Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Zuydkamp
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 aug 2014 21:39

Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Zuydkamp » 20 aug 2014 20:08

Vandaag is hoogspanning prominent in het Belgische nieuws. Aftredend minister Vande Lanotte stelt voor om voor de winter een nieuwe hoogspanningsverbinding aan te leggen tussen gascentrale Claus en het Belgische hoogspanningsnet. De algemene kritiek is dat het vele jaren vergt om de procedures te doorlopen (ondanks het een noodgeval is) en dus zeker geen oplossing voor de nakende stroomcrisis in de winter.

Zie deze reportage op VTM en dit artikel in De Tijd:
Vande Lanotte: 'Stroom invoeren is oplossing'

Een paniekstemming over onze energiebevoorrading niet nodig. 'Wel hebben een kabel van 15 kilometer nodig om een grote Nederlandse centrale op ons net aan te koppelen.' Dat stelt ontslagnemend vicepremier Johan Vande Lanotte (sp.a), maar uitbater Essent nuanceert dat de vergunningsprocedure jaren kan duren.

(lees verder)

Maar wat me het meest opvalt als ik de netkaart bekijk is dat er reeds een verbinding is tussen Claus en Van Eyck. In de media doen ze alsof die niet bestaat. Zou die soms onvoldoende zijn? Waarom zou er een bijkomende verbinding nodig zijn?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Peter » 20 aug 2014 20:20

Daar heb ik ook al verwonderd naar staan kijken. Er is al een rechtstreekse dubbelcircuit verbinding met België vanaf Maasbracht. Ik denk dat men in België beter de 380kV verbindingen die vanaf Van Eyck verder België ingaan beter kan opwaarderen met een tweede circuit/draadstel.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 20 aug 2014 23:05

Peter schreef:Daar heb ik ook al verwonderd naar staan kijken. Er is al een rechtstreekse dubbelcircuit verbinding met België vanaf Maasbracht. Ik denk dat men in België beter de 380kV verbindingen die vanaf Van Eyck verder België ingaan beter kan opwaarderen met een tweede circuit/draadstel.
Beide zullen nodig zijn.
Het 2e draadstel op van Eyck-Gramme is al in aanbouw.
Maar eens dat er is wordt Van Eyck-Maasbracht weer de zwakste schakel, en moet daar dus "iets" bijkomen, wil men meer kunnen importeren.

Zuydkamp
70 kV
Berichten: 72
Lid geworden op: 16 aug 2014 21:39

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Zuydkamp » 20 aug 2014 23:27

Maar in ieder geval is het toch onzin dat de energie van gascentrale Claus momenteel helemaal niet zou geïmporteerd kunnen worden naar België zoals gesuggereerd wordt?

In ieder geval denk ik niet dat Vande Lanotte goed weet waarover hij praat. Hij had het over 'gleufje delven, kabeltje leggen en weer dichten' op een manier alsof dat op een dag of 2 geflikt zou zijn . Een ondergrondse lijn dus. Die zijn nog complexer, zeker voor een 380 kV-lijn. Want een nieuwe 150 kV-lijn lijkt me weinig zoden aan de dijk te zetten.

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Mark » 20 aug 2014 23:51

De "snelste" optie is denk ik om een noodlijn* te bouwen bestaande uit schoormasten en dergelijke. Enige nadeel is wel dat er een rivierkruising in zit en weet niet of er een noodverbinding voor dat te bouwen is.

Een groter probleem zal aan de procedurele kant zitten, want...je moet door Nederland. Het wordt dan een politieke kwestie, is Nederland bereid de Belgen te helpen en dus alle bezwaren die ongetwijfeld door gemeenten worden opgeworpen, aan de kant te schuiven?

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Mark » 20 aug 2014 23:52

Overigens zie ik op de website van De Tijd al een tegenreactie: http://www.tijd.be/nieuws/politiek_econ ... cker&ckc=1

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 21 aug 2014 01:00

Zuydkamp schreef:Maar in ieder geval is het toch onzin dat de energie van gascentrale Claus momenteel helemaal niet zou geïmporteerd kunnen worden naar België zoals gesuggereerd wordt?

In ieder geval denk ik niet dat Vande Lanotte goed weet waarover hij praat. Hij had het over 'gleufje delven, kabeltje leggen en weer dichten' op een manier alsof dat op een dag of 2 geflikt zou zijn . Een ondergrondse lijn dus. Die zijn nog complexer, zeker voor een 380 kV-lijn. Want een nieuwe 150 kV-lijn lijkt me weinig zoden aan de dijk te zetten.
Die hoogspanningslijnen kunnen niet oneindig veel stroom vervoeren en zijn al zeer sterk belast. Zomaar 900MW erbij duwen is gewoon niet mogelijk.
Trouwens, de lijn Van Eyck-Gramme staat ook dicht tegen overbelasting op sommige dagen. Zonder dat die uitgebreid wordt ben je niet veel met een extra verbinding Maasbracht-Van Eyck.

Het klopt natuurlijk wel dat een hoogspanningslijn bouwen niet op 1-2-3 kan. Stevin loopt al een jaar of 7, en nog steeds is er amper iets gebouwd.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Peter » 21 aug 2014 09:06

Het bouwen van een hoogspanningslijn gaat dus niet alleen bij ons erg traag. Randstad380 en dan met name de noordring gaat ook erg traag terwijl Randstad380 volgens de oorspronkelijke plannen volgens mij al volledig in gebruik had moeten zijn.

Ik misschien kan men de bestaande verbinding tussen Van Eyck en Maasbracht ook iets verder opwaarderen zodat deze meer vermogen aan kan, of zelfs opwaarderen met vierbundels, maar een volledig nieuwe hoogspanningsverbinding vanaf Maasbracht naar België lijkt me totaal overbodig.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 21 aug 2014 13:12

Tennet gaat zich ook moeien:
http://deredactie.be/permalink/1.2065844

Maar met een weinig constructieve bijdrage. Er is inderdaad nog ruimte vrij. Behalve wanneer er een kerncentrale in België buiten dienst is en het een koude winter is (cfr februari 2012).
Wat is nu net het scenario waar Elia voor waarschuwde? Bij koud weer en hoge belasting zou er een tekort kunnen zijn. Tennet bevestigt dit dus eigenlijk

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Verbinding centrale Claus met Belgisch hoogspanningsnet

Bericht door voltron » 21 aug 2014 13:57

verbaast me dat ze van tennet niet meteen komen aanzetten met ''4-circuits wintrack naar Belgie'' maar goed zal ze maar niet op ideeen brengen

Plaats reactie