Pagina 23 van 31

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 07 dec 2017 21:41
door BaDu
TomBorger schreef:
07 dec 2017 19:56
170 ton is wel giga trouwens :shock: .
Dat viel mij ook al, wat een gewicht, gaan ze er windmolens aan hangen?

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 07 dec 2017 23:08
door Tom
Het is wel een vrij slanke mast, en dat kost veel staal om de doorbuiging dan nog enigszins binnen de perken te houden.
We zullen het gaan zien bij de hoekposities.

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 08 dec 2017 00:06
door Peter
Met minder gekromde traversen lijkt de mast wel akelig veel op het model dat ik ooit eens als schets tekende... :shock: Maar dan nog vind ik deze buismasten er beter uitzien dan onze wintracks. Ik vind deze buismasten zo wel karakter hebben en ze lijken idd wat op de PGEM buismasten uit de Achterhoek. Ik ben benieuwd hoe de hoekmasten er in het echt uit gaan zien, ik had begrepen dat die wel een dubbele mastpositie uitgevoerd gaan worden.

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 29 mar 2018 23:45
door Peter
Vandaag vond ik een reportage op YouTube waarin te zien is dat men nu bezig is met het trekken van de geleiders tussen de beide hoekmasten aan weerszijden van de grens. Het Nederlandse deel is nu dus zo goed als klaar. De Duitse buismasten komen in de reportage ook goed in beeld. De Duitse (buis)hoekmast wordt zo te zien dus vooral een zwaardere versie van de steunmast en bestaat dus ook uit een enkele (zware) buis. Verder blijf ik erbij dat ik het Duitse ontwerp vele malen beter vind en het op deze manier minder bezwaarlijk vind dat men overgaat op buismasten, al gaat er natuurlijk niets boven vakwerk 8-)
https://youtu.be/0Va_u_lcDHQ

Voor zover ik het kan zien staan aan de Duitse kant inmiddels alle buismasten er ook, al stonden de mastposities natuurlijk al veel langer op onze netkaart :DD

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 30 mar 2018 20:12
door Tom
Mooie beelden.
Interessant om die nieuwe hoekmast te zien. Naar mijn smaak komt hij bijhoorlijk plomp over, met name door de forse traverses. Ik vind die erg hoog in vergelijking tot andere 380 kV-buismasten zoals bijvoorbeeld in Frankrijk. Die tijdelijke aftuiing die je nu ziet voor het intrekken van geleiders zou ik wel weg durven laten :DD .

Wat betreft de positie van de bliksemtraverses had ik meer afstand verwacht tot de onderliggende traverse van de fasegeleider, wat je meestal ziet bij hoekmasten. Ook daardoor ontstaat een wat plompe vorm. Wat dat betreft is wintrack zo gek nog niet :? .

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 31 mar 2018 16:48
door maurice
Zonder tuien zal hij inderdaad ook wel blijven staan. Ze worden hier toegepast om het inregelen te vergemakkelijken. Een buismast is minder stijf dan een vakwerkmast, waardoor de mast wat uitbuigt als je de geleiders monteert (zeker als er nog maar aan één zijde geleiders aanwezig zijn en uiteraard ook afhankelijk van de lijnhoek).
Als je begint met de geleiders aan één zijde en deze netjes inregelt, dan buigt de mast weer wat terug als je de andere zijde intrekt en hangen de geleiders aan de eerste zijde niet meer op de goede hoogte. Dat kun je wel weer aanpassen, maar door het aanpassen veranderen de trekkrachten weer en zo blijft de mast heen en weer bewegen. Dat wordt dus een iteratief proces waar je niet blij van wordt.

Om dat te voorkomen kun je vooraf berekenen wat de mast gaat doen en de inregeltabellen erop aanpassen (je regelt de geleiders dan zodanig is dat ze op de goede hoogte hangen als ook de andere zijde is ingetrokken), of je simuleert de geleiderkrachten van de andere zijde met tuidraden. TenneT gebruikt normaliter de eerste methode, Amprion vooralsnog de tweede.

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 31 mar 2018 19:52
door Tom
Dank voor de info Maurice,
ik bedoelde echter alleen de diagonale tuien waarmee de traverses tijdelijk worden gesteund, als je de zwaarte van deze traverses ziet, dan zou je denken dat het meer een soort van extra veiligheid is dan dat het echt nodig is.

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 02 apr 2018 12:10
door maurice
Ah, ik dacht dat je de andere tuien bedoelde. De traverse in de Duitse masten zien er inderdaad behoorlijk zwaar (om niet te zeggen lomp) uit. Wellicht is het een standaard maatregel voor het geval de lier- danwel remmachine niet ver genoeg achter de mast kan staan. Door de steile hoek vanaf de traverse naar maaiveld vertaalt de trekkracht waarmee je de geleiders trekt zich dan immers deels in een verticale kracht op de traversen. Maar dan nog: aan het formaat te zien zou je zeggen dat dat geen probleem mag zijn.

Spie doet dat overigens ook bij de 150 kV traversen in de Wintracks: https://myalbum.com/album/XGGbjadkWIfB.

Op https://myalbum.com/album/wkClBHxiCoZK staan overigens nieuwe foto's van het geleidertrekken over de grens. Hierop zijn de diverse tuien nog beter te zien.

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 02 apr 2018 19:17
door Peter
Mooie gedetailleerde foto's! Die Duitse hoekmast is echt zwaar 8-) Ik ben heel benieuwd in welke mate deze hoekmasten gaan doorbuigen onder het gewicht van de geleiders zoals onze wintracks dat doen. Toch vind ik met name de Duitse steunmast best te pruimen. Ik ben benieuwd hoe het er straks uit ziet als de geleiders er helemaal ingetrokken zijn en de isolatoren en bretels netjes afgemonteerd zijn.

Weet iemand overigens hoe ver men met het trekken van de geleiders is aan de andere kant bij Millingen, is men de A3 al over?

Re: Doetinchem - Wesel 380

Geplaatst: 02 apr 2018 23:56
door michel
Kijk dit zijn pas geslaagde buismasten.Niks overtreft het vakwerk maar deze masten hebben in ieder geval een smoelwerk en karakter.Ik ga ze dit jaar toch even opzoeken.Wat een joekel is die hoekmast zeg!Van mij mogen ze dit ontwerp overnemen in Nederland.Want het magneetveld scheelt toch niet zo heel veel als dat van onze breinaalden?