Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3014
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Peter » 07 apr 2018 19:50

Omdat ik vandaag treinen ging fotograferen tussen Emmerich en Wesel heb ik dit meteen gecombineerd met een bezoek aan de in aanbouwzijnde 380kV verbinding Doetinchem - Wesel 8-) Ik heb de route zo uitgestippeld dat ik mooi de werkzaamheden kon volgen. Bij Sinderen waren in de verte onze wintracks al goed te zien en bij Dinxperlo zag ik in de verte idd de geleiders de grens over staan, plus een lange rij Duitse buismasten, nog zonder geleiders. Wat me van een afstand opviel was de relatief korte veldlengte bij de Duitse buismasten.

Bij Anholt kruiste ik de lijn 2x en kon ik de auto even aan de kant zetten om een paar foto's te maken.
Bijgevoegde loads
4222-40.jpg
Mast 40 staat pal aan de weg tussen Anhalt en Isselburg.
4222-40.jpg (171.54 KiB) 972 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:20:09
Image taken on:
07 apr 2018 07:20
Focus length:
59 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
4222-41.jpg
Een blik op mast 41 en verder richting de Nederlandse grens. De afspanmast valt meteen op door de zware traversen.
4222-41.jpg (380.72 KiB) 972 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:22:58
Image taken on:
07 apr 2018 07:22
Focus length:
59 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
4222-39.jpg
Mast 39 staat aan de andere kant van de weg. Ook dit is een zware hoekmast waarbij de geleiders nog moeten worden aangebracht. Toch wel een groot contrast met onze relatief dunne wintracks.
4222-39.jpg (248.95 KiB) 972 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:23:23
Image taken on:
07 apr 2018 07:23
Focus length:
70 mm
Shutter speed:
1/500 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Mastbeeld van deze aansluiting
Shrek
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1613
Aangesloten op: 18 mei 2012 17:53
Favoriete mastsoort: dubbelvlag mast
Dichtstbijzijnde trafo: Boortmeerbeek

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Shrek » 07 apr 2018 20:18

Het ziet er heel amerikaans uit, maar lelijk zijn ze zeker niet. Betere keuze dan Tennet in ieder geval :lol:

Mastbeeld van deze aansluiting
pdv_moto
70 kV
Loads: 100
Aangesloten op: 07 jan 2018 20:25
Favoriete mastsoort: Eenvlagsmast
Dichtstbijzijnde trafo: Spa

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door pdv_moto » 07 apr 2018 22:19

Mooie fotos.

Masten zien er wat compact uit, enigszins dik, stevig, gespierd.

Jammer van die flens halverwege.

En de top ziet er wat raar, bijna frivool uit: een Fleur de Lis waar het hart is uitgerukt ?

Al met al wat Rubens-achtig: Rond en bijna corpulent. Met wat barokke trekjes.

Dan zijn de NL masten (ik heb ze bij Doetinchem en Delft gezien...) toch wat meer "Blake's 7 decor".

Maar ach, allemaal questy van smaak...

Voor de 1 een lelijk utilitair ding, denk "gasfabriek"
voor de andere een symbool van efficientie, groenheid en vooruitgang.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3014
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Peter » 07 apr 2018 23:22

En dan nu het 2e deel. Vervolgens ben ik doorgereden naar Millingen waar de 380kV verbinding van vakwerk combinatiemasten overgaat op de nieuwe buismasten. Onderweg zag ik dat alle buismasten, op 2 na, allemaal zijn geplaatst. Alleen mast 34 en 35 moeten nog worden gebouwd. Van mast 34 lagen er al wel delen klaar. Bij Isselburg kon ik ook al zien dat men vanuit Millingen bezig was met het trekken van de geleiders. Vanaf mast 1 bij Pkt. Wittenhorst tot aan mast 32 voorbij Millingen zijn de geleiders nu getrokken. Men is dus al over de A3 met de geleiders. Ik heb de situatie van dit weekend bijgewerkt op de netkaart.

Bij Millingen ben ik opnieuw gestopt om foto's te maken.
Bijgevoegde loads
4222-25.jpg
Mast 25 is de laatste vakwerkmast. Hier maakt de nieuwe verbinding een scherpe bocht naar het noorden om over te gaan op de buismasten.
4222-25.jpg (397.78 KiB) 941 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:43:05
Image taken on:
07 apr 2018 07:43
Focus length:
50 mm
Shutter speed:
1/1000 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Aperture priority
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
4222-26.jpg
Mast 26 is de eerste hoekmast van het buismastendeel. Deze is inmiddels zo goed als klaar. Het voordeel van dit buismasttype is dat deze normale bretels hebben i.t.t. de vreemde horizontale bretels van de wintracks.
4222-26.jpg (259.82 KiB) 941 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:45:03
Image taken on:
07 apr 2018 07:45
Focus length:
35 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
4222-26-2.jpg
De hoekmast van wat dichterbij. De bretels zijn inmiddels klaar. Ook is te zien dat de lijn hier geaard is. De bliksemdraden komen bij de hoekmasten vrij laag te hangen t.o.v. de steunmasten.
4222-26-2.jpg (266.51 KiB) 941 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:47
Image taken on:
07 apr 2018 07:47
Focus length:
45 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
0047-123.jpg
Ook heb ik de 110kV verbinding naar Emmerich even meegenomen. Mast 123 is een caravellemast waarbij trafostation Millingen is ingelust in het zuidelijke circuit.
0047-123.jpg (345.11 KiB) 941 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:44:32
Image taken on:
07 apr 2018 07:44
Focus length:
70 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
0047-124.jpg
Hoekmast 124 van de 110kV verbinding naar Emmerich.
0047-124.jpg (305.25 KiB) 941 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:35:55
Image taken on:
07 apr 2018 07:35
Focus length:
47 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
0047-125.jpg
Hoekmast 125. Vanaf deze mast is er een lange rechtstand richting Emmerich. Deze lijn is een jaar of vijf geleden volledig vernieuwd waarbij de oude masten uit 1926 zijn vervangen.
0047-125.jpg (318.4 KiB) 941 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 09:37:54
Image taken on:
07 apr 2018 07:37
Focus length:
65 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1950
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Tom » 08 apr 2018 00:03

Mooie foto's.

De afstand bliksemdraad - geleider verandert inderdaad, mogelijk is dat vanwege een streven naar gelijkheid tussen afspan- en steunmast gedaan, voor zover mogelijk gezien de zwaarte van de mast. Toch is dit eigenlijk geen goede keuze wat mij betreft:
- de draden lopen niet meer op gelijke afstand van elkaar;
- de steunmast heeft met de v-vormige ophanging een geheel ander beeld dan de steunmast. De afspanmast komt door de afwezige v-ophanging daardoor te gedrongen over.

Zoals ik er naar kijk passen die gekromde traverses eigenlijk helemaal niet bij de rechtlijnige vorm van de buis. Overigens doen die traverses voor de bliksemdraden me steeds minder denken aan de gekromde voelsprieten van een tor, maar meer aan de hoed van prins carnaval :lol: .

Ik neem aan dat de draden aan de steunmasten de tijdelijke maatregelen tegen windtrillingen zijn.
De uitwendige flens is inderdaad een verstoring in de strakke vorm van de centrale buis. Geeft wel aan hoe groot de krachten zijn op deze enkele buis.

Mastbeeld van deze aansluiting
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 3014
Aangesloten op: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Peter » 08 apr 2018 19:45

Je kan echt duidelijk zien dat bij de hoekmasten de bliksemdraden veel dichter bij de geleiders hangen, een beetje wat je ook ziet bij het ontwerp van Zwolle - Meeden. De gekromde traversen zullen meer een "design" keuze zijn. Ik vind het wel mooier dan standaard recht toe recht aan buismasten. Toch blijf ik het grappig vinden dat de steunmasten akelig veel lijken op een schets die ik destijds heb gemaakt nadat Hans het ontwerp had nagetekend omdat hij op een info avond het ontwerp niet mocht fotograferen. De schets van Hans had nog twee buizen en ik heb ze destijds samengevoegd tot één buis.

Tot slot het 3e en laatste deel. Later in de middag ben ik nog weer terug gereden naar Millingen om enkele masten opnieuw te fotograferen omdat ik in de ochtend te veel tegenlicht had. Nu dus ook foto's van de afgemonteerde steunmast en de geleiders die over de A3 gaan 8-)
Bijgevoegde loads
4222-27.jpg
In hoekmast 27 is men aan één kant nog bezig met het afmonteren van de bretels.
4222-27.jpg (250.96 KiB) 869 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 15:50:43
Image taken on:
07 apr 2018 13:50
Focus length:
55 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Coordinates:
N 51 48 53.25/ E 6 25 34.01
Google Maps:
4222-28.jpg
Mast 28 is inmiddels afgemonteerd en klaar. De lijn is in het vak van mast 27 t/m 30 naast vogelflappen ook voorzien van rode markeringsballen vanwege de overspanning van de A3.
4222-28.jpg (245.99 KiB) 869 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 15:53:43
Image taken on:
07 apr 2018 13:53
Focus length:
59 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
4222-28tm33.jpg
Overzichtsfoto van mast 28 t/m 33 met de geleiders die inmiddels al over de A3 gaan. De portalen die het verkeer op de A3 moeten beschermen tijdens het trekken van de geleiders staan er nog.
4222-28tm33.jpg (297.51 KiB) 869 keer geschouwd
EXIF-Data show/hide
Original image recording time:
2018:04:07 15:54:29
Image taken on:
07 apr 2018 13:54
Focus length:
45 mm
Shutter speed:
1/750 Sec
F-number:
f/8
ISO speed rating:
200
Whitebalance:
Auto
Flash:
Flash did not fire, compulsory flash mode
Camera-manufacturer:
Canon
Camera-model:
Canon EOS 7D Mark II
Exposure program:
Manual
Exposure bias:
0 EV
Metering mode:
Pattern
Coordinates:
N 51 48 52.86/ E 6 25 41.65
Google Maps:

Nico uit Gouda
220 kV
Loads: 368
Aangesloten op: 13 jun 2014 14:05
Favoriete mastsoort: De torenmasten N van Kampen

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Nico uit Gouda » 10 apr 2018 20:14


Mastbeeld van deze aansluiting
Dave
70 kV
Loads: 72
Aangesloten op: 11 sep 2015 17:56
Favoriete mastsoort: Maasstreekdonau en RWE Den
Dichtstbijzijnde trafo: Nederweert

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Dave » 18 apr 2018 13:33

Goed nieuws mensen, de mast bij het kunstwerk shall we dance blijft staan, en gaat als een zendmast dienen:
https://www.doetinchem-wesel380kv.nl/ov ... inchem-weg
Het enige slechte ding is dat de traversen er worden afgehaald

Mastbeeld van deze aansluiting
Tom
380 kV
Loads: 1950
Aangesloten op: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Tom » 18 apr 2018 19:28

Dat valt dus toch tegen, de hoekmast die ten dans wordt gevraagd is blijkbaar toch ten prooi gevallen aan de sloper. De eindmast is zonder traverses wel blijven staan. Afgaande op onderstaand stukje wordt er door de kunstenaar hooguit nog iets met wat stukken staal gedaan, maar wat en hoe is niet duidelijk. Enigszins teleurstellend, vanuit het gezichtspunt van de mastenliefhebber had je liever de hoekmast behouden. Ik kan me wel voorstellen dat het voor langere tijd op deze plek handhaven van de ongebruikte mast toch als te bezwaarlijk zal zijn beschouwd.
nwsbrief apr 2018.jpg
nwsbrief apr 2018.jpg (104.54 KiB) 648 keer geschouwd

Mastbeeld van deze aansluiting
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Loads: 1373
Aangesloten op: 07 dec 2011 15:20
Favoriete mastsoort: drie-evenmast
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load door Ruben » 18 apr 2018 20:01

Jammer dat mast 2 toch is weggehaald... Ik heb hem voor een paar maanden terug nog gezien toen ik mijn thuislijn weer eens gedaan had.

Overigens zien die hoekmasten zonder traversen er ongelofelijk dik uit! :shock:

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Plaats reactie