Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 14 mar 2016 17:45

ElexTro schreef:Het gaat verder!
http://www.amprion.net/pressemitteilung-236
Nu zal wel een 110 kV lijn verdwenen
Misschien ga ik wel weer kijken als ik in de buurt kom. Het wordt wel een project van een aantal jaar als ik het zo bekijk. Volgens mij gaat het ook nog wel even duren voordat men in de buurt van Schüttorf naast de twee bestaande 380kV verbindingen gaat bouwen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 23 mei 2016 21:46

Afgelopen Zaterdag was ik in Essen en op de terugweg kon ik even vlug bij Wesel kijken. Want ik zag op de heenweg dat de nieuwe tonmasten geplaatst zijn. Ik heb gekeken dichtbij Wesel, op de plaats waar de twee lijnen naar het noordwesten afbuigen op de kaart hieronder. Daar ging dus tot vorig jaar de 220 kV in noordoostelijke richting verder, op de plaats waar nu de nieuwe lijn staat, die staat helaas nog niet op de kaart. Tot station Wesel is echter de buiten gebruik zijnde 220 kV-lijn nog aanwezig.
Clipboard01.jpg
Clipboard01.jpg (112.17 KiB) 9778 keer bekeken
De grote combilijn in de richting van Wesel.
DSCF6046-b1.jpg
DSCF6046-b1.jpg (366.54 KiB) 9778 keer bekeken
De 380 kV-kabels op de top van de mast gaan verder op de tonmastenlijn, wat op de achtergrond te zien is.
DSCF6048-b1.jpg
DSCF6048-b1.jpg (297.88 KiB) 9778 keer bekeken
Maar de 220 en 110kV-lijnen staan er hier ook nog.
DSCF6049-b1.jpg
DSCF6049-b1.jpg (307.71 KiB) 9778 keer bekeken
Verderop bij het aftakkingspunt, staat de oude 220 kV-hoekmast die nu het eindpunt van de "lijn" vormt. De typische knoopplaten tussen de diagonalen zijn kenmerkend voor de oude Duitse 220 kV-masten.
DSCF6055-b1.jpg
DSCF6055-b1.jpg (455.29 KiB) 9778 keer bekeken
Een detail waarop naast de oude constructie ook een nieuwe blauwe isolator te zien is. Naar de 380 kV-eindmast waren nog drie kabels gespannen, mogelijk voor de aarding?
DSCF6061-b1.jpg
DSCF6061-b1.jpg (335.36 KiB) 9778 keer bekeken
In noordwestelijke richting gaat de combilijn verder, naast de 110 kV-lijn. Echter, in plaats van 380 kV, heeft de combilijn nu 220 kV in de top hangen, op een "Eems-Mee" manier.
DSCF6060-b1.jpg
DSCF6060-b1.jpg (336.67 KiB) 9778 keer bekeken
De nieuwe eindmast met de al eerder in dit topic besproken tonvorm, waarbij de verbanden in het onderstuk niet verspringen.
DSCF6071-b1.jpg
DSCF6071-b1.jpg (325.56 KiB) 9778 keer bekeken
En het verdere verloop van de lijn richting Raesfeld. De steunmasten komen een beetje "braaf" over op mij.
DSCF6068-b1.jpg
DSCF6068-b1.jpg (240.36 KiB) 9778 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 23 mei 2016 22:54

Interessante fotoserie Tom! Van Wesel tot Borken is de lijn zo te zien nu gebruiksklaar, maar uiteraard nog niet onder spanning. Die grote combinatiemasten in Duitsland vind ik altijd fraai om te zien Toch wel bijzonder, drie spanningen aan één mast, tenminste voor Nederlandse begrippen, in Duitsland is het vrij normaal.

Ik zat alleen even te kijken naar de 220kV verbinding, die lijkt een soort mini-bretel onder de isolatorketting te hebben. Dat had ik nog niet eerder gezien. Verder vind ik de isolatorkettingen voor de 380kV circuits eigenlijk te kort en dat geeft de masten een vrij tam uiterlijk. Bijzonder trouwens dat de oude 220kV verbinding nog verbonden is met de nieuwe tonhoekmast. Het zou ook wel eens met de trekkrachten te maken kunnen hebben en nog niet eens zozeer de aarding. Voor de rest vind ik de nieuwe tonmasten er prima uitzien, al hadden de isolatorkettingen wat langer gemogen. Wel grappig trouwens, op de laatste foto kan ik aan de rode markeringsballen in de bliksemdraad precies zien waar de lijn over de A3 gaat Wel een groot verschil met een jaar geleden toen de oude 220kV lijn er nog stond en men bij Raesfeld aan het bouwen was.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 23 mei 2016 23:00

Ja, ik vond de isolatoren ook wat te kort in verhouding tot de verticale afstand tussen de traverses. Ik zie liever de halve afstand tussen de traverses, zoals met de glaskapisolatoren. Bij Hessenweg - Hoogeveen ervaar ik hetzelfde bij de aanblik van de mast. Ook daar wat te korte isolatoren. Inderdaad zouden die drie kabels ook wel met de trekkracht te maken kunnen hebben. De rode bollen markeren de snelweg ja, scherp gezien.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 23 mei 2016 23:07

Hier is een 1:1 uitsnede van de minibretel, helaas heb ik geen beter detail, de weg bevond zich halverwege de overspanning. Een curieus detail inderdaad, het lijkt erop alsof de geleider daadwerkelijk is afgespannen (onderbroken) bij de verticale ophanging. Merk ook de versteviging op tegen het mastlichaam.
DSCF6046-b1 crop.jpg
DSCF6046-b1 crop.jpg (241.34 KiB) 9760 keer bekeken
En in de nieuwe lijn zaten in de bliksemkabel deze bijzondere harige vogelverschrikkers:
DSCF6066-b1crop.jpg
DSCF6066-b1crop.jpg (268.85 KiB) 9760 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Hans » 23 mei 2016 23:38

Mooie heldere foto's Tom.
Meestal staren we ons blind op wat er in Nederland aan wintracks wordt opgericht, terwijl over de grens het vakwerk nog gewoon hoogtij viert. Ook ikzelf denk er vaak te weinig aan. Zo ver weg is het niet en eigenlijk is het achterhaald om de landsgrens ook maar als een soort grens van het geografische interessegebied te gebruiken.

Op stormchase in Duitsland komen we geregeld in het Rührgebiet en daar kan iedereen met interesse in hoogspanning zijn lol wel op. Altijd is er wel weer iets nieuws te zien. Helaas zijn de meeste chasematen uitgesproken weinig gecharmeerd van alle staketsels, draden en bijbehorende schakelinstallaties (die later op de dag voor de buien staan), zodat het dan van fotografie zelden komt, ondanks de aanwezigheid van goede apparatuur.
Toch eens wat meer mijn best voor gaan doen. Details zoals dat minibretelletje en de inmiddels befaamde blauwe isolators maken het wel de moeite waard.

De tonmasten maken een enigszins ingetogen indruk. Je omschrijft het goed met het woord braafjes. Het lijkt welhaast of ze vooral niet extravert willen zijn om zo min mogelijk op de maatschappelijke tenen van 2016 te trappen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door ElexTro » 24 mei 2016 12:19

Prachtige foto's Wat mij opvalt is dat de Bahnstrom-lijn Kirchhellen-Mehrhoog te verdwenen te zijn lijkt. Bevoor namelijk de 380 kV op de combinatiemasten geplaatst zijn liep deze nog over de derde traverse (waar nu de 220 kV circuits zijn). Heel raar, die is toch eerst ruim 15 jaar geleden gebouwd worden...

Overigens lijken de rode markeringsballen aan snelwegen nu standaard van RWE te zijn. Op elke in de laatste ruim 5 jaren nieuw geplaatste lijn aan snelwegen kan men zie nu zien - de nieuwe 110 kV lijnen aan de A61 bij Mönchengladbach, de hernieuwde Bahnstrom-lijn tussen Düsseldorf en Duisburg over de A44, A52 en A524 of de 380 kV lijn Gütersloh-Bechterdissen over de A33 vallen me er spontaan in.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Peter » 24 mei 2016 13:53

Die flappen in de bliksemdraad zie je steeds meer, volgens mij nu ook in Nederland in enkele wintrack verbindingen.

Inderdaad, apart dat de Bahnstromverbinding daar niet meer is aangesloten, dan ben ik benieuwd hoe de verbinding Oberhausen - Emmerich nu van energie wordt voorzien, of heeft men daar een nieuwe lijn plus nieuw trafostation voor gebouwd? Ik weet wel dat er diverse werkzaamheden aan deze verbinding plaatsvinden momenteel.

Verder zal er op dit punt de komende jaren nog meer gaan veranderen aangezien de 380kV verbinding naar Doetinchem hier ook gaat lopen en dan zal de 110kV verbinding met de oude masten waarschijnlijk ook wel het loodje gaan leggen...

Het is me ook opgevallen dat nieuwe verbindingen allemaal weer rode markeringsbollen boven snelwegen krijgen. Ik ben benieuwd hoe RWE dat straks gaat doen ter hoogte van Schüttorf als de nieuwe verbinding diverse keren over de A31 en A30 gaat en de bestaande verbindingen het ook gaan krijgen. Er komt in elk geval voor een aantal kilometer een interessante mastenstraat van drie 380kV verbindingen te lopen

Verder ben ik benieuwd hoe men naar het noorden verdergaat met de diverse mastverbindingen. Tot de verkabeling bij Raesfeld zien we deze tonmasten maar ten noorden van Raesfeld gaat de nieuwe verbinding verder met donaumasten.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door ElexTro » 24 mei 2016 16:17

De zaak met de rode markeringsballen is maar eerst sinds enkele jaren zo, de hernieuwde 110 kV lijn naar Bocholt heeft die aan de A3-kruising nog niet, maar wel de lijn langs de A3 naar Emmerich. Overigens zijn ook een nieuwe gecombineerde 380 kV- en Bahnstrom-lijn in Thüringen langs de A71 die ballen te vinden. Gauw krijgen we hier belgische of oostenrijkse toestanden

...en nu zijn we weer bij de drie-380 kV-mastenstraat die bij Schüttorf gaat ontstaan. Ja, dit wordt wel prachtig aan te zien. Wie eens een viermastenstraat met 380 en 220 kV lijnen zien wil, mag eens over de A52 rijden (Marl-Gladbeck). De afsnit van de lijn naar Meppen wordt dertijd overigens verder gebouwd tot Nordvelen.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Ontwikkelingen 380kV Dörpen - Meppen - Wesel

Bericht door Tom » 24 mei 2016 20:27

Leuk is dat je de nieuwbouw van deze lijn op GE kan volgen, omdat de foto's blijkbaar van 2016 zijn!
Clipboard02.jpg
Clipboard02.jpg (211.02 KiB) 9691 keer bekeken
Ook de kabelstrook van 3 km bij Raesfeld is vanuit de lucht niet te missen.
Laatst gewijzigd door Tom op 24 mei 2016 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie