Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1561
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door Ruben » 23 nov 2015 08:36

Nette foto's Tom!

Bij Apeldoorn vordert t gestaag met het nieuwe station. Leuk om weer de twee 150kV-lijnen te zien en de splitsing bij Nijbroek. Vorig jaar september en oktober daar een bezoek aangebracht.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door Hans » 11 jan 2016 21:48

Gisteravond kwam ik met een mooie vaart over de A50 langs Apeldoorn Zuidbroek. Op de avond van 09 december, in het donker na een verjaardagsfeestje in Zwolle, meende ik al iets te ontwaren. Deze keer was het in tegenstelling tot toen bewolkt en de stad geeft dan voldoende strooilicht af om dingen te kunnen zien. En jawel, er liepen duidelijk zes draden omlaag naar de eindsluitingen.
Men heeft dus waarschijnlijk al in begin december de bretels doorgeknipt en het nieuwe station ingelust.

Aangezien de 150/20 kV-trafo's nog enige tijd op zich zouden laten wachten (zie hogerop in dit topic) is het aannemelijk dat het station momenteel nog geen belasting kent. Er is dus slechts sprake van een doorlussing. Maar het station kan wel worden opgevat als in dienst gesteld.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door Hans » 18 jan 2016 15:20

Hans schreef:Gisteravond kwam ik met een mooie vaart over de A50 langs Apeldoorn Zuidbroek.
Bijna dezelfde situatie, maar nu overdag. Vanuit de losse hand heb ik al rijdend een paar foto's gemaakt, een gebruik dat normaal gesproken geen voorkeur of navolging verdient. Maar er was even geen andere mogelijkheid.
Ondanks de strooizoutstrepen op de voorruit, de temperatuur beneden het vriespunt (licht heiig, koude kleuren), de scheve horizon, de rijsnelheid én het beruchte fototalent van ondergetekende vind ik dat de brakke ouwe Nikon 3.2 Mega het er best goed bij deed. Voor een snelle indicatie zijn de foto's geschikt genoeg.
Zuidbroek_02.jpg
Zuidbroek_02.jpg (88.51 KiB) 4495 keer bekeken
Zuidbroek_01.jpg
Zuidbroek_01.jpg (96.88 KiB) 4495 keer bekeken
We zien een vrij strak afgespannen opstijgpunt met kunststof eindsluitingen, een hekwerk en die dikke zware doch ook zeer platte afspantraverse. Dat die al het gewicht verdraagt verbaast me nog steeds.

Wat me overigens ook keer op keer verbaast vanaf de A50 is hoe weinig het eigenlijk opvalt dat de fasedraad op de boventraverse een verdieping omlaag wordt geleid en verderop weer omhoog klimt. Zoiets zou je ervan verdenken stevig op te vallen, maar dat valt opmerkelijk genoeg flink mee.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door Hans » 02 mei 2016 15:59

Vandaag wordt Zwolle-Meeden-Eemshaven vanuit elektrisch oogpunt twintig.
Aangezien ik toch van Holsloot naar Wageningen moest ben ik daar maar weer eens onderdoor gereden tot aan de Hessenweg. Op post Wipstrik was men niet thuis, maar dat was van tevoren bekend zodat dat een andere keer wel weer goed komt. Dus na Hessenweg dacht ik: ach kom aan, dat half uurtje doen we dan maar in Apeldoorn. Weer eens wat anders.

Station Zuidbroek heeft ongeveer een jaar geleden zijn hekwerk gekregen.
De vormgeving van het station hebben we hier al eens eerder betiteld als 'hoogspanning mag weer gezien worden'. Maar wat ik nog niet wist is dat het geperforeerde corthenstaal zelf ook nog een verrassing bij zich droeg.

Zoals op de app al gezegd: verrassing du jour.

Laten we bij het begin beginnen, en dat is het nieuwe opstijgpunt op mast 223. Inmiddels is die voorzien van beklinkering en hekwerk: volledig opgeleverd.
DSCN0063.jpg
Opstijgpunt Zuidbroek
DSCN0063.jpg (121.21 KiB) 4373 keer bekeken
Vanwege werkzaamheden aan een of andere ondergrondse dinges (gas of riool zo te zien) waren er hopen zand neergelegd die zich er goed voor leenden om beklommen te worden. Mochten ze wel vaker doen.

Kijken we de andere kant op, dan zien we het eindpunt van de inlussing al na krap tweehonderd meter.
Vanaf enige afstand lijkt er nog niet zoveel aan de hand.
DSCN0078.jpg
DSCN0078.jpg (98.69 KiB) 4373 keer bekeken
DSCN0070.jpg
DSCN0070.jpg (107.22 KiB) 4373 keer bekeken
De opbouw van het station, met zuilrotatiescheiders en een betrekkelijk simpele architectuur van slechts vier velden zonder duidelijk railsysteem, toont precies aan wat het ding moet doen. Een fancy harde knip toebrengen in voorheen Dronten-Woudhuis en daar twee 150/20 kV trafo's aan koppelen om zo wellicht 50 kV Anklaar te vermoorden.
DSCN0076.jpg
DSCN0076.jpg (119.7 KiB) 4373 keer bekeken
Kijken we van heel dichtbij, dan is er opnieuw niet zoveel aan de hand. Corthenstaal met min of meer gelukte gaatjes, soms wat rommelige patroontjes erin. Maar dan komt de clou.
DSCN0068.jpg
DSCN0068.jpg (153.16 KiB) 4373 keer bekeken
Vanaf een meter of vijftien zie je het het beste: die gaatjes zijn helemaal niet zo willekeurig.
DSCN0069.jpg
DSCN0069.jpg (126.91 KiB) 4373 keer bekeken
DSCN0071.jpg
DSCN0071.jpg (161.12 KiB) 4373 keer bekeken
Het laat zich heel lastig fotograferen.
Als je zelf loopt of met twee ogen kijkt, dan is het patroon overduidelijk. Maar zodra je stilstaat gaat alles achter de corthenstalen platen er met de aandacht vandoor. Eigenlijk moet je dit lopend filmen. Wie hapt?
DSCN0072.jpg
DSCN0072.jpg (141.78 KiB) 4373 keer bekeken
DSCN0073.jpg
DSCN0073.jpg (113 KiB) 4373 keer bekeken
We zien diverse hoogspanningslijnen- en masten op zeer abstracte wijze terug. Maar toch weer niet zo abstract dat ze niet te identificeren zijn. Voor het topic van de mastenzoekplaatjes zou het een leuke zijn: waar staan de 150 kV-masten die op abstracte wijze in het corthenstaal staan weergegeven? Top: die Beaubourg-achtige bliksembok is niet gebiedseigen voor de PGEM geweest.
DSCN0075.jpg
DSCN0075.jpg (100.58 KiB) 4373 keer bekeken
Het ombrengen van Anklaar is niet bepaald iets om trots op te zijn, maar anderzijds moet ik zeggen grote waardering te hebben voor hoe men hier in Zuidbroek is omgegaan met de vormgeving van het trafostationnetje. Strak, modern, geen tierelantijntjes maar toch een zeer leuke knipoog naar de identiteit (en het belang) van wat het station is. Als dit toch eens wat vaker zou kunnen.

Hulde voor de architect en ook voor de netbeheerder, de gemeente en de uitvoerder van het staalwerk.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door Tom » 03 mei 2016 19:54

Leuk reportage, ik denk aan Zeeuwse 150 kV-masten bij de Beaubourg-achtige plaatjes.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door Peter » 03 mei 2016 20:36

Ik denk ook aan de Zeeuwse masten. Wel een originele omheining. Veel fraaier dan de standaard hekken die je overal ziet!

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Nieuw 150 kV-station Apeldoorn Zuidbroek bijna gereed

Bericht door BaDu » 04 mei 2016 11:34

Inderdaad is de vormgeving van het hekwerk bizar mooi geworden door de periodieke toepassing van het Corten-staal en de perforering.
Qua kosten is dit natuurlijk flink duurder dan een normaal hekwerk, maar zal niet opwegen tegen de extra kosten van bijv. één wintrackmast.
KML-generator generator

Plaats reactie