Informatieavonden Zuidwest-380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Hans » 30 jun 2014 22:01

Gaat er nog iemand naar een van de twee voorlichtingsavonden over Zuidwest-380 (morgen en donderdag)?
Vanaf Wageningen is het een best eind en het is hier ook nogal druk deze week, maar voor wie in Zuid Holland of Brabant woont is het misschien te doen. Mocht iemand plannen hebben, dan vernemen we graag de bevindingen.

Zie hier overigens een (schokkende) tracékaart zoals het nu onder voorbehoud beraamd wordt. Dat kost nogal wat vakwerk de kop.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Peter » 30 jun 2014 22:15

Toch vraag ik me af of een verzwaring van de bestaande verbindingen plus een nieuw trafostation bij Kreekrak niet voldoende zijn om de komende groei op te vangen. Gelukkig blijft er met dit plan ook nog wel een groot gedeelte van de bestaande verbindingen over, al lijkt het me geen mooi gezicht als er wintracks naast komen. Verder blijf ik er bij dat in een dun bevolkt gebied zoals dit wintracks eigenlijk overbodig zijn en kan het net zo goed met nieuw vakwerk.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Tom » 07 jul 2014 23:44

Zo dat is wel een kaalslag ik schrik vooral van de kilometers bestaande 380 kV-lijnen die ze in de "buik" van Walcheren willen afbreken! Wordt dit dan vervangen door een viercircuit wintrack? Op zich is de keuze om het tracé vanaf Borssele noordelijker te laten lopen wel uit te leggen, het huidige zuidelijke tracé door Walcheren heb ik altijd al vreemd gevonden en de mastenliefhebber verliest hem ook uit het oog vanaf de A58 gezien richting Vlissingen. Het wordt tijd om weer eens terug in dit gebied te gaan om de huidige toestand vast te leggen. Wel opvallend dat de oudste lijn Vlissingen - Goes behouden blijft dat dan wel. Maar na Goes verdwijnt dan nu ook de (roestige) 150 kV-lijn, die weer de oude 50 kV-lijn opvolgde.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1184
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Knarvel » 09 jul 2014 12:04

Peter schreef:Toch vraag ik me af of een verzwaring van de bestaande verbindingen plus een nieuw trafostation bij Kreekrak niet voldoende zijn om de komende groei op te vangen.
Tja, de motivatie dat meer afvoercapaciteit noodzakelijk is omdat recentelijk Thermophos en Pechinee als lokale grootgebruikers afgevallen zijn vind ik ook wel wat dun... De lokaal niet verkoopbare stroom gewoon niet op deze plek opwekken zou mij als doeltreffendere maatregel voorkomen. Overigens spreekt men niet meer van een station in Kreekrak, maar in plaats daarvan een 380kV aansluiting op station Rilland, mogelijk een weinig spannende verandering, maar daar wordt wel al vlijtig gebouwd.
Peter schreef:Gelukkig blijft er met dit plan ook nog wel een groot gedeelte van de bestaande verbindingen over, al lijkt het me geen mooi gezicht als er wintracks naast komen.
Wintracks zijn eigenlijk nergens een mooi gezicht. En in tijden van bezuinigen op zorg, sociale zekerheid en cultuur een goed functionerende lijn vervangen door een aspergelijn op een ander tracé vind ik toch wel een ongelofelijk staaltje kapitaalvernietiging, wie betaalt dat eigenlijk?
Peter schreef:Verder blijf ik er bij dat in een dun bevolkt gebied zoals dit wintracks eigenlijk overbodig zijn en kan het net zo goed met nieuw vakwerk.
Denk ik eigenlijk ook, vooral als je die lijnen niet op een tracé combineert en de bestaande lijn lekker daar laat staan waar die nu staat... Ik vermoed dat hiervoor andere (niet genoemde) redenen de doorslag zullen geven. Geheime agenda?

Helaas was Krabbedijke mij dan toch een paar snelwegen te ver, was wel interessant geweest, want het gehele concept is mij nog niet echt duidelijk.
- Waarom geen aansluiting in Geertruidenberg?
- Ooit een direkte verbinding Borssele - Maasvlakte overwogen?

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Ot » 17 jul 2014 12:56

Knarvel schreef:Tja, de motivatie dat meer afvoercapaciteit noodzakelijk is omdat recentelijk Thermophos en Pechinee als lokale grootgebruikers afgevallen zijn vind ik ook wel wat dun... De lokaal niet verkoopbare stroom gewoon niet op deze plek opwekken zou mij als doeltreffendere maatregel voorkomen. Overigens spreekt men niet meer van een station in Kreekrak, maar in plaats daarvan een 380kV aansluiting op station Rilland, mogelijk een weinig spannende verandering, maar daar wordt wel al vlijtig gebouwd.
pechiny draait nog wel. thermphos is failliet en die oude kolencentrale gaat van het net af als de nieuwe uitstoot maatregelen van kracht worden. De sloecentrale is erbij gekomen, die is 450 MW ofzo en dat heft die verdwijnende kolencentrale weer op. Thermphos weg, kolencentrale weg, tweede kerncentrale in de koelkast gezet, sloecentrale erbij, dan heft dat elkaar toch allemaal weer netjes op en als je aan de bestaande lijn de driebundels naar vierbundels opwaardeert dan kan er 1 GW meer overheen, wat dus eigenlijk niet eens nodig is nu!

het wordt dus allemaal gedaan vanwege een overheids besluit dat Borssele een toekomstige productie locatie wordt voor wanneer de binnenland centrales dicht gaan, en dus voor klanten met centrales die nu nog geeneens interesse of zelfs maar plannen hebben?
niemand weet hoe de energie markt eruit komt te zien, gaan we schaliegas boren of gaat de offshore wind helemaal los? ik heb wel eens gelezen dat de doorlooptijd of hoe heet dat van de bouw van een nieuwe lijn wel tien jaar kan duren dus dat ze op tijd moeten beginnen met aanvragen om te voorkomen wat er nu in duitsland gebeurt, maar ik snap het gewoon echt niet.
de nieuwe lijn kost honderden miljoenen, kan dat niet beter in opwardering van de 380 ring gestopt worden?

waarom een nieuwe hoogspanningslijn als je de bestaande lijn doodleuk 1 GW meer capaciteit kan geven?
jammer dat niemand van ons naar de info avonden kon. ik denk dat het best een leuke discussie had kunnen zijn daar.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Peter » 17 jul 2014 17:14

Opwaarderen met een vierbundel AMS620 lijkt mij ook de beste oplossing. Alleen als de lijn naar België ook verzwaard wordt in combinatie met de nodige verzwaringen aan de Belgische kant richting Mercator zou er tussen Rilland en Tilburg of Geertruidenberg een nieuwe verbinding naast de bestaande moeten komen en is opwaardering van het bestaande gedeelte Rilland - Geertruidenberg niet voldoende.

Toch opvallend dat men voor een nieuw station bij Rilland kiest terwijl de masten bij Kreekrak er al op voorbereid lijken te zijn, als ik zie hoe schuin enkele hoekmasten daar staan.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door BaDu » 26 sep 2014 15:16

Knarvel schreef:
Peter schreef:Toch vraag ik me af of een verzwaring van de bestaande verbindingen plus een nieuw trafostation bij Kreekrak niet voldoende zijn om de komende groei op te vangen.
Tja, de motivatie dat meer afvoercapaciteit noodzakelijk is omdat recentelijk Thermophos en Pechinee als lokale grootgebruikers afgevallen zijn vind ik ook wel wat dun... De lokaal niet verkoopbare stroom gewoon niet op deze plek opwekken zou mij als doeltreffendere maatregel voorkomen. Overigens spreekt men niet meer van een station in Kreekrak, maar in plaats daarvan een 380kV aansluiting op station Rilland, mogelijk een weinig spannende verandering, maar daar wordt wel al vlijtig gebouwd.
Ik vermoed dat deze matige onderbouwing meer te maken heeft met dit bericht van vandaag.
Er komt een groot windmolenpark op zee voor Borssele, daar is natuurlijk ook afvoercapaciteit voor nodig.
Ik vermoed dat deze koerswijziging van de regering (11 of 9 kleinere naar 3 grote parken) bij Tennet al wat langer bekend was, en wellicht dat Tennet daar zelfs invloed op heeft gehad (ivm de kosten voor het aansluiten van deze kleinere parken).
Wel goed dat er nu eindelijk eens wat gebeurt op dat gebied.
Laatst gewijzigd door BaDu op 26 sep 2014 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Hans » 10 jan 2015 23:47

Okee, daar kom ik vijf minuten geleden dus achter.
http://www.zuid-west380kv.nl/zuid-west- ... rchwerf-op

Er is volgende week een ingelaste, extra informatieavond gepland omtrent Zuidwest-380.
Waarschijnlijk vanwege de wijzigingen die doorgevoerd worden in het tracédeel ten zuidoostenvan Geertruidenberg, hoewel de begeleidende tekst zegt dat het bedoeld is voor mensen in de omgeving van het ongewijzigde deel ten westen van Roosendaal.
Gezien allerlei inzichten (netstrategie, valbereiken, loadflow door de 150 kV, tracékeuze, et cetera) belooft dit een bijzonder interessante kans te worden toch op het nippertje nog om meer te weten te komen. Ondergetekende heeft de vorige keer al verstek moeten laten gaan, en dat gebeurt niet nog eens. Er is nog een zitplek in het postbodebusje over. Wil er nog iemand mee, het kan.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Tom » 13 jan 2015 20:12

Ik zou wel graag willen, maar 200 kilometer van huis wordt wat te gek op een doordeweekse dag.. Dus helaas.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Informatieavonden Zuidwest-380

Bericht door Hans » 13 jan 2015 21:56

Tsja, dat argument speelt ook bij mij wel enigszins.
Zelfs vanuit Wageningen is het twee keer anderhalf uur, waarvan de heenweg in de naweeën van de spits valt. Dat is duur en het is ook niet zonder risico, want donderdag gaat het hard waaien en als je met een busje van nog geen ton de Moerdijkbrug over wil is crosswind altijd feest, zeker met die wellicht zwaar uitpakkende spits.

Het lijkt echter de voorlopig laatste kans om gerichte vragen te kunnen stellen en daarvan zijn er redelijk wat. Daar komt bij dat de planning als door een wonder precies goed uitpakt: de avond ervoor en erna zaten al vol. Vandaar dat ik toch maar van plan ben het er een keer voor over te hebben.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Plaats reactie