Klantaansluiting naar Duitsland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Knarvel » 18 apr 2014 02:22

Ot schreef:
Knarvel schreef:Kennelijk ligt er nog een 220kV verbinding tussen Delesto en Aldel, op hun website lees je dat zo'n Al-oven met 140.000 A werkt, en daar hebben ze er 304 van... Dan heb je wel een dikke aansluiting nodig.
Zou dat dan een directe kabel zijn tussen Delesto en Aldel en zonder dat station Weiwerd er tussenin zit? Het zou best kunnen dat er zoiets ligt en dat die nu niet meer gebruikt word maar als het zo is dan heeft niemand van ons er ooit iets over gelezen want anders was er wel eerder discussie over ontstaan in de netkaarten topics.
Tja, met echte zekerheid valt het niet te zeggen, aangezien er zowel in Weiwert, Delesto en Aldel gesloten gebouwen en kabels gebruikt worden. In de openbare bijlage 8 van een ouder Tennet-KCD staat de configuratie van Weiwert van toentertijd. Daar staat geen verbinding naar Aldel in, maar dat kan natuurlijk verandert zijn...
Als je op de website van Delesto kijkt, zie je meteen bovenaan de pagina een foto van de controlekamer. Op het grote display staan drie railsystemen onder elkaar, roze (verm. het relevante gedeelte van Weiwert, of dto. Aldel), in het midden een gele rail 220kv waar de div. generatoren van Delesto samenkomen (en waar misschien 1 aftakking die naar Aldel zou kunnen zijn) en tenslotte een uitgebreide blauwe sectie met meerdere railsystemen waarschijnlijk middenspanning naar de diverse andere bedrijven op dat industrieterrein.
Het zou razend interessant zijn hiervan een scherp leesbaar exemplaar te kunnen inzien, dan wordt het helder, ik weet alleen nog niet hoe...
Ot schreef:Maar 140.000 ampere? als ik de St(r)oomcursus op de mainsite goed begrijp en Aldel zou zoiets als 100 megawatt vermogen opnemen er zouden ongeveer 300 van die ovens zijn, dan kan de spanning nog maar slechts een paar volt per oven zijn want anders wordt het vermogen al overschreden! alle machtig, 140.000 ampere, wat gebeurt er wel niet allemaal daar binnenin die alu fabrieken
Nou, voor het faillissement best wel veel! Mijn eerste baantje met nog net niet 14 was in een printplatenfabriek waar ik een opleiding tot galvaniseur heb gedaan. Voor het koperbad hadden we een trafo/gelijkrichter die 3000 amp kon leveren bij een open klemspanning van plm 14 volt. Het splitsen van Al uit aluinaarde gaat kennelijk met nog wat meer elektriek geweld gepaard en die baden (zij nomen het ovens) zijn dan ook wel groter. Vandaar de grotere stroom. Mogelijk is het genoemde getal ook de totale stroom bij het max. aantal ovens dat tegelijkertijd in bedrijf kan zijn, dat is zo uit de ietwat simpele beschrijving niet af te lijden.

Henk
150 kV
Berichten: 184
Lid geworden op: 19 mei 2013 18:31
Dichtstbijzijnde trafo: Steenwijk Onna

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Henk » 20 apr 2014 14:48

Aldel heeft denk ik geen aansluiting op 220 kV. In het door Knarvel aangehaalde artikel uit Cobouw wordt een 220 kV-kabel van Embden 220kV of 380 kV naar het 220 kV schakelstation van Aldel vermeld maar er ook nij vermeld dat dit station de industrie van Oostrum van energie voorziet. Journalisten halen wel eens wat door elkaar.
Aldel wordt al sinds de jaren 60 door Hevekes 110 kV van energie voorzien.

De Openbare Bijlage van het KCD 2010-2016 van Tennet vermeld voor Weiwerd 220 kV naast 2 kabels voor Delesto ook een ESD trafoveld 235. Via Google is een website van ESD-SIC bv gevonden. De fabriek maakt siliciumcarbide, deze stof is na diamant het harst bekende materiaal en wordt als slijpstof gebruikt. In Transportbalansen t/m 2005 van Tennet wordt deze aansluiting ook vermeld. Later zal men wel deze informatie te bedrijfsgevoelig zijn gaan vinden (de zogenaamde vertrouwelijke bijlagen van veel KCD-en).

Overigens volgens de website " anduin.kgv.nl/wiki/index.php/Hoogspanningskabel " van eind jaren 80 tot 2007 een 150 kV kabel tussen het trafostation Terwinselen (tussen Heerlen en Kerkrade) en Vegla in Duitsland vlak over de grens bij Herzogenrath ingebruik geweest om goedkopere elektriciteit uit Nederland te halen. Er staat zelfs een kaartje met het trace op deze website.
Bijlagen
Kabel 150 kV Terwinselen - Vegla in Duitsland-Herzogenrath [800px-10KV-leiding].jpg
Kabel 150 kV Terwinselen - Vegla in Duitsland-Herzogenrath [800px-10KV-leiding].jpg (131.12 KiB) 8358 keer bekeken

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Hans » 21 apr 2014 10:16

Wow. Dat is best een verrassing. Een grensoverschrijdende klantaansluiting is dus daadwerkelijk eerder gedaan.

Okee, toen waren de tijden nog goed zodat men in Duitsland graag stroom uit Nederland haalde en de vergelijking is niet helemaal fair vanwege het ontbreken van een Duits trafostation in de buurt, maar desalniettemin is het wel gedaan. En dat in tijden waarin de verweving van de Europese energiemarkt, de wetgeving en de techniek allemaal nog niet zo ver waren als nu.
Mooie vondst Henk!
De kabel is nu verlaten voor hoogspanning, maar wie weet gebruikt een middenspanningsbeheerder hem nog wel (of in elk geval een gedeelte ervan). Deze gaat als wit (afgeschakeld) mee op de volgende netkaart.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3827
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Hans » 21 apr 2014 15:49

Henk schreef:De Openbare Bijlage van het KCD 2010-2016 van Tennet vermeld voor Weiwerd 220 kV naast 2 kabels voor Delesto ook een ESD trafoveld 235. Via Google is een website van ESD-SIC bv gevonden. De fabriek maakt siliciumcarbide, deze stof is na diamant het harst bekende materiaal en wordt als slijpstof gebruikt. In Transportbalansen t/m 2005 van Tennet wordt deze aansluiting ook vermeld. Later zal men wel deze informatie te bedrijfsgevoelig zijn gaan vinden (de zogenaamde vertrouwelijke bijlagen van veel KCD-en).
Inderdaad lijkt Aldel niet het enige bedrijf te zijn dat een aansluiting op het Duitse 220 kV-net maar wat graag gerealiseerd zou zien. Wel drie bedrijven in de regio hebben een moratorium beklonken waarin ze zich hard maken voor een rechtstreekse aansluiting op het Duitse net. ESD-SIC is daar eentje van.

Alleen al dat gegeven an sich is genoeg bewijs dat we met een grote klant te maken hebben. Waarschijnlijk heb je gelijk en zit daar naast Aldel stiekem nog een ander bedrijf stilletjes onder de radar heel veel stroom te trekken.
Hoewel dit eerder voer is voor de netkaartentopics, ga ik er hier toch even op in.

Tijd voor de onvolprezen KCD-lookup. (Muziekje erbij en graven maar in die oude KCD's en transportbalansen. Best mooie hobby.) In de transportbalans van 2004 die je noemt staan de vier aansluitingen op Weiwerd op 220 kV-niveau inderdaad ingetekend. Twee daarvan doen vermoeden dat het civiele en kleinzakelijke net erop zitten (er zitten een 220/110 kV-trafo en een 220/20 kV-trafo op), maar dan blijven er nog twee aansluitingen over. De vraag is nu: zijn dat twee kabels naar Delesto, of is een van die twee inderdaad een rechtstreekse 220 kV-aansluiting op EDS-SIC?

Afbeelding

Dat alles sterk richting het laatste wijst, bleek zonet uit een heel onverwachte hoek.

Afbeelding

Op Google Earth (maar veel sterker op Flashearth) verschijnt iets in de grond. Het duidt op omgewoelde of opgewarmde grond, waardoor de bodemeigenschappen zodanig veranderd zijn dat het aan de vegetatie en de vochthuishouding te zien is. Nu is dat in Groningen in de meeste gevallen een NAM-aardgaspijplijn, maar deze loopt verdacht mooi vanaf een aanlandingspunt op Weiwerd rechtstreeks in de richting van de siliciumcarbide-oven van ESD-SIC. Het aanlandingspunt op Weiwerd oogt echter opmerkelijk nieuw in verhouding tot de leeftijd van ESD-SIC, maar hier broeit wel wat. Zoveel is duidelijk.

Opnieuw overigens grote dank richting Henk en De Knip, die al deze documenten lang geleden bewaard hebben zodat we daadwerkelijk kunnen schatgraven. Ik zie dat op de oude KCD-pagina de transportbalansen nog niet zijn bijgezet. Destijds was dat een overweging omdat een transportbalans geen KCD is, maar daar is te zwaar aan getild. Wellicht dat we ze er binnenkort gewoon tussen zetten.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Remy Brandt
70 kV
Berichten: 70
Lid geworden op: 05 jun 2012 11:22
Dichtstbijzijnde trafo: Stadskanaal

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Remy Brandt » 31 mei 2014 19:38

Is pure politiek,had er zelf ook vraagtekens bij omdat stroom uit Duitsland soms gewoon als spam gedumpt wordt bij veel wind en zon.
Zelf kabeltje leggen is als grootverbruiker zeer interessant omdat belastingen en bullshit duurder zijn dan gewoon het bestaande net gebruiken.
Pure waanzin omdat nu er helemaal niets meer gebeurt.
Stroomfetisjist.

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Ot » 02 jun 2014 15:44

even gewoon maar een vraag hoor, maar in Coevorden heeft hans net het station coeven europark op de juiste plek gezet. dit station heeft een paar trafo's in nederland staan maar de vuilverbrander waar het station voor bedoelt is staat in Duitsland een paar honderd meter over de grens.
Is dit nu ook een internationale klantaansluiting naar Duitsland maar dan op middenspanning?

en zouden er nog meer van dit soort gevallen zijn of is het echt heel zeldzaam dat een stuk nederlands of duits middenspannings en laagspanningsnet over de grens nog et een stukje doorsteekt?
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Knarvel » 02 jun 2014 22:02

Dat komt wel vaker voor...
Voorbeelden die mij te binnen schieten:
In Finland: Het gebied rond Nellimö wordt gevoed vanuit een waterkrachtcentrale in Rusland
In Luxemburg: De Waterkrachtcentrale van Vianden zit op het duitse onderstation Niederstedem (via Bauler).
Belgie: het 15kv netje rond Monignies en Chimay wordt vanuit Frankrijk gevoed.

Waar het om gaat is dat het duitse net ter plekke ver van een groot onderstation af zit, en dus vermoedelijk niet veel capaciteit te bieden heeft. Nederland zit aan de overkant van de straat wat een goedkope en dus aantrekkelijke aansluiting mogelijk maakt.
En bovendien: Technici zijn vaak een stuk doelgerichter ingesteld als politici...

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door ElektroThriller » 16 jun 2014 21:17

Toen ik met het station Schoonbron bezig was zag ik een grensoverschrijdend lijntje tegen, en wel bij Eygelshoven (voormalige mijn Julia). Het gaat richting Herzogenrath. Het is aannemelijk dat die mijn elektriciteit opwekte en dat minus eigen gebruik naar Duitsland exporteerde.
Julia_800.jpg
Blad 69 Oost 1991 (detail).
Julia_800.jpg (388.68 KiB) 8143 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door Tom » 16 jun 2014 21:59

Interessant ET, dit lijntje zal wel op de netkaarten ontbreken omdat het een private lijn was. Zuid-Limburg heeft een mooie historie op lijnengebied. Ik zie dat in Duitsland de oude verbinding naar Schoonbron nu nog staat.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Klantaansluiting naar Duitsland

Bericht door ElektroThriller » 17 jun 2014 09:35

De mijn Julia was geen staatsmijn maar een particuliere mijn. Wellicht bezat de eigenaar in beide landen mijnen.

Edit. Deze vond ik:
Schermafbeelding 2014-06-17 om 10.52.42.png
Schermafbeelding 2014-06-17 om 10.52.42.png (294.86 KiB) 8107 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Plaats reactie