Terschelling (en andere Waddeneilanden)

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Terschelling (en andere Waddeneilanden)

Bericht door ElektroThriller » 01 mei 2014 11:20

Tijdens die paar dagen op Terschelling kwam ik tóch in aanraking met 'onze' hobby. Lezend in een boekje over oude foto's van het prachtige dorp Midsland kwam ik het inmiddels voormalige gebouw van de TEM (Terschellinger ElectriciteitsMaatschappij) tegen. Inmiddels komt op alle Waddeneilanden de 'stroom' van het Friese (Texel: Noord-Hollandse) vasteland, maar speelt het gebouw kennelijk nog steeds een rol. Ter plaatse zag en hoorde ik achter twee roldeuren twee transformatoren. Dat riekt naar omzetting van 20 kV in de goeie ouwe MS van 10 kV. Thuisgekomen vond ik beeldmateriaal van de legging van een 20 kV-kabel tussen Holwerd en Ameland in 1973. Je ziet twee kabels, dus per kabel drie geleiders. Dan is ook het verhaal van de twee transformatoren in Midsland plausibel.
Het netkaartje bij de recente reportage van Liander biedt uitkomst. Hieronder volgt een relevante uitsnede. Van links naar rechts zie je de eilanden Vlieland, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog, die allemaal ondergronds met het Friese vasteland zijn verbonden. Op Terschelling is Midsland het linker punt. Oostelijk van Midsland is het punt (Hoorn of Oosterend), van waaraf de oversteek naar Friesland gaat; dat is de kortste weg onder de Waddenzee.
Vermoedelijk gaan de kabels aan land bij Sint Annaparochie, dat via Berlicum door 20 kV-kabels met het 110 kV-station Herbaijum (westelijk van Franeker) is verbonden. (Bij terugkeer naar huis vanuit Harlingen zag ik dit station in de verte, inclusief twee schitterende kruisingen van het Van Harinxmakanaal. Ook bij Bolsward zag ik vanaf de A7 mooie dingen bij Marnezijl.)

Belangrijke Bijvangst. Ik vermoed dat op dat netkaartje uit de reportage van Liander ook alle 20 kV-kabels staan aangegeven. Die krijgen in rurale gebieden meer en meer de functie van voedingskabel. In dat slimme net zie je een bloem met een 20 kV-bloemkern. Daaraan zitten een aantal 10 kV-bloemblaadjes.
Schermafbeelding 2014-05-01 om 10.49.26.png
Van links naar rechts zie je de eilanden Vlieland, Terschelling (met Midsland en oostelijk daarvan Hoorn of Oosterend), Ameland en Schiermonnikoog. Pal oostelijk van Harlingen zie zie je Harbaijum, met van daaruit 20 kV in de richting Berlikum - Sint Annaparochie.
Schermafbeelding 2014-05-01 om 10.49.26.png (66.02 KiB) 9616 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Terschelling (en andere Waddeneilanden)

Bericht door Hans » 01 mei 2014 11:53

Naast de netkaart uit het filmpje van Liander hebben we natuurlijk ook nog deze (inlog bekend), waarop naast de spanning ook de transformators, de kabellengte en het aantal circuits staan. Het geeft een completer beeld dan een screenshot uit een filmpje.
Liander_MS.JPG
Stukje uit de Liandernetkaart met een (onvolledige) weergave van de regionale transport- en distributielijnen
Liander_MS.JPG (48.12 KiB) 9605 keer bekeken
Wat aan de Waddeneilanden opvalt is dat er bij Vlieland en Ameland eerst vanaf het 110 kV-net een 10 kV-kabel naar de kust loopt, waarna die 10 kV weer omhoog wordt getransformeerd naar 20 kV om het transportverlies tijdens de oversteek van de Waddenzee te beperken. Begrijpelijk, maar het is wel een bijzondere gang van zaken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Terschelling (en andere Waddeneilanden)

Bericht door Henk » 13 mei 2014 17:55

Interessante kaart. Deze ken ik alleen als onderdeel van enkele KCD's maar de resolutie is belabberd. Dat wachtwoord voor de geheime pagina is mij niet bekend, maar hou mij aanbevolen

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Terschelling (en andere Waddeneilanden)

Bericht door Henk » 13 mei 2014 18:54

De vraag is niet meer nodig, heb het wachtwoord opgeduikeld van een ander topic, het blijkt iets lekkers tijdens de zomer te zijn...

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Terschelling (en andere Waddeneilanden)

Bericht door Hans » 14 mei 2014 07:56

Sorry voor de snelle service, had even een PM gedaan en het was direct geregeld.

Plaats reactie