Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 21 sep 2018 12:57

Die masten bij Jessen vind ik dan weer helemaal niks en horizontaal en laag bij de grond zullen ze ook een flink magneetveld genereren :s Verder zie ik dat de lijnen met extra kabels strak gehouden worden, geen gezicht :( Heeft iemand overigens enig idee hoe de lijnen nu zijn aangesloten? Wordt Jessen Nord ingelust op de verbinding Förderstedt - Ragow?

Ik vind het ontwerp van de buismasten van Amprion zo gek nog niet, al zijn er zeker verbeter punten. Dat de geleiders uit elkaar gaan bij hoekmasten zien we overigens ook in de 380kV verbinding Hengelo - Gronau aangezien die ook grotendeels met v-ophangingen is uitgevoerd. Alleen bij de opgewaardeerde 220kV verbinding Vierverlaten - Hoogeveen hebben ze dat met een extra v-fixatie in de hoekmasten opgelost.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Hans » 21 sep 2018 14:45

ElektroThriller schreef:
20 sep 2018 16:11
Ikke wel. Ze hebben een vrolijke uitstraling. Met die bovenkant moest ik meteen aan Kabouter Plop denken :lekkerpuh:
Je wordt bedankt, ET. :lol:
Die associatie had ik nog niet gelegd, maar nu kan ik het onmogelijk niet meer zien als die masten in beeld komen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Knarvel » 21 sep 2018 15:19

Peter schreef:
21 sep 2018 12:57
Die masten bij Jessen vind ik dan weer helemaal niks en horizontaal en laag bij de grond zullen ze ook een flink magneetveld genereren :s Verder zie ik dat de lijnen met extra kabels strak gehouden worden, geen gezicht :( Heeft iemand overigens enig idee hoe de lijnen nu zijn aangesloten? Wordt Jessen Nord ingelust op de verbinding Förderstedt - Ragow?
-In Duitsland gelden belangrijk hogere normen voor het toelaatbare magneetveld.
-De gewijzigde situatie is al op de netkaart ingevoerd, net als het plaatselijke 110 kv net. Jessen-Nord (nou ja, dat noord valt wel tegen) zit naar het zuiden aan Lauchstädt en Marke, en naar het NO aan Schönewalde en Rachow.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 24 sep 2018 22:40

Zaterdag 22 september was in het kader van de ingebruikname van de lijn Doetinchem – Wesel een publieksevenement georganiseerd waarbij er de mogelijkheid was om de mast van dichtbij te bekijken en te praten met de mensen van Amprion en TenneT over het ontwerp van de lijn en de masten.
Samen met Hans bezocht ik deze dag en het was erg interessant. TenneT had een fietstocht georganiseerd en Amprion had een grote tent neergezet met informatie en vertier voor jeugd. Deze tent stond aan de grens, bij de Duitse eindmast 47. Helaas geen foto daarvan :lol: , maar wel van de nabije masten.
DSCJ4615-b1.jpg
Mast 54. De Nederlandse eindmast
DSCJ4615-b1.jpg (621.08 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4622-b1.jpg
Detail. De glasvezeldraad gaat hier naar beneden.
DSCJ4622-b1.jpg (504.29 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4626-b1.jpg
De meer dan robuust ogende Duitse eindmast.
DSCJ4626-b1.jpg (874.13 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4628-b1.jpg
Detail van de traverse. Via bordessen is deze goed toegankelijk.
DSCJ4628-b1.jpg (377.66 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4637-b1.jpg
De beschildering voor de twee circuits.
DSCJ4637-b1.jpg (380.95 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4642-b1.jpg
Met een groot aantal ankers is de ronde mast op de vierkante fundatie geplaatst. Reken maar dat hieronder een indrukwekkende hoeveelheid gewapend beton onder schuilt.
DSCJ4642-b1.jpg (618.77 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4644-b1.jpg
De frivool ogende steunmast. Vanwege beperkingen aan het elektromagnetische veld hangen de geleiders hoger dan strikt nodig vanuit de veilige elektrische afstand. Gevolg is dat de masten ook wat hoger zijn dan nodig, wat de landschappelijke inpassing niet makkelijker maakt.
DSCJ4644-b1.jpg (504.96 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4649-b1.jpg
De hoekmast in zijaanzicht.
DSCJ4649-b1.jpg (470.33 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4650-b1.jpg
Het rijtje steunmasten aan de Nederlandse kant.
DSCJ4650-b1.jpg (527.93 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4651-b1.jpg
Mast 54 nogmaals met de dreigende lucht. Tussen de Nederlandse mast en de Duitse was toch wel wat kleurverschil waarneembaar.
DSCJ4651-b1.jpg (658.69 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4652-b1.jpg
De tegenstanders van de lijn hadden toch nogmaals hun verdriet onder de aandacht gebracht.
DSCJ4652-b1.jpg (750.73 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4656-b1.jpg
Mast 52 met de dreiging van de regen op de achtergrond.
DSCJ4656-b1.jpg (873.06 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4659-b1.jpg
Mast 54 in de weinige zon van deze dag. De hoge bewolking verraadde al de komst van een groot regengebied.
DSCJ4659-b1.jpg (563.06 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4660-b1.jpg
De bijzondere steunmast 50 met hangende afspanning is recent nog van een extra steunisolator voorzien om uitzwaai van de bretel te voorkomen.
DSCJ4660-b1.jpg (396.79 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4668-b1.jpg
De drie beschilderde masten bij Voorst.
DSCJ4668-b1.jpg (471.41 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4669-b1.jpg
Opvallend was dat tegen veel van de fundaties de grond was aangewerkt zodat landbouwverkeer gemakkelijk over de poeren kan rijden.
DSCJ4669-b1.jpg (548.34 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4670-b1.jpg
Deze foto illustreert het nadeel van Wintrackmasten: het palenwoud als de rechtstand verlaten wordt.
DSCJ4670-b1.jpg (565.98 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4673-b1.jpg
Mast 44, een indrukwekkende 4-circuit mast.
DSCJ4673-b1.jpg (416.68 KiB) 13708 keer bekeken
DSCJ4674-b1.jpg
Gezien vanaf de N317 vlak voor Ulft, de rechtstand van mast 39 en verder. Vanwege de knik om het Drupark heen staan hier drie hoekmasten.
DSCJ4674-b1.jpg (462.98 KiB) 13708 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 24 sep 2018 23:46

Mooie reportage Tom, ook de details heb je weer mooi in beeld gebracht! Kon je nog horen dat de verbinding in bedrijf was?

Ik ben wel blij dat deze wintracks lang niet zo krom trekken als de exemplaren in de Randstad, al zie je als je goed kijkt dat zelfs de zware Duitse hoekmasten iets kromtrekken maar dat is bijna onvermijdelijk met deze zware geleiders. De extra steunisolatoren bij mast 50 had ik nog niet eerder gezien, maar zijn wel logisch. Wellicht is het uit het testen van de verbinding gebleken dat het toch noodzakelijk is.

En wat betreft het weer, het zou zaterdag zo goed als droog blijven... nou dat hebben we geweten :lol:

Gebruikersavatar
Knarvel
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1180
Lid geworden op: 29 apr 2012 18:19
Dichtstbijzijnde trafo: Waarderpolder

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Knarvel » 25 sep 2018 07:51

Mooie fotoos idd weer, dank.
Wat zou de reden zijn dat er bij mast 50 de bovenste kabels afgespannen zijn en de de rest niet? Die extra steunisolator zal wel noodzakelijk zijn, maar het resultaat is wel behoorlijk rommelig, kon dat niet wat netter? :shock:

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 25 sep 2018 09:19

Daar kan ik wel iets over zeggen. De braced-V ophanging is gevoelig voor wind loodrecht op de lijn. Bij harde wind die niet helemaal homogeen is verdeeld over een vak ontstaat er naast een kracht loodrecht op de lijn ook een kracht in longitudinale richting. De braced-V ophanging kan dan scheef staan en in het uiterste geval zelfs omklappen (met een 1-fase kortsluiting en een verbinding die eruit ligt als gevolg).
In hoeverre de braced-V kan omklappen is afhankelijk van het ontwerp van de braced-V (met name de hoek van de as waarover hij scharniert met de verticaal), de lengte van het vak, de hoogte van de geleiders (wind neemt toe met de hoogte) en het tracé (al dan niet een kleine lijnhoek op een steunmast).
Voor alle Wintrack-lijnen is gecontroleerd of de braced-V stabiel is of niet bij ongelijke wind en voor het vak 45-54 van DW380 bleek dit niet zo te zijn voor de bovenfase. Er zijn diverse oplossingen bedacht, variërend van het vak opdelen in twee vakken (en dus een exta hoekmast, die bij 2-circuit Wintrack masten beduidend hoger is dan een steunmast, ook niet fraai en bovendien een kostbare oplossing) tot een lokale aanpassing van de braced-V. Die laatste is het dus geworden.

Gebruikersavatar
ElektroThriller
Nethistorienestor
Berichten: 3162
Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door ElektroThriller » 26 sep 2018 17:58

In het economiekatern van NRC Handelsblad van vandaag staat een artikel over de nieuwe (vierde) 380kV-verbinding met Duitsland, die afgelopen vrijdag werd geopend. Hierbij wat plaatjes.
Schermafbeelding 2018-09-26 om 17.45.52.jpg
(C) NRC Handelsblad.
Schermafbeelding 2018-09-26 om 17.45.52.jpg (334.66 KiB) 12065 keer bekeken
Schermafbeelding 2018-09-26 om 17.46.50.jpg
(C) NRC Handelsblad.
Schermafbeelding 2018-09-26 om 17.46.50.jpg (91.18 KiB) 12065 keer bekeken
Schermafbeelding 2018-09-26 om 17.47.11.jpg
(C) NRC Handelsblad.
Schermafbeelding 2018-09-26 om 17.47.11.jpg (17.39 KiB) 12065 keer bekeken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 27 sep 2018 22:08

Vandaag ben ik bij Mehrhoog treinen wezen fotograferen en ik kon van een afstand zien dat men bij Pkt. Wittenhorst nog bezig was met circuit zwart, dus die is zeker nog niet in bedrijf! Men is nog bezig met het afmonteren van de nieuw getrokken geleiders in het gedeelte met de bestaande masten tussen Pkt. Wittenhorst en Wesel. Bij een aantal masten zaten 380kV Doetinchem - Wesel zwart en 220kV Pfalzdorf - Niederrhein (Pfalzdorf Tr211) nog in de katrollen en waren bij enkele hoekmasten de bretels nog niet afgemonteerd, waaronder de overgangsmast bij Pkt. Wittenhorst (2444-60). Het is er helaas niet meer van gekomen om foto's te nemen.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door ElexTro » 27 sep 2018 23:43

De tweede circuits van Doetinchem-Wesel is eerst in November klaar. Bron: https://www.amprion.net/Netzausbau/Aktu ... ederlande/

Plaats reactie