Mastverhogingen N340

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door Tom » 15 jun 2015 20:36

De nieuwe masten staan NIET naast elkaar.
Was precies ook mijn eerste reactie. De gifbeker was nog niet helemaal leeg blijkbaar. Ik was van plan om komend weekend nog eens te kijken daar, maar ik geloof dat ik dat maar niet doe, deze masten zijn geen foto waard .

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door Peter » 15 jun 2015 20:39

@Ot: Andere keer maar weer een treinmomentje Mooi dat je in elk geval een paar foto's genomen hebt, nu hebben we in elk geval een indruk van het eindresultaat, ook al vind ik het er niet mooier op geworden.

Nu ik de masten goed bekijk valt me nog wat op, deze donauconfiguratie heeft zo te zien wel een gelijkbenige driehoeksvorm i.t.t. de IJsselmij ET-masten en Duits type donaumasten. Wellicht is dat ook de reden van de v-fixatie van de binnenste bretels. Verder zal ik er maar niet al te veel meer over zeggen want het is en blijft geen fraaie oplossing.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door ElektroThriller » 15 jun 2015 21:26

Het was al eerder bekend - ook in deze draad - dat de nieuwe mastposities verschoven zijn. Een gevalletje RTFM.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 16 jun 2015 08:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Max
380 kV + 3D Pylon Modeler
Berichten: 568
Lid geworden op: 07 dec 2011 22:03
Dichtstbijzijnde trafo: Vlaardingen

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door Max » 15 jun 2015 21:42

Wat een vreselijke gedrochten .
'your personal grid modeler'

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door Hans » 15 jun 2015 23:07

Goed gedaan Ot. Had je echt twee tussenuren of..... nuja, je bent het broertje van je broer, dus ik zwijg direct. Inderdaad had ik Lars gesproken, want die wil wel mee. En als we dat rondje langs Apeldoorn en Veessen willen maken met drie man, dan hebben we z'n Polo nodig. Ik heb immers maar twee zitplekken in de Donderjager. Over krap twee weken gaan we eerst wel even wat diepe borden bij de Ikea halen en dan een rondje bijzettafels, railings en andere new-age artefacten.

ET heeft de foto's een beetje scherper gekregen zo te zien, maar of het daar nu beter van wordt... Nuja, de waarheid zoals die daar bij Hessenweg staat valt niet te ontkennen.
Dat de masten niet naast elkaar zijn gezet verbaast me. Het klopt dat het eerder is genoemd, maar niet letterlijk. Maar ik was in de veronderstelling dat het projectschetsje een abstracte weergave van zaken was waarop de mastposities niet geheel exact weergegeven stonden. Immers, dat ze niet precies naast elkaar zouden komen te staan was onwaarschijnlijker dan dat dat wel was gebeurd.

Het is niet de brute hoogte, maar de amorfe vormeloze dikheid van deze vier masten die het hem doet. Samen met die railings, hun locatie, de dunne draden (kunnen ze niet helpen maar het is wel zo) en de enkelvoudige afspanning. Het had erger gekund (verkabeling, geef ik direct toe!), maar verder ga ik niet met het verdedigen van deze masten. Voor vakwerk is het m.i. een belediging aan het adres van de generaties die ons voorgingen in zorgvuldige mastontwerpen, zeker in verhouding tot de IJsselmij ET-donaumasten met hun zorgvuldige parapluvorm en speels tapse mastlichaam. Een kostbare gemiste kans, het blijft door mijn hoofd spoken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door ElektroThriller » 16 jun 2015 07:53

Hans schreef:(...)ET heeft de foto's een beetje scherper gekregen zo te zien, maar of het daar nu beter van wordt
Inmiddels verwijderd.
Ik hoop dat er mensen zijn te vinden die fotoreportages rond de wintracks van Beverwijk-Vijfhuizen gaan maken. (Het fotograferen van de verdwijnende ET-masten is in goede handen.)
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 16 jun 2015 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door Shrek » 16 jun 2015 10:27

ElektroThriller schreef:
Hans schreef:(...)ET heeft de foto's een beetje scherper gekregen zo te zien, maar of het daar nu beter van wordt
Inmiddels verwijderd.

Wie deze draad nog eens doorleest kan niet anders dan vaststellen dat er op het nieuwe masttype westelijk van de spoorlijn karaktermoord is gepleegd. Iets dat trouwens ook voor wintrackmasten geldt.

Ik wens degenen die tegen de Heersende Windrichting op dit forum in fotoreportages rond de wintracks van Beverwijk-Vijfhuizen maken veel sterkte toe. (Het fotograferen van de verdwijnende ET-masten is in goede handen.) Het zal duidelijk zijn dat ik dat niet ben.

Vooralsnog communiceer ik via PB's.
Het is toch niet omdat sommigen de masten in kwestie niet mooi vinden, dat de fotos op zich niet mooi of interessant kunnen zijn?
Mij lijkt het hele wintrack-project net heel interessant, ongeacht of het nu mooie masten zijn of niet...

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door Peter » 16 jun 2015 11:33

Ik vind het ook interessant om de ontwikkelingen rondom de Noordring van Randstad-380 te volgen, ook al had ik zelf liever vakwerkmasten gezien of een andere fraaiere buismast. Neemt niet weg dat ik wel benieuwd ben naar in hoeverre TenneT de wintrack heeft weten te verbeteren t.o.v. de eerste generatie die o.a. in de omgeving van Bleiswijk en Zoetermeer te zien is en waarvan de hoekmasten bijvoorbeeld nogal doorbuigen. Zo heb ik een paar weken geleden vanuit Assendelft waar ik moest zijn nog even een omweg via de A9 gemaakt om even naar de actuele situatie te kijken.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door BaDu » 16 jun 2015 11:33

Shrek schreef:
ElektroThriller schreef:
Hans schreef:(...)ET heeft de foto's een beetje scherper gekregen zo te zien, maar of het daar nu beter van wordt
Inmiddels verwijderd.

Wie deze draad nog eens doorleest kan niet anders dan vaststellen dat er op het nieuwe masttype westelijk van de spoorlijn karaktermoord is gepleegd. Iets dat trouwens ook voor wintrackmasten geldt.

Ik wens degenen die tegen de Heersende Windrichting op dit forum in fotoreportages rond de wintracks van Beverwijk-Vijfhuizen maken veel sterkte toe. (Het fotograferen van de verdwijnende ET-masten is in goede handen.) Het zal duidelijk zijn dat ik dat niet ben.

Vooralsnog communiceer ik via PB's.
Het is toch niet omdat sommigen de masten in kwestie niet mooi vinden, dat de fotos op zich niet mooi of interessant kunnen zijn?
Mij lijkt het hele wintrack-project net heel interessant, ongeacht of het nu mooie masten zijn of niet...
Inderdaad is de nieuwbouw van een HS-lijn altijd een mooie klus, Wintracks, Buismasten, vakwerkmasten of andersinds, het blijft een indrukwekkend gezicht.
Ik hoop dat er forumleden zijn die regelmatig de moeite willen nemen de bouw en voortgang van deze verbinding (incl de bouw van de stations Beverwijk en Vijfhuizen) willen documenteren (het detailniveau van de SAA-aanpassingen zou echt geweldig zijn, maar geen must). Ikzelf woon hier wat verder van weg en heb op het moment ook geen project wat me in de buurt brengt.
Maar goed dit is wat offtopic.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Mastverhogingen N340

Bericht door ElektroThriller » 16 jun 2015 13:09

Shrek schreef:Het is toch niet omdat sommigen de masten in kwestie niet mooi vinden, dat de fotos op zich niet mooi of interessant kunnen zijn?
Mij lijkt het hele wintrack-project net heel interessant, ongeacht of het nu mooie masten zijn of niet...
Helemaal mee eens.
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 17 jun 2015 05:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie