Pagina 1 van 7

Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 20 jan 2015 22:32
door Peter
Ondertussen wordt er ook aan de andere kant van de grens gewerkt aan een groot aantal nieuwe 380kV verbindingen waarbij voor ons de bouw van een volledig nieuwe 380kV hoogspanningslijn vanuit het noorden via Meppen naar Wesel. Deze komt niet ver van de grens te liggen en is dus voor ons ideaal te volgen.

Het eerste deel van Dörpen naar Meppen wordt door TenneT gebouwd:
http://www.tennet.eu/de/netz-und-projek ... rhein.html

Vanaf Meppen neemt Amprion het over tot aan Wesel:
http://www.amprion.net/netzausbau/wesel ... intergrund

Het bijzondere aan dit project is dat hierbij voor het eerst in Duitsland delen van een 380kV verbinding worden verkabeld. Interessanter voor ons is dat deze verbinding voor de rest nog in z'n geheel met vakwerkmasten wordt gebouwd, echte hoogspanningsmasten dus

Met dit project blijkt men in 2014 bij Raesfeld al te zijn begonnen, eerst met de sloop van een deel van de oude enkelcircuits 220kV verbinding tussen Wesel en Ibbenbüren. Daarvan zijn hier onderaan de pagina foto's te vinden:
http://heimatreport.de/380-kv-lleitung- ... thumbnails

Na de sloop van een deel van de 220kV verbinding is men begonnen met het aanleggen van het eerste verkabelde deel bij Raesfeld. Ook zijn de eerste masten van de verbinding inmiddels gebouwd! De masten zijn te zien op de tweede foto op deze pagina:
http://www.welt.de/wirtschaft/energie/a ... obahn.html

Voor een groot deel van de verbinding worden tonmasten toegepast. In de buurt van Wesel komen combinatiemasten met 110kV waarbij de 380kV verbinding in donau configuratie komt te hangen. Voor het gedeelte in het noorden tusssen Dörpen en Meppen gaat TenneT donaumasten met Y-toppen toepassen zoals die daar nu ook te vinden zijn. Vanaf Meppen volgt het tracé globaal de A31 naar het zuiden tot aan de huidige 380kV verbindingen vanaf Hanekenfähr naar Gronau en Roxel.

Afbeelding
Ter hoogte van Schüttorf komt de nieuwe 380kV verbinding zelfs naast deze twee bestaande 380kV verbinding te lopen! Over enkele jaren zal het op deze plek nog drukker worden met masten... Toch maar even in de gaten houden als ik weer naar Duitsland ga om treinen te fotograferen

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 18 apr 2015 23:15
door Peter
Vandaag ben ik in de omgeving van Raesfeld eens wezen kijken naar de bouw van deze nieuwe verbinding. Raesfeld ligt niet zo ver van de Nederlandse grens bij de Achterhoek. Ik was op de terugweg van een dagje treinen fotograferen, wat maar gedeeltelijk is gelukt omdat er wel erg veel uitspreidende stapelbewolking begon te ontstaan op de plek waar ik stond terwijl ons vandaag volop zon beloofd was, maar dat terzijde.

Ter hoogte van Raesfeld zijn de grondkabels nu klaar en is men aan beide kanten van het dorp bezig met de bouw van het bovengrondse deel van de hoogspanningsverbinding. Vorig jaar is een deel van de enkelcircuits 220kV verbinding Wesel - Ibbenbüren gesloopt en de nieuwe 380kV verbinding volgt voor een groot deel het tracé van de oude 220kV verbinding.

Wat verder opvalt is dat ten zuiden van Raesfeld tonmasten worden gebouwd en ten noorden van Raesfeld gaat de nieuwe 380kV verbinding verder met donaumasten. Hoe ver men ten zuiden is met de tonmasten heb ik niet gezien, maar ik zag al aardig wat masten, allemaal nog zonder geleiders. Ten noorden van Raesfeld staan de nieuwe masten tot vlakbij de B67 bij Borken. Vanaf Borken staat de oude enkelcircuits 220kV lijn er nog. Meer foto's volgen de komende week.

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 18 apr 2015 23:46
door Ruben
Mooie update Peter het begin is er.

Inderdaad zag ik bij de A3 tussen Emmerich en Wesel dat ze de enkelcircuit 220kV-lijn aan het afbreken zijn want ik zag geen geleiders meer hangen alleen de isolators nog.

Cheers Ruben

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 19 apr 2015 12:55
door ElexTro
Zijn ze eigenlijk ook aan de 220 kV verbinding tussen Ibbenbüren over de A 30 en de 380/220-kV-lijn Hanekenfähr-Roxel aan't afbreken?

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 20 apr 2015 21:12
door Peter
Inderdaad, het begin is er. Voor zo ver ik weet is alleen een gedeelte van de oude 220kV verbinding tussen Wesel en Borken afgebroken. Bij Legden kruist de enkelcircuits 220kV verbinding nog steeds de A31. Ik zag vanaf de A3 gisteren de 220kV masten nog wel staan met isolatoren, zonder geleiders. Daar waren nog geen nieuwe masten te zien. De 380/220-kV-lijn Hanekenfähr-Roxel blijft gewoon bestaan, ik neem aan ook het 220kV circuit.

De reportage van het deel ten zuiden van Raesfeld:

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 20 apr 2015 21:38
door Tom
Mooie foto's. Mij valt op dat het onderstuk geen verspringende diagonalen heeft. Ik vind het wel wat hebben dit model, alleen het onderstuk is wat te smal om weer over te gaan in een wijder broekstuk.

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 20 apr 2015 22:02
door Hans
Het zijn tonmasten. Dat is (bijna) altijd al een pluspunt, hoewel dat uiterst persoonlijk is.

Fascinerender dan de tonmasten zelf is de overweging waarom er überhaupt voor tonmasten is gekozen in een land waar men voor tweecircuit 380 kV-verbindingen eerder lijkt te kiezen voor donaumasten. Okee, de tonconfiguratie haalt een hoger rendement (stel 1/5e procent minder transportverlies bij 2000 MVA is toch mooi een hele dikke windmolen gratis), maar de masten zijn ook hoger en de tonconfiguratie is niet bepaald uitgesproken te noemen.
Wellicht dat het gewicht van de bundelgeleiders die men erin gaat hangen een rol speelt? Een vierbundel AMS-620 met een spanveld van 400 weegt al snel drie ton: de langere armen van een donaumast vereisen misschien wel een zwaardere mast- en traverseconstructie dan bij deze tonmasten nodig is.

In ieder geval is er weer vakwerk te bespeuren. Tussen alle grondkabels, HVDC-geweld en wintrackmasten is dat een aangenaam lichtpunt in het leven van de gemiddelde hoogspanningsgeïnteresseerde hier op het forum.

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 20 apr 2015 23:43
door Peter
Het was me nog niet eens zo opgevallen maar inderdaad, deze masten hebben geen verspringende diagonalen in het onderste gedeelte, terwijl dat wel iets typisch Duits is. Verder zijn het op en top Duitse masten met een slanke toren en een vrij smal broekstuk. Tonmasten zijn inderdaad hoger, maar dat zijn onze wintracks ook. Bij Bleiswijk is vanaf de A12 het verschil in hoogte goed te zien. Ik vind persoonlijk deze tonmasten er geslaagd uitzien en mooi dat in deze moderne tijd nog steeds nieuwe verbindingen in Duitsland met vakwerkmasten worden gebouwd, zonder railings en andere flauwekul

Deze nieuwe lijn wordt inderdaad uitgerust met een zware vierbundel. Of het ook AMS620 geleiders zijn weet ik niet. Over donaumasten gesproken, wat zien we ten noorden van de verkabeling bij Raesfeld? Inderdaad, donaumasten! En deze masten zijn zwaar uitgevoerd. Wat verder opvalt is dat deze donaumasten stompe traversen hebben i.t.t. de tonmasten ten zuiden van Raesfeld.

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 21 apr 2015 11:27
door Mark
Prachtige reportage peter, schitterend om nieuwe vakwerkmasten te zien!

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Geplaatst: 21 apr 2015 15:19
door voltron
die masten ogen zo klein zeg...