Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Hans » 22 mar 2016 17:51

Inderdaad. Eerder vanmiddag deed ie het nog. Dat is vreemd.
Maar zo heel veel mis je er niet aan. Het was anderhalve minuut en een relatief algemeen praatje met een globale animatie van de nieuwe verbinding. Het Duitse deel (zoals dat moet worden) kwam niet in beeld.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Sabes
middenspanning
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 aug 2013 17:49
Dichtstbijzijnde trafo: Emmen-Weerdinge

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Sabes » 15 apr 2016 16:12


ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door ElexTro » 15 apr 2016 18:03

Eindelijk gaat het door!

Nederland krijgt nog een innovatieve wintrack-lijn en Duitsland eindelijk 380 kV-buismasten. Wanneer ik in het Europeese buitenlank kijk zie ik dat die soort van masten daar al veel meer verspreid is. Denemarken, Nederland, Italie (heeft zeer mooie designmasten!), Zwitserland (110 kV niveau bijna doorgaand buismasten), Frankrijk, ...
Natuurlijk zijn me vakwerkmasten vertrouwder maar buismasten zien meestal ook niet lelijk uit.

ben erg benieuwd op de nieuwe lijn en de masten!

Overigens: Weet iemand of de oude 110 kV lijn langs de A 3 bij Emmerich al verdwenen is?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3404
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 15 apr 2016 18:07

De oude 110kV lijn langs de A3 bij Emmerich is al enkele jaren geleden vervangen door een nieuwe 110kV lijn met vakwerkmasten, ook weer in dennenboomconfiguratie. Tussen het spoor en de Rijn staan volgens mij nog wel oude masten en ook bij Kleve zijn ze nog te vinden.

ElexTro
220 kV
Berichten: 321
Lid geworden op: 12 dec 2014 13:27
Dichtstbijzijnde trafo: Oberwald

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door ElexTro » 15 apr 2016 18:17

Bedankt voor jouw antwoord maar ik dacht meer aan de sectie tussen Wesel en Millingen. Millingen-Emmerich (behalve de rijnkruising) heeft ja nieuwe deels rood-witte masten.

BaDu
Globale moderator
Berichten: 2075
Lid geworden op: 18 mar 2014 13:55
Dichtstbijzijnde trafo: Kattenberg

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door BaDu » 15 apr 2016 18:27

Ik kwam er gisteren nog langsrijden (stuk tussen grens en Kleve), was me niet opgevallen dat hier spullen vernieuwd zijn.
De Rijnkruising is wel imposant met die hele ranke hele hoge masten.
KML-generator generator

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2673
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 15 apr 2016 22:30

Ik heb het ook gezien, het was zelfs op het achtuur-journaal. Is de mast (het woord "Wintrackmast" werd niet genoemd) in aanbouw die ze lieten zien daadwerkelijk daar gefilmd, of is dat archiefbeeld van eerdere bouw van Wintracks? Anders zou het misschien wel eens interessant kunnen zijn om te gaan kijken om de stand op te nemen.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3824
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Hans » 15 apr 2016 22:46

Aha, dan ben ik dus niet de enige die zich dat afvroeg. Er verscheen een hijskraan in beeld die een wintrackmast in elkaar takelde. Het leek eerder een hoekmast te zijn, maar het bleef onduidelijk of hij oost of west van de IJssel staat.
Feit is wel dat de dagen van Doetinchem-Ulft nu geteld zijn. Voor de tweede keer gaat hij tegen de vlakte, nu definitief. De herstelde exemplaren met de hekken daargelaten, de rest zullen we missen. Het is een mooi model tonmast, met een goede tonvorm en lekker spits. Alleen het broekstuk valt iets tegen.

Toch is het wel weer te zien dat hoogspanning het journaal haalde. Men is daarna duidelijk gaan googelen: direct om half negen ontstond een run op de pagina over wintracks. Die pagina concurreert het exemplaar met de Tennet-netkaart er vandaag zelfs uit. Dat zien we maar zelden.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 16 apr 2016 07:16

Die Wintrackmast in het journaal kwam uit het archief. Wat wel ter plekke werd gefilmd is de opbouw van een tijdelijk verbinding. Op een paar plekken is dat nodig omdat de huidige lijn in de weg staat voor de aanleg van de nieuwe.
De eerste Wintrack masten zullen rond de zomer worden geplaatst. In net najaar start de geleidermontage. Eerst moeten die tijdelijke verbindingen gereed zijn, werkwegen worden aangelegd en de funderingen worden gestort.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Nico uit Gouda » 16 apr 2016 20:12

...ik zag gistermiddag bij het trafostation bij Doetinchem een zogeheten kunsthoogspanningsmast staan. Als ik het goed heb moet er bij Zwolle ook zo'n mast staan die een mens uitbeeldt. Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Plaats reactie