Doetinchem - Wesel 380
Re: Doetinchem - Wesel 380
Die masten bij Jessen vind ik dan weer helemaal niks en horizontaal en laag bij de grond zullen ze ook een flink magneetveld genereren Verder zie ik dat de lijnen met extra kabels strak gehouden worden, geen gezicht Heeft iemand overigens enig idee hoe de lijnen nu zijn aangesloten? Wordt Jessen Nord ingelust op de verbinding Förderstedt - Ragow?
Ik vind het ontwerp van de buismasten van Amprion zo gek nog niet, al zijn er zeker verbeter punten. Dat de geleiders uit elkaar gaan bij hoekmasten zien we overigens ook in de 380kV verbinding Hengelo - Gronau aangezien die ook grotendeels met v-ophangingen is uitgevoerd. Alleen bij de opgewaardeerde 220kV verbinding Vierverlaten - Hoogeveen hebben ze dat met een extra v-fixatie in de hoekmasten opgelost.
Ik vind het ontwerp van de buismasten van Amprion zo gek nog niet, al zijn er zeker verbeter punten. Dat de geleiders uit elkaar gaan bij hoekmasten zien we overigens ook in de 380kV verbinding Hengelo - Gronau aangezien die ook grotendeels met v-ophangingen is uitgevoerd. Alleen bij de opgewaardeerde 220kV verbinding Vierverlaten - Hoogeveen hebben ze dat met een extra v-fixatie in de hoekmasten opgelost.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Je wordt bedankt, ET.ElektroThriller schreef: ↑20 sep 2018 16:11Ikke wel. Ze hebben een vrolijke uitstraling. Met die bovenkant moest ik meteen aan Kabouter Plop denken
Die associatie had ik nog niet gelegd, maar nu kan ik het onmogelijk niet meer zien als die masten in beeld komen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Doetinchem - Wesel 380
-In Duitsland gelden belangrijk hogere normen voor het toelaatbare magneetveld.Peter schreef: ↑21 sep 2018 12:57Die masten bij Jessen vind ik dan weer helemaal niks en horizontaal en laag bij de grond zullen ze ook een flink magneetveld genereren Verder zie ik dat de lijnen met extra kabels strak gehouden worden, geen gezicht Heeft iemand overigens enig idee hoe de lijnen nu zijn aangesloten? Wordt Jessen Nord ingelust op de verbinding Förderstedt - Ragow?
-De gewijzigde situatie is al op de netkaart ingevoerd, net als het plaatselijke 110 kv net. Jessen-Nord (nou ja, dat noord valt wel tegen) zit naar het zuiden aan Lauchstädt en Marke, en naar het NO aan Schönewalde en Rachow.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Zaterdag 22 september was in het kader van de ingebruikname van de lijn Doetinchem – Wesel een publieksevenement georganiseerd waarbij er de mogelijkheid was om de mast van dichtbij te bekijken en te praten met de mensen van Amprion en TenneT over het ontwerp van de lijn en de masten.
Samen met Hans bezocht ik deze dag en het was erg interessant. TenneT had een fietstocht georganiseerd en Amprion had een grote tent neergezet met informatie en vertier voor jeugd. Deze tent stond aan de grens, bij de Duitse eindmast 47. Helaas geen foto daarvan , maar wel van de nabije masten.
Samen met Hans bezocht ik deze dag en het was erg interessant. TenneT had een fietstocht georganiseerd en Amprion had een grote tent neergezet met informatie en vertier voor jeugd. Deze tent stond aan de grens, bij de Duitse eindmast 47. Helaas geen foto daarvan , maar wel van de nabije masten.
Re: Doetinchem - Wesel 380
Mooie reportage Tom, ook de details heb je weer mooi in beeld gebracht! Kon je nog horen dat de verbinding in bedrijf was?
Ik ben wel blij dat deze wintracks lang niet zo krom trekken als de exemplaren in de Randstad, al zie je als je goed kijkt dat zelfs de zware Duitse hoekmasten iets kromtrekken maar dat is bijna onvermijdelijk met deze zware geleiders. De extra steunisolatoren bij mast 50 had ik nog niet eerder gezien, maar zijn wel logisch. Wellicht is het uit het testen van de verbinding gebleken dat het toch noodzakelijk is.
En wat betreft het weer, het zou zaterdag zo goed als droog blijven... nou dat hebben we geweten
Ik ben wel blij dat deze wintracks lang niet zo krom trekken als de exemplaren in de Randstad, al zie je als je goed kijkt dat zelfs de zware Duitse hoekmasten iets kromtrekken maar dat is bijna onvermijdelijk met deze zware geleiders. De extra steunisolatoren bij mast 50 had ik nog niet eerder gezien, maar zijn wel logisch. Wellicht is het uit het testen van de verbinding gebleken dat het toch noodzakelijk is.
En wat betreft het weer, het zou zaterdag zo goed als droog blijven... nou dat hebben we geweten
Re: Doetinchem - Wesel 380
Mooie fotoos idd weer, dank.
Wat zou de reden zijn dat er bij mast 50 de bovenste kabels afgespannen zijn en de de rest niet? Die extra steunisolator zal wel noodzakelijk zijn, maar het resultaat is wel behoorlijk rommelig, kon dat niet wat netter?
Wat zou de reden zijn dat er bij mast 50 de bovenste kabels afgespannen zijn en de de rest niet? Die extra steunisolator zal wel noodzakelijk zijn, maar het resultaat is wel behoorlijk rommelig, kon dat niet wat netter?
Re: Doetinchem - Wesel 380
Daar kan ik wel iets over zeggen. De braced-V ophanging is gevoelig voor wind loodrecht op de lijn. Bij harde wind die niet helemaal homogeen is verdeeld over een vak ontstaat er naast een kracht loodrecht op de lijn ook een kracht in longitudinale richting. De braced-V ophanging kan dan scheef staan en in het uiterste geval zelfs omklappen (met een 1-fase kortsluiting en een verbinding die eruit ligt als gevolg).
In hoeverre de braced-V kan omklappen is afhankelijk van het ontwerp van de braced-V (met name de hoek van de as waarover hij scharniert met de verticaal), de lengte van het vak, de hoogte van de geleiders (wind neemt toe met de hoogte) en het tracé (al dan niet een kleine lijnhoek op een steunmast).
Voor alle Wintrack-lijnen is gecontroleerd of de braced-V stabiel is of niet bij ongelijke wind en voor het vak 45-54 van DW380 bleek dit niet zo te zijn voor de bovenfase. Er zijn diverse oplossingen bedacht, variërend van het vak opdelen in twee vakken (en dus een exta hoekmast, die bij 2-circuit Wintrack masten beduidend hoger is dan een steunmast, ook niet fraai en bovendien een kostbare oplossing) tot een lokale aanpassing van de braced-V. Die laatste is het dus geworden.
In hoeverre de braced-V kan omklappen is afhankelijk van het ontwerp van de braced-V (met name de hoek van de as waarover hij scharniert met de verticaal), de lengte van het vak, de hoogte van de geleiders (wind neemt toe met de hoogte) en het tracé (al dan niet een kleine lijnhoek op een steunmast).
Voor alle Wintrack-lijnen is gecontroleerd of de braced-V stabiel is of niet bij ongelijke wind en voor het vak 45-54 van DW380 bleek dit niet zo te zijn voor de bovenfase. Er zijn diverse oplossingen bedacht, variërend van het vak opdelen in twee vakken (en dus een exta hoekmast, die bij 2-circuit Wintrack masten beduidend hoger is dan een steunmast, ook niet fraai en bovendien een kostbare oplossing) tot een lokale aanpassing van de braced-V. Die laatste is het dus geworden.
- ElektroThriller
- Berichten: 3162
- Lid geworden op: 12 mar 2012 12:29
- Dichtstbijzijnde trafo: Almere De Vaart
Re: Doetinchem - Wesel 380
In het economiekatern van NRC Handelsblad van vandaag staat een artikel over de nieuwe (vierde) 380kV-verbinding met Duitsland, die afgelopen vrijdag werd geopend. Hierbij wat plaatjes.
Groenestroomcircuitsspotter sinds 19 april 2013
Re: Doetinchem - Wesel 380
Vandaag ben ik bij Mehrhoog treinen wezen fotograferen en ik kon van een afstand zien dat men bij Pkt. Wittenhorst nog bezig was met circuit zwart, dus die is zeker nog niet in bedrijf! Men is nog bezig met het afmonteren van de nieuw getrokken geleiders in het gedeelte met de bestaande masten tussen Pkt. Wittenhorst en Wesel. Bij een aantal masten zaten 380kV Doetinchem - Wesel zwart en 220kV Pfalzdorf - Niederrhein (Pfalzdorf Tr211) nog in de katrollen en waren bij enkele hoekmasten de bretels nog niet afgemonteerd, waaronder de overgangsmast bij Pkt. Wittenhorst (2444-60). Het is er helaas niet meer van gekomen om foto's te nemen.
Re: Doetinchem - Wesel 380
De tweede circuits van Doetinchem-Wesel is eerst in November klaar. Bron: https://www.amprion.net/Netzausbau/Aktu ... ederlande/