Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door ElektroThriller » 27 feb 2014 15:09

Diametraal door de 380 kV-ring
Misschien heb ik het in het hoofddocument over het hoofd gezien, maar in de samenvatting van KCD 2013 kwam ik deze tekst tegen (zie ook verwijzing 3 in het kaartje):
Schermafbeelding 2014-02-27 om 14.56.33.png
Uit het bestand 'TenneT_KCD_2013_Samenvatting_WEB.pdf'.
Schermafbeelding 2014-02-27 om 14.56.33.png (138.35 KiB) 5553 keer bekeken
Schermafbeelding 2014-02-27 om 14.57.27.png
Uit het bestand 'TenneT_KCD_2013_Samenvatting_WEB.pdf'.
Schermafbeelding 2014-02-27 om 14.57.27.png (195.47 KiB) 5553 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Ot » 28 feb 2014 16:06

in oudere rapporten stond ooit wel eens iets over een verbinding tussen Dodewaard en diemen maar dat is alleen maar als mogelijk project genoemd om capaciteits problemen op te lossen, het is nooit echt overwogen geloof ik. dat er dan dus toch gedacht wordt over mogelijkheden van bijna hetzelfde plan maar dan met een HVDC kabel naar Duitsland is niet zo vreemd eigenlijk, toch?

als je het zo bekijkt is het afblazen van noordwest 380 misschien wel het behoud van de 220 kV-masten maar het kan ook een ondermijning van wisselstroom zijn. Want stel nou dat over tien jaar toch weer aan zo'n plan gedacht moet worden, dan kan het best zo zijn dat HVDC grondkabels zo aantrekkelijk zijn geworden dat men daar eerder aan denkt dan aan wintracks?

Wisselstroom op 380 kV is wel zo'n beetje uit ontwikkeld denk ik want wat valt daar nou nog aan te verbeteren? de kracht zit hem in de robuustheid en eenvoud zodat het heel erg faalproof is. dat wordt ook niet genoemd in de rapporten, daar gaat het altijd over de doorlooptijd van vergunningen en maatschappelijke weerstand enzo. Dat is het echte zwakke punt, en dus niet de magneet velden of geknetter of netverlies. Beter zou de tonvorm zijn maar we hebben nu eenmaal donaumasten.

Maar over honderd jaar zal waarschijnlijk alle bovengrondse hoogspanning wel begraven zijn zodat er een HVDC net in Europa ligt en het supergrid gerealiseerd zal zijn. de zeekabel die Shrek noemt heeft hans ooit ook al eens genoemd. Misschien zelfs wel supergeleidende kabels en ook daar staat iets over geschreven op de site.
(het deel over de toekomst van het net is heel leerzaam geworden Hans en Jacob, alleen ermogen wel wat plaatjes bij hoor ) supergeleiding zal het armagedon zijn voor ons als soort maar zo ver is het nog lang niet en zeker in het oosten van europa niet. maar Het afzeggen van noordwest 380 is dus niet alleen winst want het kan ook in de toekomst juist verlies betekenen voor ons als liefhebbers van HVAC bovegronds.

wow dat was wel een heel lange tekst
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door bas380 » 05 mar 2014 21:40

gelukkig maar, ik ken die FGO donaumasten al als klein kind.

het zou echt zonde zijn geweest als die kattenoren vervangen werden door die veredelde breinaalden.
Thuis in zijn EGD gebied

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Nico uit Gouda » 09 sep 2014 18:05

Schrijf een bericht. '...en lees nu ook' is geen bericht. nog http://www.provinciegroningen.nl/actuee ... ande-lijn/ Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Peter » 09 sep 2014 20:21

Zo te zien is dat bericht alweer aardig achterhaald aangezien Vierverlaten - Ens voorlopig niet doorgaat. Jammer ook van de wintrackmasten. Ik vond het idee van Hans een tijdje terug op de voorpagina wel heel erg geschikt voor het gedeelte van Eemshaven naar Vierverlaten om deze uit te voeren met hetzelfde ontwerp als Zwolle - Meeden. Deze masten passen veel beter in het Groningse landschap. Daarnaast zijn de magneetveldarme wintrackmasten helemaal niet nodig in het dunbevolkte landschap van Noord-Groningen en kan op deze manier ook nog eens flink wat bespaard worden

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Ot » 12 sep 2014 11:26

Peter schreef:Ik vond het idee van Hans een tijdje terug op de voorpagina wel heel erg geschikt voor het gedeelte van Eemshaven naar Vierverlaten om deze uit te voeren met hetzelfde ontwerp als Zwolle - Meeden. Deze masten passen veel beter in het Groningse landschap.
ja ik ook wel eigenlijk. hoe simpel kan het soms zijn.
Het is jammer als de lijn met tweevlaksmasten sneuvelen moet maar als we er een nieuwe lijn met het ontwerp van Zwolle-Meeden voor terug zouden krijgen dan is het best wel mee te leven. Het kost vast minder en ze hebben bewezen dat ze het goed doen en het voorkomt ook dat het een tandenstoker woud wordt hoewel dat bij de eemshaven zelf niet zoveel meer uitmaakt want die staat toch vol met windmolens waarvan de toren er hetzelfde uitziet.

ik las trouwens gisteren op de site van Tennet dat de COBRA cable doorgaat, ze mogen gaan beginnen met de procedure. De kabel wordt 700 MVA net als NorNed en dus ondanks het afblazen van de centrale van advanced power zit er toch nog groei in de Eemshaven
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Afblazen 380kV Noord-West Eeemshavne -Ens

Bericht door Peter » 12 sep 2014 11:41

Dat bericht over die COBRA kabel heb ik ook gelezen en dat vermogen zal ergens naartoe moeten. Het is inderdaad jammer dat het ten koste gaat van de tweevlaksmasten, al houden we nog wel een paar masten van dit type over tussen Schildmeer en Weiwerd.

Plaats reactie