Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Tom » 15 apr 2014 23:10

Zie dit topic: http://www.hoogspanningsforum.com/viewt ... f=11&t=427
Daar is toch echt een hoekmast op een verhoogd platform gezet. Nu vraag ik me toch af waarom dat hier dan niet mogelijk was?

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Nico uit Gouda » 13 jun 2014 16:59

Shrek schreef:Nou dat valt nog wel mee qua uitzicht. Maar er moet precies niet al teveel wind in de foute richting komen te staan of je krijgt vuurwerk
Hallo iedereen. Wisten jullie dat sinds ongeveer 1971 van de beide torenmasten over de IJssel even ten noorden van Kampen ook de isolatoren scheef hangen omdat deze beide masten toen herbouwd zijn beide even ten noorden buiten de hartlijn van de toen omgeknikte originele torenmasten? Dit omknikken (van beide masten hingen de koppen omlaag!) gebeurde door zogeheten "windresonantie" via de kabels en Kampen zat toen drie dagen lang zonder stroom! Want de lijn met één 220kV circuit met betonnen "palen" met drie i.p.v. de gebruikelijke zes isolatoren via 's Heerenbroek was toen nog niet gebouwd, dus een stroomomleiding was toen nog niet mogelijk. Foto's van de nieuwe torenmasten heb ik helaas niet, maar ik neem aan dat vanaf de weg Kampen - Ens (Friescheweg) wel foto's hiervan gemaakt kunnen worden.

En aan de zuidzijde van Ramspol zit in een van de beide torenmasten in de beide kattenoren een dichte plaat waardoor deze mast extra wind vangt (of dit moet nu in de loop van de afgelopen jaren zijn verwijderd).
Wie wil hiervan foto's maken?

Dan tot slot "Stuurman: mast recht vooruit!" in het Kadoelermeer! Deze mast in het water op vier betonnen voetjes is later in de 110kV lijn Vollenhove - Emmeloord/Kampen bijgebouwd omdat het trafo-station Vollenhove te dicht bij het water staat om een "opstijgmast" te kunnen plaatsen. Daarom werd oorspronkelijk één torenmastje op de andere oever gebouwd i.p.v. de gebruikelijke twee en hierdoor hingen de kabels te laag voor de scheepvaart achteraf bezien. En wie wil hiervan foto's maken?

Dan iets anders: wie van jullie heeft zich wel eens afgevraagd waarom over de snelweg Lemmer - Joure even ten noorden van Lemmer de kabels zo heel hoog boven de weg hangen aan twee hamerkoppen torenmasten? Wel nu: er was oorspronkelijk i.p.v. deze snelweg hier een kanaal gepland! (waarin uiteraard schepen met hoge masten zouden komen te varen).

Hartelijke groeten van Nico uit Gouda (vóór 1975 te Kampen).

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Tom » 14 jun 2014 10:37

Dat is een leuke binnenkomer Nico, iets offtopic, maar ik wil wel even ingaan op je verhaal.
Er zijn twee schades binnen korte tijd geweest aan de IJsselkruising bij Kampen. De eerste is in maart 1969, toen een bok de onderste vier kabels doorsneed. De gevolgen waren vergelijkbaar met Hurwenen 2007: de mast bleef staan, maar de traverse was weggetrokken naar de afspanmasten toe. Herstel duurde volgens overlevering twee dagen. Een jaar later was het tijdens de storm van 3 november 1970 weer raak, maar nu met grotere gevolgen voor de mast: inderdaad bezweek de mast onder de "kop", waarna dat deel bleef hangen. Zie foto.
schade ijsselkruising bew 800.jpg
schade ijsselkruising bew 800.jpg (62.64 KiB) 5924 keer bekeken
Men heeft hierna een nieuwe, hogere en zwaardere mast naast de oude mast gebouwd, waardoor inderdaad sinds die tijd de isolatoren scheefhangen.
2001-08-01 mast 41 oude fundament 800.jpg
2001-08-01 mast 41 oude fundament 800.jpg (146.73 KiB) 5924 keer bekeken
Het verhaal van de dichte plaat ken ik zo niet, maar ik zou zeggen gebruik eens de zoekfunctie van het forum, er zijn door ET recent foto's gemaakt van de kruising bij Ens als de situatie bij Vollenhove.
Hier nog een foto van voor de extra mast uit 1993.
nkfvolh.jpg
nkfvolh.jpg (46.44 KiB) 5924 keer bekeken

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Nico uit Gouda » 14 jun 2014 15:58

Hallo TomBorger, héél hartelijk bedankt voor jouw antwoord en bedankt voor jouw foto's! Ik heb die stroomstoring van drie dagen lengte daar te Kampen als kind meegemaakt. De straatverlichting bleef drie avonden en nachten uit (ook buitenverlichting van huizen moesten uitblijven net zoals reclameverlichting van winkels enz. en de kassa's met name in supermarkten werden met een handslinger bediend) en in geheel Kampen en omgeving stonden noodaggregaten te draaien met militairen erbij om ze te bewaken! Ik weet mij nu nog te herinneren dat toen het gehele concessie-gebied van de IJsselcentrale 10 minuten stroomloos stond en een nieuwe hoogspanningslijn (om dit in de toekomst te kunnen voorkomen) was toen nog net niet gereed, zo'n twee weken later was deze klaar.

Maar op 6 juli 2011 is te Kampen weer zoiets gebeurd als in Delden in 2007, zie http://www.zideo.nl/playzideo/6c494b526d6c7873 en ook http://www.meternieuws.nl/wp/hijskraan- ... sselvideo/


Wat die later gebouwde mast nabij het Kadoelermeer betreft, zie http://straatkaart.nl/8316PV-Repelweg/m ... anaal-rTY/

Het klopt dat de bliksemdraden van deze hoekmast in de onderste foto in jouw antwoord die hier als eindmast is gebruikt niet parallel lopen omdat het trafo-station zich vlak achter de rug van de fotograaf bevindt. Deze mast heeft daarom hoogstwaarschijnlijk mastnummer 1.
Als ik mij nu niet vergis het volgende: Het witte en het zwarte circuit van deze lijn gaat nabij Ens via een splitsingsmast met 2x vier traversen die haaks op elkaar staan "linksaf" naar Kampen, "rechtsaf" naar Emmeloord wordt een rode een een oranje circuitkleur gebruikt!


Nu ik toch antwoord: heb je ook foto's van http://sweetseventies.nl/archief/default.aspx?nid=72051 ? En lees ook http://www.haaksbergen.nl/10314/Stroomstoring#maart2007 en http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... rgen.dhtml Alvast héél hartelijk dank hiervoor!

Ook op Voorne-Putten was er een langdurige stroomstoring, maatregelen om herhaling te voorkomen staan op http://www.dichtbij.nl/voorne-putten/re ... oorne.aspx

Tussen de bedrijven door: http://www.nu.nl/algemeen/2033540/hoogs ... armte.html
en een visser nabij Kraggenburg (N.O.P.) kwam zo'n 15 jaar geleden met een visdraad die hij uitgooide met een (werp)hengel
tegen een hoogspanningskabel aan met een enorme vuurbol tot gevolg, het is mij helaas niet bekend of hij dit heeft overleefd.

Maar de "klapper" is toch wel dit: http://www.weerwoord.be/includes/forum_ ... 6944&exp=1
en ik heb dit ook in de desbetreffende thread gezet. Ik weet mij nu nog te herinneren dat een boer toen ergens in de regio Veendam nadat hij dit had gevraagd toestemming had gekregen om de op de grond liggende hoogspanningskabels op zijn erf te mogen kappen met als gevolg dat maar liefst ZEVEN hamerkoppen op rij hierdoor(!) min of meer omvielen!


Dan nu dit en ik heb dit ook in de desbetreffende thread gezet. Lees http://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomstor ... er_2006%29 en lees ook deze passage op http://de.wikipedia.org/wiki/Westoverledingen
Im November 2006 geriet die Gemeinde durch einen länderübergreifenden Stromausfall in die Schlagzeilen. Hintergrund war die Überführung des bei der Meyer Werft gebauten Kreuzfahrtschiffes Norwegian Pearl: Für die Emspassage musste aus Sicherheitsgründen die 380-kV-Ems-Freileitungskreuzung zwischen Mitling-Mark und Diele abgeschaltet werden. Die Kreuzfahrtschiffe der Werft hätten zwar unter der Stromleitung hindurchfahren können, jedoch wäre der Abstand zu den Decksaufbauten zu gering gewesen. Durch die Abschaltung kam es zu einer Überlastung des Stromnetzes und in dessen Folge zu einem Stromausfall in mehreren westeuropäischen Ländern. Danach wurden die Masten der Freileitungskreuzung auf 110 Meter erhöht, so dass die Schiffe der Werft seither die Ems passieren können, ohne dass eine Abschaltung der Hochspannungsleitung erforderlich ist.
Zie ook http://de.wikipedia.org/wiki/Westoverle ... GP0026.jpg

En nog een buitenlandse grote stroomstoring. Zo'n tien jaar geleden viel in Zwitserland een tak van een boom op hoogspanningskabels met als gevolg dat zo'n beetje héél Italië toen zonder stroom kwam te zitten! Zie http://www.nu.nl/algemeen/210707/italie ... -ooit.html Ik weet mij nu nog héél zeker te herinneren dat dit een Zwitserse tak was en géén hele Zwitserse boom zoals op http://www.trouw.nl/tr/nl/4324/Nieuws/a ... ring.dhtml staat vermeld.

En in december 1999 woeien in Frankrijk veel hoogspanningsmasten om vanwege een zeer zware storm boven land, zie http://www.knmi.nl/cms/content/7259/de_ ... _in_europa en lees ook http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclone_Lothar_and_Martin en dan met name deze zin: The French and German national power grids were also left badly affected. Ik weet mij nu nog te herinneren dat vanwege de "herstart" van een belangrijke noord-zuid verbinding in Frankrijk overdag op die dag in Nederland extra reservecapaciteit achter de hand gehouden moest worden om te voorkomen dat indien deze "herstart" zou gaan mislukken hierdoor in delen van Nederland ook de stroom zou gaan uitvallen.

Lees tenslotte ook nog http://www.quest.nl/artikel/de-7-groots ... mstoringen en http://www.nu.nl/algemeen/85494/grote-s ... erdam.html

Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.
Laatst gewijzigd door Nico uit Gouda op 19 jun 2014 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Nico uit Gouda
380 kV
Berichten: 410
Lid geworden op: 13 jun 2014 14:05

Re: Vervanging hoekmast IJsselkruising Zutphen

Bericht door Nico uit Gouda » 17 jun 2014 14:56

...dan heb ik nog twee middenspanningsstoringen beide te Gouda waar ik nu woon meegemaakt. Zo'n 25 jaar geleden sprong er aan de Winterdijk aldaar een 50 kV kabel spontaan door een breuk daarin uit de grond nabij het fietstunneltje onder het spoor in het verlengde van deze weg, en miste daar gelukkig maar net een fietser. Hij of zij bleef gelukkig ongedeerd!

En zo'n 20 jaar geleden branden van een paar 50 kV kabels die onder de Hollandse IJssel liggen nabij Gouda bij het trafo-station aldaar de buitenbekleding helemaal door en door de lekkende olie die inmiddels was gaan branden was het net of het water van de Hollandse IJssel uit zichzelf in brand stond. Nadat het vuur gedoofd was moesten deze kabels helemaal uitgegraven worden onder het riviertje-bed van de Hollandse IJssel.

Hartelijke groeten van Nico uit Gouda.

Plaats reactie