SoDa-mast in Hoogeveen
SoDa-mast in Hoogeveen
Een paar weken terug joeg ik met de chasemobiel met een beste vaart dwars door het industrieterrein van Hoogeveen heen om nog een supermarkt te scoren voor sluitingstijd. Daar trok opeens dit object de aandacht:
Die kende ik nog niet. Hij was me in elk geval niet eerder opgevallen, ondanks dat Google Earth hem al vanaf minstens 2005 toont en ondanks dat ik wel vaker over de bewuste weg ben gereden.
Het lijkt te gaan om een gestript exemplaar van de übercompacte IJsselmij-den voor stadsgebruik van 110 kV. Hij staat op deze plek en dat is tot zover ik weet ook geen plaats waar ooit een hoogspanningslijn liep. De mast moet dus aangevoerd zijn.
Waarom die daar staat en waar hij vandaan komt is de hamvraag. Iemand een idee?
Die kende ik nog niet. Hij was me in elk geval niet eerder opgevallen, ondanks dat Google Earth hem al vanaf minstens 2005 toont en ondanks dat ik wel vaker over de bewuste weg ben gereden.
Het lijkt te gaan om een gestript exemplaar van de übercompacte IJsselmij-den voor stadsgebruik van 110 kV. Hij staat op deze plek en dat is tot zover ik weet ook geen plaats waar ooit een hoogspanningslijn liep. De mast moet dus aangevoerd zijn.
Waarom die daar staat en waar hij vandaan komt is de hamvraag. Iemand een idee?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: Mast per abuis in Hoogeveen
Dat is wel heel apart! Ik gok op Nijverdal!
Het materiaal van FlashEarth is een stuk recenter dan van Google Maps. Bij FlashEarth zie ik dat de 220kV lijn richting Beilen al v-ophangingen heeft en op de satelietbeelden van Google (uit 2005) is de mast plus nog een gebouwtje niet te zien.
Het materiaal van FlashEarth is een stuk recenter dan van Google Maps. Bij FlashEarth zie ik dat de 220kV lijn richting Beilen al v-ophangingen heeft en op de satelietbeelden van Google (uit 2005) is de mast plus nog een gebouwtje niet te zien.
Re: Mast per abuis in Hoogeveen
krijg nou wat!
wat Peter zegt, dacht ik meteen ook al aan.
blijkbaar zijn dus niet alle masten van Nijverdal de schroothoop ingegaan, lijkt me leuk voor op de achtertuin zoals dat nu ook gebeurt bij mij in de buurt met de restant van Musselkanaal - Lathen bij de Sellingerstraat.
wat Peter zegt, dacht ik meteen ook al aan.
blijkbaar zijn dus niet alle masten van Nijverdal de schroothoop ingegaan, lijkt me leuk voor op de achtertuin zoals dat nu ook gebeurt bij mij in de buurt met de restant van Musselkanaal - Lathen bij de Sellingerstraat.
Thuis in zijn EGD gebied
Re: Mast per abuis in Hoogeveen
Ik denk ook gelijk aan Nijverdal want daar zijn veel van dit type een paar jaar geleden gesloopt.
Cheers Ruben
Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.
Re: SoDa-mast in Hoogeveen
Nijverdal zou kunnen, maar ook in Hoogeveen zelf wordt dit typetje gebruikt. Langs de A28 is de ultracompacte versie ook aanwezig. In 1998 zijn er wat reconstructies geweest en op het eerste gezicht zou dat meer voor de hand liggen, maar aldus Peter komt dat niet overeen met de oude satellietfoto's.
In Duitsland wordt voor op het oog zinloze constructies zoals ongebruikte viaducten de term so da brücke gebruikt, iets wat ook van toepassing is op dit exemplaar (dus de titel maar aangepast). Hij is er gewoon, reden onbekend.
Nu hebben we in Nederland wel een handjevol masten die zijn overgebleven na de sloop van een hoogspanningslijn en ook zijn er een paar herplaatst met een duidelijk doel (Mountain Network Arnhem gebruikt twee PGEM-masten om in te oefenen, en ook de stadspoort van Groningen is zo'n voorbeeld). Maar een herplaatste mast zonder duidelijk doel, dat is vreemd. Het terrein lijkt eigendom van een bedrijf dat iets met auto's doet. Verdere details ontbreken.
In Duitsland wordt voor op het oog zinloze constructies zoals ongebruikte viaducten de term so da brücke gebruikt, iets wat ook van toepassing is op dit exemplaar (dus de titel maar aangepast). Hij is er gewoon, reden onbekend.
Nu hebben we in Nederland wel een handjevol masten die zijn overgebleven na de sloop van een hoogspanningslijn en ook zijn er een paar herplaatst met een duidelijk doel (Mountain Network Arnhem gebruikt twee PGEM-masten om in te oefenen, en ook de stadspoort van Groningen is zo'n voorbeeld). Maar een herplaatste mast zonder duidelijk doel, dat is vreemd. Het terrein lijkt eigendom van een bedrijf dat iets met auto's doet. Verdere details ontbreken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: SoDa-mast in Hoogeveen
In het Nederlands (Vlaams) bestaat ook een naam voor So da Brücke, namelijk grote nutteloze werken. Er bestaan zelfs boeken over.
Re: SoDa-mast in Hoogeveen
Misschien is dat bedrijf in Hoogeveen wel eigendom van een mastenliefhebber
Re: SoDa-mast in Hoogeveen
Op het Wegenforum hebben we de term SNUP bedacht, 'sporen van nooit (volledig) uitgevoerde plannen'. In Belgie spreken ze vaak van GTI's (grand travaux inutiles of zoals geomario zegt, grote nutteloze werken).Hans schreef:In Duitsland wordt voor op het oog zinloze constructies zoals ongebruikte viaducten de term so da brücke gebruikt,
Re: SoDa-mast in Hoogeveen
En dat wil ik dus eens uitzoeken. De eerste de beste keer dat ik tijdens kantoortijden langs Hoogeveen kom, wordt het maar eens tijd om de paar kilometer om te rijden en het gewoon eens te vragen. Waarom niet immers?Peter schreef:Misschien is dat bedrijf in Hoogeveen wel eigendom van een mastenliefhebber
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd
Re: SoDa-mast in Hoogeveen
Leuke vondst, het maakt me nieuwsgierig. Wie heeft dit gedaan met welke reden? Mijn vermoeden is dat het gaat om de eindmast bij station Nijverdal, die was verlaagd en dat is deze ook. Hier is een foto uit 1998. De masten in Nijverdal werden in het voorjaar van 2008 afgebroken. Wel jammer dat de ondertraverse weg is.