vogelsoorten zien de dunne aarddraad niet goed en vliegen zich te pletter. Die veren (ook wel varkenskrullen genoemd) zorgen voor een betere zichtbaarheid.

Mastbeeld van deze aansluiting
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 890
Aangesloten op: 29 apr 2012 18:19
Favoriete mastsoort: Gaffelmast
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Knarvel » 28 okt 2017 11:02

Johan voegde de load toe:Weet iemand waarvoor zijn de veren om deze aarddraad en wat is het doel van het zonnepaneel.
De glasvezelkabel eindigt in de RVS-cylinder die aan de mast hangt. in deze cylinder bevind zich een soort rangeerblok waar de individuele glasvezels gelast kunnen worden of naar een aftakkabel kunnen wisselen. Het lassen van glasvezels gebeurt in een schone omgeving die in een bestelwagen is ingebouwd. Daartoe wordt hier de stalen cylinder van de mast losgenomen en in zijn geheel in de servicewagen gebracht. Daar kan de cylinder geopend worden en dan schoon gewerkt worden. De veren om de kabels beschermen deze tijdens het verplaatsen van de cylinder. Zie ook dit filmpje. De zonnepanelen dienen uiteraart de opwek van energie, maar wat daarmee gedaan wordt? Ik weet het niet, zou me kunnen voorstellen dat de krachten in de (holle?) palen gemeten worden met rekstrookjes, of temperatuurmetingen?
Laatst gewijzigd door Knarvel op 28 okt 2017 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Shrek » 28 okt 2017 11:54

In het Stevin-project zijn de amsten ook van zonnepaneeltjes voorzien. Daar dienen ze voor waarschuwingslichten voor vliegtuigen. Blijkbaar is er een wijziging in de Belgische wet waardoor elke nieuwe mast moet voorzien zijn van zo'n lampjes, hoe hoog of laag ook. Waarschijnlijk zal op de oostlus hetzelfde gelden en er dus rode lampjes voorzien zijn, gevoed door een zonnepaneeltje.

Mastbeeld van deze aansluiting
Johan
220 kV
Loads: 333
Aangesloten op: 12 sep 2014 20:15
Favoriete mastsoort: Oude schakelinstallaties

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Johan » 29 okt 2017 11:00

Knarvel,
Leerzaam filmpje. Ik had de apparatuur al eerder gezien bij een oud collega die deze gebruikte voor het herstellen van 10kV kraankabels waar ook glasvezels in zitten, maar ik heb de apparatuur nooit in gebruik gezien. Wat me bij gebleven is, dat je heel voorzichtig moet zijn dat je je niet prikt met een glasvezel als die dan afbreekt zijn niet meer terug te vinden!

Shrek,
Die kleine zonnepaneeltjes kunnen toch maar een heel beperkt vermogen afgeven na een zwaar bewolkte dag.

Beide bedankt,
Johan

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Shrek » 29 dec 2017 13:43

De nieuwe lijn Bévercé-Butgenbach-Amel was nog maar de eerste stap in het project Oostlus. In de tweede stap wordt de oude 70kV lijn Bévercé-Brume eveneens vervangen door een 110kV-lijn met 2 draadstellen. Ik was toevallig in de buurt enkele weken geleden.

We beginnen bij de post van Brume. Dit is 1 van de oudste 380kV-posten van het land. De draadstellen die hier toekomen hebben dan ook niet voor niets de nummers 1,2,3 en 4 (hoewel draadstel 2 wel later werd gebouwd).

Op de eerste foto zien we links het 220kV-gedeelte van de post, rechts het 380kV-stuk. Op de voorgrond de lijn naar Coo.
IMG_5588.jpg
IMG_5588.jpg (558.7 KiB) 1167 keer geschouwd
Vervolgens zien we de interne lijn die van de 380/220transfo komt.
IMG_5585.jpg
IMG_5585.jpg (402.64 KiB) 1167 keer geschouwd
Er is nog een tweede interne lijn, namelijk die waarmee het Infrabel-gedeelte van de post aangesloten wordt. Deze lijn bestaat uit slechts 2 fasen, dat is immers genoeg voor de 25kV AC te maken waarop de spoorlijn hier wat verderop gevoed wordt.
Een mastmodelletje bedoeld voor 3 fasen 70kV voldoet perfect voor 2 fasen 220kV.
IMG_5582.jpg
IMG_5582.jpg (467.61 KiB) 1167 keer geschouwd
Vervolgens zien we de Infrabel-post. Hier wordt zoals gezegd de 220kV omgezet in 25kV voor de spoorwegen. De voeding is enkelvoudig uitgevoerd, maar er staan wel 2 transfo's opgesteld. Zo kan men altijd werken aan de 25kV-kant zonder problemen. Bij werken aan de 220kV-apparatuur is er een speciale redundante voeding: dan wordt de Belgische spoorlijn gevoed via de Luxemburgse spoorwegen en hun onderstation ettelijke kilometers verderop. Dit is echter geen ideale situatie en Infrabel heeft het zich al beklaagd dat het destijds zo gebouwd is.

Het alternatief was de 220kV-post van Brume uit te voeren met een 2e rail en 2 transfovelden voor de 25kV-transfo's. Dit zal waarschijnlijk niet meer gebeuren gezien de lange-termijn plannen van de post.
IMG_5583.jpg
IMG_5583.jpg (505.43 KiB) 1167 keer geschouwd
Vervolgens een blik op de masten rond de 220kV-post. Op de voorgrond het lijntje naar Trois-Ponts, gebouwd voor 2x220kV, maar enkel het rechtse draadstel is in gebruik op 70kV. Het linkse draadstel is ooit gebruikt geweest voor een 70kV-lijntje Trois-Ponts - Houffalize, toen de 380kV-lijn nog bedreven werd op 220+70 kV (tegenwoordig is het 380+220).
De toenmalige configuratie verklaart ook de vreemde 220kv-eindmast van de lijn richting Houffalize, die als caravellemast is uitgevoerd om de 70kV te kunnen meenemen.
IMG_5581.jpg
IMG_5581.jpg (529.26 KiB) 1167 keer geschouwd
Zoals gezegd wordt de lijn Trois-Ponts - Brume dus op 70kV uitgebaat. Na het Oostlus-project wordt dit 110kV, er komen immers 2 transfos 380-110kV bij in Brume die deze lijn gaan voeden. De stevige 220kV-masten zullen dus nooit op hun volle potentieel gebruikt worden.
IMG_5580.jpg
IMG_5580.jpg (483.96 KiB) 1167 keer geschouwd
Trois-Ponts is vandaag een klein 70kV-stationnetje met maar 1 rail. Dit wordt in de toekomst een volwaardig dubbelrail 110kV-station.
IMG_5579.jpg
IMG_5579.jpg (421.42 KiB) 1167 keer geschouwd
Een minimum aan bedrijfszekerheid met één rail kan, dan moet je genoeg scheiders voorzien die de rail kunnen onderbreken in geval van werken of een defect. Ideaal is het zeker niet, daarom bouwt Elia deze architectuur tegenwoordig niet meer.
IMG_5578.jpg
IMG_5578.jpg (443.78 KiB) 1167 keer geschouwd
Rechts zien we de lijn richting Coo/Bévercé. Dit zal in de toekomst dus 2x110kV worden.
IMG_5577.jpg
IMG_5577.jpg (446.7 KiB) 1167 keer geschouwd
Vervolgens dalen we af richting het dal van de Amblève. De 70kV-lijn tussen Trois-ponts en Coo is hier uitgevoerd met dubbelvlagmasten. Dezen zouden eventueel 2x110kV kunnen dragen. Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
IMG_5590.jpg
IMG_5590.jpg (561.44 KiB) 1167 keer geschouwd
IMG_5591.jpg
IMG_5591.jpg (484.47 KiB) 1167 keer geschouwd
De staat van de mastjes is ook niet meer al te best, enkele staven zijn al vervangen moeten worden.
IMG_5592.jpg
IMG_5592.jpg (765.68 KiB) 1167 keer geschouwd
Vervolgens komen we in Coo, de grootste pompcentrale van de Benelux. Hoewel de centrale aangesloten is op 380kV is er een hulp-aansluiting voor de hulp-elementen op 70kV. Deze wordt enkel in noodgevallen gebruikt, gezien er ook voeding is voor de hulpelementen via 380kV èn via dieselaggregaten. Coo is immers de primaire blackstartcentrale van België en kan dus werken zonder enige verbinding met het net.
De hulpvoeding die nu op 70kV zit zal eveneens op 110kV voozien worden.
IMG_5594.jpg
IMG_5594.jpg (664.89 KiB) 1167 keer geschouwd
Hier zien we ook nog een in onbruik geraakt 15kV-lijntje.
IMG_5595.jpg
IMG_5595.jpg (488.11 KiB) 1167 keer geschouwd
Nee ik laat me niet om de tuin leiden, het is 15kV.
IMG_5596.jpg
IMG_5596.jpg (603.05 KiB) 1167 keer geschouwd
De 70kV tranfso verraadt dat de hulpelementen in de centrale op 6kV werken.
IMG_5597.jpg
IMG_5597.jpg (541.95 KiB) 1167 keer geschouwd
Dan komen we bij het echte werk: elke turbine-eenheid heeft zijn eigen 380kV-transfo, 6 exemplaren in totaal dus. Er zijn plannen om Coo in de toekomst nog uit te breiden, maar dat zou via een nieuwe 380kV-post wat verderop gebeuren.
IMG_5602.jpg
IMG_5602.jpg (630.3 KiB) 1167 keer geschouwd
De overgangsmast tussen 6 en 2 draadstellen.
IMG_5603.jpg
IMG_5603.jpg (428.36 KiB) 1167 keer geschouwd
Nog een zicht op de 380kV-transfos.
IMG_5604.jpg
IMG_5604.jpg (528.19 KiB) 1167 keer geschouwd
En tot slot een driehoeksmastje op de lijn richting Bévercé. Deze zal dus ook ooit vervangen worden door een betonmast 110kV.
IMG_5605.jpg
IMG_5605.jpg (386.94 KiB) 1167 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Paullus
220 kV
Loads: 318
Aangesloten op: 30 jun 2012 19:45
Favoriete mastsoort: Als het maar onder spanning is
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Paullus » 30 dec 2017 09:52

Mooie rapportage. Geweldig ook die combinatie van een mooie lommerrijke omgeving met de masten, lijnen en stations.

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1999
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Tom » 30 dec 2017 19:42

Mooie foto's en leuk dat je het met sneeuw hebt getroffen, zeker bovenop de berg dan.

Interessant van die voeding voor de spoorwegen en dat in het verleden er 70 kV werd bedreven tussen Coo en Houffalize via de korte verbindingslijn en die vreemde dubbele mast.
Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
De lijn naar het driewegspunt van Bronrome zal toch nog niet zo oud zijn? Ongeacht het antwoord is natuurlijk niet uitgesloten dat ze die mogelijk ook zullen vervangen.

Ik ben hier afgelopen oktober ook nog geweest en heb nog altijd een reportage ervan op de plank liggen, misschien toch maar eens plaatsen.

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1698
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Oostlus Brume-Malmedy-Butgenbach

Load door Shrek » 30 dec 2017 20:06

TomBorger voegde de load toe:
30 dec 2017 19:42
Mooie foto's en leuk dat je het met sneeuw hebt getroffen, zeker bovenop de berg dan.

Interessant van die voeding voor de spoorwegen en dat in het verleden er 70 kV werd bedreven tussen Coo en Houffalize via de korte verbindingslijn en die vreemde dubbele mast.
Gezien de leeftijd van de masten denk ik dat ze gewoon vervangen zullen worden door nieuwe exemplaren.
De lijn naar het driewegspunt van Bronrome zal toch nog niet zo oud zijn? Ongeacht het antwoord is natuurlijk niet uitgesloten dat ze die mogelijk ook zullen vervangen.

Ik ben hier afgelopen oktober ook nog geweest en heb nog altijd een reportage ervan op de plank liggen, misschien toch maar eens plaatsen.
De lijn is, net als al de rest daar in de buurt, begin jaren '70 gebouwd. Op zich kunnen die 3 masten dus nog zeker 30 jaar mee, maar als je toch alles in de buurt gaat vervangen en de hele logistieke keten nodig voor mastbouw opgestart hebt is het heel makkelijk meegenomen om ook dat korte tukje te vernieuwen. We zullen over een aantal jaar zien wat het wordt ;)
Als je nog foto's het, zeker plaatsen ! De kwaliteit van jouw foto's is doorgaans stukken hoger dan die van mij, dus het is zeker een meerwaarde. Bovendien had ik niet bepaald het beste weertype voor mooie foto's, in de zon staan ze er toch altijd mooier op.

Plaats reactie