Duo-tonmasten Helmond

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Mark » 21 feb 2012 17:22

Edit beheer: apart topic van de duo-tonmasten gemaakt. Het lijkt een van de grotere happenings op hoogspanningsgebied in de laatste jaren te worden en dat verdient een eigen topic.

---

Ik vind het persoonlijk best een mooi ontwerp (ook onder het mom: weer eens wat anders ). Nog even de locatie in Google Streetview. Het streven voor eind 2012 vind ik wel snel, is dat gebruikelijk?

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 21 feb 2012 23:36

Ik denk dat een dergelijke ombouw binnen een paar maanden kan plaatsvinden, en men zal deze lijnen het liefst zo min mogelijk willen onderbreken. Het zal mij benieuwen hoe ze dat gaan doen. Vooral de 380kV lijn is een belangrijke lijn in de landelijke elektriciteitsvoorziening en die wil je geen maanden buiten dienst.

Het enschede-type had overigens ook een relatief klein magneetveld gegeven en zou goed passen in Brandevoort maar de onderste traversen moeten breder worden dan die van de exemplaren bij Enschede omdat we hier met 150kV te maken hebben i.p.v. 110kV. Dan kun je boven de 150kV lijn de 380kV lijn wel in drie-even configuratie hangen met traversen die naar boven toe steeds smaller worden maar dan komen de onderste 380kV fasedraden weer te veel naar buiten te hangen en zit je weer met de magneetveldzone. Ik begrijp de keuze voor de ton-configuratie wel.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Hans » 01 mar 2012 22:09

Peter schreef: Standaard Nederlandse 380kV masten van het oude type zoals ze in West- en Zuid-Nederland zijn te vinden. De foto is bij Helmond Brandevoort gemaakt toen er nog sneeuw lag. Er zijn vergevorderde plannen om ter hoogte van Helmond Brandevoort de bestaande 150kV en 380kV lijn te combineren in nieuwe lattenmasten, de zogenaamde Duo Ton-masten. De 380kV lijn wordt in de ton-configuratie opgehangen en de 150kV in één-evenconfiguratie daaronder, dit alles om de magneetvelden te reduceren. Daarmee krijgen me naast de dennenboom- en enschede-configuratie een derde combinatiemastsoort binnen de lattenmasten Op YouTube staat video over dit project waarin alles duidelijk wordt uitgelegd en hoe de duo ton-masten eruit gaan zien.
Diep weggestopt in de harde schijf heb ik ergens nog een publicatie uit 2003 liggen over het veranderen van dit tracé, maar daarin waren ze iets heel anders van plan dan wat er op het gelinkte filmpje te zien is. Blijkbaar zijn de plannen herzien. Eigenlijk is het huidige plan veel spannender. Het zou eindelijk weer eens wat uitbreiding geven in het Nederlandse lattenmast-areaal.
Van de duo-tonmast had ik nog niet eerder gehoord, maar het ziet er best leuk uit. Beetje Duits, zogezegd. Ze lijken nog het meest op de Enschede-mast en ze zullen torenhoog worden. En waarschijnlijk wordt het ook een te gekke hoekmast. Als ze er komen (ik hoop het), dan rij ik graag een keer vanuit Wageningen door om ze te bekijken.

(Donders, dat wordt Jacob bellen om te kijken of we dit ontwerp kunnen afdekken met de bestaande classificatie. Zo niet, dan krijgen we er inderdaad een combinatiemastsoort bij.)

Intersssant weetje: de portaalmast op de animatie (1:07) heb ik in een nieuw Google Earth-kaartproject staan als een locatie waar ooit een incident is geweest. De mast in kwestie is een aantal jaren terug aangereden door een vrachtwagen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 02 mar 2012 22:20

Ik las onlangs dat men in maart 2012 zou gaan beginnen met de ombouw en dat het zou gaan duren tot eind 2012, dus de werkzaamheden kunnen ieder moment van start gaan. Het kan wel eens een spectaculair gezicht worden gezien de complexiteit. Aangezien Helmond Brandevoort ook voor mijn treinenfotografie een interessante plek is (zeker als de Betuweroute dicht is en er omleidingen zijn via de Brabantroute) kan ik dit straks mooi combineren. En over Duits gesproken, bij Essen staan al masten in deze configuratie inclusief v-ophanging

Wat ook nog leuk is om te lezen is dit document van een bureau dat een berekening heeft gedaan van de magneetveldzone rondom de nieuwe situatie in Helmond Brandevoort. Verderop in dat document vind je een hele serie bijlagen met masttekeningen plus de afmetingen.

Dat de portaalmast daar al eens een keer is aangereden verbaast me niks als ik naar Streetview kijk. Die portaalmast staat wel erg dicht aan de weg en als je goed kijkt kun je zien dat men al rekening heeft gehouden met het verdwijnen van het oude 150kV tracé. De zuidelijke rijbaan is eigenlijk door de portaalmast heen gepland maar er ligt nu nog een tijdelijke omlegging.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Hans » 03 mar 2012 21:48

Kennen we iemand in Helmond die dit even in de gaten kan houden voor ons? Liefhebbers met familie of vrienden daar in de buurt die te charteren zijn voor een telefoontje richting een van ons wanneer men aan de slag gaat?

De eerste duo-tonmast van Nederland (of welke dan ook van de minstens acht exemplaren) zijn me vanuit Wageningen gerust een blokje omrijden waard. Camera mee, dagje vrij nemen -studenten kunnen dat relatief ongestraft- en kijken maar.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Ot » 03 mar 2012 21:56

wauw die zien er best mooi uit. Als je die kant eens op gaat hans, kan ik dan een lift krijgen?

okee laten we niet op de zaken vooruit lopen, eerst moeten ze maar eens verschijnen, maar de latten mast is in Nederland blijkbaar nog niet dood!
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Jacob K
50 kV
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 dec 2011 23:47

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Jacob K » 04 mar 2012 16:20

Peter schreef:En over Duits gesproken, bij Essen staan al masten in deze configuratie inclusief v-ophanging
Daar staat geen 380 kV op, heb ik het idee. Het lijkt een 110/220 kV-combi. Al weet ik dat niet zeker, voor het Duitse net moet je mij niet hebben. In het geval dat ik gelijk heb hebben we de vermoedelijke primeur van de eerste 380/150 kV duo-tonmasten.
Hans en ik hebben het er eens over gehad over het hoe en wat van wanneer de duo-tonmasten er werkelijk komen - want alles onder voorbehoud. We willen ze eerst wel eens zien verschijnen, want daarvoor kennen we Nederland, TenneT en de besluiteloosheid van gemeenteraden lang genoeg!

In ieder geval: stel, ze komen er echt. En eind 2012 (wanneer de wereld vergaat) staan er een handjevol prachtige duo-tonmasten in Brabant. En voila: Hoogspanningsnet, we have a problem...

Zoals Hans al zei, de duo-tonmast (of ton-duomast?) past niet in de Nederlandse Mastenindeling. Immers, als we onderscheid maken tussen een drie-evenmast en een tonmast, dan dienen we ook onderscheid te maken tussen de enschede-mast en de duo-tonmast. Het beheer sprak elkaar gisteren toch even bij de koffie dus we hebben het er eens over gehad. De combinatiemasten zijn sterk in opkomst. De dennenboommast en de enschedemast bestaan al langer, maar dadelijk zitten we daarnaast met combinatie-wintracks en mogelijk dus duo-tonmasten in ons landje.

Een mogelijkheid was om alle combinatiemasten op één grote hoop te gooien met een stempel "Combinatiemast" erop. Nou daar waren we snel klaar mee. "Mag ik een diep bord om in te braken?" was het enige wat Hans erover zei. Tsja, een potvis en een papegaai zijn toch ook allebei gewervelde dieren?

Dus het wordt optie 2: nieuwe categorieën in de Mastenindeling toevoegen. We besloten om (wanneer het zover is en de eerste duo-tonmast er staat) deze mastontwerpen net als de enschedemast een eigen categorie toe te kennen. De naam van de categorie plukken we wel uit TenneT-documentatie (wordt het duo-tonmast of ton-duomast?), hoewel het in beide gevallen een beetje verwarrende term kan zijn omdat duo-tonmast in eerste instantie doet denken aan hoe een dubbele drie-evenmast eruitziet (Meeden-Emshaven bijvoorbeeld). Maarja, niet alles is even fraai in het leven.

Ik heb geen kennissen in het gebied, maar graag zou ik de vraag van Hans onderschrijven. Op de site van TenneT is men niet altijd even snel/actueel met het nieuws, dus als er snelheid nodig is kunnen we beter een andere bron zoeken. Regionale TV en websites kunnen een goede bron zijn, maar het meest ideaal is informatie uit eigen hand. Kent iemand hier iemand anders die in het gebied woont en die even officer on the watch wil spelen voor ons?
Oud-sitebeheerder. Mothballing sinds 2013.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3399
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Opvallende verschillen binnen 380 kV-verbindingen

Bericht door Peter » 08 mar 2012 18:36

Als de ombouw in Helmond van start gaat zien we het vanzelf wel ergens in de media, daarvoor staan er al genoeg berichten over de situatie in Brandevoort online. Ik hou het via Google in elk geval in de gaten

Wat betreft de combinatiemasten is er ook nog een derde optie, om de verschillende spanningsniveaus te splitsen. Dan zou je Zwolle - Meeden en de Twentse dennenboommasten kunnen clasificeren als donau + één-evenconfiguratie en de enschede masten worden dan drie-even + één-evenconfiguratie en de duo-tonmasten worden dan vanzelfsprekend ton + één-evenconfiguratie. Het voordeel is dat je dan alle combinatie(latten)masten makkelijk kunt classificeren en je niet met verwarrende namen zoals duo-tonmast zit. Het nadeel is dat de masten dan geen eigen naam meer hebben.

Voor de die-hards heb ik overigens het volgende document gevonden over de berekening van magneetveldzone's rondom 380kV en 220kV lijnen. Ik weet niet of dit document al bekend is maar vooral de bijlagen zijn interessant met allerlei info over de 380kV en 220kV lijnen zoals de lengte, geleideropstelling en het type geleider/bliksemdraad. Verder staan er afbeeldingen in van bijna alle 380kV en 220kV mastbeelden met de bijbehorende afmetingen. Ook de enschede-masten staan erbij maar jammer genoeg staan er geen namen bij de verschillende masten. In het schema is alleen terug te vinden de geleideropstelling: verticaal, donau en horizontaal. Het is in ieder geval leuk om eens door te lezen op een regenachtige zondagmiddag

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3820
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Hans » 08 mar 2012 23:42

Zo. Even een apart topic van gemaakt.

Net als Peter heb ik vandaag ook even door diverse nieuwsberichten en andere plekken op internet dan onze site die regulier iets met hoogspanningsmasten doen lopen kijken. Het lijkt er inderdaad op dat ze er werkelijk gaan komen.

@Peter: de publicatie was mij persoonlijk reeds bekend, maar hij is nooit gedeeplinked vanuit de verdiepingspagina op de main site. Allicht eens doen vanaf de nieuwe site wanneer die eenmaal draait. Je bent in ieder geval niet de enige wie het is opgevallen dat de enschede-mast ook daar helaas geen naamsvermelding heeft!

De tekeningetjes heb ik ooit met gemengde gevoelens aanschouwd omdat sommigen niet kloppen (kijk maar eens naar Zeyerveen-Hessenweg: een broekstuk? Oja joh? ). Daarnaast was het in de tijd dat ik naar detailspul voor het modelbouwproject zocht. Zie Zwolle-Meeden: slechts één torenontwerp (en dus de daaruit voortvloeiende masthoogte) staat erin: de laagste variant, die ik niet gebruik voor het modelbouwproject omdat paal 113 en 114 S+4 zijn (de enige S+6 van de hele verbinding staat bij Slagharen). En de traversen zijn gewoon als puntig ingetekend... beetje jammer, omdat de afstand tussen de fasedraden slechts één detail van het hele traverse-verhaal is. Als modelbouwer hebben we daar minder aan dan aan een geslaagde pixeltelling, maar het is bij nader inzien wel handig spul om vragen mee op te lossen m.b.t. de masthoogte van grote ontwerpen - nog altijd de meest gestelde vraag in de hoogspanningsmail.
Een 'renaissance' in het gebruik van dit document kan wel eens een boel zoekwerk schelen.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Ot
Actief in het mainsite team
Berichten: 561
Lid geworden op: 11 dec 2011 21:59
Dichtstbijzijnde trafo: zwolle weteringkade

Re: Duo-tonmasten Helmond

Bericht door Ot » 13 mar 2012 21:24

mensen op 24 mei is er een heuse informatie bijeenkomst over de ombouw van de twee lijnen.
het is een open bijeenkomst zonder presentatie maar met wel deskundigen aanwezig. Dus wie weet kunnen er ook mensen naar toe die niet in helmond wonen, zoals wij.

http://www.peel-nieuws.nl/index.php?/20 ... voort.html
50 kV | DENK aan de kleintjes! STOP het UITRUIL BEGINSEL!!

Plaats reactie