Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 16 jul 2017 20:01

maurice schreef:
15 jul 2017 11:07
Sinds vandaag is ook het tweede 150kV circuit van de nieuwe verbinding in bedrijf. De oude lijn tussen Doetinchem en Ulft is nu uit bedrijf.
Is inmiddels aangepast op de netkaart :)

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Nico uit Gouda » 29 jul 2017 20:44


Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 10 aug 2017 07:28

Heb gisteren bij Isselburg gereden en heb nog geen enkele buismast zien staan... Aan de Duitse kant heeft men met de geleidermontage nu mast 23 bereikt.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 14 aug 2017 21:37

Gisteren was bij Etten in Nederland te zien dat de noodlijnen waren verdwenen en de 150 kV-lijn van katrollen was voorzien voor de onttakeling. De komende weken zal dat wel zijn vervolg krijgen in de richting van Doetinchem.

Het Nederlandse deel van de lijn met wintrackmasten was met uitzondering van het vak tussen mast 41 en 45, geheel van draden voorzien. Het blijven hoge masten, zeker de rechtstand tussen 18 en 31 die vanaf de N317 te zien is, valt dat op. Naar mijn mening komt de wintrackmast gezien vanaf de N317 wel het best tot zijn recht, in zijaanzicht zie je door de wegvallende v-steunen, steeds vooral de mastenparen met de draadbundels ertussen, keurig met gelijke zegen.

Bij mast 49 en 50 gingen we kijken vanwege de bijzondere hangende afspanning. De masten zijn hier van het lagere type zonder topstuk dat ook in West-Nederland te vinden is. Beide masten zijn voorzien van de rood-witte beschildering. Op de achtergrond is mast 50 met de in aanbouw zijnde bretel te zien.
DSCH9570-b1.jpg
DSCH9570-b1.jpg (482.09 KiB) 8829 keer bekeken
Het viel op dat bij deze 2-circuitmasten, de retourstroomdraden relatief dicht onder de 380 kV-fasen hingen. We vroegen ons af waarom dit bij de 4-circuitversie ook niet zo was gedaan, immers de veldlengte is hetzelfde. Want dan was de totale hoogte van de mast wellicht kleiner geweest.
DSCH9568-b1.jpg
DSCH9568-b1.jpg (482.38 KiB) 8829 keer bekeken

Hierna gingen we naar Duitsland, verslag volgt in het andere fotografie-topic.

Op de terugweg zagen we bij mast 42 dat er nog geen isolatoren aanwezig waren, de laatste mast moet dat zijn zonder.
DSCH9672-b1.jpg
DSCH9672-b1.jpg (318.73 KiB) 8829 keer bekeken
Tenslotte mast 45, die een stijgpuntfunctie gaat krijgen voor het 150 kV-deel. Vandaar de onderling geroteerde traverses. De mast is nu nog slechts van een zijde van draden voorzien.
DSCH9673-b1.jpg
DSCH9673-b1.jpg (326.82 KiB) 8829 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 14 aug 2017 23:39

Mooi fotoverslag! Mast 50 ziet er wel erg apart uit met afspanbretel in de bovenste fase.

maurice
150 kV
Berichten: 165
Lid geworden op: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door maurice » 15 aug 2017 12:22

TomBorger schreef:
14 aug 2017 21:37
Het viel op dat bij deze 2-circuitmasten, de retourstroomdraden relatief dicht onder de 380 kV-fasen hingen. We vroegen ons af waarom dit bij de 4-circuitversie ook niet zo was gedaan, immers de veldlengte is hetzelfde. Want dan was de totale hoogte van de mast wellicht kleiner geweest.
Dit heeft te maken met de afstand tussen de geleiders die nodig is vanwege lijndansen. Er is een zekere verticale en horizontale afstand nodig, om te voorkomen (of in ieder geval de kans te verkleinen) dat er in geval van lijndansen kortsluiting ontstaat tussen de fasen of tussen een fase en een bliksemdraad of retourstroomgeleider.
Bij de 2-circuit masten is de horizontale afstand voldoende groot, zodat er geen restrictie is voor de verticale afstand. Bij de 4-circuitmasten is de horizontale afstand tot aan de 150 kV geleiders te klein, zodat je aan de eis van de verticale afstand moet voldoen. En daarmee wordt de mast dus hoger.
Aan de bovenkant speelt hetzelfde, daar is de verticale afstand tussen de bovenste fase en de blisemdraad voor de 4-circuit masten ook groter dan voor de 2-circuit masten.

Overigens gaat dit niet op voor de 2-circuit hoekmasten, doordat er dan minder horizontale afstand is (geen V-brace zoals in de steunmasten, maar de geleider is afgespannen op de mast). Een 2-circuit hoekmast is daarom beduidend hoger dan een 2-circuit steunmast. Bij DW380 is de veldlengte van de enige 2-circuit hoekmast in de verbinding (mast 54) een stuk kleiner dan 450 m (en de benodigde verticale en horizontale afstanden zijn ook afhankelijk van de veldlengte), zodat het daar toevallig zo uitkomt dat de hoekmast vrijwel even hoog is als de steunmasten.

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 15 aug 2017 20:00

Bedankt voor de uitvoerige toelichting, met ook nog de opmerking van hoe het bij de hoekmasten zit.

Wat me naar aanleiding van mast 50 nog wel door het hoofd speelde, was de gedachte dat de wintrack-hoekmasten technisch gezien waarschijnlijk ook met een traditionele bretelconstructie hadden kunnen zijn uitgevoerd. De mast zou dan wel op torsie worden belast, maar daar is de buisvorm wel geëigend voor. Bij de 4-circuitversie voor 380 kV zoals gepland krijg je dat in feite ook.

Voordeel zou zijn geweest dat de tussenafstand van de twee masten gelijk was aan de steunmasten (win-win voor esthetisch voorkomen en magneetveld), nadeel is dat in zijaanzicht de bretel het strakke aanzicht van de lijn wat verstoort. Deze mast 50 maar niet aan de architect vertellen ;) , gelukkig staat hij ver weg van zijn kantoor :DD .

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 03 sep 2017 21:03

Van afgelopen zaterdag een klein fotoverslag.
Als eerste in Doetinchem waar nu de draden en isolatoren verdwenen zijn van de masten.

Shall we dance ziet er wel wat anders uit, met de elegant buigende mast naar de hoekmast die geen krimp geeft. Ik hoop dat men de traverses wel aan deze mast handhaaft!
DSCH9867-b1.jpg
DSCH9867-b1.jpg (739.01 KiB) 8639 keer bekeken


Mast 1 was nog verbonden met het station.
DSCH9869-b1.jpg
DSCH9869-b1.jpg (1001.06 KiB) 8639 keer bekeken
Mast 2 in vooraanzicht.
DSCH9870-b1.jpg
DSCH9870-b1.jpg (899.69 KiB) 8639 keer bekeken
De kruisingsmast staat er ook bij zonder draden. De extra brede boventraverse valt erg op.
DSCH9871-b1.jpg
DSCH9871-b1.jpg (594.91 KiB) 8639 keer bekeken
Op de grond lagen enkele isolatorkettingen. Klassiek groen.
DSCH9875-b1.jpg
DSCH9875-b1.jpg (1.57 MiB) 8639 keer bekeken
Het nuon-bord op mast 2 dat er nog altijd op zit.
DSCH9879-b1.jpg
DSCH9879-b1.jpg (450.87 KiB) 8639 keer bekeken
einde deel 1/2

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2661
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Tom » 03 sep 2017 21:16

Vervolg van de reportage in de buurt van Langerak, vanaf de zuidoever van de IJssel waar je met de fiets tegenwoordig uitstekend langs kunt komen.
Mast 3 is een basismodel steunmast.
DSCH9880-b1.jpg
DSCH9880-b1.jpg (505.5 KiB) 8638 keer bekeken
Mast 2 en 1 en station Langerak op de achtergrond.
DSCH9881-b1.jpg
DSCH9881-b1.jpg (608.22 KiB) 8638 keer bekeken
Mast 1 voor wat betreft de 380 kV nog niet verbonden met het station.
DSCH9882-b1.jpg
DSCH9882-b1.jpg (665.6 KiB) 8638 keer bekeken
Nog een keer mast 4 en 5, een van de poles van mast 5 in de schaduw.
DSCH9886-b1.jpg
DSCH9886-b1.jpg (601.28 KiB) 8638 keer bekeken
De hoekmasten van de oostring vormen een groot contrast met de opvallende witte palen.
DSCH9887-b1.jpg
DSCH9887-b1.jpg (598.17 KiB) 8638 keer bekeken
Mast 5 kon hierna goed benaderd worden om van dichtbij te kunnen bekijken in zijn definitieve toestand. Met de witte wolk erbij is het waarschijnlijk zoals de architect de kleur bedacht heeft. Wolken die overigens tot ergernis van uw fotograaf plots ontstonden en zonder al te veel wind tergend lang bleven hangen.
DSCH9894-b1.jpg
DSCH9894-b1.jpg (512.26 KiB) 8638 keer bekeken
Een detail met kleurtrucje.
DSCH9900-b1.jpg
DSCH9900-b1.jpg (371.76 KiB) 8638 keer bekeken
Blik omhoog voor de intrigerende vormen van de bretellen.
DSCH9904-b1.jpg
DSCH9904-b1.jpg (679.41 KiB) 8638 keer bekeken
De indrukwekkende mast 5 in voorzaanzicht.
DSCH9910-b1.jpg
DSCH9910-b1.jpg (652.62 KiB) 8638 keer bekeken
En nog een laatste plaat opwaarts. Het is een fotografisch erg uitdagend onderwerp waarbij je onder aan de mast steeds moet zoeken om het leuk op de foto te krijgen :voldaan: .
DSCH9915-b1.jpg
DSCH9915-b1.jpg (536.04 KiB) 8638 keer bekeken

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Bericht door Peter » 03 sep 2017 22:21

Mooie reportage Tom! De geleiderloze masten in Doetinchem zien er wel treurig uit zo... Voor de rest ziet de nieuwe lijn er al helemaal gebruiksklaar uit, al zijn natuurlijk de 150kV circuits inderdaad al in bedrijf. Toch had je nog enigszins blauwe lucht, zo te zien aan het eind van de morgen gemaakt? Maar inderdaad, vandaag was weer een van de vele dagen van dit jaar waarop er in het oosten weer vrij veel stapelwolken ontstonden. Het valt wel op hoe gemakkelijk de wolkenvorming steeds gaat. Ik heb overigens enkele foto's meteen in de netkaart gezet.

Plaats reactie