Noodafkoppelingsplan Elia

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 05 nov 2014 19:31

Hans schreef:BaDu, dank voor het rekenvoorbeeld. Dit soort informatie is altijd moeilijk bereikbaar wanneer je geen elektrotechniek studeert.
Shrek schreef:Het inschakelen van centrales aan de grens (zoals Maasbracht) heeft ook weinig zin: de bottleneck is de verbinding Maasbracht-Van Eyck-Gramme.
Daarover gesproken, wat ik me afvraag is of

Maasbracht-Van Eyck doet 2x1350 MVA op standje voluit, wat eigenlijk een beetje schraal is voor een redundante 380 kV-luchtlijn. Borssele-Geertruidenberg-Zandvliet (mits vol in bedrijf) kan 2x1645 MVA transporteren. (Zetten we voor het gemak de Frietenlijn er nog bij, 135 MVA, dan is Termont van de plaats Gent ook weer tevreden. Want zo te zien is die not amused de laatste tijd. )

Afbeelding

Hoe dan ook, er zijn een paar vervolgproblemen. De overkruising van de Schelde tussen Zandvliet en Doel draagt momenteel één circuit van 380 kV van vermoedelijk 1645 MVA, hoewel de Belgische transportcapaciteiten me niet bekend zijn. Het tweede circuit over de Schelde is fysiek geschikt voor eveneens 380 kV, maar dan zou er op de beide stations Zandvliet en Doel even een aansluiting gefixt moeten worden op de 380 kV-schakelvelden. Vanaf Doel naar Mercator is de transportcapaciteit toereikend.

Stel dat men zich werkelijk zorgen maakt en daardoor tijdelijk enig doortransport door het 150 kV-net toestaat. Vanaf Zandvliet richting Oorderen (Lillo) kan nog een onbekend aantal MVA's het net op door de 150 kV-lijn waarna het na de stations nabij het 7e Havendok complex wordt. Zou een dergelijk scenario waarin wat doortransport is toegevoegd worden meegenomen in loadberekeningen, of zou Elia dit niet overwegen en tussen Zandvliet en Antwerpen uitsluitend uitgaan van het 380 kV-net? Ik heb geen idee hoe ver de netbeheerder wil gaan om de interconnectorcapaciteit voluit te benutten, maar als dit een oplossing is om op Zandvliet meer vermogen binnen te kunnen halen lijkt me het het overwegen waard.
Shrek schreef:Oja: een LCD heeft meer energie nodig om zwart weer te geven dan om wit te tonen
Dat wist ik niet. Met beeldbuizen en zeker met plasmaschermen is het in elk geval andersom.
Wees maar gerust dat Elia het maximum eruit wil halen. In Zandvliet staat een trafo van 550MVA, dat volledige vermogen kan door de 150kV afgevoerd worden. Een groot deel wordt trouwens in de omgeving van Zandvliet meteen verbruikt. De lijn Zandvliet-Doel is inderdaad de zwakste schakel, maar daarop gaat men sensoren installeren om dynamische overbelasting toe te laten, zodat daar bij koud weer extra Ampères doorgejaagd kunnen worden.
De frietenlijn inschakelen lijkt mij niet verstandig. Daarmee krijg je parallelstromen waardoor die onmiddellijk overbelast zou geraken (tenzij jij ergens een 150kV-dwarsregeltrafo hebt liggen ).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Hans » 06 nov 2014 09:43

Dynamisch overbelasten. Op zich een uitstekend moment om dat eens uit te proberen. Zolang de trafo het goed vindt is het wellicht een prima oplossing om gratis 100 MVA meer het land in te krijgen. En mooi om te horen dat er inderdaad tot 550 MVA door het 150 kV-net kan worden geleid.
Shrek schreef:De frietenlijn inschakelen lijkt mij niet verstandig. Daarmee krijg je parallelstromen waardoor die onmiddellijk overbelast zou geraken (tenzij jij ergens een 150kV-dwarsregeltrafo hebt liggen ).
Daar kom ik weer terug op iets wat Ot ooit ook zei en wat me bij nader inzien niet eens zo gek in de oren klinkt.
Stel, we nemen het volgende uitgangspunt, Nederlandse transportcapaciteiten bekend.
intercon_België.jpg
Frietenlijn als steeklijn naar ELSTA?
intercon_België.jpg (190.83 KiB) 7082 keer bekeken
Vanaf Borssele kan de kern- en de kolencentrale draaien en ook de Sloecentrale zal wel draaien wanneer het koud is en Nederland een hoge vraag heeft. Mogelijk kan er vanuit dit productiepark ook op 150 kV-niveau enig vermogen onder de Westerschelde door worden gestuurd (die twee grondkabels zijn aardige dikkerds), maar dat laten we buiten beschouwing.*
Stel nu de volgende situatie voor.

- Op Terneuzen wordt er zodanig geschakeld dat een paar productie-eenheden van ELSTA (zoals de gemarkeerde gasturbine GTG-301 los komt te staan van de rest van de schakeltuin op Terneuzen. Het zal mogelijk gevolgen hebben voor de lokale redundantie en de N-1 situatie, maar ik kijk nu alleen naar wat er technisch mogelijk zou zijn.

- De lijn Terneuzen-Westdorpe wordt tijdelijk in tweeën gedeeld, beide circuits opereren los. Het zwarte circuit (westelijk) wordt gebruikt om op de schakeltuin van Westdorpe de zaak onder stroom te houden. Het witte circuit (oostelijk) wordt losgehaald van de schakeltuin en op directe wijze hard aangekoppeld aan de verbinding Westburg-Oostburg.

- Westdorpe-Oostburg wordt op dezelfde wijze behandeld. Het zwarte circuit (noordelijk) hangt nog aan de schakeltuin van Westdorpe en kan Oostburg van vermogen voorzien. Op Oostburg wordt het witte circuit (zuidelijk) losgenomen van de schakeltuin. Vervolgens wordt op Westdorpe het witte circuit aangesloten op het witte circuit van Terneuzen-Westdorpe.

- De Frietenlijn wordt daarna weer aangesloten aan beide kanten en afhankelijk van hoe er in Maldegem geschakeld wordt kan er op het noordelijke circuit van Eeklo-Maldegem-Waggelwater worden ingevoed. Er loopt dan vermogen binnen in Eeklo en Waggelwater. Het zuidelijke circuit van die lijn kan als koppelverbinding tussenbeide blijven dienen.

Afhankelijk van hoe er op Eeklo en Waggelwater geschakeld kan worden, kan de Frietenlijn dan als onderdeel van een enorme steeklijn naar een productie-eenheid dienstdoen.

* De kans dat Tennet vrijwillig op deze manier de zaak verschakelt is natuurlijk heel klein, want het is niet de bedoeling dat vrijwillig de N-1 toestand wordt opgeroepen in het Zeeuws Vlaanderse net. Maar zoals gezegd kijken we hier puur naar wat er mogelijk is. Als men op ELSTA die gasturbine(s) flink op hun staart trapt, kunnen ze in principe genoeg vermogen leveren om de Frietenlijn (de bottleneck) tot zijn top te belasten. En als er maar betaald wordt lijkt het me geen probleem. Verder heb ik niet genoeg kennis van loadflow om te kunnen beoordelen of er geen onvoorzien probleem in deze situatie zit die momenteel niet meegenomen is. Het is dus maar een schets slash suggestie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 06 nov 2014 09:55

Op die manier kan het inderdaad wel. Het lijkt een beetje op de schakelingen die men hier toepast tijdens blackstart-testen op de combinatie Tihange/Coo.
Het principe is ook niet tegen N-1. Het 150kV-net is nooit op alle ogenblikken redundant. N-1 wil gewoon zeggen dat men in geval van problemen snel kan omschakelen. In realiteit wordt heel vaak maar 1 draadstel van een lijn gebruikt en hangt het andere afgekoppeld te wachten tot er een probleem is met het eerste.
Dat 2e draadstel dan gebruiken voor andere doeleinden is dus geen contradictie met het N-1 principe.
Wanneer je verschakelt sluit je dan natuurlijk wel 161MW af van het Belgische net, maar goed, dat zal Tennet worst wezen

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Nico uit Gouda » 13 nov 2014 20:30

Hallo iedereen. Lees nu ook http://www.telegraaf.nl/buitenland/2332 ... ief__.html Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
WimW
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2014 16:10

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door WimW » 13 nov 2014 20:46

Nico uit Gouda schreef:Hallo iedereen. Lees nu ook http://www.telegraaf.nl/buitenland/2332 ... ief__.html Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Zolang er geen duidelijkheid is over de veiligheid, kan men niet toelaten dat die centrales herstart worden.
Het op vol vermogen uitbaten van de centrale is niet zozeer het probleem. Bij plotse moeilijkheden wordt de kernreactie versneld stilgelegd waarbij enorm veel warmte vrijkomt. De kleine scheurtjes die reeds in de wand van het reactorvat aanwezig zijn, zouden door de thermische schok van het koelwater kunnen groter worden en in het allerslechtste geval barsten.

Ik hoef vermoedelijk geen tekening te maken bij wat er gebeurd als de radioactieve druk niet meer door het reactorvat kan worden vastgehouden.

Gebruikersavatar
WimW
middenspanning
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 sep 2014 16:10

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door WimW » 13 nov 2014 20:50

Shrek schreef: Wees maar gerust dat Elia het maximum eruit wil halen. In Zandvliet staat een trafo van 550MVA, dat volledige vermogen kan door de 150kV afgevoerd worden. Een groot deel wordt trouwens in de omgeving van Zandvliet meteen verbruikt. De lijn Zandvliet-Doel is inderdaad de zwakste schakel, maar daarop gaat men sensoren installeren om dynamische overbelasting toe te laten, zodat daar bij koud weer extra Ampères doorgejaagd kunnen worden.
De frietenlijn inschakelen lijkt mij niet verstandig. Daarmee krijg je parallelstromen waardoor die onmiddellijk overbelast zou geraken (tenzij jij ergens een 150kV-dwarsregeltrafo hebt liggen ).
De transfo-capaciteit is zelfs nog hoger in Zandvliet. Beperkend element voor de import is hier de dwarsregeltransformator.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 13 nov 2014 20:51

Nico uit Gouda schreef:Hallo iedereen. Lees nu ook http://www.telegraaf.nl/buitenland/2332 ... ief__.html Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Het FANC (controleorgaan van de overheid) heeft al gereageerd en gezegd dat de berichten voorbarig zijn. Momenteel staat er helemaal nog niets vast over een heropening. Het zou ook nog altijd mogelijk zijn dat de centrales nooit meer opgestart worden.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Hans » 14 nov 2014 15:09

Zonet OffOn aangeschreven of de Elia 4cast-App ook functionerend kan worden gemaakt voor Nederland. We hoorden het op het nieuws al, een klein aantal Nederlanders betrekt hun stroom uit Belgische gemeenten die in het afschakelplan zitten en de app werkt niet bij Nederlandse providers. Dat is een beetje jammer.

Bijvangst zou kunnen zijn dat geïnteresseerden elders in Nederland (zoals ook wijzelf) dan eveneens in staat zullen zijn om direct op de hoogte te blijven van de situatie.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 17 nov 2014 07:38

Zoveel mis je er niet mee. Het enige wat de app doet is de kleurtjes van op de site herhalen, dus een voorspelling voor de komende week. Ik zal hier wel een gil geven als het interessant wordt

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Noodafkoppelingsplan Elia

Bericht door Shrek » 28 nov 2014 08:09

Gisteren is er een grootschalige test gebeurd om te zien hoeveel vermogen er gewonnen wordt bij een oproep om minder verbruiken. Exacte resultaten heb ik nog niet gezien, maar er zou een honderdtal MW minder verbruikt zijn.

Plaats reactie