André Dumont en de Limburgse mijnen
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
wat is dat voor een raar krulletje in de klimijzers op de randstaaf? Kunnen ze daar soms een touw doorheen doen als de mensen die erin werken zich moeten zekeren?
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Inderdaad,Ot schreef:wat is dat voor een raar krulletje in de klimijzers op de randstaaf? Kunnen ze daar soms een touw doorheen doen als de mensen die erin werken zich moeten zekeren?
Vaste klimlijnen komen in België bijna niet voor, een hoogwerker moet zijn eigen touw meenemen.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Inderdaad een duidelijk verschil bij die twee nieuwe hoekmasten, maar altijd nog beter dan die rare railings die wij op de traversen plaatsen. De nieuwe masten ogen heel solide. Het lijkt op de eerste foto's alsof men vooral voor het nog te trekken draadstel een corridor ontbost heeft.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Wat een mooie masten zijn dit eigenlijk. Lekker strak en een eenduidige vormgeving van de verbanden in de mast. Wat ik leuk vind is dat ze voor de specialere masten een "dikker" exemplaar hebben.
Toevallig heb ik wel eens over dit fietspad gefietst, dat was al weer een tijd geleden in 2005. Bij de oude fabriek in Dilsen zag het er toen zo uit:
Toevallig heb ik wel eens over dit fietspad gefietst, dat was al weer een tijd geleden in 2005. Bij de oude fabriek in Dilsen zag het er toen zo uit:
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Leuk,TomBorger schreef:Wat een mooie masten zijn dit eigenlijk. Lekker strak en een eenduidige vormgeving van de verbanden in de mast. Wat ik leuk vind is dat ze voor de specialere masten een "dikker" exemplaar hebben.
Toevallig heb ik wel eens over dit fietspad gefietst, dat was al weer een tijd geleden in 2005. Bij de oude fabriek in Dilsen zag het er toen zo uit:
De 2e mast van rechts (de draagmast) is nu dus vervangen door 2 nieuwe spanmasten.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
In Dilsen is een heuse werfzone ingericht op de plaats van het toekomstige hoogspanningsstation. Daar is allerlei interessant materieel te zien.
We beginnen met een portie isolatoren: Geen gewoon glas, maar extra "tough". Bretellen, klaar om omhoog gehesen te worden. De trekmachine voor de geleiders. Tijdelijke verankering van de kabels van de hoekmast. De hoekmast zelf. Een trekmachine voor het trekkoord. Om te besluiten een rolletje geleiders:
We beginnen met een portie isolatoren: Geen gewoon glas, maar extra "tough". Bretellen, klaar om omhoog gehesen te worden. De trekmachine voor de geleiders. Tijdelijke verankering van de kabels van de hoekmast. De hoekmast zelf. Een trekmachine voor het trekkoord. Om te besluiten een rolletje geleiders:
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Die laatste foto!
In ieder geval, zo'n trekmachine wordt tot zover ik weet ook wel een trommelwagen genoemd. Men remt daar de draden mee af wanneer ze in de masten worden gelierd zodat ze tijdens dat proces niet over de grond slepen. Op de cover van het Tennet KCD11 staat er ook eentje gefotografeerd in de Eemshaven.
Verder wordt hier blijkbaar gebruik gemaakt van een andere fabrikant voor de isolators. Dit lijkt niet op Seves (Sediver of een afgeleide daarvan). En de draden zelf zien eruit alsof ze met gewalste massieve staven zijn samengesteld. De kern lijkt ook enkelvoudig te zijn, en dat is een andere aanblik dan de AMS620 die op de open dag van Tennet Hoogeveen in 2011 op tafel stond te pronken (en die ongemeen zwaar was!).
Wel handig dat het gewicht en de lengte van de geleider op de haspel erop staan: 1500 meter van dat spul weegt zo'n 4118 kilo. Tweebundeltoepassing, veldlengte van 400 meter en laten we zeggen zes afstandhouders van 15 kilo elk (met fixatiespiralen) is een gewicht van zo'n twee ton per fasedraad.
Je fietst er nooit meer onderdoor zonder even te slikken.
In ieder geval, zo'n trekmachine wordt tot zover ik weet ook wel een trommelwagen genoemd. Men remt daar de draden mee af wanneer ze in de masten worden gelierd zodat ze tijdens dat proces niet over de grond slepen. Op de cover van het Tennet KCD11 staat er ook eentje gefotografeerd in de Eemshaven.
Verder wordt hier blijkbaar gebruik gemaakt van een andere fabrikant voor de isolators. Dit lijkt niet op Seves (Sediver of een afgeleide daarvan). En de draden zelf zien eruit alsof ze met gewalste massieve staven zijn samengesteld. De kern lijkt ook enkelvoudig te zijn, en dat is een andere aanblik dan de AMS620 die op de open dag van Tennet Hoogeveen in 2011 op tafel stond te pronken (en die ongemeen zwaar was!).
Wel handig dat het gewicht en de lengte van de geleider op de haspel erop staan: 1500 meter van dat spul weegt zo'n 4118 kilo. Tweebundeltoepassing, veldlengte van 400 meter en laten we zeggen zes afstandhouders van 15 kilo elk (met fixatiespiralen) is een gewicht van zo'n twee ton per fasedraad.
Je fietst er nooit meer onderdoor zonder even te slikken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Ik denk echt niet dat afstandhouders 15kg wegen hoor, dat is allemaal aluminium. Dat zal eerder iets rond de 2 kg zijn.
Afstandhouders was nu het enige dat er op de werf niet lag rond te slingeren, dus ik kan het niet bevestigen.
Afstandhouders was nu het enige dat er op de werf niet lag rond te slingeren, dus ik kan het niet bevestigen.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Schitterende foto's. Leuk om de werkzaamheden aan het tweede circuit te bekijken
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Deze hadden jullie nog tegoed. Het zijn foto's uit november 2014, de situatie is dus al lang veranderd.