Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1553
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Ruben » 24 mei 2016 20:35

Mooie reportage Tom!

Er staan bij Wesel toch ook wel bijzondere masten! Die tonmasten vind ik toch er behoorlijk vriendelijk er uit zien, heeft wel iets weg van de PGEM-tonmasten in ons land.

Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 15 sep 2016 21:16

Woensdagmiddag was ik op de terugweg van het fotograferen van treinen bij Buldern (tussen Münster en Dülmen) en i.p.v. vanuit Coesfeld over de A31 weer naar het noorden te rijden ben ik even een stuk doorgereden over de B525 om te kijken hoe ver men inmiddels is gevorderd met de aanleg van de nieuwe 380kV verbinding van Wesel naar Meppen en verder. Voorbij Gescher was de oude enkelcircuits 220kV verbinding die al geruime tijd spanningsloos is nog gewoon aanwezig. Toen ik voorbij Nordvelen was gereden zag ik in de verte wel een nieuwe mast! Zodoende ben ik even een klein stukje richting Ramsdorf gereden en de nieuwe mast stond vlak bij de weg zodat ik er goed zicht op had

De nieuwe mast staat aan de Holthausener Strasse tussen de B525 en Ramsdorf, vlakbij een 110kV lijn die zal worden vervangen door de combinatiemasten. Wat me van de 110kV lijn opviel was dat deze behoorlijk knetterde bij de mast, iets wat ik van 110kV niet gewend ben... In de verte waren nog enkele onttakelde 220kV masten te zien maar die waren niet mooi in beeld te krijgen.
Bijlagen
IMG_1126.jpg
Vooralsnog de enige 380/110kV combinatiemast in de omgeving. Het is duidelijk een zware mast en wat ook opvalt is dat deze mast stompe traversen heeft, al is dat bij deze mast niet zo uitgesproken als onze Zl-Mee masten.
IMG_1126.jpg (260.35 KiB) 12132 keer bekeken
IMG_1130.jpg
De nieuwe combinatiemast recht van voren. Ook de zon stond er recht van voren op.
IMG_1130.jpg (301.27 KiB) 12132 keer bekeken
IMG_1131.jpg
Een bord met het mastnummer en diverse bouwvoorschriften. Aangezien het nog een bouwplaats is en ik daar niet hoor te komen ben ik niet voorbij dit bord gelopen.
IMG_1131.jpg (524.44 KiB) 12132 keer bekeken
IMG_1134.jpg
Deze 110kV mast zal over niet al te lange tijd worden afgebroken als de 110kV verbinding overgaat op de combinatiemasten.
IMG_1134.jpg (339.45 KiB) 12132 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 15 sep 2016 21:53

Mooie reportage, deze mast heeft veel weg van de andere masten uit het project, alleen de stompe traverses zijn wel onderscheidend. Wel typisch is hoe klein de 110 kV-traverse is als je die vergelijkt met die van Zwolle-Meeden .

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 17 mar 2017 13:29

Gisteren heb ik na het treinen fotograferen nog even snel een klein ommetje gemaakt om te kijken naar de stand van zaken met dit project. Omdat ik al veel tijd verloren had door de monsterfiles in het Ruhrgebiet ben ik niet meer gestopt om foto's te maken. Momenteel is het combinatiegedeelte tussen Borken en Pkt. Nordvelen nog altijd in aanbouw (zie netkaart). Alle masten zijn er inmiddels maar de geleiders hangen nog in de katrollen. De 110kV verbinding tussen Stadtlohn en Borken is momenteel spanningsloos omdat die over een gedeelte gecombineerd wordt met de nieuwe lijn. De oude 110kV mastjes zijn inmiddels allemaal afgebroken.

Vanaf Pkt. Nordvelen tot aan Pkt. Wettringen is de oude 220kV lijn uit 1928 nog steeds aanwezig met één spanningsloos circuit.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door ElexTro » 10 aug 2017 02:22

Gauw gaat het verder me de bouw van de lijn - tussen Dörpen en Meppen!

https://www.noz.de/lokales/meppen/artik ... omtrasse-1

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 10 aug 2017 07:26

Heb gisteren nog een stuk door NRW gereden maar vooralsnog wordt er door Amprion niet verder gebouwd dan Pkt. Nordvelen net onder Gescher. Verderop t.h.v. Legden is ook nog steeds de spanningsloze oude 220kV verbinding aanwezig.

Even tussen door, ElexTro, je bent lekker bezig met al die middenspanning ;) Heb er gisteren zelf ook nog eentje gevonden toen ik over de B67 reed tussen Bocholt en Borken, die zag er zelfs nog vrij recent uit.

Maar om weer terug te komen op het onderwerp, het gaat nog wel een aantal jaren duren voordat deze verbinding in gebruik genomen kan worden want tussen Meppen en Pkt. Nordvelen gebeurt nog helemaal niets.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 17 feb 2018 21:13

Inmiddels is station Öchtel, net over de grens bij Bad Bentheim in aanbouw! Dit zag ik vandaag toen ik onderweg was naar Salzbergen.

Dit station wordt aangesloten op de 380 kV verbinding Dörpen - Meppen - Niederrhein (Wesel) en de 110kV verbinding tussen Schüttorf en Salzbergen. Voor zo ver ik weet zijn er momenteel geen delen van de lijn in aanbouw en houdt de lijn vooralsnog op bij Pkt. Nordvelen. Begin december zag ik vanaf de A31 dat de oude 220kV verbinding tussen Gescher en Legden nog altijd niet was afgebroken om plaats te maken voor het vervolg van deze verbinding.
Bijlagen
IMG_0523.jpg
IMG_0523.jpg (346.07 KiB) 11166 keer bekeken

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door peter1954 » 17 feb 2018 22:05

Kijk dat is het nu he. In Nederland is Tennet dol op die lelijke palen en in Duitsland bouwt Tennet gewoon grote vakwerkmasten. Als ik dit artikel zo lees dan wordt ik steeds meer overtuigd dat het in ons land met die lijnen in rap tempo bergafwaarts gaat. En je kan dan wel kijken naar hetgeen er (nog) is, genieten van grote lijnen in aanbouw is er hier niet meer bij in Nederland.
Maar goed we zullen het ermee moeten doen hier.
Erg interessant artikel over die lijn die gebouwd wordt zo dicht bij de grens. Ook leuk om foto's te maken van de opbouw met alles erop en eraan. In ieder geval geniet ik van de foto's van de forumleden want er wordt veel werk van gemaakt !

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door peter1954 » 22 feb 2018 11:12

Peter schreef:
20 apr 2015 21:12
Inderdaad, het begin is er. Voor zo ver ik weet is alleen een gedeelte van de oude 220kV verbinding tussen Wesel en Borken afgebroken. Bij Legden kruist de enkelcircuits 220kV verbinding nog steeds de A31. Ik zag vanaf de A3 gisteren de 220kV masten nog wel staan met isolatoren, zonder geleiders. Daar waren nog geen nieuwe masten te zien. De 380/220-kV-lijn Hanekenfähr-Roxel blijft gewoon bestaan, ik neem aan ook het 220kV circuit.

De reportage van het deel ten zuiden van Raesfeld:
Zeer mooie masten. Werden ze maar in Nederland gebouwd in plaats van die foeilelijke wintracks.
De Duitsers zijn meesters in mastontwerpen. Je ziet het al aan de masten uit de jaren dertig en veertig
die ook een lust voor het oog zijn.

peter1954
36 kV
Berichten: 47
Lid geworden op: 01 dec 2017 19:56

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door peter1954 » 22 feb 2018 11:14

Peter schreef:
15 sep 2016 21:16
Woensdagmiddag was ik op de terugweg van het fotograferen van treinen bij Buldern (tussen Münster en Dülmen) en i.p.v. vanuit Coesfeld over de A31 weer naar het noorden te rijden ben ik even een stuk doorgereden over de B525 om te kijken hoe ver men inmiddels is gevorderd met de aanleg van de nieuwe 380kV verbinding van Wesel naar Meppen en verder. Voorbij Gescher was de oude enkelcircuits 220kV verbinding die al geruime tijd spanningsloos is nog gewoon aanwezig. Toen ik voorbij Nordvelen was gereden zag ik in de verte wel een nieuwe mast! Zodoende ben ik even een klein stukje richting Ramsdorf gereden en de nieuwe mast stond vlak bij de weg zodat ik er goed zicht op had

De nieuwe mast staat aan de Holthausener Strasse tussen de B525 en Ramsdorf, vlakbij een 110kV lijn die zal worden vervangen door de combinatiemasten. Wat me van de 110kV lijn opviel was dat deze behoorlijk knetterde bij de mast, iets wat ik van 110kV niet gewend ben... In de verte waren nog enkele onttakelde 220kV masten te zien maar die waren niet mooi in beeld te krijgen.
Werkelijk schitterende 380/110 kV-combinatiemast. De mastvorm straalt rust en grootsheid uit. Stonden ze maar in ons land he.

Plaats reactie