rondje nederland

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

rondje nederland

Bericht door Shrek » 16 mar 2014 18:34

Wat doe je op een vrije zondag en je hebt een vrijkaart voor de ns? Juist, een rondje nederland. Het traject ging als volgt: antwerpen-roosendaal-rotterdam-schiphol-almere-zwolle-utrecht-eindhoven-maastricht-luik. Ik zag een heleboel treinen, maar vooral, een behoorlijk deel van het tennetnet. Enkele van mijn bevindingen:
-Open vlaktes zonder bovengrondse laagspanning zijn bijzonder kaal. Bijna overal ter wereld wordt een weggetje vergezeld van palen met draden tussen, maar in nederland is er vaak niets te zien.
-Wintracks zijn krom, heel krom. Ik had hier al gelezen dat ze niet helemaal recht stonden, maar nu heb ik ze eindelijk in het echt gezien en echt, het trekt op niks.
-Nederlandse masten zijn laag. Bij ons zijn masten van 40-50 meter zowat de norm, maar in nederland moet het duidelijk een heel stuk lager. Toppunt is natuurlijk het stukje portalen tussen Amsterdam-zuid en almere, daarvan zie ik het nut al helemaal niet.
-driebundel aardingsgeleiders. wtf? waarom?
-gsm-antennes: De verminkte masten vallen -helaas- heel erg op. Gelukkig waren er ook enkele masten waar het wel goed gedaan was. Misschien hebben ze het eindelijk geleerd?
-vierbundelgeleiders zijn cool! Zeker aan die lage masten geven ze een heel stoere indruk.
-Er is heel veel verkabeld in neerland. In andere landen zie je vaak dat de bovengrondse hoogspanningslijnen nog een stuk in het bebouwde gebied doordringen. In nederland eindigen ze bijna per definitie aan de rand van de bebouwing.

tot zover mijn 2 centjes;-)

oja: de verkabeling tussen maastricht en lutterade vordert: het meest oostelijke kabelstel (van de 4) is al aangesloten, de rest zal vermoedelijk snel volgen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: rondje nederland

Bericht door Peter » 16 mar 2014 19:04

Leuk dat je met een vrijkaart van de NS een rondje Nederland hebt gedaan

Zo zie je maar dat de verschillen tussen Nederland en België op elektriciteitsniveau toch vrij groot zijn. Wij hebben best een mooi hoogspanningsnet maar ook hier zijn de nodige dingen krom, soms zelfs letterlijk zoals de wintracks Voor mij vallen in België de hogere en (vaak) slankere masten juist op.

Leuk dat je de portalen tussen Amsterdam en Almere benoemt (heb ze toevallig zaterdag nog gezien). Dit is gedaan voor onze vogels in natuurgebied het Naardermeer. Waarschijnlijk is dat ook meteen de reden van de driebundel aardingsgeleiders. De exacte reden is mij ook onbekend. Men had toch ook "varkenskrullen" kunnen toepassen?

Verder ben je met de trein dus ook langs Almere gekomen en daar is het inderdaad vreselijk gesteld met de vele GSM-antenne's in de 380kV donaumasten. Ik was er zaterdag en ik stond er gewoon van te kijken dat bijna alle masten wel voorzien waren van antenne's Echt jammer want ik vind de kaarsrechte 380kV lijn dwars door Almere wel wat hebben, maar met de geplande netverzwaring vrees ik over een aantal jaar verkabeling...

Vierbundelgeleiders mis ik heel erg in België. Echt jammer, want dat maakt een hoogspanningslijn zeker stoerder Gelukkig zit de eerste vierbundel 380kV lijn er in België nu ook aan te komen.

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: rondje nederland

Bericht door Shrek » 16 mar 2014 20:28


Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1185
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: rondje nederland

Bericht door Knarvel » 16 mar 2014 20:58

Peter schreef:Dit is gedaan voor onze vogels in natuurgebied het Naardermeer. Waarschijnlijk is dat ook meteen de reden van de driebundel aardingsgeleiders. De exacte reden is mij ook onbekend. Men had toch ook "varkenskrullen" kunnen toepassen?
Dat zit zo: Vogels hebben per soort een bepaalde ideale vlieghoogte. Als ze een obstakel tegenkomen gaan ze niet hoger of lager vliegen maar proberen ze de hindernis te ontwijken door er een stuk op gelijke hoogte erlangs te vliegen. Bij een hoogspanningslijn is dit uiteraard een noodlottige strategie want in het geval van Naarden vliegen ze dan (op weg naar het IJsselmeer) eerst parallel aan de lijn van Lelystad, om dan in de fuik van de lijn naar Breukelen te sneuvelen. Daar is destijds onderzoek naar gedaan.
Als vogelliefhebber ben ik blij met deze oplossing die ons ook nog eens een bijzonder masttype oplevert.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3831
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: rondje nederland

Bericht door Hans » 17 mar 2014 10:41

Shrek schreef:-Open vlaktes zonder bovengrondse laagspanning zijn bijzonder kaal. Bijna overal ter wereld wordt een weggetje vergezeld van palen met draden tussen, maar in nederland is er vaak niets te zien.
Het is nog waar ook. Ik woon zelf dicht aan de Duitse grens en zodra je die over bent gestoken is het platteland tenminste nostalgisch. Nederland mist bovengrondse middenspanning en bijna overal ook bovengrondse laagspanning. Er zijn vast maar weinig mensen die dat net zo ervaren als wij, maar dat is een groot gemis.

Afbeelding

Zo is het platteland bedoeld. En dat is ook een van de dingen die we het meest waarderen na het oversteken van de landsgrenzen. Nederland is wereldkampioen wegmoffelen, misschien wel hard op weg om het hele land te veranderen in leegte, strakke geometrische vormen van modern staal en glas, en verder groene weides met koeien? Nergens mag nog een dun of smal object uitsteken: alles moet niet bewegen, breder zijn dan het hoog is en bij voorkeur onder de boomgrens blijven. Het land van het maaiveld: alles wat er bovenuit steekt moet het veld ruimen.

Maar als men ook in België hard bezig is om de zaken naar de ondergrond te verdringen, dan wordt er ook bij jullie net zomin als bij ons beseft wat daarmee verloren gaat.
Shrek schreef:-Wintracks zijn krom, heel krom. Ik had hier al gelezen dat ze niet helemaal recht stonden, maar nu heb ik ze eindelijk in het echt gezien en echt, het trekt op niks.
Tsja...
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: rondje nederland

Bericht door ElektroThriller » 17 mar 2014 11:42

Peter schreef:Verder ben je met de trein dus ook langs Almere gekomen en daar is het inderdaad vreselijk gesteld met de vele GSM-antenne's in de 380kV donaumasten. Ik was er zaterdag en ik stond er gewoon van te kijken dat bijna alle masten wel voorzien waren van antenne's Echt jammer want ik vind de kaarsrechte 380kV lijn dwars door Almere wel wat hebben, maar met de geplande netverzwaring vrees ik over een aantal jaar verkabeling...
De meesten reisden zondag gratis met de trein met het boekenweekgeschenk. Inderdaad, Een mooie jonge vrouw is iets anders dan een mooie jonge mast.
Op Almeers grondgebied staan 43 masten van de 380 kV-lijn Diemen - Lelystad - Ens (#37 t/m #79; wisselmast #81 staat in Lelystad ). Ik denk dat minder dan de helft, hooguit 20 masten min of meer gsm-verkloot zijn. Verder geloof ik niet in verkabeling van 380 kV-lijnen. Het is prohibitief duur en er zijn technische problemen. Neem nou het ondergrondse equivalent van een stevig met vierbundels uitgevoerd 380 kV-circuit. Bovengronds heb je prima luchtkoeling. Plus dat een hogere geleidertemperatuur wordt opgevangen door wat extra doorhang. Vertel mij maar eens hoe je dat ondergronds wilt aanpakken.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: rondje nederland

Bericht door Peter » 17 mar 2014 11:56

Ik heb tussen Almere-Stad en Almere-Buiten toch zeker een stuk of vier/vijf masten achter elkaar gezien die met een GSM-antenne verkloot zijn. Echt jammer dit

Voor de verkabeling zat ik te denken aan een vergelijkbare situatie als de recent in gebruik genomen verbinding Wateringen - Bleiswijk, dat zit toch een vrij lang ondergronds stuk in. Dat zou men in Almere ook kunnen. Natuurlijk kost het miljoenen en er zullen daar genoeg voorstanders zijn. Ik vind dat de mensen zelf in de buurt van de hoogspanningslijn zijn gaan wonen. De verbinding is immers ouder dan de stad Almere en de stad is ook pas later om de hoogspanningslijn heen gegroeid. Zelf ben ik er dus helemaal geen voorstander van en ik vind ook dat de 380kV verbinding onderdeel is van de skyline van Almere

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: rondje nederland

Bericht door ElektroThriller » 17 mar 2014 12:42

Het is een leuk fietstochtje om alle masten te controleren op gsm-puisten. Alleen in de nieuwere woonwijken Filmwijk, Danswijk en Tussen de Vaarten Midden staan masten (#58 t/m #64). En in die wijken is de zakelijkrechtstrook zeer, zeer ruim geïnterpreteerd.
Dan nog eentje in het kader van ieder nadeel hep se foordeel:
Hoe meer masten van een bepaalde lijn zijn gsm-verkloot, des te kleiner alleen al om die reden de kans dat zo'n lijn verkabeld wordt.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: rondje nederland

Bericht door Mark » 18 mar 2014 18:11

Leuk rondje Nederland Shrek! Hoop dat je een goede rit hebt gehad door het Nederlandse land.
Shrek schreef:-Open vlaktes zonder bovengrondse laagspanning zijn bijzonder kaal. Bijna overal ter wereld wordt een weggetje vergezeld van palen met draden tussen, maar in nederland is er vaak niets te zien.
Nederland is ook het land met ongeveer het strengste RO beleid ter wereld. Er heerst inderdaad een soort van fetisjisme van less is more waarbij sommige het liefst alle vormen van infrastructuur uit het landschap zien verdwijnen.
-Nederlandse masten zijn laag. Bij ons zijn masten van 40-50 meter zowat de norm, maar in nederland moet het duidelijk een heel stuk lager.
Zondag was ik Belgie en toen dacht ik juist weer dat de masten weer opvallend hoog zijn daar (behalve dat schattige lijntje langs de A1 bij Mechelen).

Gebruikersavatar
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 2496
Lid geworden op: 18 mei 2012 17:53
Dichtstbijzijnde trafo: Wespelaar

Re: rondje nederland

Bericht door Shrek » 18 mar 2014 18:23

Mark schreef:Leuk rondje Nederland Shrek! Hoop dat je een goede rit hebt gehad door het Nederlandse land.

Zondag was ik Belgie en toen dacht ik juist weer dat de masten weer opvallend hoog zijn daar (behalve dat schattige lijntje langs de A1 bij Mechelen).
Het was zeker een goede rit. Het leuke van de treinen in NL is toch wel dat je amper moet wachten. Elk kwartier rijdt er wel één in de goede richting. Dat is bij ons wel even anders.

En inderdaad, de klassieke 70kV-dubbelvlag zijn niet zo hoog. Dat heeft helaas wel tot gevolg dat er regelmatig kranen, dakwerkers, bomen,... tegen zitten.

Plaats reactie