Lange termijn visie Elia

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Lange termijn visie Elia

Bericht door Shrek » 25 feb 2015 23:35

Elia heeft zonet een document gepubliceerd met de langetermijnvisie.
http://www.elia.be/nl/grid-data/grid-de ... -2015-2025

Ik ben er nog niet helemaal doorheen, maar de belangrijkste investeringspistes zijn wel duidelijk.
Het volgend kaartje toont de "zo goed als zeker"-projecten. Geel is versterking van de bestaande lijn met extra geleiders of vervanging ervan. De gekleurde bollen zijn nieuwe/vervangen trafo's.

Daarnaast wordt er in de tekst nog gesproken over enkele leuke projecten op langere termijn:
2e HVDC België-VK
2e HVDC België-Duitsland
HVDC Stevin-Doel
Vervanging van Gramme-Achène-Lonny door 2 draadstellen
HVDC Gravelines (FR)-Stevin

België kiest op zeer lange termijn (2030 of verder) dus resoluut voor de DC
elia2.jpg
elia2.jpg (154.8 KiB) 6667 keer bekeken
Dan kwam ik ook nog volgend leuk grafiekje tegen:
elianet.jpg
elianet.jpg (122.84 KiB) 6667 keer bekeken

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Lange termijn visie Elia

Bericht door BaDu » 26 feb 2015 10:11

Ik scroll snel door het plan heen en moet zeggen dat ik HVDC alleen tegenkom bij de verbinding met VK en DLD.
De andere verbindingen zijn normale 380/220kV verbindingen als ik de legenda op pag 166 goed begrijp (paars gestippeld is DC).

Het is duidelijk uit dit plan dat er nogal wat geïnvesteerd moet gaan worden door Elia.
Niet alleen op op 380/220 nivau maar ook op de lagere spanningsniveaus.

Voldoende voer voor de netkaart de komende jaren
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Lange termijn visie Elia

Bericht door Peter » 26 feb 2015 10:30

Klinkt inderdaad interessant. Bij het opwaarderen van een aantal 380kV verbindingen, moet ik dan denken aan het toepassen van vierbundels, bijvoorbeeld Mercator - Horta - Avelin? In het Noordoosten van België worden zo te zien beide 380kV verbindingen voorzien van twee draadstellen. Zoals we hebben gezien op de foto's van Shrek is men daar nu tussen Van Eyck en Gramme mee bezig.

Wat betreft de toekomstige projecten, de vervanging van Gramme-Achène-Lonny door 2 draadstellen zal dus neerkomen op het bouwen van een volledig nieuwe verbinding.

Verder vind ik de HVDC verbindingen wel interessant, blijkbaar komen er ook nieuwe verbindingen parallel aan de kust vanaf Frankrijk t/m Doel. Dan zou die HVDC verbinding vanaf Doel eigenlijk doorgetrokken moeten worden via de Maasvlakte naar Eemshaven. Zo ontstaat er wel een mooi Europees HVDC supergrid.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Lange termijn visie Elia

Bericht door Knarvel » 27 feb 2015 00:09

Worden de verbindingen Gravelinnes-Stevin en Stevin-Doel als zeekabels uitgevoerd?
En zijn er geen plannen de verbinding Aubange-Moulaine naar 380kV op te waarderen?

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Lange termijn visie Elia

Bericht door Ot » 28 feb 2015 09:36

jeetje wat een dik rapport, dat heb ik nog nooit gezien uit Belgie. maar ik zie helemaal niets over HVDC hoor behalve dan NEMO en Alegro. op het land lijkt het in die grote tabellen allemaal wisselstroom. 110 kV komt er ook aan.

70 kV word wel flink afgeslacht. maar klopt het trouwens dat in die zelfde grote tabel tussen alle nieuwe grond kabels een stuk of twee nieuwe 150 kV luchtlijnen? Het kan dus nog?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Lange termijn visie Elia

Bericht door Shrek » 03 mar 2015 00:07

Voor wie de extra HVDC-plannen niet vindt: §5.5 gaat daarover.
Uiteraard is het verre toekomst en dus niet zo concreet als Allegro of Nemo. Maar daarom zeker niet minder interessant
Ot schreef:70 kV word wel flink afgeslacht. maar klopt het trouwens dat in die zelfde grote tabel tussen alle nieuwe grond kabels een stuk of twee nieuwe 150 kV luchtlijnen? Het kan dus nog?
Dat zijn vervangingen van bestaande 70kV door 150kV. Maar zelfs dat is moeilijk, in Paturages waren ze dat ook van plan maar hebben de Nimby's een kabel bekomen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Lange termijn visie Elia

Bericht door Shrek » 27 aug 2018 19:47

We zijn intussen weer een aantal jaar verder, een heel deel van de projecten uit het vorige investeringsplan zijn lopende of al in dienst.
Maar bij Elia nemen ze daar geen genoegen mee en kijken ze intussen alweer een horizon verder. De discussies over het volgende investeringplan lopen nog volop, maar Elia heeft toch al een eerste knuppel in het hok gegooid met volgende slideshow:

http://www.elia.be/~/media/files/Elia/u ... reGrid.pdf

Enkele vage pistes uit het vorige plan komen nu terug als echte projecten:
-Het quasi volledige 380kV-net uitrusten met HTLS-geleiders voor meer capaciteit
-Een 2e HVDC naar het VK en naar Duitsland
-Een 220kV-kabel naar Luxemburg

Maar het meest interessant zijn natuurlijk de gewijzigde inzichten:
-In het vorige plan sprak men nog van een HVDC op de bodem van de Schelde om de energie van de kust naar het binnenland te krijgen. Dit blijkt praktisch niet haalbaar en is dan ook vervangen door een nieuwe 380kV-lijn Avelgem-Courcelles. Noot: de lijn Avelgem-Courcelles was in de jaren '80 en '90 al gepland, maar is toen nooit gebouwd omdat het elektriciteitsverbruik in West-Vlaanderen minder steeg dan verwacht. Nu zou de lijn vooral nodig zijn voor de omgekeerde beweging: stroom die in West-Vlaanderen aan land komt naar de rest van het land brengen.
- In het vorige plan zou Stevin de centrale post zijn, zowel voor de huidige (en in aanbouw zijnde) windmolenparken als voor de toekomstige. Nu wil Elia een 2e post bouwen waar er zeekabels aan land komen. Eventueel wordt er op zee wel een verbinding gemaakt tussen de parken.
- Deze 2e post komt te liggen op een nieuwe 380kV-lijn Gezelle-Izegem. Ook deze lijn stond al eerder in de plannen, maar is toen vervangen door de as Horta-Eeklo-Van Maerlandt-Gezelle. Nu blijkt de eerste as niet meer voldoende voor alle geplande windparken en moet Izegem-Gezelle er alsnog komen.

Ook de vage pistes zijn gewijzigd:
- Het vorige plan sprak nog over eventuele HVDC naar Frankrijk. Waarschijnlijk laten Nemo en ALEGrO zien dat dat teveel kost en kiest men nu resoluut voor AC: overal HTLS en een complete hernieuwing van Gramme-Lonny zijn de nieuwe langetermijnpistes.

In de 380kV-plannen zit er dus een duidelijke evolutie, in de 220/150/110 kV-plannen is er echter niets gewijzigd.
Behalve misschien één ding: Elia krijgt de grote hoeveelheden energie die het windpark C-Power aan land zet in Slijkens maar niet onder controle. Nu willen ze zelfs een dwarsregeltransfo in het 150kV-net plaatsen om er wat grip op te krijgen.
Ik denk dat we hier gerust over een serieuze design-fout in het Belgische hoogspanningsnet kunnen spreken. Om snel te zijn heeft men er destijds voor gekozen het windpark aan de 150kV-te hangen. Het was veel beter geweest te wachten tot Stevin er was, dan waren er nu zoveel problemen niet en had men ook een pak minder warmteverliezen (325 MW over 150kV is gewoon veel).

Plaats reactie