Refit 380 kV Lelystad - Ens
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Refit 380 kV Lelystad - Ens
Zoals bekend komt er geen alternatief tracé voor de 380 kV-verbinding tussen Diemen en de regio Eemshaven. In plaats daarvan wordt de bestaande verbinding refurbished, te beginnen met de masten 155 t/m 208 tussen Lelystad en Ens.
Zie http://www.tennet.eu/nl/nl/net-projecte ... d-ens.html voor meer bijzonderheden.
Zie http://www.tennet.eu/nl/nl/net-projecte ... d-ens.html voor meer bijzonderheden.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Interessant onderwerp ET.
Ben heel benieuwd hoe de werkzaamheden eruit gaan zien. Denk wel dat ze van die grote betonblokken gaan plaatsen zoals ze dat in Helmond hebben gedaan bij de duo-tonmasten.
Cheers Ruben
Ben heel benieuwd hoe de werkzaamheden eruit gaan zien. Denk wel dat ze van die grote betonblokken gaan plaatsen zoals ze dat in Helmond hebben gedaan bij de duo-tonmasten.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Dit wordt zeker interessant. Het gaat een aardig beeld opleveren hoe de opwaardering van de 380kV ring eruit komt te zien. Als ik het goed begrijp komt er een iets zwaardere driebundel in te hangen? Verder lees ik dat de ophanging wordt aangepast om de magneetvelden te verkleinen. Ik vrees dat de lijn v-ophangingen krijgt, daar ben ik wat minder blij mee. Gelukkig blijft deze verbinding wel staan zoals hij nu is.
Heb je weet wat om te volgen na het SAA project, ET
Heb je weet wat om te volgen na het SAA project, ET
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Zou wat zijn als er inderdaad alleen maar V-ophanging komt bij de steunmasten. Vind het bij de eerste generatie 380kV-donaumasten het eigenlijk niet zo goed staan bij de Oostring-masten juist wel weer.
We mogen toch blij zijn dat deze verbinding blijft staan maar helaas dan in een iets andere vorm. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat omdat deze lijn de primeur mag hebben voor de verzwaring van het 380kV-net.
Cheers Ruben
We mogen toch blij zijn dat deze verbinding blijft staan maar helaas dan in een iets andere vorm. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat omdat deze lijn de primeur mag hebben voor de verzwaring van het 380kV-net.
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Toch vind ik jammer dat het oorspronkelijke karakter verloren gaat. Al is alles beter dan wintracks .
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Deze informatie is al een paar maanden bekend, maar dat terzijde.
Los van het bijna geheel euh.. slopen en in situ herbouwen van de bestaande masten trekt het de aandacht dat men de driebundels niet door vierbundels schijnt te willen vervangen. Foutje misschien? Het lijkt me bij verzwaringen van mast en fundament waarschijnlijker dat het gewicht van de draden toeneemt omdat men er vierbundel AMS-620 in liert, dan dat er voor driebundel hogetemperatuurgeleiders gekozen wordt.
Geen breinaalden is heel wat waard. Nu maar afwachten of we ook railingvrij blijven.
Los van het bijna geheel euh.. slopen en in situ herbouwen van de bestaande masten trekt het de aandacht dat men de driebundels niet door vierbundels schijnt te willen vervangen. Foutje misschien? Het lijkt me bij verzwaringen van mast en fundament waarschijnlijker dat het gewicht van de draden toeneemt omdat men er vierbundel AMS-620 in liert, dan dat er voor driebundel hogetemperatuurgeleiders gekozen wordt.
Geen breinaalden is heel wat waard. Nu maar afwachten of we ook railingvrij blijven.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Zullen ze wel hetzelfde doen als bij Westerlee-Wateringen, daar hadden ze ook de masten versterkt en 3bundel kabels toegepast...en railingen geplaatst.
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Wat ik van Westerlee - Wateringen opvallend vind is de driebundel in combinatie met het feit dat deze lijn volgens het KCD wel voor 2.635 MVA geschikt is, misschien hogetemperatuurgeleiders toegepast? Ik vind van deze lijn alleen de isolatorkettingen net iets te kort voor 380kV, zeker zo vlak aan de kust. Verder denk ik dat bij zo'n ingrijpende versteviging van de masten railings onvermijdelijk zijn.
Het zou ook kunnen dat de masten eruit komen te zien zoals de nieuwbouwmasten van het SAA project, die lijken sterk op de oude eerste generatie masten maar zouden al wel zijn voorbereid op een toekomstige netverzwaring. Na dit project zal ongetwijfeld Diemen - Lelystad volgen.
Het zou ook kunnen dat de masten eruit komen te zien zoals de nieuwbouwmasten van het SAA project, die lijken sterk op de oude eerste generatie masten maar zouden al wel zijn voorbereid op een toekomstige netverzwaring. Na dit project zal ongetwijfeld Diemen - Lelystad volgen.
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Tja, de techniek zal inmiddels wel wat verder zijn dan vele jaren terug. 3 isolatorkettingen zoals bij Maasvlakte - Craayesteijn bij hoekmasten zien we ook niet elders bijvoorbeeld .Peter schreef:Ik vind van deze lijn alleen de isolatorkettingen net iets te kort voor 380kV, zeker zo vlak aan de kust.
Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens
Volgens dit documentje, plz 16, heeft de verbinding een ander soort kabel, zgn "bobolink 50/725", blz 19 in tegenstelling tot de ACSR kabels gebruikt in andere 3 bundel lijnen. Misschien een nieuw soort kabel? @Mark, de verbinding heeft 3 isolatorkettingen op de eind en hoekmasten. Elo Max en Knarvel hebben er fotos van gemaakt in het fotoforum.Peter schreef:Wat ik van Westerlee - Wateringen opvallend vind is de driebundel in combinatie met het feit dat deze lijn volgens het KCD wel voor 2.635 MVA geschikt is, misschien hogetemperatuurgeleiders toegepast? Ik vind van deze lijn alleen de isolatorkettingen net iets te kort voor 380kV, zeker zo vlak aan de kust. Verder denk ik dat bij zo'n ingrijpende versteviging van de masten railings onvermijdelijk zijn.
Het zou ook kunnen dat de masten eruit komen te zien zoals de nieuwbouwmasten van het SAA project, die lijken sterk op de oude eerste generatie masten maar zouden al wel zijn voorbereid op een toekomstige netverzwaring. Na dit project zal ongetwijfeld Diemen - Lelystad volgen.