Klantaansluiting naar Duitsland
Klantaansluiting naar Duitsland
In de Cobouw een artikel over de "Delftzijl-kabel" die Aldel had moeten redden...
-kennelijk had Aldel direkt 220kV
-Hoe kan het nu dat de energie uit het duitse net zoveel goedkoper is dat deze dure kabel economisch zinvol is, immers, energie inkoop bij een duitse (of waar dan ook vandaan) leverancier kan toch ook via via het bestaande net?
-kennelijk had Aldel direkt 220kV
-Hoe kan het nu dat de energie uit het duitse net zoveel goedkoper is dat deze dure kabel economisch zinvol is, immers, energie inkoop bij een duitse (of waar dan ook vandaan) leverancier kan toch ook via via het bestaande net?
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Dat kan meestal, maar niet altijd.Knarvel schreef:-Hoe kan het nu dat de energie uit het duitse net zoveel goedkoper is dat deze dure kabel economisch zinvol is, immers, energie inkoop bij een duitse (of waar dan ook vandaan) leverancier kan toch ook via via het bestaande net?
De capaciteit op de grenslijnen wordt immers geveild. Heb je bij de veiling geen capaciteitkunnen kopen, dan mag je geen energie uit Duitsland invoeren. Op de momenten dat de grenslijnen "vol" zitten ontstaat er dan ook een prijsverschil tussen beide landen. Exact hetzelfde gebeurt op de grens tussen NL en BE. 90% van de tijd is er capaciteit genoeg en is de prijs hetzelfde aan beide kanten van de grens, 10% van de tijd is er aan de ene of de andere kant teveel/te weinig waardoor de prijzen uit elkaar gaan.
Maar zoiets los je beter niet op met een klantaansluiting: die lost het probleem enkel lokaal op, een extra interconnectie van Tennet lost het probleem voor het hele land op.
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Ik ben alles behalve een kenner op dit gebied, maar de NOS had begin dit jaar een artikeltje hierover. Ik weet niet of het 100% klopt (je weet het maar nooit met de journalistiek van tegenwoordig) maar naar mijn idee staat het wel aardig omschreven klik. Eveneens als argument heb ik gehoord dat er op de Nederlandse energie door bedrijven veel (milieu)heffingen en belasting betaald moet worden, wat bijgedragen zou hebben aan het failliet van Aldel.
- Paullus
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 30 jun 2012 19:45
- Dichtstbijzijnde trafo: 150/10 kV Haarlem Waarderpolder
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Al die marktwerking is leuk en aardig allemaal en er zullen een hoop mensen hun brood kunnen verdienen langs die weg met veilingen en wat al niet meer zij.
Het gevaar is wel dat administratieve gegevens op papier, de technische feiten gaan overschreiden.
Je krijgt dan dingen als overbelaste of juist onderbelaste verbindingen, omdat niet meer naar de techniek gekeken wordt, maar naar de kunstmatige markt van elekticiteit.
Ik wil echt geen politiek statement maken, maar de vermarkting van elektrische energie begint zo langzamerhand technisch gezien een lachertje te worden. Je kan van alles theoretisch bepalen, de praktijk bepaalt de mogelijkheden en grenzen van een systeem.
Waar partijen in het verleden zonder marktwerking, binnen de technische mogelijkheden opereerden, krijg je nu de situatie dat de techniek achter de administratie aanhobbelt.
De omgekeerde wereld dan ook. De techniek en betrouwbaarheid van het net komt op de eerste plaats en binnen dat kader kan dan een commercieel cirkus plaatsvinden.
Heden ten dagen loopt echter de stoelendans van het snelle geld voor de technologische ontwikkeling uit.
Dat is een uitermate kwetsbare benadering van een nutsvoorziening die als robuust te boek moet staan wegens een zwaar gemeenschappelijk belang opdat een ieder van elektrische energie kan worden voorzien voor een normale prijs met voldoende leveringszekerheid.
Het gevaar is wel dat administratieve gegevens op papier, de technische feiten gaan overschreiden.
Je krijgt dan dingen als overbelaste of juist onderbelaste verbindingen, omdat niet meer naar de techniek gekeken wordt, maar naar de kunstmatige markt van elekticiteit.
Ik wil echt geen politiek statement maken, maar de vermarkting van elektrische energie begint zo langzamerhand technisch gezien een lachertje te worden. Je kan van alles theoretisch bepalen, de praktijk bepaalt de mogelijkheden en grenzen van een systeem.
Waar partijen in het verleden zonder marktwerking, binnen de technische mogelijkheden opereerden, krijg je nu de situatie dat de techniek achter de administratie aanhobbelt.
De omgekeerde wereld dan ook. De techniek en betrouwbaarheid van het net komt op de eerste plaats en binnen dat kader kan dan een commercieel cirkus plaatsvinden.
Heden ten dagen loopt echter de stoelendans van het snelle geld voor de technologische ontwikkeling uit.
Dat is een uitermate kwetsbare benadering van een nutsvoorziening die als robuust te boek moet staan wegens een zwaar gemeenschappelijk belang opdat een ieder van elektrische energie kan worden voorzien voor een normale prijs met voldoende leveringszekerheid.
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Politiek is hier weliswaar verboden, maar het is niet verboden om te discussiëren over de huidige gang van zaken ten aanzien van het beheer van het transportnet. Zolang er geen politieke keuzes worden uitgedragen of met specifieke vingers wordt gewezen moet het tot op zekere hoogte mogelijk zijn om het hier gewoon over te hebben.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
hoe komen ze opeens bij 220 kV? 110 kV zou veel logischer zijn toch? Maar wel boeiend dat het plan nog steeds bestaat ondanks dat het waarschijnlijk al te laat is voor aldel.
dood zonde zeg, dat is een verbruiker die op aanvraag harder en zachter kan en dus heel geschikt was geweest om pieken en dalen in het net een beetje te bufferen. En nu is hij weg. wat doen we toch allemaal, ga je dan denken
dood zonde zeg, dat is een verbruiker die op aanvraag harder en zachter kan en dus heel geschikt was geweest om pieken en dalen in het net een beetje te bufferen. En nu is hij weg. wat doen we toch allemaal, ga je dan denken
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Kennelijk ligt er nog een 220kV verbinding tussen Delesto en Aldel, op hun website lees je dat zo'n Al-oven met 140.000 A werkt, en daar hebben ze er 304 van... Dan heb je wel een dikke aansluiting nodig.Ot schreef:hoe komen ze opeens bij 220 kV? 110 kV zou veel logischer zijn toch? Maar wel boeiend dat het plan nog steeds bestaat ondanks dat het waarschijnlijk al te laat is voor aldel.
Dat denken de ontslagen werknemers waarschijnlijk ook! En de markt zal er geen gram minder om gaan gebruiken dus moeten we vanaf nu uit het buitenland inkopen.Öt schreef:dood zonde zeg, dat is een verbruiker die op aanvraag harder en zachter kan en dus heel geschikt was geweest om pieken en dalen in het net een beetje te bufferen. En nu is hij weg. wat doen we toch allemaal, ga je dan denken
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
zou dat dan een directe kabel zijn tussen Delesto en Aldel en zonder dat station Weiwerd er tussenin zit?Knarvel schreef:Kennelijk ligt er nog een 220kV verbinding tussen Delesto en Aldel, op hun website lees je dat zo'n Al-oven met 140.000 A werkt, en daar hebben ze er 304 van... Dan heb je wel een dikke aansluiting nodig.
het zou best kunnen dat er zoiets ligt en dat die nu niet meer gebruikt word maar als het zo is dan heeft niemand van ons er ooit iets over gelezen want anders was er wel eerder discussie over ontstaan in de netkaarten topics.
Maar 140.000 ampere? als ik de St(r)oomcursus op de mainsite goed begrijp en Aldel zou zoiets als 100 megawatt vermogen opnemen er zouden ongeveer 300 van die ovens zijn, dan kan de spanning nog maar slechts een paar volt per oven zijn want anders wordt het vermogen al overschreden!
alle machtig, 140.000 ampere, wat gebeurt er wel niet allemaal daar binnenin die alu fabrieken
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Ik meende mij in dat verhaal gelijkrichters te herinneren, dus de voeding is wss een betrekkelijk lage gelijkspanning.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Klantaansluiting naar Duitsland
Voor de elektrolytische productie van aluminium uit het oxide (gezuiverde bauxiet) heb je veel elektronen nodig. Dat komt omdat het aluminium 3-waardig positief is geladen. Het gebruikte voltage is idd erg laag, meestal tussen de 4 en 5 volt.