380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
mooie foto's. mooi project ook met best bijzondere masten.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Het bezoek begon en eindigde op de carpoolparkeerplaats. Een foto van wisselmast 108 ligt dan voor de hand.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Een kleine drie jaar geleden opende deze oude ijzervreter (vakwerkmasten) dit topic. Nu doe ik het licht uit door het plaatsen van een link naar relevante informatie:
http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/ ... n-kortrijk
Klik op 'Inpassingsplan' en vervolgens op 'bijlage'. Bijlage 9 is het document van Petersen over de magneetveldcontour. Het bevat relevante info van Tennet over de masten die een rol spelen, plus mastenplaatjes.
http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/ ... n-kortrijk
Klik op 'Inpassingsplan' en vervolgens op 'bijlage'. Bijlage 9 is het document van Petersen over de magneetveldcontour. Het bevat relevante info van Tennet over de masten die een rol spelen, plus mastenplaatjes.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Zie voor nieuwe foto's nu https://www.facebook.com/StationBreukelenKortrijk/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Geweldige reportage,maat!En vooral de opname van de hoekmast met de fietser op de voorgrond behoort toch 1 van de geslaagde fotos van dit jaar.
Zon opname zou ik persoonlijk graag aan mijn muur willen hangen op canvas.
Zon opname zou ik persoonlijk graag aan mijn muur willen hangen op canvas.
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
vandaag reed ik over de A2 en zag dat ze de draden van circuit 380 kV Wit zijn doorgeknipt en aangesloten zijn op de jukken.
Verslag 4 juni
Afgelopen weekend was ik geheel toevallig voor een kampeerweekend bij de Loosdrechtse plassen. Zo was er op de zondagavond de mogelijkheid om er ook eens te gaan kijken. En om een stukje van de lijn Krimpen - Diemen te bekijken.
Vanaf de Breukelerbrug over het Amsterdam - Rijnkanaal kreeg ik al snel de 150 kV-lijn in het vizier. En dan natuurlijk de overspanning tussen mast 25 en 26. Een panorama bood uitkomst om de bebouwing buiten beeld te houden.
Het is een indrukwekkende overspanning zo over de A2 en de spoorlijn. De kabels hangen tussen 25 en 26 niet allemaal in dezelfde zeeg, de middelste twee circuits wijken iets af.
Bij de A2 was er ook nog even gelegenheid om de combinatie van het oertype steunmast bij het sterke staaltje architectuur van een groot hotelketen te bewonderen .
Aan de andere kant van de A2 komen we direct dit exemplaar tegen die na de verbreding van de A2 erg dicht bij de snelweg is komen te staan en daarom gedwongen is zijn kabels maar vooral dicht bij zich te houden. Aan het geknetter te horen was het zwarte circuit nog volop in bedrijf.
Een detail van de kettingophanging laat zien dat ondanks de bescheiden lijnhoek de bundelophanging al behoorlijk onder een schuine hoek met de verticaal hangt. Verder is nog te zien dat de originele klimijzers zijn verwijderd, ervoor in de plaats is een ladder gekomen.
De volgende mast is een nieuwe vervangende mast, het is een verhoogde variant met zes ruiten. die heeft een nog wat grotere lijnhoek. Op de achtergrond is de 150 kV-eindmast al te zien.
Een panorama biedt ook hier uitkomst om de drie (halve) eindmasten en het station in een foto te vangen. Alle kabels zijn blijkbaar al verbonden met station.
Ingezoomd op het gedeelte tussen de witte eindportalen ziet het er zo uit:
Beide masten 25 en 26 hebben een vrij goed zichtbare doorbuiging, bij 25 is het goed te zien in vooraanzicht. Over deze mast is al genoeg gezegd.
Overzicht van 25 en 26 over de A2, met de zon in de rug. Mast 26N is nog niet geverfd en glimt nog als nieuw.
Vanaf nog iets verder langs de provinciale weg die alleen buiten de spitstijden toegankelijk is, ziet het er zo uit met de nieuwe 380 kV-eindmast er bij op.
einde deel 1.
Vanaf de Breukelerbrug over het Amsterdam - Rijnkanaal kreeg ik al snel de 150 kV-lijn in het vizier. En dan natuurlijk de overspanning tussen mast 25 en 26. Een panorama bood uitkomst om de bebouwing buiten beeld te houden.
Het is een indrukwekkende overspanning zo over de A2 en de spoorlijn. De kabels hangen tussen 25 en 26 niet allemaal in dezelfde zeeg, de middelste twee circuits wijken iets af.
Bij de A2 was er ook nog even gelegenheid om de combinatie van het oertype steunmast bij het sterke staaltje architectuur van een groot hotelketen te bewonderen .
Aan de andere kant van de A2 komen we direct dit exemplaar tegen die na de verbreding van de A2 erg dicht bij de snelweg is komen te staan en daarom gedwongen is zijn kabels maar vooral dicht bij zich te houden. Aan het geknetter te horen was het zwarte circuit nog volop in bedrijf.
Een detail van de kettingophanging laat zien dat ondanks de bescheiden lijnhoek de bundelophanging al behoorlijk onder een schuine hoek met de verticaal hangt. Verder is nog te zien dat de originele klimijzers zijn verwijderd, ervoor in de plaats is een ladder gekomen.
De volgende mast is een nieuwe vervangende mast, het is een verhoogde variant met zes ruiten. die heeft een nog wat grotere lijnhoek. Op de achtergrond is de 150 kV-eindmast al te zien.
Een panorama biedt ook hier uitkomst om de drie (halve) eindmasten en het station in een foto te vangen. Alle kabels zijn blijkbaar al verbonden met station.
Ingezoomd op het gedeelte tussen de witte eindportalen ziet het er zo uit:
Beide masten 25 en 26 hebben een vrij goed zichtbare doorbuiging, bij 25 is het goed te zien in vooraanzicht. Over deze mast is al genoeg gezegd.
Overzicht van 25 en 26 over de A2, met de zon in de rug. Mast 26N is nog niet geverfd en glimt nog als nieuw.
Vanaf nog iets verder langs de provinciale weg die alleen buiten de spitstijden toegankelijk is, ziet het er zo uit met de nieuwe 380 kV-eindmast er bij op.
einde deel 1.
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Hierna kwam er een cirrus-wolkenband juist voor de zon, zodat ik een stukje verder fietste in de hoop dat hij tegen de tijd dat ik bij een volgend punt kwam weer weggetrokken zou zijn. Dat gebeurde niet, maar gelukkig zakte de zon sneller dan deze wolk, zodat het toch mogelijk was om een stukje Krimpen - Diemen vast te leggen en wel in de rechtstand tussen Breukelen en Woerden. Een plek waar je niet zo snel zou komen.
Vanaf de Schutterskade ziet het er zo uit, met toevallig passerende ballon.
En liggend. Deze foto is genomen vanaf een opening door de onderste regel in een landbouwhek. De repetitie van de oerversie van de 380 kV-lijnen met de wijde halfverankering is toch wel een kwaliteit. Mast 97 voert hier de rij aan.
De andere kant op ziet het er zo uit met mast 99.
Toen keerde ik weer terug met gezwinde spoed via Portengen en Kortrijk naar het fotopunt ten westen van het station. De nieuwe 380 kV-mast is hier goed te zien met op de achtergrond de hoekmast.
De mast met het dikkere mastlichaam heeft vergeleken met de standaard hoekmasten toch een wat plomp voorkomen. Bij het witte circuit vervolgen de kabels hun weg meer naar beneden dan hiervoor. Daardoor hangen de bretels meer naar beneden in een wijde boog.
Een panorama vanaf de westkant laat het station goed zien in het mooie avondlicht.
Tenslotte nog een paar foto's van het station, dichtbij kon ik er niet komen.
De eindmast 26 met de hoge portalen van het station. Het is een stoere mast, maar ik had graag gezien dat het onderstuk wat wijder uit zou lopen (als bij de 380 kV-mast) en dat de diagonaalhelling niet zo abrupt verschilt tussen onderstuk en bovenstuk.
En de de 380 kV-mast met de twee 150 kV-masten als laatste.
Vanaf de Schutterskade ziet het er zo uit, met toevallig passerende ballon.
En liggend. Deze foto is genomen vanaf een opening door de onderste regel in een landbouwhek. De repetitie van de oerversie van de 380 kV-lijnen met de wijde halfverankering is toch wel een kwaliteit. Mast 97 voert hier de rij aan.
De andere kant op ziet het er zo uit met mast 99.
Toen keerde ik weer terug met gezwinde spoed via Portengen en Kortrijk naar het fotopunt ten westen van het station. De nieuwe 380 kV-mast is hier goed te zien met op de achtergrond de hoekmast.
De mast met het dikkere mastlichaam heeft vergeleken met de standaard hoekmasten toch een wat plomp voorkomen. Bij het witte circuit vervolgen de kabels hun weg meer naar beneden dan hiervoor. Daardoor hangen de bretels meer naar beneden in een wijde boog.
Een panorama vanaf de westkant laat het station goed zien in het mooie avondlicht.
Tenslotte nog een paar foto's van het station, dichtbij kon ik er niet komen.
De eindmast 26 met de hoge portalen van het station. Het is een stoere mast, maar ik had graag gezien dat het onderstuk wat wijder uit zou lopen (als bij de 380 kV-mast) en dat de diagonaalhelling niet zo abrupt verschilt tussen onderstuk en bovenstuk.
En de de 380 kV-mast met de twee 150 kV-masten als laatste.
Re: 380/150 kV Station Breukelen-Kortrijk
Even een dood draadje nieuw leven inblazen... Toevallig vond ik bij een site van TenneT (vergeten te noteren welke ) een linkje naar een video over de bouw van dit station.
Zo bouwt TenneT een hoogspanningsstation
Veel kijkplezier,
Bas
Zo bouwt TenneT een hoogspanningsstation
Veel kijkplezier,
Bas