SoDa-mast in Hoogeveen

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door Hans » 02 feb 2014 21:30

Een paar weken terug joeg ik met de chasemobiel met een beste vaart dwars door het industrieterrein van Hoogeveen heen om nog een supermarkt te scoren voor sluitingstijd. Daar trok opeens dit object de aandacht:
mast Hoogeveen.jpg
mast Hoogeveen.jpg (104.78 KiB) 7858 keer bekeken
Die kende ik nog niet. Hij was me in elk geval niet eerder opgevallen, ondanks dat Google Earth hem al vanaf minstens 2005 toont en ondanks dat ik wel vaker over de bewuste weg ben gereden.

Het lijkt te gaan om een gestript exemplaar van de übercompacte IJsselmij-den voor stadsgebruik van 110 kV. Hij staat op deze plek en dat is tot zover ik weet ook geen plaats waar ooit een hoogspanningslijn liep. De mast moet dus aangevoerd zijn.

Waarom die daar staat en waar hij vandaan komt is de hamvraag. Iemand een idee?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Mast per abuis in Hoogeveen

Bericht door Peter » 03 feb 2014 10:07

Dat is wel heel apart! Ik gok op Nijverdal!

Het materiaal van FlashEarth is een stuk recenter dan van Google Maps. Bij FlashEarth zie ik dat de 220kV lijn richting Beilen al v-ophangingen heeft en op de satelietbeelden van Google (uit 2005) is de mast plus nog een gebouwtje niet te zien.

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Mast per abuis in Hoogeveen

Bericht door bas380 » 03 feb 2014 12:05

krijg nou wat!

wat Peter zegt, dacht ik meteen ook al aan.
blijkbaar zijn dus niet alle masten van Nijverdal de schroothoop ingegaan, lijkt me leuk voor op de achtertuin zoals dat nu ook gebeurt bij mij in de buurt met de restant van Musselkanaal - Lathen bij de Sellingerstraat.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Mast per abuis in Hoogeveen

Bericht door Ruben » 03 feb 2014 12:37

Ik denk ook gelijk aan Nijverdal want daar zijn veel van dit type een paar jaar geleden gesloopt.

Cheers Ruben
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door Hans » 03 feb 2014 14:33

Nijverdal zou kunnen, maar ook in Hoogeveen zelf wordt dit typetje gebruikt. Langs de A28 is de ultracompacte versie ook aanwezig. In 1998 zijn er wat reconstructies geweest en op het eerste gezicht zou dat meer voor de hand liggen, maar aldus Peter komt dat niet overeen met de oude satellietfoto's.

In Duitsland wordt voor op het oog zinloze constructies zoals ongebruikte viaducten de term so da brücke gebruikt, iets wat ook van toepassing is op dit exemplaar (dus de titel maar aangepast). Hij is er gewoon, reden onbekend.
Nu hebben we in Nederland wel een handjevol masten die zijn overgebleven na de sloop van een hoogspanningslijn en ook zijn er een paar herplaatst met een duidelijk doel (Mountain Network Arnhem gebruikt twee PGEM-masten om in te oefenen, en ook de stadspoort van Groningen is zo'n voorbeeld). Maar een herplaatste mast zonder duidelijk doel, dat is vreemd. Het terrein lijkt eigendom van een bedrijf dat iets met auto's doet. Verdere details ontbreken.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door geomario » 03 feb 2014 16:47

In het Nederlands (Vlaams) bestaat ook een naam voor So da Brücke, namelijk grote nutteloze werken. Er bestaan zelfs boeken over.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door Peter » 03 feb 2014 17:07

Misschien is dat bedrijf in Hoogeveen wel eigendom van een mastenliefhebber

Gebruikersavatar
Mark
Globale moderator
Berichten: 1190
Lid geworden op: 25 jan 2012 01:06
Dichtstbijzijnde trafo: Spijkenisse

Re: SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door Mark » 03 feb 2014 17:31

Hans schreef:In Duitsland wordt voor op het oog zinloze constructies zoals ongebruikte viaducten de term so da brücke gebruikt,
Op het Wegenforum hebben we de term SNUP bedacht, 'sporen van nooit (volledig) uitgevoerde plannen'. In Belgie spreken ze vaak van GTI's (grand travaux inutiles of zoals geomario zegt, grote nutteloze werken).

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door Hans » 03 feb 2014 17:44

Peter schreef:Misschien is dat bedrijf in Hoogeveen wel eigendom van een mastenliefhebber
En dat wil ik dus eens uitzoeken. De eerste de beste keer dat ik tijdens kantoortijden langs Hoogeveen kom, wordt het maar eens tijd om de paar kilometer om te rijden en het gewoon eens te vragen. Waarom niet immers?
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: SoDa-mast in Hoogeveen

Bericht door Tom » 03 feb 2014 20:07

Leuke vondst, het maakt me nieuwsgierig. Wie heeft dit gedaan met welke reden? Mijn vermoeden is dat het gaat om de eindmast bij station Nijverdal, die was verlaagd en dat is deze ook. Hier is een foto uit 1998. De masten in Nijverdal werden in het voorjaar van 2008 afgebroken. Wel jammer dat de ondertraverse weg is.
1998-04-22_Eindmast station Nijverdal 800.jpg
1998-04-22_Eindmast station Nijverdal 800.jpg (128 KiB) 7766 keer bekeken

Plaats reactie