André Dumont en de Limburgse mijnen
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
'De lijn Meerhout-Van Eyck.'
Deze lijn doet me altijd denken aan een 'Vernederlandste' 3-vlaksmast. Vooral omdat de hoekmasten kattenoren hebben.
Deze lijn doet me altijd denken aan een 'Vernederlandste' 3-vlaksmast. Vooral omdat de hoekmasten kattenoren hebben.
'your personal grid modeler'
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Hier volgen dan de fotos van gisteren.
Ik begon mijn fietstocht in Bilzen, daar zien we een parallel van de 70kV lijnen Bilzen-Langerlo en Bilzen-Lanaken. De lijn richting Langerlo heeft over de hele lengte één draadstel dat helemaal voorzien is op 150kV, maar slechts op 70kV bedreven wordt. Ik wou de post van Bilzen wat dichterbij bekijken om te zien of er eventueel nog sporen van 150kV-apparatuur zouden te zien zijn. Maar helaas, de post ligt helemaal omsloten, een goede foto was niet mogelijk. Het mysterie van deze lijn blijft dus voorlopig. Dit deel van het 70kV-net is geen eigendom van Elia, maar van distributienetbeheerder Infrax (vroeger Interelectra). Deze situatie is niet helemaal wettelijk, maar historisch zo gegroeid. 70kV als distributiespanning, het kan dus. De aankomst in de post gebeurt via 2 kattenkopmasten. Speciaal is dat er slechts één isolator is voor 2 kabels. Bilzen-Lanaken in het Limburgse landschap. En dan komen we bij de grote jongens: Mast 3 van -voorlopig nog- Zutendaal-Langerlo. Deze aftak werd in de late jaren 80 gebouwd om Gramme met Langerlo te verbinden. Dat was nodig om het verlies aan vermogen van verschillende kolencentrales in Limburg op te vangen. Tot de sluiting van de mijnen hadden veel mijnsites immers hun eigen elektriciteitscentrale, telkens goed voor enkele tientallen MW.
Een parallel van Van Eyck-Gramme en Langerlo-Herderen. De aftakmast op de 380kV-lijn. Aan de vorm van de mast is niets gewijzigd, maar de isolatoren zijn wel recent vervangen geweest. Lijn 150-200, nog heel even. Over enkele maanden hangt hier een plaatje 380-.... De ene 150kV-lijn duikt onder de andere door. Een glasvezel-lasdoos in de mast, dit is ook nieuw.
Nu wordt meteen duidelijk waarom die extra bliksemdraad in het aftaklijntje nodig was: men heeft een glasvezelverbinding Van Eyck-Dumont gecreëerd door over de hele afstand een bliksemkabel bij te hangen. Het lijndeel naar Van Eyck is nog niet verbonden met het stuk richting Gramme, maar alles hier is al gereed om het in dienst te nemen.
Let ook: links zijn nieuwe kabels getrokken. Bij de bouw van de aftak hingen hier al kabels tot aan de volgende hoekmast, maar die zijn nu vervangen. Hierdoor is het hele nieuwe stuk Zutendaal-Van Eyck nu voorzien van hoge temperatuursgeleiders, waardoor dit draadstel meer capaciteit zal hebben dan het andere. Vanop een afstand ziet de aftakking er zo uit: Op deze foto niet goed te zien, maar de splinternieuwe kabels blonken in het zonlicht. GSM-antennes, hoe het wel moet. Aan de aardingsdraad werd nog gewerkt, alle andere werken waren voltooid. Een maantje boven het werkplatform, een ideetje dat ik hier enkele weken terug al zag langskomen
Ik begon mijn fietstocht in Bilzen, daar zien we een parallel van de 70kV lijnen Bilzen-Langerlo en Bilzen-Lanaken. De lijn richting Langerlo heeft over de hele lengte één draadstel dat helemaal voorzien is op 150kV, maar slechts op 70kV bedreven wordt. Ik wou de post van Bilzen wat dichterbij bekijken om te zien of er eventueel nog sporen van 150kV-apparatuur zouden te zien zijn. Maar helaas, de post ligt helemaal omsloten, een goede foto was niet mogelijk. Het mysterie van deze lijn blijft dus voorlopig. Dit deel van het 70kV-net is geen eigendom van Elia, maar van distributienetbeheerder Infrax (vroeger Interelectra). Deze situatie is niet helemaal wettelijk, maar historisch zo gegroeid. 70kV als distributiespanning, het kan dus. De aankomst in de post gebeurt via 2 kattenkopmasten. Speciaal is dat er slechts één isolator is voor 2 kabels. Bilzen-Lanaken in het Limburgse landschap. En dan komen we bij de grote jongens: Mast 3 van -voorlopig nog- Zutendaal-Langerlo. Deze aftak werd in de late jaren 80 gebouwd om Gramme met Langerlo te verbinden. Dat was nodig om het verlies aan vermogen van verschillende kolencentrales in Limburg op te vangen. Tot de sluiting van de mijnen hadden veel mijnsites immers hun eigen elektriciteitscentrale, telkens goed voor enkele tientallen MW.
Een parallel van Van Eyck-Gramme en Langerlo-Herderen. De aftakmast op de 380kV-lijn. Aan de vorm van de mast is niets gewijzigd, maar de isolatoren zijn wel recent vervangen geweest. Lijn 150-200, nog heel even. Over enkele maanden hangt hier een plaatje 380-.... De ene 150kV-lijn duikt onder de andere door. Een glasvezel-lasdoos in de mast, dit is ook nieuw.
Nu wordt meteen duidelijk waarom die extra bliksemdraad in het aftaklijntje nodig was: men heeft een glasvezelverbinding Van Eyck-Dumont gecreëerd door over de hele afstand een bliksemkabel bij te hangen. Het lijndeel naar Van Eyck is nog niet verbonden met het stuk richting Gramme, maar alles hier is al gereed om het in dienst te nemen.
Let ook: links zijn nieuwe kabels getrokken. Bij de bouw van de aftak hingen hier al kabels tot aan de volgende hoekmast, maar die zijn nu vervangen. Hierdoor is het hele nieuwe stuk Zutendaal-Van Eyck nu voorzien van hoge temperatuursgeleiders, waardoor dit draadstel meer capaciteit zal hebben dan het andere. Vanop een afstand ziet de aftakking er zo uit: Op deze foto niet goed te zien, maar de splinternieuwe kabels blonken in het zonlicht. GSM-antennes, hoe het wel moet. Aan de aardingsdraad werd nog gewerkt, alle andere werken waren voltooid. Een maantje boven het werkplatform, een ideetje dat ik hier enkele weken terug al zag langskomen
Laatst gewijzigd door Shrek op 26 mei 2015 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Schitterende reportage, en zo te zien zelfs met een Belgisch treinmomentje
Leuk, die 70kV lijntjes met de aparte kattenkop eindmasten. Vind het altijd interessant om te zien hoe men dit soort situaties in het buitenland oplost.
De 380kV aftakmast is wel heel bijzonder en bijzonder ook hoe de 150kV lijn onder de (nu nog) 150kV aftak doorgaat. Ik ben wel benieuwd hoe de situatie gaat worden als er twee 380kV draadstellen naar Langerlo gaan. Ook mooi in beeld gebracht hoe de nieuwe geleiders hier eindigen en hoe ze aan de aftakmast geaard zijn. Gelukkig hebben we nog een foto van de oude situatie iets verderop waar de 150kV lijn eindigt aan een dikke buismast. Wat me wel opvalt zijn de schuinhangende isolatorkettingen aan de steunmasten aan beide zijden van de aftakmast. Blijkbaar was een v-ophanging hier dus niet noodzakelijk zoals bij Van Eijck?
Op de laatste en voorlaatste foto is wel heel mooi te zien hoe de nieuwe geleiders nog blinken in het zonlicht
Leuk, die 70kV lijntjes met de aparte kattenkop eindmasten. Vind het altijd interessant om te zien hoe men dit soort situaties in het buitenland oplost.
De 380kV aftakmast is wel heel bijzonder en bijzonder ook hoe de 150kV lijn onder de (nu nog) 150kV aftak doorgaat. Ik ben wel benieuwd hoe de situatie gaat worden als er twee 380kV draadstellen naar Langerlo gaan. Ook mooi in beeld gebracht hoe de nieuwe geleiders hier eindigen en hoe ze aan de aftakmast geaard zijn. Gelukkig hebben we nog een foto van de oude situatie iets verderop waar de 150kV lijn eindigt aan een dikke buismast. Wat me wel opvalt zijn de schuinhangende isolatorkettingen aan de steunmasten aan beide zijden van de aftakmast. Blijkbaar was een v-ophanging hier dus niet noodzakelijk zoals bij Van Eijck?
Op de laatste en voorlaatste foto is wel heel mooi te zien hoe de nieuwe geleiders nog blinken in het zonlicht
Laatst gewijzigd door Peter op 28 mei 2015 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Iets waar ik onlangs ben achter gekomen: dit soort aftakmasten - waar 3 fases tussen de bovenkant en de onderkant van de mast verticaal naar beneden hangen - heet een caravellemast.
Ook de 380kV-aftakmast in Zutendaal kan je als caravellemast beschouwen.
Beide voorbeelden zijn caravellemasten waar slechts één draadstel verticaal afgespannen is, http://www.hoogspanningsforum.com/downl ... ew&id=4782 toont een caravellemast waar 2 draadstellen verticaal hangen.
Ook de 380kV-aftakmast in Zutendaal kan je als caravellemast beschouwen.
Beide voorbeelden zijn caravellemasten waar slechts één draadstel verticaal afgespannen is, http://www.hoogspanningsforum.com/downl ... ew&id=4782 toont een caravellemast waar 2 draadstellen verticaal hangen.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Hier staat de mast wel midden tussen de 2 andere masten, er is dus geen sprake van een lijnhoek. Bij Van Eyck is er door de plaatsing van de nieuwe mast wel een lijnhoek ontstaan, misschien zit daar het verschil?Peter schreef:Wat me wel opvalt zijn de schuinhangende isolatorkettingen aan de steunmasten aan beide zijden van de aftakmast. Blijkbaar was een v-ophanging hier dus niet noodzakelijk zoals bij Van Eijck?
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Wat ik bedoelde is dat de masten zelf dan geen lijnhoek maken, maar de geleiders wel, zeker de onderste geleider die helemaal buitenom gaat.
Caravellemasten heb ik vaker gezien in België maar in een 380kV verbinding vind ik het wel bijzonder. Ik ken ze o.a. van het Antwerpse Havengebied. Als je rond kijkt zie je een mast verderop er nog één.
Caravellemasten heb ik vaker gezien in België maar in een 380kV verbinding vind ik het wel bijzonder. Ik ken ze o.a. van het Antwerpse Havengebied. Als je rond kijkt zie je een mast verderop er nog één.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Klopt, maar het is naar buiten toe dat de kabels uitzwaaien, dat is niet zo erg. Moest het naar binnen toe zijn zou er zeker wel een V-ophanging gekomen zijn.Peter schreef:Wat ik bedoelde is dat de masten zelf dan geen lijnhoek maken, maar de geleiders wel, zeker de onderste geleider die helemaal buitenom gaat.
Dat is al helemaal voorzien. Het westelijke draadstel duikt immers naar beneden, zodat een verbinding met het oostelijke er gewoon overheen kan gaan.Peter schreef: Ik ben wel benieuwd hoe de situatie gaat worden als er twee 380kV draadstellen naar Langerlo gaan.
Die worden dan gehangen aan de lege traverses, te zien op oa. foto 474. Maar dat zal niet voor de eerste jaren zijn.
Met die ene trafo 380-150, die momenteel gebouwd wordt, heeft de regio Genk meer dan genoeg capaciteit. Een tweede trafo 380-150 zal pas nodig zijn wanneer de 150kV lijn Lixhe-Herderen afgebroken gaat worden.
Men voorziet daar immers een 2e 380-lijn in de plek te bouwen om Lixhe helemaal in te lussen in het 380kV-netwerk (je krijgt dan Gramme-Lixhe en Lixhe-Van Eyck). Maar dat is pas nodig wanneer een 2e (jawel men plant vooruit) HVDC-verbinding naar Duitsland gebouwd wordt. Niet voor 2030 dus.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Ze komen inderdaad vrij dikwijls voor, daarom ook dat ze een eigen naam hebben.Peter schreef: Caravellemasten heb ik vaker gezien in België maar in een 380kV verbinding vind ik het wel bijzonder. Ik ken ze o.a. van het Antwerpse Havengebied. Als je rond kijkt zie je een mast verderop er nog één.
Hans, voeg je ze even toe aan de mastclassificatie?
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
Goed idee. Hier staat er ook nog een leuke: LINKShrek schreef:Ze komen inderdaad vrij dikwijls voor, daarom ook dat ze een eigen naam hebben.Peter schreef: Caravellemasten heb ik vaker gezien in België maar in een 380kV verbinding vind ik het wel bijzonder. Ik ken ze o.a. van het Antwerpse Havengebied. Als je rond kijkt zie je een mast verderop er nog één.
Hans, voeg je ze even toe aan de mastclassificatie?
In de lijn Lint - Verbrande Brug t.h.v. Waarloos.
Re: André Dumont en de Limburgse mijnen
En die staat fout op de GE-netkaart, dank voor de link!Powerlion schreef:Goed idee. Hier staat er ook nog een leuke: LINK
In de lijn Lint - Verbrande Brug t.h.v. Waarloos.