verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 28 mei 2014 00:15

Het Belgische hoogspanningsnet zal de komende jaren een heel stuk kleiner worden.
Een grote verkabelingsactie zoals in Nederland is niet aan de orde, maar een rationalisering staat wel voor de deur. Hoogspanningslijnen onderhouden kost immers veel geld, zeker de verouderde 70kV-infrastuctuur in België is een enorme kostenpost voor Elia.
Daarom loont het om te investeren in de rationalisering van het net en zijn er verschillende projecten lopende om het net te verkleinen.

De belangrijkste evolutie is het verplaatsen van de belasting naar hogere of lagere spanningsniveaus. Dat kan op veel plaatsen omdat in België de verschillende netten gewoon over elkaar gelegd zijn. Er is (relatief) weinig koppeling tussen de netten en er is in het verleden niet veel afgebroken van de oudere lijnen. Dat creëert de situatie waarin je met enkele tactisch geplaatste transfo's verschillende kilometers hoogspanningslijn kan afschaffen.
Dat is dan ook wat er in België de komende jaren te wachten staat.

Enkele lijnen die al zeker gaan verdwijnen heb ik op een kaartje gezet, maar Elia zal er de komende jaren ongetwijfeld nog veel meer aankondigen.
Als je dus in de buurt bent, haal die camera maar boven

http://home.scarlet.be/bavo/bavo/eliaweg.pdf

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door captain007 » 05 jun 2014 21:13

Afgelopen zondag toevallig bij de lijn naar Zeebrugge geweest bij het maken van een fotoreportage van de aanleg van de A11 (andere hobby ). Je kan duidelijk zien dat het tracé richting Zeebrugge geen functie meer heeft:
AfbeeldingDSC_0601.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Alle kabels hangen er voor de rest nog gewoon in dus halverwege het tracé heb je niet eens door dat het spanningloos is:
AfbeeldingDSC_0602.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Peter » 05 jun 2014 21:26

Zou dit te maken kunnen hebben met de aanleg van een nieuwe 380kV verbinding (project Stevin) in die regio?

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 05 jun 2014 23:18

Inderdaad, dat is voor de aanleg van Stevin.
De hele lijn Blauwe Toren-Zeebrugge wordt afgebroken, op de plaats van de oude masten worden dan nieuwe 380kV-masten gebouwd.
Dat heeft nu niet direct iets te maken met de rationalisatie van het net. Daarvoor gaat er voornamelijk 70kV-sneuvelen.

captain007
110 kV
Berichten: 135
Lid geworden op: 23 apr 2013 22:31
Dichtstbijzijnde trafo: Druten

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door captain007 » 06 jun 2014 15:24

Anders kunnen deze foto's beter naar het Land van Stevin topic worden verhuist. Ik zal vanavond ook nog een foto online zetten van het mastbeeld bij het station in Brugge.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 06 aug 2014 13:39

Ik heb alle ontwikkelingsplannen van Elia nog eens doorgelezen en daaruit komt een duidelijk beleid naar voren: er zal veel minder km hoogspanningslijn zijn in de toekomst.
De belangrijkste oorzaak is de enorme versterking van de middenspanningsnetten de afgelopen tientallen jaren. Vroeger stelde de middenspanning niets voor en moest elke gebruiker van enige omvang rechtstreeks aan de 36/70 of 150 kV hangen. Tegenwoordig is dat niet meer het geval. In de grootste steden zijn de vervangingen in MS nog volop bezig (Antwerpen gaat van 6.6 naar 15 kV, Brussel van 6 naar 12kV), maar eens deze omschakelingen gebeurd zijn laat dit een ferme rationalisatie van het HS-net toe.
In Brussel is het 36kV-net (zie nieuwe netkaart), aangelegd midden vorige eeuw, aan het einde van zijn levensduur en een heel deel van 36kV kabels en trafos zal niet meer vervangen worden. Alle 150kV-stations krijgen extra 150/12 kV trafos. De dichtheid van de 150kV stations is groot genoeg om 36kV op veel plaatsen volledig buiten dienst te nemen. Ook de luchtlijn richting Eizeringen zal er aan moeten geloven.

In Antwerpen is er iets gelijkaardig aan de gang. De nieuwe 150kV posten van Petrol en Damplein hebben zeer grote 150/15 trafos staan en kunnen in principe heel de stad voeden. De oude 70kV-ringen in de stad zullen dan ook buiten dienst gesteld worden, waarmee de 70kV in Antwerpen-stad volledig verdwijnt.

Op lange termijn is het zelfs veel algemener: overal streeft men naar het elimineren van de stap tussen 220/150/110 en de MS.
Onder meer voor het verlaten van 70kV in West-Vlaanderen en Henegouwen zijn er zeer concrete plannen. Meestal houdt het in dat een klein stukje 70kV wordt omgebouwd naar 150kV waarna al de rest afgebroken kan worden.

Uiteraard zal ik deze afbraakplannen zo goed mogelijk opvolgen, maar de komende 10 jaar zien er voor de hoogspanningsliefhebber in België dus niet echt rooskleurig uit.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Ot » 06 aug 2014 15:28

En dat terwijl Belgie juist ook voor nederlanders een fijne plek was omdat jullie wel hebben wat wij niet meer hebben en dat is bovengrondse middenspanning. maar we moeten dus ooit naar Duitsland als het zo door gaat.

Maar zo snel zal het toch allemaal niet gaan? ik kreeg vorige week het bestand met de 36 kV netten die je had gemaakt en dat zijn er echt heel veel. en dan is er ook nog 70 kV, er is duizenden kilometers van die twee spanningen en dat kunnen ze toch nooit allemaal vervangen in twintig jaar ofzo?
Dat kost miljarden en dat hebben we niet, tenminste ik denk dat in belgie de overheid net zo is als hier, namelijk dat er steeds minder geld is en dat ze alles uitstellen tot betere tijden die al jaren niet komen. Het 70 kV net zal wel duur zijn in onderhoud maar reconstructie is dat ook best wel en meestal gaat alles uiteindelijk toch weer veel langzamer dan iedereen dacht.
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Shrek » 06 aug 2014 15:44

De oude 70kV lijntjes onderhouden kost net enorm veel. Het wordt gezien als een heel rendabele investering om een kort stukje nieuwe 150kV met 2 trafos te installeren en daarna enkele tientallen kilometers 70kV te kunnen afbreken.
Niet vergeten dat een heel deel van de 70kV-lijnen stammen uit de jaren 20 en 30, deze lijnen hebben last van zowat alles waar een mast last van kan hebben: betonrot, roest, verzakkingen,...
De kabels zelf zijn nog uit koper dat door de jaren is uitgerokken en daardoor een stuk minder stevig, door verschillende aanpassingen zijn de kabels ook een lappendeken van aaneengezette stukjes geworden.
Dat is allemaal niet bevorderlijk voor het onderhoud waardoor de keuze voor afbraak wel te begrijpen is.

Uiteraard zal het niet allemaal in 20 jaar tijd gebeuren, maar het zou mij niet verbazen moest het aantal km hoogspanningslijn (boven- en ondergronds) over 20 jaar van 8000 naar 7000 gezakt zijn.

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Knarvel » 09 aug 2014 14:09

Die trend zie je hier ook wel, de 50kv onderstations Haarlem-noord en waardepolder werden van hun 50 kv voeding afgekoppelt en de "nieuwe" 10 kV middenspanning komt nu van een nieuwe 150/10 transformator in Waarderpolder.

Daar staat tegenover dat het oeroude 50/6 kV station Haarlem zuid werd vervangen door een splinternieuw 50/10 kV station Heemstede, dus daar zet men verder op 50 kV, evenals als in Ruigoord.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: verkleining van het Belgische hoogspanningsnet

Bericht door Tom » 10 aug 2014 13:44

Niet zo goed nieuws, bedankt voor de informatie. De lijn Bevercé naar Luik ken ik wel een beetje, ik hoop er binnenkort als ik er nog eens ben foto's van te maken nu het nog kan. Zo net terug vanuit Frankrijk vroeg ik me je genoeme lappendeken van soms nieuwe stukken en stokoude lijnen ook al af. Hoe lang gaat dat nog goed? Nu is het klimaat in Frankrijk iets gunstiger dan in Nederland, dus zal de levensduur ook wel iets beter zijn.

Plaats reactie