Doetinchem - Wesel 380
Re: Doetinchem - Wesel 380
De maximale hoek weet ik niet exact, maar de ontwerpnorm (NEN-EN 50341, en dan met name de Nederlandse bepalingen) geven wel de minimale afstanden tussen fase en aarde die aangehouden moeten worden.
Voor interne afstanden (dus alleen van fase naar geaarde delen van het mastlichaam) wordt daarin nog onderscheid gemaakt tussen Design Wind Load (DWL) en Extreme Wind Load (EWL). Bij EWL wordt de minimale afstand flink gereduceerd. De gedachte hierachter is dat je in geval van EWL wel kunt accepteren dat er een keer een kortsluiting naar de mast optreedt. De minimale afstand die bij EWL vereist is, is overigens nog voldoende groot om de 50 Hz spanning te houden. Je hebt dan nog wel een schakeloverspanning of bliksemoverspanning nodig om een kortsluiting te laten ontstaan. Al met al is die kans dus bijzonder klein.
Zo uit het blote hoofd schat ik dat de V-brace meer dan 45 graden moet roteren om in de buurt te komen van de afstand die bij EWL nodig is.
Wellicht ten overvloede: voor externe afstanden (dus naar maaiveld, gebouwen, lantaarnpalen en noem het allemaal maar op) is dat onderscheid (en dus die reductie in afstand bij EWL) er niet. Daar accepteer je dus geen verhoogde kans op kortsluiting in geval van EWL.
Voor interne afstanden (dus alleen van fase naar geaarde delen van het mastlichaam) wordt daarin nog onderscheid gemaakt tussen Design Wind Load (DWL) en Extreme Wind Load (EWL). Bij EWL wordt de minimale afstand flink gereduceerd. De gedachte hierachter is dat je in geval van EWL wel kunt accepteren dat er een keer een kortsluiting naar de mast optreedt. De minimale afstand die bij EWL vereist is, is overigens nog voldoende groot om de 50 Hz spanning te houden. Je hebt dan nog wel een schakeloverspanning of bliksemoverspanning nodig om een kortsluiting te laten ontstaan. Al met al is die kans dus bijzonder klein.
Zo uit het blote hoofd schat ik dat de V-brace meer dan 45 graden moet roteren om in de buurt te komen van de afstand die bij EWL nodig is.
Wellicht ten overvloede: voor externe afstanden (dus naar maaiveld, gebouwen, lantaarnpalen en noem het allemaal maar op) is dat onderscheid (en dus die reductie in afstand bij EWL) er niet. Daar accepteer je dus geen verhoogde kans op kortsluiting in geval van EWL.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Doetinchem - Wesel 380
Zie nu ook http://www.doetinchem-wesel380kv.nl/ove ... uwsbrieven en zie ook https://www.facebook.com/doetinchemwesel/?fref=ts (twee updates vandaag hierop). Nico.
-
- Berichten: 410
- Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05
Re: Doetinchem - Wesel 380
Op https://www.facebook.com/doetinchemwesel/?fref=ts staat nu dit te lezen: Nico.
14 april om 16:56 ·
Ook de laatste mast is geplaatst door VolkerWessels Telecom. Alle Wintrackmasten staan nu op hun plek. De bouwcombinatie Dura Vermeer - SPIE Nederland is druk bezig met het inhangen van de geleiders.
En zie nu ook https://www.facebook.com/doetinchemwese ... =3&theater
14 april om 16:56 ·
Ook de laatste mast is geplaatst door VolkerWessels Telecom. Alle Wintrackmasten staan nu op hun plek. De bouwcombinatie Dura Vermeer - SPIE Nederland is druk bezig met het inhangen van de geleiders.
En zie nu ook https://www.facebook.com/doetinchemwese ... =3&theater
Fotoverslag 27 april
Op deze vrije dag was ik (te kort) in de gelegenheid om ´s ochtends een stukje langs het tracé te rijden om de vorderingen te bekijken. Beginnend bij mast 3 in Doetinchem, tot aan mast 22 in de gemeente Oude-IJsselstreek, waar er inmiddels een mooi vergezicht ontstaat. De masten maken door hun grootte nog steeds een grote indruk op mij, bij het verlaten van de kom van Doetinchem zijn ze duidelijk zichtbaar hoger dan "gebruikelijke" masten. De Oostringmasten op de achtergrond zijn duidelijk kleiner. Het geleiders trekken is al vergevorderd, de afstandhouders hingen al klaar of waren al gemonteerd (mast 5-8). Helaas betrok de lucht heel snel in de ochtend, zodat ik niet altijd zon erbij had .
Bij mast 5 en 6 was er geen zon dus die komen een volgende keer aan bod. Bij mast 6 aan de weg naar Wehl was zichtbaar dat de lijn afgemonteerd was met afstandhuoders en vogelspiralen. Zwarte en witte exemplaren . Mast 6 is een hogere variant.
Mast 8 is een hoekmast met grote lijnhoek, deze is duidelijk wat gebogen, maar de vervorming lijkt kleiner uit te vallen dan we in het westen zien.
Nog een keer mast 8 in aanbouw, onderdeel van de "Doetinchemboog" in de lijn.
Dan de 150 kV-eindmast nummer 94A. Hier is een tijdje terug de boventraverse voorzien van een schoring .
En een detail laat zien hoe de schoor is aangebracht. De wat doorhangende rand is wel nog steeds zichtbaar.
Bij mast 10 is dit detail van de geleiderophanging vast te leggen. Wat me opviel was dat de onderste twee draden van de bundel aan twee parallele staafjes hangen, bij Zwolle-Meeden lopen die staafjes naar elkaar toe als een driehoekje om via een bout boven de kabel de kabel te dragen, in plaats van direct naast de kabel zoals hier.
Mast 11 heeft een stuk kleinere lijnhoek, daar passeert de lijn over een aantal varkensschuren.
Bij mast 13 is recent de boerderij afgebroken. In de mast hangen drie lijnwagens.
Bij mast 5 en 6 was er geen zon dus die komen een volgende keer aan bod. Bij mast 6 aan de weg naar Wehl was zichtbaar dat de lijn afgemonteerd was met afstandhuoders en vogelspiralen. Zwarte en witte exemplaren . Mast 6 is een hogere variant.
Mast 8 is een hoekmast met grote lijnhoek, deze is duidelijk wat gebogen, maar de vervorming lijkt kleiner uit te vallen dan we in het westen zien.
Nog een keer mast 8 in aanbouw, onderdeel van de "Doetinchemboog" in de lijn.
Dan de 150 kV-eindmast nummer 94A. Hier is een tijdje terug de boventraverse voorzien van een schoring .
En een detail laat zien hoe de schoor is aangebracht. De wat doorhangende rand is wel nog steeds zichtbaar.
Bij mast 10 is dit detail van de geleiderophanging vast te leggen. Wat me opviel was dat de onderste twee draden van de bundel aan twee parallele staafjes hangen, bij Zwolle-Meeden lopen die staafjes naar elkaar toe als een driehoekje om via een bout boven de kabel de kabel te dragen, in plaats van direct naast de kabel zoals hier.
Mast 11 heeft een stuk kleinere lijnhoek, daar passeert de lijn over een aantal varkensschuren.
Bij mast 13 is recent de boerderij afgebroken. In de mast hangen drie lijnwagens.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Mooie foto's! Die bliksemdraad die bij mast 8 naar beneden gaat is een voordraad die binnenkort zal worden gebruikt om de OPGW te trekken. Deze wordt in één keer vanaf het portaal op station Doetinchem naar mast 14 getrokken.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Mooie fotoserie Tom! Heb er een paar opgenomen in de netkaart. Deze wintracks zijn ook aanzienlijk hoger dan de oostring masten en de smallere magneetveldzone heeft zo duidelijk een landschappelijke prijs... Ik vind de oostringmasten rustiger in het landschap, zeker de veelgebruikte S-3/R variant. De doorbuiging is inderdaad minder groot dan in de Randstad maar toch bij mast 8 ook nog wel duidelijk aanwezig, en bij mast 5 nog wat meer maar die maken ook wel een aanzienlijke hoek en het is me opgevallen dat bij dergelijke lijnhoeken zelfs 380kV vakwerkmasten een beetje doorbuigen. Op de detailfoto van de wintrack isolator ophanging is goed te zien dat deze zowel verticaal als horizontaal kan bewegen. Mast 11 buigt aanzienlijk minder door.
Ondanks dat de bliksemtraversen van mast 94N nu geschoord zijn blijft ook deze doorhangen...
Ondanks dat de bliksemtraversen van mast 94N nu geschoord zijn blijft ook deze doorhangen...
Re: Doetinchem - Wesel 380
Het vervolg. Vanaf het viaduct in de N316 over de A18 ziet het er nu zo uit. Hier komen voor de meeste mensen de masten pas echt in het zicht. Helaas geen zon, dus snel verder gereden.
Dan bij Wijnbergen aan de Waalseweg. Hier staat mast 21, die tijdelijk het eindpunt vormt van de masten met geleiders. Bij mast 28 gaat het weer verder met geleiders. Eerst het stukje mast 18 - 20. Zon in de rug, de isolatoren vallen met hun grijze kleur weg tegen de lucht en contrasteren met de zwarte uithouders van het mastlichaam. Op de visualisatie van de architect was ook de isolator zwart, blijkbaar was dat niet mogelijk in de uitwerking. Verder zijn de oranje spanbanden duidelijk te zien, bedoeld om het te ver bewegen van de isolatoren in lijnrichting te voorkomen, daar is niet voldoende mogelijkheid voor.
Mast 21 is tijdelijk eindmast.
Het vergezicht in de richting Etten. Deze mast 22 is vorig jaar juli als eerste geplaatst, maar krijgt als een van de laatste geleiders.
Nog een keer de in lijnrichting doorbuigende mast 21. Het is knap dat ze erin slagen om de kabels in de juiste doorhang aan te brengen aangezien deze mast straks weer recht getrokken zal worden als van de andere kant de kabels zijn aangebracht.
De 150 kV-lijn staat er ook nog.
En de hoekmast, met telelens. De luchtonrust was wel groot deze dag.
Tenslotte nog oog voor een broedende ooievaar.
Hij of zij hield me goed in de gaten. Dichterbij ben ik ook maar niet gekomen .
Dan bij Wijnbergen aan de Waalseweg. Hier staat mast 21, die tijdelijk het eindpunt vormt van de masten met geleiders. Bij mast 28 gaat het weer verder met geleiders. Eerst het stukje mast 18 - 20. Zon in de rug, de isolatoren vallen met hun grijze kleur weg tegen de lucht en contrasteren met de zwarte uithouders van het mastlichaam. Op de visualisatie van de architect was ook de isolator zwart, blijkbaar was dat niet mogelijk in de uitwerking. Verder zijn de oranje spanbanden duidelijk te zien, bedoeld om het te ver bewegen van de isolatoren in lijnrichting te voorkomen, daar is niet voldoende mogelijkheid voor.
Mast 21 is tijdelijk eindmast.
Het vergezicht in de richting Etten. Deze mast 22 is vorig jaar juli als eerste geplaatst, maar krijgt als een van de laatste geleiders.
Nog een keer de in lijnrichting doorbuigende mast 21. Het is knap dat ze erin slagen om de kabels in de juiste doorhang aan te brengen aangezien deze mast straks weer recht getrokken zal worden als van de andere kant de kabels zijn aangebracht.
De 150 kV-lijn staat er ook nog.
En de hoekmast, met telelens. De luchtonrust was wel groot deze dag.
Tenslotte nog oog voor een broedende ooievaar.
Hij of zij hield me goed in de gaten. Dichterbij ben ik ook maar niet gekomen .
Re: Doetinchem - Wesel 380
Mooie plaatjes weer Tom.
De details komen zo erg mooi in beeld.
Offtopic:
Mag ik vragen welke camera/objectief combi je gebruikt?
De details komen zo erg mooi in beeld.
Offtopic:
Mag ik vragen welke camera/objectief combi je gebruikt?
KML-generator generator
Re: Doetinchem - Wesel 380
Bedankt, dit is genomen met de Fujifilm X-pro2 met 55-200 f/3,5-4,8 en voor nog meer bereik de 100-400 f/4,5-5,6 lens. De laatste is maximaal ingezoomd, hoewel ik er ook nog een 1,4x converter op kan zetten.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Oeefff dat het betere spul, geen wonder dat de plaatjes er zo perfect uitzien (de fotograaf heeft er natuurlijk ook een boel mee te maken )
KML-generator generator