Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Johan » 04 feb 2015 19:20

In de komende jaren worden de netten in Dordrecht aangepast.

Aan de Oranjelaan wordt een nieuw 50/13 kV station gebouwd.
Tennet verlaat 150/50/13 kV Noordendijk.
Stedin verlaat 50 kV Oranjelaan en 13 kV Oranjelaan.
Er komt een derde 150/50 kV trafo in Merwedehaven met nieuwe kabel naar 50 kV Merwedehaven.
De schakelinstallatie in Merwedehaven wordt aangepast.
Twee nieuwe kabels van 50 kV Merwedehaven naar 50 kV Oranjelaan.
Twee nieuwe kabels van 50 kV Merwedehaven naar 50 kV Walburg in Zwijndrecht.
De schakelinstallatie in 50 kV Walburg wordt vernieuwd.
Een en ander moet eind 2017 gereed zijn.

Filmpje van Stedin

Link

Project omschrijving van Stedin
http://www.stedin.net/over-stedin/pers- ... wijndrecht

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Shrek » 04 feb 2015 19:28

Dat is compleet het tegenovergestelde van wat in België aan de gang is.
Hier wordt 36 en 70kV net verlaten ten voordele van de 150/MS-transformatie, omdat dat een stuk economischer is.

Zou het kunnen dat het feit dat in NL de grens van MS/HS boven de 50kV ligt, ervoor zorgt dat deze duurdere oplossing gekozen wordt?
Moest Tennet ook bevoegd zijn voor 50kV zou dit niet gebeuren volgens mij...

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Johan » 04 feb 2015 20:09

Zou het kunnen dat het feit dat in NL de grens van MS/HS boven de 50kV ligt, ervoor zorgt dat deze duurdere oplossing gekozen wordt?
Moest Tennet ook bevoegd zijn voor 50kV zou dit niet gebeuren volgens mij...
Je hebt helemaal gelijk. Er worden oplossingen gekozen binnen de eigen spanningsgrenzen.
Persoonlijk denk ik dat de 150 kV langzamerhand een distributiespanning aan het worden is, wat beter bij de regionale netbeheerder thuis hoort.
Of voor de Oranjelaan 150kV een betere keuze is dat betwijfel ik. Merwedehaven en de Oranjelaan liggen hemelsbreed 1800 meter uit elkaar.
De kosten voor 150kV zijn veel hoger en moet afgewogen worden met het te transporteren vermogen.
Als Stedin ook de 150 kV beheerde dan denk ik dat er voor 150 kV kabels naar Walburg Zwijndrecht gekozen was.

De situatie in Nederland en België is niet te vergelijken, 50kV via kabels en 50kV stations waar de schakelinstallaties binnen staan opgesteld en veelal MS netten van
10kV. Eerder zal voor 150/23 kV gekozen worden zoals in de Rotterdamse binnenstad en delen van Rotterdam Zuid.
Laatst gewijzigd door Johan op 05 feb 2015 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Mark » 04 feb 2015 22:24

2 fotootjes van een journalist vanmorgen.

https://twitter.com/JelleGunneweg/statu ... 9397673984

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Johan » 05 feb 2015 10:27

Mooie foto's Mark.

Ik vindt vooral de 13 kV Reyrolle installatie indrukwekkend, hij ziet er echt oud uit met die ronde meters.
Links op de voorgrond is nog net een Conel schakelaar zichtbaar.

Johan

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door elo » 05 feb 2015 20:14

Johan schreef:Mooie foto's Mark.

Ik vindt vooral de 13 kV Reyrolle installatie indrukwekkend, hij ziet er echt oud uit met die ronde meters.
Links op de voorgrond is nog net een Conel schakelaar zichtbaar.

Johan
Van zo'n Reyrolle ding (of iets vergelijkbaar) heb ik ooit de schrik van mijn leven gekregen
Toen ik kind in Denemarken was, ik denk rond 1974 of zoiets, was ik met mijn zus op vakantie bij een paar neven en nichten. Hun vader, oom Niels was boer en op zijn grondgebied was er een 60/10 kV trafostation gebouwd. Dit was voor de tijd dat kleinere trafostations op afstand konden worden bestuurd. Dus als er een 10 kV lijn uit viel door blikseminslag of zoiets moest de betreffende 10 kV luchtlijn weer handmatig worden ingeschakelt. Dat was de taak van oom Niels, als dichtbijzijnde buur. Op een dag was er bijna de hele dag erg veel onweer en de alarm luidde om de uur dat er weer mensen zonder stroom zaten en oom Niels moest haasten naar de station om de stroomvoorziening te herstellen. Wij kinderen mochten natuurlijk graag mee naar de station Maar een keer tijdens ons verblijf in het schakelgebouw sloeg de bliksem in een 10 kV radial in. Wij stonden direkt naast de schakelveld als dat met de knal van een andere wereld de kortsluiting uitschakelde. Ik denk dat iederen mindestens een meter in de lucht sprongen!

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Johan » 06 feb 2015 19:53

elo plaatst load: schreef: Toen ik kind in Denemarken was, ik denk rond 1974 of zoiets, was ik met mijn zus op vakantie bij een paar neven en nichten. Hun vader, oom Niels was boer en op zijn grondgebied was er een 60/10 kV trafostation gebouwd. Dit was voor de tijd dat kleinere trafostations op afstand konden worden bestuurd. Dus als er een 10 kV lijn uit viel door blikseminslag of zoiets moest de betreffende 10 kV luchtlijn weer handmatig worden ingeschakelt. Dat was de taak van oom Niels, als dichtbijzijnde buur. Op een dag was er bijna de hele dag erg veel onweer en de alarm luidde om de uur dat er weer mensen zonder stroom zaten en oom Niels moest haasten naar de station om de stroomvoorziening te herstellen. Wij kinderen mochten natuurlijk graag mee naar de station Maar een keer tijdens ons verblijf in het schakelgebouw sloeg de bliksem in een 10 kV radial in. Wij stonden direct naast de schakelveld als dat met de knal van een andere wereld de kortsluiting uitschakelde. Ik denk dat iederen mindestens een meter in de lucht sprongen!
Mooi verhaal, je oom was een veelzijdig man. Weet je ook hoe hij aan die bevoegdheid is gekomen?
Hier in Zuid-Holland waren in 1974 de eisen en stuk zwaarder om schakelbevoegde te worden dan nu. Iemand van buiten het bedrijf schakelbevoegdheid toekennen was ondenkbaar.
Pas in 2003/ 2004 is het mogelijk geworden om de bevoegdheid WVer (werkverantwoordelijke) ook aan een medewerker van een aannemer toe te kennen.
Een WVer mag in opdracht schakelhandelingen uitvoeren.

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door elo » 07 feb 2015 09:12

Johan schreef:Mooi verhaal, je oom was een veelzijdig man. Weet je ook hoe hij aan die bevoegdheid is gekomen?
Hier in Zuid-Holland waren in 1974 de eisen en stuk zwaarder om schakelbevoegde te worden dan nu. Iemand van buiten het bedrijf schakelbevoegdheid toekennen was ondenkbaar.
Pas in 2003/ 2004 is het mogelijk geworden om de bevoegdheid WVer (werkverantwoordelijke) ook aan een medewerker van een aannemer toe te kennen.
Een WVer mag in opdracht schakelhandelingen uitvoeren.
Nee, mijn oom heeft volgens mij nooit een installatieopleiding of zoiets gekregen, hij was gewoon boer (hij is overigens steeds levend en actief, een krasse knar van 92!). In de 70'er jaren waren dingen op het platte land in Denemarken een stuk eenvoudiger denk ik. Het gaat om een dunbevolkt agraisch gebied en als je een monteur moet laten voorrijden zouden de mensen daar elke keer makkelijk een uur zonder stroom moeten zitten. Dus de oplossing was om een buur van de trafostation een cursus "lijn inschakelen" geven, een alarmbel bij hem laten installeren en een klein vergoeding betalen.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Ot » 08 feb 2015 10:41

wacht even, nieuwe 50 kV omdat stedin zelf geen 150 kV net mag bezitten ofzo?
Maar een netbeheerder mag toch elke spanning gebruiken die hij wil zolang het net maar open is gesteld voor neutraliteit?
En stedin heeft toch al lang verstand van 150 kV.

zouden ze met het 'verlaten van Tennet van Noordendijk' niet gewoon bedoelen dat ze die 150 kV kabel naar Merwedehaven overnemen van Tennet in plaats van ze voor 50 kV te gaan gebruiken?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Grote aanpassing van het 150 en 50 kV net in Dordrecht

Bericht door Henk » 08 feb 2015 12:04

110 kV en hoger is in NL verplicht Tennet. Dat zegt de Elektriciteitswet. Niet voor niets zijn de afgelopen jaren netwerken van diverse regionale netbeheerders (de oude provinciale elektriciteitsmaatschappijen) overgedragen aan Tennet.

Plaats reactie