Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Tom » 23 feb 2015 22:57

Ik weet nog van 1999 dat Zuid-Duitsland het erg slecht getroffen had qua weer. Zelf zag ik het in Noord-Frankrijk door lichte middelbare wolken heen.

Het is in ieder geval weer reden voor een klein media-hypje het bericht dat de zonsverduistering in combinatie met zonne-energie problemen kan geven.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Hans » 23 feb 2015 23:05

Inmiddels staat ook op de site van Tennet een bericht over deze situatie.
http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... ering.html

Ze noemen daar dezelfde (verbazend grote en snelle) getallen omtrent productieveranderingen. Wie weet schrijven we er iets korts over op de voorpagina, maar ik wil zelf graag waken voor paniekvoetbal.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Nico uit Gouda » 25 feb 2015 15:58

...een vervolgbericht staat op http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... art-2.html Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Knarvel » 25 feb 2015 21:55

De NOS had er gisteren een leuk en helder filmpje over, je vind het vanaf 19' 20" tot 21' 30". Voor de liefhebbers volgende screenshot van de netsituatie ten tijde van het intervieuw. We zien wat we eigenlijk al wisten, Nederland levert ca 1400 MVA aan Belgie, die wederom geheel (plus nog wat meer) uit Duitsland afkomstig zijn.
nos-dump-132be.png
nos-dump-132be.png (326.64 KiB) 7014 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Hans » 25 feb 2015 22:15

Vandaag stond ook in de krant Trouw een item over dit probleem. We ontkomen er inmiddels niet meer aan, dus ik heb in eigen bewoordingen een stukje op de voorpagina van de mainsite gezet.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Paullus » 27 feb 2015 18:31

Ik ben oprecht benieuwd of er hier sprake is van een echt probleem, of een mediahype zoals de milleniumbug die nooit kwam.

Bij de zonsverduistering van 1999 werd het wel wat donkerder, maar niet voldoende om de openbare verlichting aan te spreken. Dat was een verduistering die toen rond de 98% lag volgens mij in Nederland en in Noord-Frankrijk totaal was.

De komende verduistering stelt veel minder voor in continentaal Europa, nergens wordt het echt donker. Ongetwijfeld zal het opgewekte vermogen wat terug lopen bij zonnepanelen, maar ik denk niet dat er problemen ontstaan, zeker niet als het in grote delen van Europa bewolkt is. Dan wordt het verschil in lichtopbrengst van de zon minder groot, omdat deze toch al significant lager is. Ook de wind speelt een rol, wel of geen voldoende wind.

Verder is het een vrijdag waarbij er minder vraag is naar energie dan maandag.
Ik denk dan ook dat het hele circus vooral gestart is om de discussie over wel of geen zonnepanelen, windmolens enz. te voeren en de focus te leggen op de taken van de netbeheerders.

In combinatie met de heus wel serieuze vraag of beheersing van het gekoppelde net ook in de toekomst gewaarborgd kan worden in Europa als er meer dan 50% decentrale opwek plaats vindt uit weersafhankelijke bronnen, is het inzetten van de zonsverduistering door de netbeheerders dan ook wel te begrijpen. Momenteel is echter de opwek uit zonnepanelen nog te marginaal.

Let maar op, 21 maart 2015 zal met trots gemeld worden dat door goede interventie van de netbeheerders, er geen storingen zijn opgetreden.
Op die manier wordt nog eens extra benadrukt voor het grote publiek dat er naast de energiemaatschappij waar men bij afneemt er ook netbeheerders zijn die zorgen voor de infrastructuur en stabiliteit van het netwerk.
Dan snappen wellicht meer mensen de noodzaak van de kosten voor netbeheer op de rekening.

Kortom, naar mijn mening een uitgelezen publiciteitsstunt om de voor velen anonieme netwerkbeheerders op de kaart te zetten en een discussie te starten voor de toekomst als wel heel Europa vol hangt met zonnepanelen.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Nico uit Gouda » 12 mar 2015 18:54

Hallo iedereen. Op http://www.amazon.com/Ring-The-Connells/dp/B000000GPT staat een single-hoes waarop een totaal verduisterde zon staat. Maar kijk ALLÉÉN via speciale eclipsbrilletjes naar de gedeeltelijke verduisterde zon, dit óók tijdens het maximum rond 10:35 uur op vrijdag 20 maart!
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Laatst gewijzigd door Nico uit Gouda op 13 mar 2015 17:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Sabes
middenspanning
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2013 17:49
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen-Weerdinge

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Sabes » 12 mar 2015 19:56

Pas inderdaad goed op je ogen met het kijken naar de zon(sverduistering).

Ik had bij toeval tijdens de zonsverduistering van 1999 mijn vakantie in Hongarije gepland en een volledige zonsverduistering daar mee gemaakt. Een geweldige ervaring.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Nico uit Gouda » 19 mar 2015 17:21

Hallo iedereen. Beluister op http://www.radio2.nl/nieuws/id-6499-sou ... ering.html de beide GERELATEERDE FRAGMENTEN onderaan op deze link en lees ook http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... clips.html en http://www.telegraaf.nl/binnenland/2382 ... ing__.html Hartelijke eclips-groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Zonsverduistering en de electriciteitsvorziening

Bericht door Hans » 20 mar 2015 09:22

grootste effecten weg.JPG
Satfoto Europa
grootste effecten weg.JPG (69.8 KiB) 6826 keer bekeken
Op dit moment is de mist hardnekkiger dan voorzien (tsja, Nederland blijft NEEderland als het gaat om astronomische bezienswaardigheden ), en omdat de weermodellen zelf geen rekening houden met een verminderde instraling door de zonsverduistering zelf, zal de mist alleen nog maar langzamer oplossen.

Aan de andere kant, ook een belangrijk deel van westelijk Duitsland zit nu nog in de mist en daarmee is er de kans dat de eerste piek van zonnestroom minder hoog is dan eerst voorzien was. Alle vlug te regelen fossiel vermogen kan daardoor iets harder blijven draaien zodat er dadelijk aan de andere kant van de verduistering minder opregeltijd nodig is: we hoeven dan immers van minder ver te komen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie