Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door BaDu » 28 dec 2014 12:34

Vanmorgen trof ik het volgende nieuwsbericht op nos.nl:
http://nos.nl/artikel/2010839-hoogspann ... neeuw.html
En natuurlijk het Tennet artikel:
http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... rweer.html

Maar verder kwam ik nog dit artikel tegen:
http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... evaar.html
Iemand in het Brabantse of elders last gehad van deze lijn sluitingen?
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Johan
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 607
Lid geworden op: 12 sep 2014 20:15

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Johan » 28 dec 2014 15:23

Op de site van Delta de volgende storingen gemeld,
Storing Delta.GIF
Storing Delta.GIF (9.19 KiB) 7561 keer bekeken
Op de site van Tennet geen meldingen.
Ik begrijp het niet, hele provincie Zeeland dat moet in de 150 kV geweest zijn maar dan is het voor mij vreemd waar wat er was uitgevallen.
Verder heb ik geen nadere informatie kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Tom » 28 dec 2014 22:12

Vreemde situatie. Het doet natuurlijk denken aan 2005 in Haaksbergen, toen de fasekabels ook doorhingen, maar niet zijn geknapt. Ik vraag me dan af hoe zo'n kabel zomaar kan verlengen, of is er een veld zwaarder dan een naastgelegen veld, waardoor het zware veld wat zakt. Helaas heb ik nog geen duidelijke beelden gezien. De betreffende lijn is nog relatief jong, in de jaren zeventig gebouwd.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Nico uit Gouda » 29 dec 2014 17:28

Lees nu ook http://www.tennet.eu/nl/nl/nieuws/artic ... ixtel.html
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Hans » 31 dec 2014 12:52

TomBorger schreef:Ik vraag me dan af hoe zo'n kabel zomaar kan verlengen, of is er een veld zwaarder dan een naastgelegen veld, waardoor het zware veld wat zakt. Helaas heb ik nog geen duidelijke beelden gezien.
Dat vroeg ik me in eerste instantie ook af. Zoveel rek zit er niet in die draden, dus een verschil in veldlengte zou de enige verklaring kunnen zijn wanneer er geen componenten buigen of falen. He aangehaalde filmpje waar Nico op wijst laat het helaas niet erg duidelijk zien, hoewel de ijs- en sneeuwafzetting een indrukwekkend, bijna 1987- en 2005-waardige omvang hebben aangenomen. Apart dat dat niet bij andere verbindingen grote problemen gaf. Je zou bijna gaan denken dat deze verbinding enige tijd afgeschakeld en dus koud is geweest, waardoor juist op deze verbinding ijsafzetting kon ontstaan terwijl veel andere verbindingen boven nul bleven door een stevige load.

Misschien hadden we er wat mee moeten doen op de voorpagina. Maar ja... vakantie. Ondergetekende en ook Ot hebben het laten liggen. Ot schrijft niet op de voorpagina en dan blijkt meteen dat we relatief kwetsbaar zijn geworden sinds Jacob als collegaschrijver de mottenballen in is gegaan. Maar dat soort beslommeringen zijn eerder voer voor de interne discussiehoek.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door ElektroThriller » 31 dec 2014 13:56

Het is een doodnormaal natuurkundig feit dat als je een draad of draadbundel tussen twee opeenvolgende masten (dus in een veld) extra mechanisch belast, dat ie dan verder oprekt en dus langer wordt. In het geval van sneeuw/ijzel is de belasting over de volle veldlengte verdeeld, maar ongetwijfeld kun je het vertalen in een equivalente puntbelasting precies halverwege de twee masten.
In het verhaal van Tennet zie je dat ze het ijs handmatig vanaf de grond verwijderen. Ik neem aan dat ze eerst de spanningsloosheid valideren. Daarna wordt met een soort harpoenkanon een draad over een geleider geschoten. Met een paar ploegen kun je in korte tijd honderden meters circuit/lijn voldoende ijsvrij maken.
En de I-kwadraat x R-methode dan? Ieder voordeel heeft zijn nadeel, want die R is zeer klein, in verband met lage transmissieverliezen. Het doorhangen van geleiders heeft meer met omgevingstemperaturen dan met stroomsterkten te maken. (Ervaring: op weg naar of van het SAA-project wist ik dat circuit Wit of Zwart langdurig is uitgeschakeld. Ik fiets vlak langs sommige masten in Almere en zie geen verschil in doorhang.)
Overigens: bij het meten van krachten in geleiders wordt van rekstroken gebruik gemaakt. Moderne versies kunnen op de grond draadloos worden uitgelezen. Bij masten met volledige of halfverankering wordt via een lier* de spanning op een ontwerpwaarde van x kN (kilonewton) ingesteld.
*Ratelbediend systeem van twee katrollen met heel veel schijven, dus weinig kracht/ratelmoment bij een grote afgelegde weg. In de SAA-tijd bijvoorbeeld was het geratel goed te horen.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Ot » 02 jan 2015 12:14

als je een draad twee meter verder wil laten door hangen dan kan je berekenen hoeveel extra draad daar voor nodig is. Ergens anders op het forum heeft hans dat ooit gedaan met een benadering met een gedeelte van een cirkel in plaats van de kettinglijn ofzo en de uitzettings getallen van aluminium en de stalen kern in de kabel. Dat soort wiskunde snap ik geen hout van maar het zal vast wel kloppen.

Maar als je de draad wil uitrekken door hem zwaarder te maken in plaats van heter te maken, dan kan het toch niet zomaar dat hij zomaar wel een halve meter of misschien wel een hele meter kan uitrekken tussen twee masten? Ik heb er geen verstand van hoor maar het lijkt me wel heel erg veel.

(yes! Bericht 380 )
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Shrek » 02 jan 2015 13:57

Alle materialen kunnen een beetje uitzetten, ook staal.

Staal (de staalkern van je Alu-staal kabel) heeft een elasticiteitsmodulus van 210 KN/mm². De rek op de kabel is gelijk aan de mechanische spanning gedeeld door deze constante.

Nemen we een lukraak voorbeeld dat er 1 ton ijs op een kabel hangt. Van de kabel is 200mm² dragend (de stalen kern). Dan krijgen we een spanning van 10KN/200mm², dus 50 N/mm².

Je kabel zal dan 50/210000 langer worden, oftewel 0.02%.
Deze uitzetting lijkt mij dus verwaarloosbaar in vergelijking met de uitzetting door warmte.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Ot » 05 jan 2015 13:03

ongeveer 0,02% uitzetting bij een ton ijs en als de draad 300 meter lang is 6 centimeter uitzetting en dat is eigenlijk nog meer dan ik dacht.

Misschien is het een stom idee hoor maar is het eigenlijk wel zo dat het ijs zich overal op de kabel precies even dik vast zet? Want stel dat de draad precies rond nul graden is en er nog net vloeibaar water onder de draad door kan druipen tot op het laagste punt en daar vastvriest, dan zal hij extra diep gaan doorhangen. Zou dat kunnen?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)

Bericht door Tom » 05 jan 2015 21:35

Ik heb nog eens wat dia's uit 2005 terug gezocht en ik heb het idee dat het doorhangen wordt veroorzaakt doordat de geleiders door de bevestiging slippen. In bijgaande foto is te zien dat de isolatorkettingen niet op de plek zitten zoals dat de bedoeling is. Een kleine verschuiving kan al een flinke extra doorbuiging veroorzaken. als een veld gaat doorhangen, moet de doorbuiging in een naastgelegen veld afnemen, waardoor de trekkracht toeneemt. Er ontstaat dus weer een nieuw evenwicht.
2005-11-30_Dia49 crop.jpg
2005-11-30_Dia49 crop.jpg (136.3 KiB) 7300 keer bekeken

Plaats reactie