Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door elo » 20 feb 2015 20:30

Opmerkelijk informatie gevonden op zweeds website. Misschien komen wij op 20 maart zonder stroom te zitten Op die datum is er namelijk een diepe gedeeltelijke zonsverduistering in Europa en die verduistering kan verrassend een groot gevaar voor de electriciteitvorziening in heel Europa zijn. Dat komt door het grote geinstalleerde vermogen van zonneenergie in Duitsland en andere landen. Bij helder weer in Europa zal de electriciteitsproductie in korte tijd met maar 35 GW kunnen afnemen en naar het verduisteringsmaximum dan weer snel steigen. Per minuut kan het vermogen van zonnepanelen met meer dan 700 MW veranderen, dat betekent dat er ELK MINUUT een grote electriciteitscentrale moet worden in- of uitgeschrakeld om dat op te vangen Dus de TSO's en ENTSO-E beschouwen dat natuurlijk als een serieuse dreiging voor het net en zijn nu al bezig om voorzorgsmaatregels te nemen voor die datum.

Hier de rapport van ENTSO-E: https://www.entsoe.eu/Documents/SOC%20d ... march%2020

Ik zal overigens geen last van een grote europese blackout hebben. Op die datum ben ik namelijk op de Faeröer om de TOTALE zonsverduistering daar waar te nemen

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Mark » 20 feb 2015 20:44

Is het niet mogelijk om in de aanloop naar de zonsverduistering de zonnecellen af te schakelen en over te schakelen naar conventionele energiecentrales? En na de verduistering dan weer af te bouwen. Of denk ik nu te simpel?

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Tom » 20 feb 2015 20:52

Gaaf dat je erheen gaat! Ik ben zelf ook amateur-sterrenkundige dus ik heb deze dag ook in de agenda staan, maar ik zal het vanuit Nederland moeten doen met 85% eclips. Op zich betekent dat voor de hoeveelheid licht erg weinig: het is hetzelfde verschil tussen een laagstaande zon en een hoge zon.

Als ik het rapport lees vraag ik me dus af of dit soort maatregelen op een bewolkte dag ook niet worden genomen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Peter » 20 feb 2015 22:45

Interessant elo! Lijkt me heel bijzonder om mee te maken. Ik hoop dat het die dag mooi zonnig weer is.

Het is in elk geval iets wat je aan kan zien komen, en dus tijdig op reageren.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Shrek » 21 feb 2015 01:09

TomBorger schreef:Als ik het rapport lees vraag ik me dus af of dit soort maatregelen op een bewolkte dag ook niet worden genomen.
Neen, dat is helemaal anders. De bewolking vormt zich langzaam aan of lost langzaam aan op. Wolken zullen nooit opeens overal tegelijk verschijnen. Je zal dus nooit een grote piek in stroomproductie krijgen.

Maar het is wel heel interessante materie, ik ben benieuwd hoe ze dat opgelost gaan krijgen.
De pompcentrale in Coo zal wel goed gebruikt worden die dag

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door BaDu » 21 feb 2015 14:21

Hmmm, interessant verhaal, ik had hier persoonlijk nog nooit zo over nagedacht.
Maar het is wel logisch, we zijn afhankelijker geworden van PV-vermogen (en maar goed ook) maar we worden dus ook afhankelijker van de factoren die PV-vermogen beïnvloeden.

Gelukkig is de 700MW/min PV-opregelend, dus het gaat om afschakelen van traditioneel opwekvermogen, dat gaat gelukkig een stuk sneller dan het inschakelen. De 400M/min afregelend PV-vermogen is natuurlijk wel zorgelijk omdat de tijdsduur zo lang is.

Wat mij verder in het rappor tnog opviel is een zinnetje bij de aanbevelingen:
Due to change in thermostatic controlled loads and lighting, the demand could also be affected by the solar eclipse. The effect is very difficult to estimate on a global scale. It is advised that each TSO prepare its best estimate.
Er is dus ook een invloed te verwachten aan de vraag zijde door het inschakelen van verlichting en elektrische verwarmingen etc. Het wordt immers donkerder en kouder. Ook dit zal niet een heel klein vermogen zijn
Kortom er is wel wat voorbereiding nodig voor deze dag, rken maar dat de TSO's van landen met veel PV-vermogens afname al flink aan het voorbereiden zijn.

Ik denk dat ik op die dag deze site in de gaten ga houden
Overigens een leuke site met veel informatie over de frequentie regeling van het elektriciteitsnet.

Edit: Deze pdf geeft een meer gedetailleerde studie voor Duitsland weer. Conclusie is dat de verwachte invloed van de zonsverduistering in DLD volledig kan worden opgevangen door de opslagbekkens. Mits deze beschikbaar zijn natuurlijk.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Johan » 21 feb 2015 19:48

Mark schreef:Is het niet mogelijk om in de aanloop naar de zonsverduistering de zonnecellen af te schakelen
Een gemiste kans dat er geen werk van gemaakt is om de zon energie te regelen en/ of bij nood afschakelbaar te maken.
Nog even wachten en het is een onbeheersbaar probleem geworden.

bijlage bericht in Algemeen Dagblad van vandaag 21-2-2015
AD  21-2-2015.jpg
AD 21-2-2015.jpg (94.91 KiB) 9255 keer bekeken

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door elo » 21 feb 2015 22:16

TomBorger schreef:Gaaf dat je erheen gaat! Ik ben zelf ook amateur-sterrenkundige dus ik heb deze dag ook in de agenda staan, maar ik zal het vanuit Nederland moeten doen met 85% eclips. Op zich betekent dat voor de hoeveelheid licht erg weinig: het is hetzelfde verschil tussen een laagstaande zon en een hoge zon.
Ja, dat is ool een van mijn hobbys, alleen staat het waarnemen en astrofotografie momentaal een beetje op een laag pitje. Ik heb twee totale zonsverduisteringen meegemaakt, in 1999 in Noord-Frankrijk en in 2012 in Australië. Beide keren met succes - of was het in 1999 maar op een haartje. Grote kans dat het deze keer een "clouded out" wordt gezien het niet juist zonnige klimaat van de Faeröer. Wel een mooi excuus om deze deel van het deense koningrijk te zien.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Ot » 23 feb 2015 15:43

valt dit niet nog mee deze keer omdat het bij zons opgang gebeurt? Als het midden overdag opeens donker word voor een half uur is het toch veel erger dan wanneer het in de ochtend is als de zon net op komt?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Knarvel » 23 feb 2015 22:15

elo schreef:
TomBorger schreef:Gaaf dat je erheen gaat! Ik ben zelf ook amateur-sterrenkundige dus ik heb deze dag ook in de agenda staan, maar ik zal het vanuit Nederland moeten doen met 85% eclips. Op zich betekent dat voor de hoeveelheid licht erg weinig: het is hetzelfde verschil tussen een laagstaande zon en een hoge zon.
Ja, dat is ool een van mijn hobbys, alleen staat het waarnemen en astrofotografie momentaal een beetje op een laag pitje. Ik heb twee totale zonsverduisteringen meegemaakt, in 1999 in Noord-Frankrijk en in 2012 in Australië. Beide keren met succes - of was het in 1999 maar op een haartje. Grote kans dat het deze keer een "clouded out" wordt gezien het niet juist zonnige klimaat van de Faeröer. Wel een mooi excuus om deze deel van het deense koningrijk te zien.
In 1999 woonde ik nog in zuid-Duitsland, hoefde dus voor deze zonsverduistering niet verder dan mijn tuin... We zaten er met velen klaart voor, maar op het moment suprème onttrok een wolkje het hele gebeuren aan het oog. Nog erger was dat vrienden 5 km verderop daar geen last van hadden...
Ik denk dat die variatie in zonne-energie opbrengst minder kras zal zijn als er wordt verwacht en dus geen al te grote problemen zal veroorzaken, maar we zullen zien.

Plaats reactie