Een interessante bevinding Tom. Dank, dat we daar zelf niet op gekomen zijn. Het kan haast niet anders of dat moet in elk geval in de 'Haaksbergen-case' het geval zijn geweest. Tenslotte zitten die draden slechts vast met een kous van bevestigingsspiralen en een rubberen mof binnen de klem. Als de veldlengte binnen de verbinding een mate van variatie heeft die groot genoeg is om door toenemend gewichtsverschil de geleider vlot te trekken en de weerstand van de kous en rubberen mof te overwinnen (en ook om het opgebouwde ijs te versplinteren, een extra weerstand die een kleine rol spelen zal), dan is er geen houden meer aan totdat het kortere spanveld letterlijk zo strak staat dat er niets meer te halen valt.
Dank voor het opduiken van de dia. Helaas is het beeld net niet scherp genoeg om te kunnen zien of er blanke 'slijtsporen' op de draden zitten, maar de isolators laten een beeld zien van een geleider die op de foto naar links duidelijk strakker heeft gestaan dan op het moment van de opname zelf, toen het ijs reeds verdwenen was.
Of dat hier in de omgeving van Aarle Rixtel ook gebeurd is zullen we vermoedelijk nooit weten, maar het is een bijzonder aannemelijke verklaring. Als het droge gewicht en het kleine beetje variatie dat de isolators toelaten niet de verklaring zou blijken te zijn, dan lijkt dit de meest waarschijnlijke andere hypothese.
Afschakeling ivm winterweer (in NL)
Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)
Nogmaals wat gezocht in 2005 naar een detail: hier zie je inderdaad dat er een blank stuk draad aanwezig is en de omhulling aan een kant kapotgebogen is. Bijzondere bezwijkvorm van de boventraverse blijft dit trouwens, die gekke getordeerde mastkop .
Hé mijn duizendste bericht is gepasseerd!- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Afschakeling ivm winterweer (in NL)
Ik zou zeggen: ga lekker zo door. Jouw bijdragen geven vaak richting aan de discussie. De woordspeling ligt voor de hand: Tom-Tom.TomBorger schreef:Hé mijn duizendste bericht is gepasseerd!
Back on topic: het zou me niet verbazen als de problemen rond extra mechanische winterse belasting minder zijn naarmate een lijn meer masten met volledige of halfverankeringen bezit. Het domino-effect van extra trekkrachten in de lijnrichting wordt dan beperkt. Is er bekend hoe hoog het percentage draagmasten in die verbinding naar Haaksbergen is?
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013