André Dumont en de Limburgse mijnen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Shrek » 11 feb 2015 01:08

IMG_9487.jpg
IMG_9487.jpg (632.96 KiB) 7887 keer bekeken
IMG_9488.jpg
IMG_9488.jpg (971.56 KiB) 7887 keer bekeken
IMG_9493.jpg
IMG_9493.jpg (920.4 KiB) 7887 keer bekeken
IMG_9496.jpg
IMG_9496.jpg (582.56 KiB) 7887 keer bekeken
IMG_9498.jpg
IMG_9498.jpg (799.37 KiB) 7887 keer bekeken
IMG_9501.jpg
IMG_9501.jpg (810.47 KiB) 7887 keer bekeken
IMG_9502.jpg
IMG_9502.jpg (821.71 KiB) 7887 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Peter » 12 feb 2015 23:12

Het blijven interessante foto's om te zien Shrek, ook al is de bouw inmiddels gevorderd. Ik zie dat er bij jullie weer een ander type katrol wordt gebruikt dan bij ons. Het kleurverschil in de isolatorkettingen van beide circuits/draadstellen is wel opvallend

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Powerlion » 29 mar 2015 15:38

Gisteren op weg naar Landgraaf via de E314 nog eens onder door de 380 kV Gramme - Van Eyck gereden. Naast de autosnelweg zag ik al snel de houten constructies staan en ik keek direct naar boven. Langs de ene kans hingen alle isolatoren er al in, langs de andere kant nog niet. Leuk om nog eens te zien.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door captain007 » 13 apr 2015 21:48

Een vraag die me al een tijdje bezig houdt. Waarom gebruiken ze in België geen driebundel of vierbundels zoals in Duitsland en Nederland gebruikelijk is, althans ik heb ze in België nog niet gespot? Ook vreemd is dat op de lijn Maasbracht - Van Eyck aan de Belgische zijde de driebundel overgaat in een tweebundel. Gebruiken ze dikkere kabels of is de capaciteit gewoonweg niet nodig?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Shrek » 13 apr 2015 22:08

captain007 schreef:Een vraag die me al een tijdje bezig houdt. Waarom gebruiken ze in België geen driebundel of vierbundels zoals in Duitsland en Nederland gebruikelijk is, althans ik heb ze in België nog niet gespot? Ook vreemd is dat op de lijn Maasbracht - Van Eyck aan de Belgische zijde de driebundel overgaat in een tweebundel. Gebruiken ze dikkere kabels of is de capaciteit gewoonweg niet nodig?
De Belgische kabels zijn inderdaad dikker. Daardoor is de capaciteit van een dubbelgeleider in BE ongeveer dezelfde als die van een driebundel in NL.
Meer capaciteit was tot nu toe nog niet nodig. Maar in het Stevin project zal er voor het eerst in België een vierbundel gebruikt worden. Dit wordt dan meteen het zwaarte draadstel van de hele Benelux.

Gebruikersavatar
Powerlion
150 kV
Berichten: 215
Lid geworden op: 20 okt 2012 11:49
Dichtstbijzijnde trafo: Lint

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Powerlion » 18 apr 2015 23:04

captain007 schreef:Een vraag die me al een tijdje bezig houdt. Waarom gebruiken ze in België geen driebundel of vierbundels zoals in Duitsland en Nederland gebruikelijk is, althans ik heb ze in België nog niet gespot? Ook vreemd is dat op de lijn Maasbracht - Van Eyck aan de Belgische zijde de driebundel overgaat in een tweebundel. Gebruiken ze dikkere kabels of is de capaciteit gewoonweg niet nodig?
Wat me nu ook net opvalt aan die foto is dat Nederland meer glaskappen gebruikt voor hetzelfde voltage (380 kV), is hier een reden voor of zijn jullie gewoon voorzichtiger. (Ik dacht altijd dat Nederlanders zuiniger waren ;p)

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Shrek » 25 mei 2015 00:26

Daarstraks was ik nog eens in Genk Maar toen ik de nieuwe fotos van vandaag wou uploaden stootte ik opeens op nog enkele fotos van vorig jaar. Die komen dus, met enkele maanden vertraging, eerst.

Om te beginnen 2 buitenbeentjes: De 70kV lijn Maaseik-Gerdingen Deze is al voorzien op 150kV in de toekomst, moest het verbruik in noordoost-Limburg sterk stijgen.
IMG_9503.jpg
IMG_9503.jpg (894.63 KiB) 7642 keer bekeken
Vervolgens een oud trafohuisje, altijd heerlijk om te zien. Bovenin zitten de aansluitpunten van de vroegere bovengrondse middenspanningslijnen.
IMG_9505.jpg
IMG_9505.jpg (963.44 KiB) 7642 keer bekeken
Dan komen we aan het echte werk: De voorlaatste mast van de 380kv-lijn Gramme-Van Eyck. Bij het bouwen van Van Eyck werd een nieuwe eindmast gebouwd, iets naast de oude mast. De voorlaatste mast vormt daardoor een kleine lijnhoek, waarvoor de V-ophanging nodig is.
IMG_9504.jpg
IMG_9504.jpg (777.94 KiB) 7642 keer bekeken
Vervolgens 2 fotos van Van Eyck.
IMG_9506.jpg
IMG_9506.jpg (799.33 KiB) 7642 keer bekeken
IMG_9507.jpg
IMG_9507.jpg (819.42 KiB) 7642 keer bekeken
Van Eyck is enkele jaren terug opgericht op 2 gigantische dwarsregeltrafos (ook wel phaseshifting transformers - PST genoemd) te huisvesten. Deze hoeven echter niet altijd gebruikt te worden, afhankelijk van de stromen in het Europese net op dat moment.
Daarom zijn er aan de Nederlandse kant van de trafos enkele schakelaars die de stroom ofwel door, ofwel overheen de trafos kunnen sturen.
IMG_9508.jpg
IMG_9508.jpg (856.19 KiB) 7642 keer bekeken
Aan de Belgische kant werd - in 2014- een nieuwe schakeltuin gebouwd. Hiervoor was bij de oprichting van Van Eyck al voldoende plaats voorzien. Tot de indienstname van deze schakelvelden moeten de betreffende lijnen in Meerhout of Gramme worden geschakeld.
IMG_9509.jpg
IMG_9509.jpg (979.37 KiB) 7642 keer bekeken
Detail van een eindmast richting Maasbracht.
IMG_9510.jpg
IMG_9510.jpg (773.99 KiB) 7642 keer bekeken
De dwarsregeltrafos in detail.
IMG_9511.jpg
IMG_9511.jpg (916.02 KiB) 7642 keer bekeken
Het aankomstveld uit Gramme, in 2014 nog niet aangesloten op het schakelveld.
IMG_9512.jpg
IMG_9512.jpg (968 KiB) 7642 keer bekeken
Vooraanzicht van het station. Duidelijk is te zien dat in 2014 er nog geen verbinding was tussen de lijnen uit Meerhout en Gramme.
IMG_9513.jpg
IMG_9513.jpg (918.19 KiB) 7642 keer bekeken
De lijn Meerhout-Van Eyck.
IMG_9515.jpg
IMG_9515.jpg (668.4 KiB) 7642 keer bekeken
De poort
IMG_9517.jpg
IMG_9517.jpg (894.2 KiB) 7642 keer bekeken
Traverception. Een traverse op een traverse !
IMG_9516.jpg
IMG_9516.jpg (881.85 KiB) 7642 keer bekeken
En als uitsmijter een andere plek waar ik iets later die dag nog langsfietste, nog net in de laatste zonnestralen.
IMG_9519.jpg
IMG_9519.jpg (785.59 KiB) 7642 keer bekeken
IMG_9520.jpg
IMG_9520.jpg (777.65 KiB) 7642 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Hans » 25 mei 2015 14:45

De nieuwe drievlaksmasten op foto 9515 hebben zowaar een beetje een mammoetlijn-uiterlijk. De langere boventraverse die ook dikker is zal daar ongetwijfeld de oorzaak van zijn, hoewel ik verderop in de hoek ook wat kattenoren boven de populieren zie uitsteken. Dank voor het alsnog plaatsen van de foto's.
traverception
Een traverse op een traverse komt in het oosten van Europa wel eens voor (zie alleen al de enorme driehoeksmasten op de banner van ENTSO-E), maar iets dergelijke hebben we in ons eigen gebied nog nooit gezien op deze schuine manier. Hooguit bij eindmasten van de PGEM ton-II zoals op Doetinchem-Langerak en Zutphen en bij een paar van de aftakken in de deltalijnen vanuit de Flevopolder is in Nederland een gesplitste traverse te zien, maar een schuine traverse met een split - wauw.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Peter » 25 mei 2015 14:54

Inderdaad bijzondere eindmasten bij Van Eijck! Ik had een paar geleden toch nog iets dichterbij moeten gaan kijken. Een traverse aan een traverse heb ik nog niet eerder gezien Mooi dat men Van Eijck flink gaat uitbreiden. De masten met v-ophangingen waren me al eerder opgevallen, die zien er inderdaad vrij ongebruikelijk uit met traversen in "Zwolle - Meeden" stijl.

Ik neem aan dat de "kattenorenlijn" Meerhout - Van Eijck de komende jaren ook nog van een extra draadstel wordt voorzien? Dan kan men meteen een verbinding Meerhout - Gramme via het schakelstation aanleggen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2491
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: André Dumont en de Limburgse mijnen

Bericht door Shrek » 25 mei 2015 15:11

Peter schreef:Inderdaad bijzondere eindmasten bij Van Eijck! Ik had een paar geleden toch nog iets dichterbij moeten gaan kijken. Een traverse aan een traverse heb ik nog niet eerder gezien Mooi dat men Van Eijck flink gaat uitbreiden. De masten met v-ophangingen waren me al eerder opgevallen, die zien er inderdaad vrij ongebruikelijk uit met traversen in "Zwolle - Meeden" stijl.

Ik neem aan dat de "kattenorenlijn" Meerhout - Van Eijck de komende jaren ook nog van een extra draadstel wordt voorzien? Dan kan men meteen een verbinding Meerhout - Gramme via het schakelstation aanleggen.
Dat is inderdaad ook nog gepland. Al zal de stroom zeker niet de richting Meerhout-Gramme volgen. Het is vooral de bedoeling om de maximale hoeveelheid stroom te kunnen invoeren vanuit Maasbracht, deze wordt in Van Eyck dan verder verdeeld richting Meerhout dan wel Gramme.
De huidige werken op Van Eyck-Gramme zijn ook alleen maar om nog meer te kunnen invoeren uit Nederland.

Plaats reactie