Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Discussieer mee over de wereld van het grootschalig elektriciteitsnet en alles wat daarmee te maken heeft
Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door bas380 » 17 jan 2014 15:43

Jakkes, is die gast in die kraanwagen wel goed in zijn hoofd ofzo.
Thuis in zijn EGD gebied

Gebruikersavatar
bas380
380 kV + bouwde ZL-MEE in 3D
Berichten: 834
Lid geworden op: 06 apr 2012 19:01

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door bas380 » 17 jan 2014 15:46

wel mooie beelden inclusief wat typisch vrouwencommentaar.
Thuis in zijn EGD gebied

geomario
110 kV
Berichten: 142
Lid geworden op: 14 mei 2012 14:48
Dichtstbijzijnde trafo: Utrecht

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door geomario » 17 jan 2014 16:11

Werkendam en kraanwagens, het blijft een lastige combinatie:

http://nos.nl/artikel/596793-kraanwagen ... kapot.html

voltron
380 kV
Berichten: 786
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:28

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door voltron » 17 jan 2014 16:14

morgen gaan ze het repareren, helaas geen tijd anders zou ik wel willen kijken,
http://www.bndestem.nl/regio/oosterhout ... -1.4179148

volgens de politie kon de veerpont ook niet varen, dan is de kabel misschien ook nog in het water gevallen?

Gebruikersavatar
elo
150 kV
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 mar 2012 23:39
Dichtstbijzijnde trafo: Rijswijk ZH

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door elo » 17 jan 2014 19:45

De 380 kV lijn heeft op die plek ook vroeger last van kranen gehad. De bouw van de crossingmast ging niet helemaal volgens planning (ik neem aan dat het de zuidelijke crossingmast is i.v.m locatie "Werkendam")

http://www.geheugenvannederland.nl/?/in ... vallen%22/

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Tom » 17 jan 2014 21:10

Dit is best een ernstig ongeval in de basis, want het had kunnen gebeuren dat de traverse was bezweken waardoor een soort Hurwenen 2007 had kunnen gebeuren, behoudens dan dat het westelijke circuit nog wel intact was gebleven, want ik denk dat de mast zeker was blijven staan omdat de bovenste kabels de mast in lijnrichting steunen.

Wat die chauffeur bezielde weet ik niet, maar dit kun je wel bestempelen als totaal roekeloos, ook zonder een hoogspanningsleiding. Die dijkweg heeft een aardige kromming waardoor het risico van kantelen bij onverhoopt uitwijken niet ondenkbeeldig was.

Ik zou ook wel willen kijken, maar ben helaas geheel verhinderd en het is ook niet echt om de hoek

Om toch een beeld te vormen: zou het er zo uitzien?
2014-01-16 Merwedekruising ongeval 800.jpg
2014-01-16 Merwedekruising ongeval 800.jpg (72.59 KiB) 7494 keer bekeken
Nog een kleine wenk voor het site-beheer: met een knopje van het forum naar de website zou wel een toevoeging zijn wellicht, omgekeerd kan dat wel namleijk.

Gebruikersavatar
Ruben
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 1557
Lid geworden op: 07 dec 2011 15:20
Dichtstbijzijnde trafo: Zevenaar

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Ruben » 17 jan 2014 21:33

Wat een tragisch ongeval zeg daar bij Werkendam. Ik dacht al Bandijk, Werkendam dat moet de crossing bij Sliedrecht zijn. En ja hoor het is de crossing. Het had veel erger kunnen aflopen.

Wel leuk die fotobewerking Tom.
Het is grijs, groot & het transporteert is. Het is een hoogspanningsmast.

Hoogspanningsmasten fotograaf & modelbouwer.

Gebruikersavatar
Hans
Site Admin + actief in het mainsite team
Berichten: 3828
Lid geworden op: 03 dec 2011 20:49
Dichtstbijzijnde trafo: Veenoord 110/10 kV

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Hans » 17 jan 2014 21:38

Mooie montage Tom, maar waarschijnlijk is het minder spectaculair. Ik heb zelf inmiddels het idee dat de draadbreuk waarover men meldt en waar we op de voorpagina vanuit zijn gegaan waarschijnlijk slechts bestaat uit één of beide van de twee onderste fasedraden één geleider in de driebundel. Het lijk me inmiddels sterk dat de hele fasedraad naar beneden is gekomen. De reden voor dat vermoeden? Het nog immer ontbreken van foto's ervan op internet.
Als het er spectaculair uit had gezien, waren er vast al wel wat foto's verschenen. De ijzingwekkende stilte erover op het net is in die zin verdacht.
TomBorger schreef:Nog een kleine wenk voor het site-beheer: met een knopje van het forum naar de website zou wel een toevoeging zijn wellicht, omgekeerd kan dat wel namleijk.
Dat staat inderdaad op de planning voor inbouw bij de opwaardering van het forum. De header zou er eentje moeten gaan bevatten die sterk lijkt op wat we nu zien op de mainsite. Het komt wel vaker voor dat er primeuren gemeld worden die al langer gewoon op de eigen voorpagina staan. Dat kan natuurlijk zijn omdat we de laatste tijden simpel geluk hadden door er vroeg bij te zijn en het hoeft geen trend te zijn (voor hetzelfde geld zijn we de volgende keer te laat), maar een knop die terug verwijst naar de mainsite zit wel in de planning.
Halfverankering is net als Volbeat: het kan altijd

Gebruikersavatar
Tom
380 kV
Berichten: 2680
Lid geworden op: 24 dec 2012 16:46
Dichtstbijzijnde trafo: Lochem

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Tom » 17 jan 2014 21:58

Ok, dan is het wel een stukje minder erg dan ik concludeerde aan de hand van de nieuwsberichten die altijd oppervlakkig zijn.

Gebruikersavatar
Peter
380 kV + Netkaartcrew
Berichten: 3410
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:02
Dichtstbijzijnde trafo: Almelo Tusveld

Re: Kraan raakt hoogspanningskabels 380kV Krimpen-Gtb.

Bericht door Peter » 17 jan 2014 23:27

Het was inderdaad wat minder spectaculair dan de fotomontage van Tom. Wat zoekwerk op internet leverde wel een foto op waar schade op te zien is:
http://www.werkendamactueel.nl/werkenda ... nningmast/

Zo te zien is er dus maar één fasedraad met schade. Ik denk dat de schade gerepareerd wordt met moffen. Anders wordt het nog een aardige klus omdat hier inderdaad de Merwedecrossing met 142,5 meter hoge masten begint.

Jaren geleden is er ook een te hoge vrachtwagen bij Almelo Tusveld tegen 110kV geleiders aangereden. Ook dat is met moffen gerepareerd.

Plaats reactie