Doetinchem - Wesel 380

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2900
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door Peter » 16 jul 2017 20:01

maurice voegde de load toe:
15 jul 2017 11:07
Sinds vandaag is ook het tweede 150kV circuit van de nieuwe verbinding in bedrijf. De oude lijn tussen Doetinchem en Ulft is nu uit bedrijf.
Is inmiddels aangepast op de netkaart :)

Nico uit Gouda
220 kV
Load: 312
Ingelust: 13 jun 2014 14:05
Favoriete mastsoort: De torenmasten N van Kampen

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door Nico uit Gouda » 29 jul 2017 20:44


Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2900
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door Peter » 10 aug 2017 07:28

Heb gisteren bij Isselburg gereden en heb nog geen enkele buismast zien staan... Aan de Duitse kant heeft men met de geleidermontage nu mast 23 bereikt.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1798
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door TomBorger » 14 aug 2017 21:37

Gisteren was bij Etten in Nederland te zien dat de noodlijnen waren verdwenen en de 150 kV-lijn van katrollen was voorzien voor de onttakeling. De komende weken zal dat wel zijn vervolg krijgen in de richting van Doetinchem.

Het Nederlandse deel van de lijn met wintrackmasten was met uitzondering van het vak tussen mast 41 en 45, geheel van draden voorzien. Het blijven hoge masten, zeker de rechtstand tussen 18 en 31 die vanaf de N317 te zien is, valt dat op. Naar mijn mening komt de wintrackmast gezien vanaf de N317 wel het best tot zijn recht, in zijaanzicht zie je door de wegvallende v-steunen, steeds vooral de mastenparen met de draadbundels ertussen, keurig met gelijke zegen.

Bij mast 49 en 50 gingen we kijken vanwege de bijzondere hangende afspanning. De masten zijn hier van het lagere type zonder topstuk dat ook in West-Nederland te vinden is. Beide masten zijn voorzien van de rood-witte beschildering. Op de achtergrond is mast 50 met de in aanbouw zijnde bretel te zien.
DSCH9570-b1.jpg
DSCH9570-b1.jpg (482.09 KiB) 141 keer bekeken
Het viel op dat bij deze 2-circuitmasten, de retourstroomdraden relatief dicht onder de 380 kV-fasen hingen. We vroegen ons af waarom dit bij de 4-circuitversie ook niet zo was gedaan, immers de veldlengte is hetzelfde. Want dan was de totale hoogte van de mast wellicht kleiner geweest.
DSCH9568-b1.jpg
DSCH9568-b1.jpg (482.38 KiB) 141 keer bekeken

Hierna gingen we naar Duitsland, verslag volgt in het andere fotografie-topic.

Op de terugweg zagen we bij mast 42 dat er nog geen isolatoren aanwezig waren, de laatste mast moet dat zijn zonder.
DSCH9672-b1.jpg
DSCH9672-b1.jpg (318.73 KiB) 141 keer bekeken
Tenslotte mast 45, die een stijgpuntfunctie gaat krijgen voor het 150 kV-deel. Vandaar de onderling geroteerde traverses. De mast is nu nog slechts van een zijde van draden voorzien.
DSCH9673-b1.jpg
DSCH9673-b1.jpg (326.82 KiB) 141 keer bekeken

Mastbeeld van deze aangeslotene
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Load: 2900
Ingelust: 07 dec 2011 20:02
Favoriete mastsoort: Donaumast
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door Peter » 14 aug 2017 23:39

Mooi fotoverslag! Mast 50 ziet er wel erg apart uit met afspanbretel in de bovenste fase.

maurice
70 kV
Load: 86
Ingelust: 20 jul 2015 21:40
Dichtstbijzijnde trafo: Soest

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door maurice » 15 aug 2017 12:22

TomBorger voegde de load toe:
14 aug 2017 21:37
Het viel op dat bij deze 2-circuitmasten, de retourstroomdraden relatief dicht onder de 380 kV-fasen hingen. We vroegen ons af waarom dit bij de 4-circuitversie ook niet zo was gedaan, immers de veldlengte is hetzelfde. Want dan was de totale hoogte van de mast wellicht kleiner geweest.
Dit heeft te maken met de afstand tussen de geleiders die nodig is vanwege lijndansen. Er is een zekere verticale en horizontale afstand nodig, om te voorkomen (of in ieder geval de kans te verkleinen) dat er in geval van lijndansen kortsluiting ontstaat tussen de fasen of tussen een fase en een bliksemdraad of retourstroomgeleider.
Bij de 2-circuit masten is de horizontale afstand voldoende groot, zodat er geen restrictie is voor de verticale afstand. Bij de 4-circuitmasten is de horizontale afstand tot aan de 150 kV geleiders te klein, zodat je aan de eis van de verticale afstand moet voldoen. En daarmee wordt de mast dus hoger.
Aan de bovenkant speelt hetzelfde, daar is de verticale afstand tussen de bovenste fase en de blisemdraad voor de 4-circuit masten ook groter dan voor de 2-circuit masten.

Overigens gaat dit niet op voor de 2-circuit hoekmasten, doordat er dan minder horizontale afstand is (geen V-brace zoals in de steunmasten, maar de geleider is afgespannen op de mast). Een 2-circuit hoekmast is daarom beduidend hoger dan een 2-circuit steunmast. Bij DW380 is de veldlengte van de enige 2-circuit hoekmast in de verbinding (mast 54) een stuk kleiner dan 450 m (en de benodigde verticale en horizontale afstanden zijn ook afhankelijk van de veldlengte), zodat het daar toevallig zo uitkomt dat de hoekmast vrijwel even hoog is als de steunmasten.

Mastbeeld van deze aangeslotene
TomBorger
380 kV
Load: 1798
Ingelust: 24 dec 2012 16:46
Favoriete mastsoort: Dennenboommast
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Doetinchem - Wesel 380

Load Ingevoed door TomBorger » 15 aug 2017 20:00

Bedankt voor de uitvoerige toelichting, met ook nog de opmerking van hoe het bij de hoekmasten zit.

Wat me naar aanleiding van mast 50 nog wel door het hoofd speelde, was de gedachte dat de wintrack-hoekmasten technisch gezien waarschijnlijk ook met een traditionele bretelconstructie hadden kunnen zijn uitgevoerd. De mast zou dan wel op torsie worden belast, maar daar is de buisvorm wel geëigend voor. Bij de 4-circuitversie voor 380 kV zoals gepland krijg je dat in feite ook.

Voordeel zou zijn geweest dat de tussenafstand van de twee masten gelijk was aan de steunmasten (win-win voor esthetisch voorkomen en magneetveld), nadeel is dat in zijaanzicht de bretel het strakke aanzicht van de lijn wat verstoort. Deze mast 50 maar niet aan de architect vertellen ;) , gelukkig staat hij ver weg van zijn kantoor :DD .

Plaats reactie

Wie is er onder spanning

Aangeslotenen op dit net: Geen aangeslotenen en 3 klantaansluitingen