Noodafkoppelingsplan Elia

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 10 dec 2014 14:51

Hans schreef: Euh.. bedoel je nu dat het ene Belgische probleem het andere Belgische probleem heeft helpen te voorkomen, puur door toeval? Dat is eigenlijk best wel eh.. nuja, vul dat laatste zelf maar in.
Inderdaad.
Maar stakingen zijn niet altijd positief voor de elektriciteitsbevoorrading: http://deredactie.be/permalink/1.2176521

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Nico uit Gouda » 17 dec 2014 15:31

Lees gelukkig(!) nu ook http://www.nu.nl/economie/3953316/neder ... ekort.html
Iedereen hierbij prettige Feestdagen en een voorspoedig, storingsvrij, gelukkig en gezond 2015 toegewenst door mij!
Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door BaDu » 14 feb 2015 00:59

Lijkt er op dat er in België nog wat langer nood aan de man blijft:
http://nos.nl/artikel/2019148-meer-sche ... dacht.html
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 14 feb 2015 01:09

BaDu schreef:Lijkt er op dat er in België nog wat langer nood aan de man blijft:
http://nos.nl/artikel/2019148-meer-sche ... dacht.html
Echte nood is er daardoor niet. België draait al 2 jaar met 2 reactoren minder. Het werd pas kritisch toen er buiten die 2 nog 2 andere ook uitvielen.
Op zich heeft België zeker genoeg nucleaire productiecapaciteit met wat er vandaag nog draait.

Zuydkamp
70 kV
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 aug 2014 21:39

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Zuydkamp » 21 feb 2015 17:52

Hoe lang gaan ze trouwens nog spel blijven maken rond die scheurtjes? Iedereen weet dat het er veel zijn. Hoeveel doet er eigenlijk niet meer toe.

Maar ik denk wel dat door deze hele heisa de centrales nooit meer zullen opengaan. Ik zie de tegenstanders hun messen al scherpvijlen mochten ze dat toch doen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 21 feb 2015 19:04

Zuydkamp schreef:Hoe lang gaan ze trouwens nog spel blijven maken rond die scheurtjes? Iedereen weet dat het er veel zijn. Hoeveel doet er eigenlijk niet meer toe.

Maar ik denk wel dat door deze hele heisa de centrales nooit meer zullen opengaan. Ik zie de tegenstanders hun messen al scherpvijlen mochten ze dat toch doen.
Het zal niet door de heisa zijn dat de centrales niet opengaan, maar wel wanneer het FANC besluit dat de scheurtjes te gevaarlijk zijn.
Ik zou me in ieder geval toch niet gerust voelen bij een kerncentrale waarvan het staal, dat de radioactiviteit moet afschermen, aan het desintegreren is...

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 03 apr 2015 13:12

Elia heeft de infocampagne rond ON/OFF verbreed: met de website http://www.elektriciteit-in-evenwicht.be/ worden naast de blackouts ook de andere uitdagingen van het netevenwicht uitgelegd.
De informatie is vrij oppervlakkig, maar wel heel duidelijk uitgelegd.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Hans » 03 apr 2015 20:08

Hee, die kende ik nog niet. Dank.
Inmiddels is de winter wel voorbij en blijkt het uiteindelijk met een sisser af te zijn gelopen. Of nou ja, dit jaar dan. Dat de klap van de afschakeling van Tihange III kon worden opgevangen geeft aan dat men (gelukkig) op dat moment voldoende marge had. Het lijkt erop dat het elders deze winter ook nergens echt kritisch is geweest.
Ik heb de app met de stroomindicator nooit iets anders zien aangeven dan zeven keer groen. Hoe anders had het kunnen aflopen als we geen watjeswinter hadden gehad. Simpelweg geluk - het bestaat nog.

De banner op de voorpagina van de mainsite zou er weer af kunnen. Die was deze winter prima van toepassing, maar inmiddels schept hij een te dramatisch beeld.
Misschien wel een idee om die banner te vervangen door een verwijzinkje naar deze site van Elia. We zien in het logo tenslotte duidelijk dat het geïnspireerd is op de OffOn-campagne, en de toon van dit voortbouwsel op de campagne is anders: eerder geschikt voor het hele jaar rond.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2492
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 26 mei 2015 11:54

En de soap duurt verder: http://deredactie.be/permalink/1.2350486

Door het falen van de politiek (in het algemeen, zowel de huidige als alle vorige regeringen) is er nog steeds geen langetermijnoplossing.
De investeerders die graag gascentrales zouden willen bouwen krijgen maar geen stabiele wettelijke basis. De kerncentrales blijven zeer onzeker en Elia wordt in de hoek gedrukt. Volgens de huidige plannen gaan de onevenwichtsprijzen deze winter de pan uit swingen, om op die manier vrijwillige afschakelingen bij bedrijven te bekostigen. Dit zal de Belgische elektriciteitsverbuiker handenvol geld kosten zonder een zekere oplossing te bieden. Het zal veel geld kosten en mogelijks zitten we komende winter toch nog in het donker.
En dat allemaal omdat niemand in de politiek een duidelijke keuze durft maken...

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Mark » 17 sep 2015 17:01

Pa was in België en had de krant (Standaard) van gisteren mee. Stond dit artikel in.

Afbeelding

Plaats reactie