Doetinchem - Wesel 380
Re: Doetinchem - Wesel 380
Waarschijnlijk bedoelt Maurice hetzelfde als wat we een jaar terug hebben gezien bij het lijndeel Beverwijk - Vijfhuizen, van Randstad380 Noord. We hebben daar toen een artikel over gehad op de mainsite.
Een hele batterij aan testen die gedaan moeten worden. Bas heeft dat een keer ergens beschreven. Tripcommando's, een overspanningstest, isolatietest, het inregelen van bewaakapparatuur, coronatest (hik!), fasekarakteristieken in kaart brengen... en dan zit je met dit beestje ook nog eens met een interconnectie naar een ander control block en een andere netbeheerder. Bovendien zit je ook nog met meeliftende circuits in Nederland én Duitsland, waar uiteraard allerlei hoogst ingewikkeld gepruttel met inductiebeïnvloeding in gaat ontstaan. Grote kans dat ze nog wel even onder de pannen zijn met al die tests. (Het is in elk geval andere koek dan even je Fluke op de krachtstroom prikken om de spanningsval te meten. )
Het kan inderdaad haast niet anders of het uiteindelijke vrijgeven aan de markt (als officieel oplevermoment) zal een trots persbericht opleveren. Los van ons kijkje op wintracks is de verbinding als geheel een prestatie van formaat die beslist gezien mag worden. Niet alleen in de letterlijke zin het landschap, maar ook in het licht van de nood tot steeds zwaarder langeafstandstransport dwars over landsgrenzen heen. Europese eenheid mag politiek dan wat imagoproblemen hebben, elektrisch gaat het eigenlijk geweldig. Waarschijnlijk is dat ook de inslag die Tennet zal benoemen bij de oplevering.
Een hele batterij aan testen die gedaan moeten worden. Bas heeft dat een keer ergens beschreven. Tripcommando's, een overspanningstest, isolatietest, het inregelen van bewaakapparatuur, coronatest (hik!), fasekarakteristieken in kaart brengen... en dan zit je met dit beestje ook nog eens met een interconnectie naar een ander control block en een andere netbeheerder. Bovendien zit je ook nog met meeliftende circuits in Nederland én Duitsland, waar uiteraard allerlei hoogst ingewikkeld gepruttel met inductiebeïnvloeding in gaat ontstaan. Grote kans dat ze nog wel even onder de pannen zijn met al die tests. (Het is in elk geval andere koek dan even je Fluke op de krachtstroom prikken om de spanningsval te meten. )
Het kan inderdaad haast niet anders of het uiteindelijke vrijgeven aan de markt (als officieel oplevermoment) zal een trots persbericht opleveren. Los van ons kijkje op wintracks is de verbinding als geheel een prestatie van formaat die beslist gezien mag worden. Niet alleen in de letterlijke zin het landschap, maar ook in het licht van de nood tot steeds zwaarder langeafstandstransport dwars over landsgrenzen heen. Europese eenheid mag politiek dan wat imagoproblemen hebben, elektrisch gaat het eigenlijk geweldig. Waarschijnlijk is dat ook de inslag die Tennet zal benoemen bij de oplevering.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Doetinchem - Wesel 380
Er is nu ook een officiële opening aangekondigd:
https://www.doetinchem-wesel380kv.nl/ov ... esel-380kv
https://www.doetinchem-wesel380kv.nl/ov ... esel-380kv
Re: Doetinchem - Wesel 380
Dank voor de tip. Dat is leuk en het past ook in de huidige aanpak van Tennet t.a.v. de maatschappij.
Waarschijnlijk is het niet het soort bijeenkomst waar we veel van opsteken als in nieuwe kennis, maar ik herinner van de eindbijeenkomst van de verkabeling in Apeldoorn nog wek de bijzonder prettige sfeer. Op informatieavonden is vaak wat wrevel te bespeuren en er zijn exemplaren bij geweest (zoals eentje voor Zuidwest-380) waarop ik heel blij was dat niemand me herkende, want de sfeer was grimmig en de lucht vol spanning van een verkeerde soort. Maar in het geval van Doetincem - Wesel 380 is de verbinding een voldongen feit en dat zal een heel andere insteek geven.
In elk geval, het is wel een activiteit waarvoor je je moet aanmelden. Wie gaat er mee?
Waarschijnlijk is het niet het soort bijeenkomst waar we veel van opsteken als in nieuwe kennis, maar ik herinner van de eindbijeenkomst van de verkabeling in Apeldoorn nog wek de bijzonder prettige sfeer. Op informatieavonden is vaak wat wrevel te bespeuren en er zijn exemplaren bij geweest (zoals eentje voor Zuidwest-380) waarop ik heel blij was dat niemand me herkende, want de sfeer was grimmig en de lucht vol spanning van een verkeerde soort. Maar in het geval van Doetincem - Wesel 380 is de verbinding een voldongen feit en dat zal een heel andere insteek geven.
In elk geval, het is wel een activiteit waarvoor je je moet aanmelden. Wie gaat er mee?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Doetinchem - Wesel 380
Ik ben ook van plan te gaan. Dus wie weet komen we elkaar nog tegen
Re: Doetinchem - Wesel 380
Met het fraaie nazomer weer van vandaag ben ik nog weer naar Praest gereden om treinen te spotten vanaf het nieuwe viaduct aldaar, maar omdat ik toch aan de vroege kant was heb ik nog even twee tussenstops gemaakt om nog meer mastposities van het Duitse buismasten deel te fotograferen van Doetinchem - Wesel. Als eerste ben ik in de buurt van Isselburg gestopt bij hoekmast 35.
Ter hoogte van Isselburg maakt de nieuwe verbinding een vreemde bocht met 5 hoekmasten (waarvan er op deze foto 4 in beeld zijn). Een blik richting het zuiden met mast 34 en verder terug. Mast 35 is een flinke hoekmast die scherp aftekent tegen de strakblauwe lucht van vandaag. Ik kon niet goed horen of circuit wit inderdaad onderspanning stond, misschien door de wind en de droge lucht? Wel hoorde ik de vogelweringsflappen boven in de bliksemdraden heen en weer bewegen in de wind.
Ter hoogte van Isselburg maakt de nieuwe verbinding een vreemde bocht met 5 hoekmasten (waarvan er op deze foto 4 in beeld zijn). Een blik richting het zuiden met mast 34 en verder terug. Mast 35 is een flinke hoekmast die scherp aftekent tegen de strakblauwe lucht van vandaag. Ik kon niet goed horen of circuit wit inderdaad onderspanning stond, misschien door de wind en de droge lucht? Wel hoorde ik de vogelweringsflappen boven in de bliksemdraden heen en weer bewegen in de wind.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Het volgende punt waar ik even heb rondgelopen met de camera lag in de buurt van de afrit van de A3 met de B67. De masten aan de noordkant van de A3 waren nog niet gefotografeerd voor de netkaart.
Als eerste een foto van mast 29 met daarachter 28 en 27. Aan de rode markeringsballen is te zien dat dit het mastvak is dat de A3 overspant. Aan de houten hekken is nog te zien waar de bouwwegen voor de masten liepen. Ook is goed te zien dat de buismasten wel passen in een landschap met windmolens. Hoekmast 30 met het hele mastvak t/m mast 27. De geleiders glanzen ook hier in de zon en steken fel af tegen de staalblauwe lucht. Hoekmast 31 met tegenlicht. Hoekmast 32 op afstand. Tot zover deze reportage en hiermee hebben we inmiddels de meeste buismasten van deze verbinding in beeld op de netkaart. Ondanks dat het buismasten zijn zien ze er meer als echte hoogspanningsmasten uit doordat deze masten wel traversen hebben en het gebogen ontwerp van de traversen geeft de masten een moderne uitstraling. Echt een veel beter ontwerp dan onze wintracks
Als eerste een foto van mast 29 met daarachter 28 en 27. Aan de rode markeringsballen is te zien dat dit het mastvak is dat de A3 overspant. Aan de houten hekken is nog te zien waar de bouwwegen voor de masten liepen. Ook is goed te zien dat de buismasten wel passen in een landschap met windmolens. Hoekmast 30 met het hele mastvak t/m mast 27. De geleiders glanzen ook hier in de zon en steken fel af tegen de staalblauwe lucht. Hoekmast 31 met tegenlicht. Hoekmast 32 op afstand. Tot zover deze reportage en hiermee hebben we inmiddels de meeste buismasten van deze verbinding in beeld op de netkaart. Ondanks dat het buismasten zijn zien ze er meer als echte hoogspanningsmasten uit doordat deze masten wel traversen hebben en het gebogen ontwerp van de traversen geeft de masten een moderne uitstraling. Echt een veel beter ontwerp dan onze wintracks
Re: Doetinchem - Wesel 380
Die mening deel ik niet, ik vind de Duitse hoekmasten niet geslaagd vanwege de verhoudingsgewijs te korte top en de te weinig conische vorm van het mastlichaam.
Leuke foto met de windmolens. De witte kleur is inderdaad opvallend overeenkomend met de windturbines. Het lijkt iets meer gebroken wit dan de Wintracks. Zou de overeenkomst met windturbinemasten de reden zijn waarom de Duitse masten wit zijn geschilderd? Ik begrijp anders niet waarom buismasten wit zouden moeten zijn en vakwerk grijs of groen.
Wat me opvalt is dat de hoekmasten vrij breed zijn met de traverses, de geleiders moeten vanaf de steunmast enigszins van elkaar af om uit te komen bij de afspanpunten op de hoekmast. Ik vraag me af er niet smallere of dit met een fixatieketting niet opgelost had kunnen worden. Of zou dat als esthethisch bezwaarlijk zijn beschouwd.
Zo te zien op de eerste foto is er wel genoeg hoogte onder de geleiders.
Leuke foto met de windmolens. De witte kleur is inderdaad opvallend overeenkomend met de windturbines. Het lijkt iets meer gebroken wit dan de Wintracks. Zou de overeenkomst met windturbinemasten de reden zijn waarom de Duitse masten wit zijn geschilderd? Ik begrijp anders niet waarom buismasten wit zouden moeten zijn en vakwerk grijs of groen.
Wat me opvalt is dat de hoekmasten vrij breed zijn met de traverses, de geleiders moeten vanaf de steunmast enigszins van elkaar af om uit te komen bij de afspanpunten op de hoekmast. Ik vraag me af er niet smallere of dit met een fixatieketting niet opgelost had kunnen worden. Of zou dat als esthethisch bezwaarlijk zijn beschouwd.
Zo te zien op de eerste foto is er wel genoeg hoogte onder de geleiders.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Doetinchem - Wesel 380
Ikke wel. Ze hebben een vrolijke uitstraling. Met die bovenkant moest ik meteen aan Kabouter Plop denken
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Doetinchem - Wesel 380
Tja, of dat nou de gewenste associatie is bij de aanblik van de mast vraag ik me af .
Re: Doetinchem - Wesel 380
Ja, grappig en beetje onduits ontwerp. Wel erg massief. De gebogen lijnen maken de aanblik wat vriendelijker, maar zijn techniesch niet noodzakelijk, vandaar dat ik dit ietwat onduits vind.
Een andere ontwikkeling van 380 kV masten vind in ost-Duitsland bij Jessen plaats, een 2 km pilootprojekt is daar in bedrijf genomen zie dit filmpje.
Een andere ontwikkeling van 380 kV masten vind in ost-Duitsland bij Jessen plaats, een 2 km pilootprojekt is daar in bedrijf genomen zie dit filmpje.