Verkabelingsproject Apeldoorn

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Verkabelingsproject Apeldoorn

Bericht door Hans » 03 aug 2014 09:28

Peter schreef:Het gedeelte in Apeldoorn zou ik zeker binnenkort doen omdat dit deel ernstig bedreigd wordt door verkabeling. Ik heb de plannen niet gezien maar het zou me niks verbazen als vanuit Arnhem de lijn vanaf de A1 ondergronds gaat en dat de 150kV verbinding tussen Apeldoorn en Woudhuis in z'n geheel verkabeld wordt.
Ze zijn inmiddels al een paar maanden aan het kabels leggen, dus aankomende winter verdwijnen de masten al. En omdat de berichten hierover tot dusver kriskras op het forum verspreid staan wordt het tijd voor een eigen topic. Zie ook de (jawel) facebookpagina die ze bijhouden over dit project.

Verder heeft Tennet er natuurlijk ook en documentatiepagina over, waar de tracékaart ook op staat. We zullen eens zien of er wat mee kan worden gedaan op de voorpagina.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Verkabelingsproject Apeldoorn

Bericht door ElektroThriller » 03 aug 2014 11:10

Zie
http://www.apeldoorn.nl/DATA/TER/docs/p ... _trace.pdf
voor het definitieve kabeltracé.
Ook dit heb ik gevonden via de website van Tennet. Ze werken de diverse projecten goed bij met updates.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3409
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Verkabelingsproject Apeldoorn

Bericht door Peter » 04 aug 2014 09:01

Op die Facebook pagina worden de werkzaamheden inderdaad goed bijgehouden. Als mastenliefhebber heb ik maar niet op "vind ik leuk" geklikt

Ik kan me wel voorstellen dat het voor de buurtbewoners een stuk prettiger is als de kabels boven hun huizen gaan verdwijnen. Het is goed te zien dat de stad onder de hoogspanningslijnen door is gegroeid. Ook verdwijnt er een stuk nethistorie. Aan enkele verhoogde masten was nog na te gaan waar 50kV lijnen liepen. Gelukkig verdwijnen hier geen unieke masten, er zijn er nog genoeg van dit type over tussen Nijmegen en Apeldoorn en tussen Apeldoorn en Terwolde.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Verkabelingsproject Apeldoorn

Bericht door Hans » 04 aug 2014 11:47

Peter schreef:Ik kan me wel voorstellen dat het voor de buurtbewoners een stuk prettiger is als de kabels boven hun huizen gaan verdwijnen. Het is goed te zien dat de stad onder de hoogspanningslijnen door is gegroeid. Ook verdwijnt er een stuk nethistorie. Aan enkele verhoogde masten was nog na te gaan waar 50kV lijnen liepen. Gelukkig verdwijnen hier geen unieke masten, er zijn er nog genoeg van dit type over tussen Nijmegen en Apeldoorn en tussen Apeldoorn en Terwolde.
Weinig aan toe te voegen. Die likebutton laat ik ook maar voor wat ie is, maar deze facebookpagina is verhipte handig.
Op de voorpagina van de mainsite is het nieuwsbericht vrij neutraal gehouden (conform onze regels), maar stiekem zijn wij als geïnteresseerden natuurlijk zo gekleurd als wat wanneer het gaat om onze mening. Op deze locatie is de verkabeling echter goed te begrijpen. Zelfs de meest fanatieke liefhebber is op den duur wel klaar met het geknetter van de draden bij mistig weer pal boven je huis. Wat je zegt over het mastmodel waarvan een aantal exemplaren sneuvelen: mee eens. Als het dan toch moet, beter van een gangbaar model dan dat de laatste exemplaren van een al bijna uitgestorven model eraan gaan. Het lijken soms wel vlindersoorten als we ze zo beschrijven...

@ET: ik heb het toekomstige tracé eveneens via de pagina bij Tennet te pakken gekregen en gistermorgen eens ingetekend in de netkaart. We krijgen dit idee, hier nog getoond samen met de bestaande luchtlijn. Dat lijkt sterk op wat er bij Limmel gebeurd is.
verkabeling_apeldoorn.JPG
kabeltracé verkabelingsproject Apeldoorn getoond samen met bestaande lijnen
verkabeling_apeldoorn.JPG (146.14 KiB) 3533 keer bekeken
Apart is het om daarbij te zien dat het lijndeel boven Kupersveld en Zuidoost (van de verbinding naar Woudhuis) niet verkabeld wordt. Of het geld is op, of de noodzaak is er lager zodat men wellicht wacht tot (ver) na 2017.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie