Refit 380 kV Lelystad - Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door ElektroThriller » 10 feb 2015 08:56

Zoals bekend komt er geen alternatief tracé voor de 380 kV-verbinding tussen Diemen en de regio Eemshaven. In plaats daarvan wordt de bestaande verbinding refurbished, te beginnen met de masten 155 t/m 208 tussen Lelystad en Ens.
Zie http://www.tennet.eu/nl/nl/net-projecte ... d-ens.html voor meer bijzonderheden.
Schermafbeelding 2015-02-09 om 16.48.48.png
Schermafbeelding 2015-02-09 om 16.48.48.png (528.11 KiB) 5810 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Ruben » 10 feb 2015 09:01

Interessant onderwerp ET.

Ben heel benieuwd hoe de werkzaamheden eruit gaan zien. Denk wel dat ze van die grote betonblokken gaan plaatsen zoals ze dat in Helmond hebben gedaan bij de duo-tonmasten.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Peter » 10 feb 2015 09:40

Dit wordt zeker interessant. Het gaat een aardig beeld opleveren hoe de opwaardering van de 380kV ring eruit komt te zien. Als ik het goed begrijp komt er een iets zwaardere driebundel in te hangen? Verder lees ik dat de ophanging wordt aangepast om de magneetvelden te verkleinen. Ik vrees dat de lijn v-ophangingen krijgt, daar ben ik wat minder blij mee. Gelukkig blijft deze verbinding wel staan zoals hij nu is.

Heb je weet wat om te volgen na het SAA project, ET

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1554
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Ruben » 10 feb 2015 09:51

Zou wat zijn als er inderdaad alleen maar V-ophanging komt bij de steunmasten. Vind het bij de eerste generatie 380kV-donaumasten het eigenlijk niet zo goed staan bij de Oostring-masten juist wel weer.

We mogen toch blij zijn dat deze verbinding blijft staan maar helaas dan in een iets andere vorm. Ben eigenlijk wel benieuwd naar het eindresultaat omdat deze lijn de primeur mag hebben voor de verzwaring van het 380kV-net.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Tom » 10 feb 2015 23:14

vervanging profielen.jpg
vervanging profielen.jpg (25.39 KiB) 5761 keer bekeken
Dat wordt me nogal een werk zeg, de geleiders zullen ook wel opgespannen worden?
Toch vind ik jammer dat het oorspronkelijke karakter verloren gaat. Al is alles beter dan wintracks .

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Hans » 11 feb 2015 20:28

Deze informatie is al een paar maanden bekend, maar dat terzijde.
Los van het bijna geheel euh.. slopen en in situ herbouwen van de bestaande masten trekt het de aandacht dat men de driebundels niet door vierbundels schijnt te willen vervangen. Foutje misschien? Het lijkt me bij verzwaringen van mast en fundament waarschijnlijker dat het gewicht van de draden toeneemt omdat men er vierbundel AMS-620 in liert, dan dat er voor driebundel hogetemperatuurgeleiders gekozen wordt.

Geen breinaalden is heel wat waard. Nu maar afwachten of we ook railingvrij blijven.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door voltron » 11 feb 2015 21:30

Zullen ze wel hetzelfde doen als bij Westerlee-Wateringen, daar hadden ze ook de masten versterkt en 3bundel kabels toegepast...en railingen geplaatst.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Peter » 11 feb 2015 23:34

Wat ik van Westerlee - Wateringen opvallend vind is de driebundel in combinatie met het feit dat deze lijn volgens het KCD wel voor 2.635 MVA geschikt is, misschien hogetemperatuurgeleiders toegepast? Ik vind van deze lijn alleen de isolatorkettingen net iets te kort voor 380kV, zeker zo vlak aan de kust. Verder denk ik dat bij zo'n ingrijpende versteviging van de masten railings onvermijdelijk zijn.

Het zou ook kunnen dat de masten eruit komen te zien zoals de nieuwbouwmasten van het SAA project, die lijken sterk op de oude eerste generatie masten maar zouden al wel zijn voorbereid op een toekomstige netverzwaring. Na dit project zal ongetwijfeld Diemen - Lelystad volgen.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door Mark » 11 feb 2015 23:50

Peter schreef:Ik vind van deze lijn alleen de isolatorkettingen net iets te kort voor 380kV, zeker zo vlak aan de kust.
Tja, de techniek zal inmiddels wel wat verder zijn dan vele jaren terug. 3 isolatorkettingen zoals bij Maasvlakte - Craayesteijn bij hoekmasten zien we ook niet elders bijvoorbeeld .

voltron
380 kV
Berichten: 785
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Refit 380 kV Lelystad - Ens

Bericht door voltron » 12 feb 2015 14:19

Peter schreef:Wat ik van Westerlee - Wateringen opvallend vind is de driebundel in combinatie met het feit dat deze lijn volgens het KCD wel voor 2.635 MVA geschikt is, misschien hogetemperatuurgeleiders toegepast? Ik vind van deze lijn alleen de isolatorkettingen net iets te kort voor 380kV, zeker zo vlak aan de kust. Verder denk ik dat bij zo'n ingrijpende versteviging van de masten railings onvermijdelijk zijn.

Het zou ook kunnen dat de masten eruit komen te zien zoals de nieuwbouwmasten van het SAA project, die lijken sterk op de oude eerste generatie masten maar zouden al wel zijn voorbereid op een toekomstige netverzwaring. Na dit project zal ongetwijfeld Diemen - Lelystad volgen.
Volgens dit documentje, plz 16, heeft de verbinding een ander soort kabel, zgn "bobolink 50/725", blz 19 in tegenstelling tot de ACSR kabels gebruikt in andere 3 bundel lijnen. Misschien een nieuw soort kabel? @Mark, de verbinding heeft 3 isolatorkettingen op de eind en hoekmasten. Elo Max en Knarvel hebben er fotos van gemaakt in het fotoforum.

Plaats reactie