Doetinchem - Wesel 380
Re: Doetinchem - Wesel 380
Ik weet niet of deze link al eens voorbij is gekomen maar hier staat vrij gedetailleerd welke werkzaamheden rond welke nieuwe mast worden uitgevoerd:
https://dw380.nl/
Daarbij valt op dat bij een paar masten ten zuiden van de A18 staat dat de funderingen al klaar zijn en de mastmontage in juli volgt! Dus op zeer korte termijn zouden de eerste masten nu zichtbaar moeten worden...
https://dw380.nl/
Daarbij valt op dat bij een paar masten ten zuiden van de A18 staat dat de funderingen al klaar zijn en de mastmontage in juli volgt! Dus op zeer korte termijn zouden de eerste masten nu zichtbaar moeten worden...
Re: Doetinchem - Wesel 380
Zag vanmiddag vanuit de trein wel een aantal heimachines bij de lijn naar Zevenaar. Bij mast 94N hebben ze nu t broekstuk staan met de etage voor de aansluiting op de grondkabels.
Cheers Ruben.
Cheers Ruben.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Zenuwachtog geworden door de bovenstaande berichten heb ik afgelopen zondag besloten maar eens te gaan kijken, bij het stuk tussen Doetinchem en Ulft ben ik geweest. De foto's zijn wel wat donker door het late tijdstip, tussen 8 en 10 uur 's avonds, maar ik werd wel beloond met een onverwacht spectaculaire zonsondergang. De werkzaamheden waren op dit stuk toch veel minder ver dan ik had gedacht, want de enige fundatie die er redelijk ver gereed uitzag was mast 28 bij de N335 bij Etten. Niet ver waar in 2010 de masten omwaaiden. Er staat daar inderdaad een noodlijn, maar verder is op de aanleg van de werkwegen na nog geen mastconstructie te zien. Er was te zien dat tussen Station Doetinchem en station Langerak langs de N317 richting Keppel een kabeltracé werd aangelegd. Bij Langerak ben ik helemaal de bouwweg opgereden naar de eindmastpositie, maar nog niets te zien. Omdat het veelvoud aan bewakingscamera's op mijn zenuwen werkte ben ik spoedig omgekeerd en verder gegaan, maar eerst nog even een paar foto's van de Oostringmasten gemaakt.
In ieder geval kwam ik daarna op de "bekende" plek, de Waalse weg tussen Wijnbergen en Etten weer bij het tracé van de nieuwe lijn. Die kruist hier de bestaande lijn, bijna precies waar de weg loopt. Een tastbaar object van de op te richten mast was afgeleverd en het bouwhek stond open zodat ik dat van dichtbij kon bekijken. Het ging om de in te storten ankerbouten, die via een stalen ring de enorme krachten op de beton moeten overdragen.
(einde deel 1)
Na een heel stuk rijden vanwege de Oude IJssel zag het er bij de Barlhammerweg er zo uit.
Nog iets verderop aan de Vogelstraat in het buurtschap Meerenbroek ten oosten van Wehl.
Vervolgens reed ik verder via de A18, waar de 380/150 kV-lijn een stukje parallel komt te lopen. Er was zoals gezegd alleen nog "maar" de bouwweg en de afrastering van de bouwlocatie te zien. Dat is een project op zich. Waar de oostringmasten nog gewoon in het gras werden gemonteerd en Zwolle-meeden met een beetje zand en rijplaten zijn dit complete afgeschermde plekken.In ieder geval kwam ik daarna op de "bekende" plek, de Waalse weg tussen Wijnbergen en Etten weer bij het tracé van de nieuwe lijn. Die kruist hier de bestaande lijn, bijna precies waar de weg loopt. Een tastbaar object van de op te richten mast was afgeleverd en het bouwhek stond open zodat ik dat van dichtbij kon bekijken. Het ging om de in te storten ankerbouten, die via een stalen ring de enorme krachten op de beton moeten overdragen.
(einde deel 1)
- Bijlagen
-
- De bouwlocatie van mast 21, met links de fundatieankers en rechts de bestaande 150 kV-lijn.
- DSCF7619-b1.jpg (396.03 KiB) 6695 keer bekeken
Re: Doetinchem - Wesel 380
Er lagen ook tijdelijke masten klaar. Blijkbaar is de oprichting van een tijdelijke lijn hier aanstaande.
Aan de andere kant van de weg zag het er zo uit: een portaal stond overeind, een andere ligt klaar.
Het kabeltracé zag ik zo snel niet meer en de bouwlocaties heb ik hierna ook even "links" laten liggen. Nog even een foto van de bestaande mast 20 bij Warm, die overeind bleef bij de cascade in 2010.
(einde deel 2)Re: Doetinchem - Wesel 380
Nog weer verder bij het buurtschap Rafelder zag ik een bouwlocatie waar de fundatie al vrij ver gevorderd was, de wapeningskorf was gereed en de ankers gesteld. Klaar voor betonstorten dus, nog wel even de bekisting af timmeren .
Toen doorgereden richting Ulft, via de parallelweg van de N317. Tussen de masten van de 150 kV-lijn is een portaal geplaatst dat de kabels omleid naar de tijdelijke omleiding. Het vervolg van de bestaande 150 kV-lijn is dus spanningsloos .
Inmiddels is ook zichtbaar dat bij hoekmast 36 van de bestaande lijn de kabels weer worden teruggeleid. De nieuwe 380/150 kV-lijn loopt vrijwel over het bestaande tracé, zodat de masten eerst zullen moeten worden afgebroken voordat aanleg zal kunnen beginnen. Dat zal dus niet lang meer duren.
(einde deel 3)Re: Doetinchem - Wesel 380
Bij mast 34 heb ik nog even nader gekeken. hij is nu met wat hulp van afgespannen geleiders eindmast geworden.
Aan de andere kant de rechtstand richting Doetinchem met de tele in beeld.
(einde deel 4)Re: Doetinchem - Wesel 380
Tenslotte nog een paar mooie plaatjes met wolken die werden aangelicht door de ondergaande zon.
Toen ben ik snel teruggescheurd naar Warm aan de Waalseweg om het rijtje masten in de richting van Doetinchem nog vast te leggen. Helaas was de richting van de lijn net iets te noordelijk voor het maximale effect, maar het was toch lonend.
En tenslotte, nog iets verderop bij de twee hoekmasten in Doetinchem.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Mooie reportage Tom! Het zou inderdaad heel goed kunnen dat de werkzaamheden inmiddels enige achterstand hebben opgelopen t.o.v. de planning op de eerder genoemde site vanwege het veel te natte weer. Volgens mij heeft het daar nog weer harder geregend dan hier in Twente. Dan is het wel heel erg met bewakingscamera's maar wel begrijpelijk i.v.m. de vele (koper)diefstal.
Bij de montage van de oostringmasten kon je inderdaad zo bijkomen. Ik weet nog heel goed dat ik als jochie van 10 tussen de mastdelen liep die nog in het weiland lagen. Niemand deed er toen moeilijk over. Maar goed, ook arbeidsregels zijn natuurlijk flink aangescherpt in de afgelopen decennia.
De tijdelijke masten bij Ulft staan er in elk geval al wel een paar maanden, heb ze eind april al gezien. Wellicht waren ze toen nog niet in bedrijf. Het wordt zo al wel duidelijk waar de nieuwe verbinding ongeveer gaat komen. Het ziet er inderdaad een beetje droevig uit bij mast 35 met de afgespannen geleiders die waarschijnlijk snel gaan verdwijnen. Het blijft jammer dat ze het veld moeten ruimen.
De foto's met de fraaie zonsondergang zijn briljant Ik neem aan dat je het niet erg vind als ik er een paar doorlink in de balloons van de netkaart?
Bij de montage van de oostringmasten kon je inderdaad zo bijkomen. Ik weet nog heel goed dat ik als jochie van 10 tussen de mastdelen liep die nog in het weiland lagen. Niemand deed er toen moeilijk over. Maar goed, ook arbeidsregels zijn natuurlijk flink aangescherpt in de afgelopen decennia.
De tijdelijke masten bij Ulft staan er in elk geval al wel een paar maanden, heb ze eind april al gezien. Wellicht waren ze toen nog niet in bedrijf. Het wordt zo al wel duidelijk waar de nieuwe verbinding ongeveer gaat komen. Het ziet er inderdaad een beetje droevig uit bij mast 35 met de afgespannen geleiders die waarschijnlijk snel gaan verdwijnen. Het blijft jammer dat ze het veld moeten ruimen.
De foto's met de fraaie zonsondergang zijn briljant Ik neem aan dat je het niet erg vind als ik er een paar doorlink in de balloons van de netkaart?
Re: Doetinchem - Wesel 380
Dank je, je mag ze uiteraard gebruiken voor de symbooltjes op de netkaart. Ik zie inderdaad teruglezend dat de masten er al een tijdje staan. Geeft me toch de indruk dat de planning wat achterloopt op wat de website ons vertelt.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Jammer dat de masten op foto 7669 snel weer weg zullen zijn, ze zien er erg leuk uit !