CO2-neutrale mobiliteit "Buffering decentraal" verbeterd

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie

Zou bezitter van electrische auto laten ombouwen?

Ziet voordeel in korte wachttijd bij opwaarderen accu
1
13%
Denkt grotere taxiradius te krijgen
2
25%
Dit idee is overmoedig en dus niet praktisch.
3
38%
Dit kan wel aanslaan en grote gevolgen hebben
2
25%
De (Universitair) studie zal zoveel tijd nemen, dat de wet van remmende voorsprong optreed
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 8

Gebruikersavatar
Marcono
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2014 13:22

CO2-neutrale mobiliteit "Buffering decentraal" verbeterd

Bericht door Marcono » 24 jul 2014 23:59

Alternatief voor stanby centrales:
Bufferen via Turbo-electrisch tanken (misschien meer dan CO2 neutraal)
Verkoop aan tankstations van statigeld-accu's met de volgende eigenschappen:
- Het voertuig heeft een (capacitieve) bufferaccu en een door "E-tankpas" beveiligd elektrisch regelsysteem.
(Om veiligheidsredenen moet (snel)laden van de module onmogelijk gemaakt worden. Dat moet gecontroleerd geschieden
aan de "pomp" waar actieve koppeling aan (de marktpositie van) het hoogspanningsnet aanwezig is.
- De bestuurder heeft een E-Tankpas voorzien van tegoed waarvan
-- per accu indentificatie wordt geregistreerd statiegeld + gewogen lading (+handels marge) en afgeschrteven bij het "huren."
-- Bij het inleveren wordt statiegeld + 2 promile afschrijving + gewogen restcapaciteit bijgeschreven op de tankpas.
-- Door de unieke indentificatie van de gehuurde accu op de tankpas, kan alleen een op die tankpas verkregen accu ingeleverd en
gebruikt worden.
--- Dat bemoeilijkt malversatie en diefstal aan de "pomp".

- De gewogen lading wordt berekend met de volgende factoren:
-- Energieinhoud, vermenigvuldigd met
x prijs van het lichtnet op dat moment en
x een berekend rendement afhankelijk van het historisch aantal laadcycli van de accu.

Zo kan de "pomp" op prijslijst bekend maken hoeveel voorraad tegen welke standaard-prijs er aanwezig is.
Op deze manier zal de weggebruiker gaan kopen als er overschot aan electriciteit op het net is, als de prijs laag is en eventuele reserve inleveren als de opbrengsten van de restlading hoger zijn als de kosten. (zoals afschrijving en marge pomphouder)
De pomphouder kan laden op tijdstippen van overschot en geplande overschotten terugleveren in dure tijd. (prijsvorming energiemarkt zal daardoor een beetje afvlakken, maar als BeNeLux de eerste is kan zelfs export de prijs positief beïnvloeden.
Op deze manier zal een zelfregurerend systeem onstaan van energieopslag op tijden van overschot aan duurzame energie.

Dit is een goed alternatief voor standby-centrale's
Dit, omdat accu's voor honderdduizenden elektrische voertuigen bufferen.
Bijvoorbeeld (weinig optimistische schatting)
100.000 maal 10 accu's a 2 kWh
+ 1.500.000 op voorraad bij tankstations
* 60% gemiddelde vulling
= 3 miljoen kWh opslagbuffer!!!!

In vergelijk met de proefopstelling "ISAES" van Sustrain:
SustainX heeft in New Hampshire een proefinstallatie in gebruik genomen waarin een luchtcompressor een mengsel van lucht, water en schuim samenperst in 84 stalen tanks. Het systeem kan volgens
Kepshire 1.500 kWh aan energie opslaan, voldoende om vijftig gemiddelde huishoudens een dag lang te voorzien van elektriciteit.
(rendament 54%)

De door weggebruiker gefinancierde accu heeft nu al een rendement van meer dan 90% en is toekomstig bij vervanging van afgeschreven accu's automatisch up to date te houden.
Ook is door de kringloop via pompstations en de unieke identificatie recycling eenvoudig.
De weggebruiker vervangt dan alleen in nederland meer dan 2000 proefopstellingen van Susrain (door hogere rendament meer dan
200.000 persluchttanks)
Wel vraagt het betaalsysteem via "tankpas" een controlesysteem door bijvoorbeeld ijkwezen.
Door verplicht het tankpasje in het contactslot te houden, wil de accu "werken" wordt de historie en (juist/onjuist) gebruik elektronisch vastgelegd.
Dat kan achteraf door bevoegde instantie gecontroleerd worden en eventueel gesanctioneerd.

Nog enige eigenschappen.
Een goede stap richting CO2-neutraal rijden!
De kleine eenheden van 2 kWh voor snelverkeer en 1 kWh voor langzaam verkeer zullen licht zijn en veilig (sterke mantel)
aaneengeschakeld kunnen worden.
Ze kunnen door hun identificatiechip goed beveiligd worden tegen overbelasting en uitputting.
Wel zal snelverkeer een (capacitieve) bufferaccu moeten hebben om
stroompieken bij remmen en optrekken te voorkomen.
Het (ont-)laden bij het benzinestation kan uiterst gecontroleeerd
(=veilig) geschieden.
Door voorraad bij tankstations, passysteem en slimme automaat is de
laadstop misschien wel korter als bij fossiel tanken!
Omdat de stuurchip in de accu is ge-integreerd is ontwikkeling van nieuwe accu's versneld in te voeren, door standaarisatie van
afmetingen en spanning.

Alleen zal het groot aangepakt moeten worden!
Maar de milieu winst kan gigantisch zijn.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: CO2-neutrale mobiliteit "Buffering decentraal" verbeter

Bericht door Shrek » 25 jul 2014 05:46

Het laden op gecontroleerde momenten zie ik nog wel gebeuren (enkel 's middags en 's nachts bijvoorbeeld). Maar autos die teruggeven aan het net lijkt mij science-fiction. Daarvoor is de batterijcapaciteit te laag om daarna nog een bruikbare rij-autonomie over te houden.

Gebruikersavatar
Marcono
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2014 13:22

Re: CO2-neutrale mobiliteit "Buffering decentraal" verbeter

Bericht door Marcono » 25 jul 2014 22:16

Shrek schreef:Het laden op gecontroleerde momenten zie ik nog wel gebeuren (enkel 's middags en 's nachts bijvoorbeeld). Maar autos die teruggeven aan het net lijkt mij science-fiction. Daarvoor is de batterijcapaciteit te laag om daarna nog een bruikbare rij-autonomie over te houden.
Het gaat niet om auto's die teruggeven, maar om "Tankstations" die hun voorraad aan verwisselbare accu's laden op tijdstip van overschot. Verkopen gaat redelijk voorspelbaar. Echter bewust of onbewust aangehouden onverkochte "voorraad" kunnen ze terugleveren op tijdstip van zo grote vraag, dat de vrije energiemarkt aangeboord moet worden.
Grote aantallen:
  • 1.000.000 maal 2 kWh op duizenden speciale aansluitingen geven een uitstekende mogenlijkheid transportlijnen kort te houden.
    De TSO heeft in deze tijd van automatisering een enorm extra venster om vlak bij spitsgebruik in te kopen.
    Extra winst kan dus zowel bij leverancier van reserveopslagcapaciteit als bij afnemer en netbeheer behaald worden door toepassing van deze nieuwe bron voor "extra middelen".
Wanneer de beschikbare middelen van TenneT onvoldoende zijn om de transporten veilig te laten plaatsvinden, kan TenneT extra maatregelen treffen. TenneT heeft bevoegdheden om eventuele schade voor de elektriciteitsvoorziening te voorkomen of te beperken: beschermen en herstellen.

Allocatie transportcapaciteit import-export aan de markt

De wijze en procedures waarop TenneT de capaciteit op de buitenlandverbindingen moet toewijzen staan in paragraaf 5.6 van de NetCode. De toewijzing vindt plaats via samen met de buitenlandse TSO's georganiseerde expliciete (ex) en impliciete (im) veilingen:

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: CO2-neutrale mobiliteit "Buffering decentraal" verbeter

Bericht door Ot » 30 jul 2014 15:04

ik heb er maar weinig verstand van hoor, maar zie je niet een paar dingen over het hoofd?

auto's verschillen heel erg van elkaar en dat blijft vast ook wel zo want je hebt van die grote PC Hooft Trekkers en ook van die japanse broodtrommels waar ik met 1 meter 50 niet eens goed in kan.
Verschillnde auto's zijn er omdat mensen zelf verschillen met status en zo en dat gaat vast wel zo blijven. We hebben dan toch ook verschillende accu's nodig? een PC Hooft Trekker heeft wel 200 PK en de auto van mijn broer of dat postbodebusje van een andere site beheerder hier die er vaak op moppert moet het met een kwart van die 200 PK doen
je hebt dan kleine lichte accu's voor kleine auto's en grote zware voor de dikke auto's nodig en ook iets voor daar tussenin en dan heb je ook op de lange termijn het vrachtauto verkeer nog. Moet je dan niet met vier of nog meer soorten om te wisselen accu's rekening houden op de tankstations? daar wordt ht heel groot en duur van en complex om te doen want het kost heel veel ruimte en nieuwe techniek om op commando een volle accu te laten komen uit een of andere opslag op de stations en die dan in je auto te schuiven.

dit is dus trouwens geen gebrek in jouw plan als het om het elektriciteits net gaat, maar eerder een probleem dat in de maatschappij zit en wat niet op te lossen is en dus een nadeel geeft voor dit plan.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Marcono
Nieuw forumlid. Wees vriendelijk voor 'm ;-)
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jul 2014 13:22

Re: CO2-neutrale mobiliteit "Buffering decentraal" verbeter

Bericht door Marcono » 30 jul 2014 20:45

Ot schreef:ik heb er maar weinig verstand van hoor, maar zie je niet een paar dingen over het hoofd?

auto's verschillen heel erg van elkaar en dat blijft vast ook wel zo want je hebt van die grote PC Hooft Trekkers en ook van die japanse broodtrommels waar ik met 1 meter 50 niet eens goed in kan.
Verschillnde auto's zijn er omdat mensen zelf verschillen met status en zo en dat gaat vast wel zo blijven. We hebben dan toch ook verschillende accu's nodig? een PC Hooft Trekker heeft wel 200 PK en de auto van mijn broer of dat postbodebusje van een andere site beheerder hier die er vaak op moppert moet het met een kwart van die 200 PK doen
je hebt dan kleine lichte accu's voor kleine auto's en grote zware voor de dikke auto's nodig en ook iets voor daar tussenin en dan heb je ook op de lange termijn het vrachtauto verkeer nog. Moet je dan niet met vier of nog meer soorten om te wisselen accu's rekening houden op de tankstations? daar wordt ht heel groot en duur van en complex om te doen want het kost heel veel ruimte en nieuwe techniek om op commando een volle accu te laten komen uit een of andere opslag op de stations en die dan in je auto te schuiven.

dit is dus trouwens geen gebrek in jouw plan als het om het elektriciteits net gaat, maar eerder een probleem dat in de maatschappij zit en wat niet op te lossen is en dus een nadeel geeft voor dit plan.
Juist daarom stel ik een gestandaardiseerde 2kW module voor, waarvan je 10 tot 30 stuks in slots steekt. Op de manier waarmee je in het stenen computer-tijdperk verwisselbare schijven in een slede stopte.
Ook kan je reserve meenemen, zoals een brandstoftankje in de kofferbak.
En als je al jaren gas kunt tanken.... dan moet uitgifte realiseerbaar zijn van een module, die niet tevoorschijn komt zonder abonnementpas en die niet werkt zonder pas in het "contactslot .
We leven tenslotte in een informatietijdperk, waar controle op een module met ingebakken chip door een macro-organisatie kan plaatsvinden, vergelijkbaar met tankpassen of controle op creditcards door banken.
En zoals een pomphouder een LPG-tank heeft, kan hij ook een computergestuurd pakhuis hebben met een sub-hoogspannings-netaansluiting.
Daarbij stel ik me een subnetwerk voor met regionaal hub's naar het hoogspanningnetwerk. TenneT kan dan via slim monitoren van dat pomphouder-netwerk op momenten van schaarste inkoopaanbiedingen doen
Zonder fantasie zou Columbus nooit naar Amerika gevaren zijn

Plaats reactie