Transformatorstation Oostzaan

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Transformatorstation Oostzaan

Bericht door ElektroThriller » 31 jan 2015 14:56

Oostzaan raakt een beetje ondergesneeuwd in het noordwestgebeuren, want bij Beverwijk gebeuren immers de interessante en spectaculaire dingen. Dat neemt allemaal niet weg dat er in Oostzaan ook het een en ander moet worden aangepast. De aanpassingen lagen van 14 november tot 29 december 2014 ter inzage. Ergens in de tweede helft van 2015 wordt er met de werkzaamheden gestart. Nu ik met SAA zo'n beetje ben uitgepraat, neem ik het op mij om het Ring Noordwestgebeuren op Noord-Hollands terrein bij te houden, zij het dat dit wél per auto gaat gebeuren, dus minder frequent.

Van de verbinding van Velsen/Beverwijk naar Oostzaan is het zuidelijke circuit nog onder 150 kV in gebruik. In Oostzaan doet deze 150 kV niet het station aan maar gaat direct door naar Hemweg (HW). Daarbij wordt de helft van zo'n goeie ouwe ET-mast gebruikt. We weten nu dat deze mast nummer 7 heeft - en gaat verwijnen.

Hieronder volgt wat visuele informatie, plus vier links naar een ware shitload aan buitengewoon interessante informatie. Vooral de drie pdf'jes van de magneetzoneberekeningen zijn buitengewoon interessant voor de masten- en netwerkkaartenfreaks zeer de moeite waard. Van de 48-mastenlijn van Beverwijk naar Oostzaan is de zone voor de oude en nieuwe situatie op een mooie topografische ondergrond en zeer gedetailleerd weergegeven. Ook veel masttekeningen en ook gegevens over de masttypen. Heel leuk om onderaan rechts op de masttekeningen van de twee Hemweglijntjes (1974) nog de tekst PEN Bloemendaal tegen te komen.

Hier de bron van - in ieder geval wat mij betreft - heel, heel veel lees- en kijkplezier:
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... stzaan.pdf
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... on%20a.pdf
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... on%20b.pdf
https://www.rvo.nl/sites/default/files/ ... on%20c.pdf
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.23.47.png
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.23.47.png (356.21 KiB) 6155 keer bekeken
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.25.19.png
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.25.19.png (695.23 KiB) 6155 keer bekeken
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.25.40.png
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.25.40.png (716.85 KiB) 6155 keer bekeken
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.27.00.png
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.27.00.png (700.57 KiB) 6155 keer bekeken
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.27.27.png
Schermafbeelding 2015-01-31 om 13.27.27.png (649.11 KiB) 6155 keer bekeken
IMG_2197XB_800.jpg
Foto gemaakt op 18 april 2013 (bewerkt).
IMG_2197XB_800.jpg (967.44 KiB) 6153 keer bekeken
IMG_2201XB_800.jpg
Foto gemaakt op 18 april 2013 (bewerkt).
IMG_2201XB_800.jpg (936.06 KiB) 6153 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door ElektroThriller » 01 feb 2015 11:50

De twee Hemweglijntjes
Er waren drie 150 kV-verbindingen tussen Hemweg en station Oostzaan. En er is een 150 kV-verbinding tussen Hemweg en Velsen, zonder tussenkomst van Oostzaan.
In Fase 1 van de aanpassingen blijven er drie 150 kV-verbindingen tussen HW en OSZ.
In een ergens in de toekomst te realiseren Fase 2 zijn er vier 150 kV-verbindingen tussen HW en OSZ.

Overzicht, van rechts naar links, kijkend in de richting van sn OSZ:
Mast 6 Groen OZN380-HW150 TR401
Mast 6 Paars OZN380-HW150 TR402 (geen foto)
Mast 6A Rood OZN380-HW150 TR403
Mast 6A Wit VLN150-HW150. Komt te vervallen. Na Fase 1 loopt de lijn vanuit HW dood op mast 6A (aarding). Na Fase 2 wordt een tweede circuit van mast 6A op station OSZ aangesloten.
Mast 7 neemt een deel van de lijnhoek voor zijn rekening van het circuit VLN-HW tussen masten 48 en 6A. Komt te vervallen.
Mast 48 is de laatste mast van de verbinding vanuit Beverwijk.
DSCN0621B_800.jpg
Foto 19 april 2013 (bewerkt).
DSCN0621B_800.jpg (642.5 KiB) 6096 keer bekeken
DSCN0623B_800.jpg
Foto 19 april 2013 (bewerkt).
DSCN0623B_800.jpg (548.5 KiB) 6096 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3832
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door Hans » 01 feb 2015 12:15

Oostzaan, uiteraard. Net zoals je zegt, die gaat een beetje ten onder in het geweld dat Beverwijk, SAA en Vijfhuizen heet. Hoewel het beeld na de verbouwing wel wat logischer wordt: de 380 kV maakt dan gewoon een tussenstop waar een transformatiestap wordt gemaakt met 150 kV van en naar de Hemweg. Tweemaal 380 erin, tweemaal 150 erin en een paar flinke torren ertussen. Beverwijk daarna op tweemaal 380 in de nieuwe ring, Hemweg een volwaardig deelnet. Waarschijnlijk een netopening op Hoogte Kadijk om doortransport te voorkomen, als dat tenminste niet nu ook al het geval is.
Interessant overigens dat de beide Hemweglijntjes driebundels dragen. Hoewel logisch, ik wist het toch niet.

De documenten van Petersburg die je aanhaalt bevatten ingescande mastbeelden. Inderdaad erg interessant, dank voor het linken. Zo te zien heeft Petersburg de huisstijl een beetje aangepast sinds het (onder ingewijden beroemde) rapport 8. Magneetvelden.
Hoewel de JPG-figuren niet scherp genoeg zijn om de maten af te lezen, zijn met een beetje gepuzzel toch nog het ingeniersbureau, de fabrikant en de fasevectoren te herleiden. Verder bevat het kaartje van het ministerie een heel klein stukje van het tracé van de grondkabels van de Hemweg naar de Klaproosweg. Weer een piepklein stukje opgelost.

Jammer dat die ET-donaumast eraan moet. Maar ik zie zo eentweedrie geen enkele andere manier om de zaak te verbouwen met behoud van die mast. En tja, zolang er niets onder de grond verdwijnt moeten we sowieso blij zijn.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door ElektroThriller » 01 feb 2015 12:44

Masten bij station Oostzaan
Oudere foto's, door de wasstraat gehaald en in een tegenwoordig hogere resolutie weergegeven.
IMG_2192B_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Totaaloverzicht.
IMG_2192B_800.jpg (540.91 KiB) 6082 keer bekeken
IMG_2193XB_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Mast 48 van BVW-OSZ. Circuit Zwart gaat door naar het station.
IMG_2193XB_800.jpg (882.63 KiB) 6082 keer bekeken
IMG_2194B_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Mastbord 6A. Het circuitbordje W heeft betrekking op 150 kV HW-VLN.
IMG_2194B_800.jpg (394.14 KiB) 6082 keer bekeken
IMG_2195B_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Mast 001A (richtingen DIM & KIJ). Verder TR401 en TR402.
IMG_2195B_800.jpg (576.5 KiB) 6082 keer bekeken
IMG_2198XB_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Mast 6. Detail: wissels op de ondertraverse.
IMG_2198XB_800.jpg (904.99 KiB) 6082 keer bekeken
IMG_2199XB_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Mast 6A.
IMG_2199XB_800.jpg (879.79 KiB) 6082 keer bekeken
IMG_2202B_800.jpg
Foto gemaakt op 19 april 2013 (bewerkt). Standpunt: het naburige bedrijventerrein in Oostzaan. Van links naar rechts de masten 6, 7, 6A, 48, 5 en 5A.
IMG_2202B_800.jpg (653.34 KiB) 6082 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door Tom » 01 feb 2015 20:01

Interessante info. Als ik het goed teruglees dan is dit tussenmastje eigenlijk geen origineel exemplaar daar op die plek? In de jaren zeventig is die daar neergezet na de aanpassingen ten noorden van de Hemweg. Wel jammer dat hij nu wegmoet, maar begrijpelijk.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door ElektroThriller » 02 feb 2015 16:18

De oude situatie bij Oostzaan
Voordat het station Oostzaan er was liepen de 150 kV-lijn uit Beverwijk en die uit Diemen met een bocht naar een Hemweglijntje (verderop kabels). De lijnen 1-6 en 1A-6A waren (onder beheer van PEN) al aanwezig. De eigenlijke verbindingen naar Beverwijk en Diemen vielen onder SEP en waren op 380 kV voorbereid. De laatste mast aan de Beverwijkzijde was en is nummer 48. Vermoedelijk had de eerste mast voor de richting Diemen het nummer 49. Nu is dat nummer 001A. Ik heb van Oostzaan - Diemen de nodige foto's en vermoedelijk tonen alle mastbordjes een A. Hernummering is plausibel, hoewel bij het station Wijdewormer de nummering gewoon doorloopt.
Het kaartdetail uit Stadsatlas Amsterdam uit 1998 toont de details. Mooi om te zien hoe de ET-mast het grootste deel van de lijnhoek (bocht 48-6A) voor zijn rekening neemt.

Update. Indertijd nam het Amsterdamse GEB de 150 kV-Hemweglijntjes (plus hun kabelvoortzettingen) voor zijn rekening. Dus de masten 1-6 en 1A-6A. De PEN nam Velsen - Diemen (inclusief een doorlus via HW) voor zijn rekening. 150 kV viel gewoon nog onder de toenmalige provinciale organisatie PEN. De voorbereiding op en geschiktheid voor 380 kV preludeerde op beheer onder SEP/Tennet. HW-OSZ-VLN was in 1974 klaar, HW-OSZ-Diemen in 1977. Zie de netkaarten uit de jaren '70 in het hoofdgedeelte Algemeen.
Oostzaan_800.jpg
Detail uit Stadsatlas Amsterdam (1998).
Oostzaan_800.jpg (791.71 KiB) 6002 keer bekeken
Laatst gewijzigd door ElektroThriller op 08 feb 2015 12:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door Paullus » 05 feb 2015 15:02

Erg fijn dat alle ontwikkelingen rondom Oostzaan zo mooi in beeld gebracht worden. Dank aan ET die ook nu weer de moeite neemt om een belangrijke ontwikkeling in hoogspanningsland te volgen en met ons te delen.

Het blijft een aparte gedachte dat de verbinding Diemen-Beverwijk al bij aanvang bedoeld was voor 380 kV, maar jarenlang "maar" 150 kV heeft gevoerd met wel meer transportcapaciteit dan de oorspronkelijke 150 kV luchtlijnen in het PEN gebied.

Pas in 2006 is het deel tussen Diemen en Oostzaan op beide circuits naar 380 kV gegaan. Een circuit is daarbij zonder Diemen zelf aan te doen, verbonden met Krimpen. Daarnaast is het noordelijke circuit van Oostzaan naar Beverwijk ook naar 380 kV gebracht.
De komende tijd zal ook het laatste, zuidelijke, circuit naar 380 kV gaan, waarna de totale verbinding eindelijk de spanning voert waar hij in het begin van de jaren 70 van de vorige eeuw voor is aangelegd.

Wat ik me nog wel kan herinneren is dat tussen Oostzaan en Diemen de geleiders vervangen moesten worden omdat de oude teveel knetterden onder de hogere spanning. Klachten uit Oostzaan leidde tot die actie. Op zich een vreemd verhaal omdat de verbinding altijd al voor 380 kV is ontworpen.

Ik ben dan ook benieuwd of een en ander ook een rol gaat spelen bij het zuidelijk circuit van Oostzaan naar Beverwijk. Er zal verzet komen van bewoners, misschien dat het dan een soort van tegemoetkomingsgebaar is van Tennet om dan maar de geleiders te vernieuwen?

Ik zeg ook maar wat, want ik heb nog nooit gelezen dat de oorspronkelijke in de jaren 70 van de vorige eeuw gebouwde 380 kV lijnen door Nederland heen, nieuwe geleiders hebben gekregen door ouderdom.

Alleen als de transportcapaciteit moest worden vergroot, zijn er uiteraard andere geleiders ingehangen. Vandaar dat ik de vernieuwing van de geleiders bij het dorp Oostzaan niet als technische noodzaak kan vatten.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door Peter » 05 feb 2015 15:21

Inderdaad een prachtig overzicht met alle ontwikkelingen. Voor zover ik weet zijn bij Oostzaan alleen isolatorkettingen uitgewisseld, glaskap isolatoren werden vervangen door kunststof isolatorkettingen. Ook heb ik iets geleden dat de geleiders zijn gereinigd omdat vuil ook een mede veroorzaker van het geknetter was. Waarschijnlijk gaat men dit nu dus met het zuidelijke circuit herhalen.

Gebruikersavatar
Paullus
220 kV
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder

Re: Transformatorstation Oostzaan

Bericht door Paullus » 05 feb 2015 15:33

Dank je Peter voor de verduidelijking.

Er zijn dus geen geleiders vervangen, alleen reiniging en uitwisseling van isolatoren heeft plaatsgevonden in dorp Oostzaan.

Dan blijf ik het toch een interessant fenomeen vinden. Heeft een ontwerp 380 kV verbinding meer te leiden wat aanslag door weersomstandigheden aangaat als deze jarenlang met 150 kV bedreven wordt?

Reinigen/ vervangen van geleiders en isolatoren vindt toch ook niet plaats bij, ik noem maar wat, de 380 kV verbinding Geertruidenberg-Borsele/ Zandvliet. Dat draait al tientallen jaren gewoon zonder problemen.

Plaats reactie