Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
adje
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2016 10:25

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door adje » 11 jan 2017 16:30

En ook de laatste mast (4) was vanmorgen in aanbouw. Vermoedelijk staat hij inmiddels geheel. Daarmee staan in deze omgeving volgens mij alle masten tot aan Langerak.

Afbeelding

Afbeelding

*ja, ik had beter even de rijruit van de auto naar beneden kunnen doen tijdens voorbij rijden

adje
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2016 10:25

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door adje » 12 jan 2017 12:43

Afbeelding

Wat komt er nu eigenlijk aan de masten te hangen?

* Op de posities 9 t/m/ 14 worden 6 keer een 4 bundel voor de 380 kv te hangen (dus 4 kabels per locatie)
3 bundels boven elkaar vormen 1 circuit.

* Op de posities 2-3-4 en 6-7-8 komen 6 enkele geleiders te hangen voor 150 KV, vergelijkbaar met de geleiders in de oude 150 KV masten.

* Op de posities 1 en 5 komen bliksemdraden te hangen, waarvan 1 is voorzien van glasvezel voor telecommunicatie. Deze geleiders zijn dunner dan de geleiders waar de hoogspanning op staat en worden daarom voorzien van markeringen om ze beter zichtbaar te maken voor vogels.

* Op de posities 15 3n 16 komt een zogenaamde retourstroomgeleider. Deze is van hetzelfde type als de bliksemdraden en heeft als functie om de elektrische beïnvloeding van de omgeving te beperken.

adje
middenspanning
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 apr 2016 10:25

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door adje » 18 jan 2017 14:37

Gistermiddag even langs het stuk gereden waar ze met de bedrading bezig waren. Snelle shots met de iphone:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook was een graafmachine (net niet te zien links) bezig met een pad maken richting deze 'eindmast' (?als ik goed opgelet heb...)
Afbeelding

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 19 jan 2017 08:12

Op Youtube staat een film van ruim een half uur van de werkzaamheden, geheel gefilmd vanuit de lucht:
https://youtu.be/QCnBX_vXyf0

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 19 jan 2017 10:23

Wow, dat zijn waanzinnig mooie beelden! Wat je allemaal wel niet met een drone kan doen...

De beelden rondom hoekmast 31 zijn echt heel erg mooi Ook de tijdelijke constructies voor de 150kV lijn zijn goed te zien. Verder is het natuurlijk mooi om te zien hoe zo'n mast in elkaar gezet. Overigens heb ik het vermoeden dat ik afgelopen vrijdagavond hier op de N36 een dieplader met een mastonderdeel heb gezien, maar nog met het blanke metaal. Ik meende een ring te herkennen aan de buis die we bij de wintrack hoekmasten zien. Het is best mogelijk dat de masten ergens in het oosten worden voorzien van een coating. Ik moet eens uitzoeken waar dat gedaan wordt...

Overigens viel het me vanmorgen ook op dat ten zuiden van Ulft Google Earth nieuwe beelden heeft geplaatst van 10 september 2016. Daarop zijn de funderingswerkzaamheden van mast 43, 44 en 45 te zien en een bouwweg richting mast 46. Aan de Duitse kant zijn funderingswerkzaamheden te zien tussen Millingen en Pkt. Wittenhorst. Inmiddels zijn daar al een aantal masten gebouwd:
https://www.wp.de/staedte/emmerich-rees ... 31723.html

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 20 jan 2017 13:17

Ik vind het ook mooie beelden met die Drone. Het zet me wel aan het denken of ik niet zelf ook zo'n apparaat zou moeten hebben, je kunt er toch wel mooie overzichtsopnames mee maken.

Die Duitse vakwerkmasten zijn erg indrukwekkend met hun tonvorm en grote broekstuk. Dat nodigt uit tot een bezoek, zo te zien tot juni nog bouw van vakwerkmasten. Daarna komen de buismasten aan bod. Het valt me wel op dat ze niet in een keer de masten opbouwen met voorgemonteerde delen, maar in kleinere onderdelen opbouwen.

Van Merksteijn in Raalte is een groot coatingbedrijf voor staalconstructies die prima dit werk van de wintracks aan kan, misschien dat ze daar langs komen.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 31 jan 2017 19:38

Ik vraag me af in hoeverre je met een drone in de buurt van hoogspanningslijnen mag komen. Je kan met een drone natuurlijk wel fantastische hoogspanningsfoto's maken.

De komende tijd moet ik weer eens richting het baanvak Emmerich - Oberhausen, wellicht dat ik dus ook even een uitstapje naar de nieuwe masten maak. De combinatiemasten zijn van hetzelfde type als die ik vorig jaar in de buurt van Borken zag voor de nieuwe 380kV verbinding naar het noorden.

Zaterdag 21 januari jl. ben ik na het treinen fotograferen via de A18 en N18 naar huis gereden zodat ik de wintracks en het begin van de aanleg van de nieuwe N18 kon zien. Vanaf de A18 was goed te zien dat men tussen hoekmast 8 en 11 bezig was met het trekken van de geleiders. Alleen de onderste verdieping moest nog worden getrokken. De masten 12 en 13 waren voorzien van katrollen en hoekmast 14 stond er ook dus eerdaags komen er ook portalen/netten bij de A18 zodat ook het vak naar mast 14 getrokken kan worden. Verder zag ik dat het vak tussen mast 21 en 29 nu ook compleet is. De masten 16 t/m 20 moesten toen nog worden gebouwd.

Ondanks dat het vandaag kleurloos en inspiratieloos winterweer was ben ik nog wel even op de fiets in Rijssen geweest om te kijken naar de opslagplek van de wintracks en deze heb ik nu ook gevonden. Ik heb één overzichtsfoto bij de ingang gemaakt. Er lag één hoekmastpaar klaar voor montage en daarachter lagen onderdelen van een steunmast.
Bijlagen
IMG_3948.jpg
IMG_3948.jpg (225.25 KiB) 7515 keer bekeken

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2681
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 31 jan 2017 21:35

Leuke foto, op deze plek heb ik ze ook zien liggen. Je kan de dikke verbindingsflenzen zo goed zien. Typisch is dat heel korte onderdeel rechts op de foto.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door BaDu » 01 feb 2017 09:18

TomBorger schreef:... Typisch is dat heel korte onderdeel rechts op de foto.
Dit is vermoedelijk een verhogingsstuk.
KML-generator generator

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 01 feb 2017 11:30

Dat korte stuk is voor het transport. Voor de zwaardere en verhoogde hoekmasten wordt de voetflens dermate groot, dat deze te hoog wordt als het mastdeel liggend wordt vervoerd. Dit stuk kan rechtop worden vervoerd en is dan wel breed, maar minder hoog.

Plaats reactie