Wees maar gerust dat Elia het maximum eruit wil halen. In Zandvliet staat een trafo van 550MVA, dat volledige vermogen kan door de 150kV afgevoerd worden. Een groot deel wordt trouwens in de omgeving van Zandvliet meteen verbruikt. De lijn Zandvliet-Doel is inderdaad de zwakste schakel, maar daarop gaat men sensoren installeren om dynamische overbelasting toe te laten, zodat daar bij koud weer extra Ampères doorgejaagd kunnen worden.Hans schreef:BaDu, dank voor het rekenvoorbeeld. Dit soort informatie is altijd moeilijk bereikbaar wanneer je geen elektrotechniek studeert.
Daarover gesproken, wat ik me afvraag is ofShrek schreef:Het inschakelen van centrales aan de grens (zoals Maasbracht) heeft ook weinig zin: de bottleneck is de verbinding Maasbracht-Van Eyck-Gramme.
Maasbracht-Van Eyck doet 2x1350 MVA op standje voluit, wat eigenlijk een beetje schraal is voor een redundante 380 kV-luchtlijn. Borssele-Geertruidenberg-Zandvliet (mits vol in bedrijf) kan 2x1645 MVA transporteren. (Zetten we voor het gemak de Frietenlijn er nog bij, 135 MVA, dan is Termont van de plaats Gent ook weer tevreden. Want zo te zien is die not amused de laatste tijd. )
Hoe dan ook, er zijn een paar vervolgproblemen. De overkruising van de Schelde tussen Zandvliet en Doel draagt momenteel één circuit van 380 kV van vermoedelijk 1645 MVA, hoewel de Belgische transportcapaciteiten me niet bekend zijn. Het tweede circuit over de Schelde is fysiek geschikt voor eveneens 380 kV, maar dan zou er op de beide stations Zandvliet en Doel even een aansluiting gefixt moeten worden op de 380 kV-schakelvelden. Vanaf Doel naar Mercator is de transportcapaciteit toereikend.
Stel dat men zich werkelijk zorgen maakt en daardoor tijdelijk enig doortransport door het 150 kV-net toestaat. Vanaf Zandvliet richting Oorderen (Lillo) kan nog een onbekend aantal MVA's het net op door de 150 kV-lijn waarna het na de stations nabij het 7e Havendok complex wordt. Zou een dergelijk scenario waarin wat doortransport is toegevoegd worden meegenomen in loadberekeningen, of zou Elia dit niet overwegen en tussen Zandvliet en Antwerpen uitsluitend uitgaan van het 380 kV-net? Ik heb geen idee hoe ver de netbeheerder wil gaan om de interconnectorcapaciteit voluit te benutten, maar als dit een oplossing is om op Zandvliet meer vermogen binnen te kunnen halen lijkt me het het overwegen waard.
Dat wist ik niet. Met beeldbuizen en zeker met plasmaschermen is het in elk geval andersom.Shrek schreef:Oja: een LCD heeft meer energie nodig om zwart weer te geven dan om wit te tonen
De frietenlijn inschakelen lijkt mij niet verstandig. Daarmee krijg je parallelstromen waardoor die onmiddellijk overbelast zou geraken (tenzij jij ergens een 150kV-dwarsregeltrafo hebt liggen ).